Jump to content

elektrisk motor og generator

Hasta manana

Recommended Posts

Jeg har arbeidet med et ”grønn båt” prosjekt i ca et år. Konklusjonen så langt er at det kanskje koster mer enn det smaker.

Det vil si at teknologien finnes, men at man må bruke en del penger for å ikke dra for mange negative konsekvenser med seg inn i båten. Det gledelige er at man har batteriteknologi på gang som øker kapasiteten i forhold til vekt, og dette på grunn av at nye batterityper har en lettere atomvekt. Det ser ut som om Li-Ion kommer til å vinne på sikt hvis lav vekt er viktig.

Ellers er det mye spennende på generatorsiden og elektronikksiden under utvikling. Jeg tipper forutsetningene er vesentlig bedre om et par år, og at om ti år så er prisen mer riktig.

Det har vist seg at man kan oppnå vesentlig bedre komfort i en båt med slike løsninger når energibehovet er stort, men da til en relativt høy investeringskostnad.

Jeg ser av spec'en på brenselcellen at metanolforbruket er oppgitt til 1,2 l pr. kwh, utsalgspris med tavle, eksosopplegg etc. ca. NOK 35000 + moms så dette må da bli en forferdelig kostbar energikonvertering uansett hvordan en ser på det. Tatt i betraktning at en liter diesel "inneholder" ca. 4,5 HK = ca. 3,3 kw, bensin ca. 10 prosent mindre, ser jeg ingen form for besparelse med bruk av brenselcellen hverken på pris eller miljø. Det eneste er støyreduksjon, men det er vel en økonomisk smertegrense her også? :confused:

Diesel elektrisk er jo svært vanlig på større skip.

Hvorfor ikke på mindre fartøy?

En ting jeg har spikkulert på i mange år er å montere en generator i båten i stedet for motoren.

Og så enten en dropdown thruster forut og akterut, eller en swingdown på hver side.

Mengder av kraft under motor, og ingenting under båten under seil. Kontroll er lett. Cycloconverters fåes i bøtter og spann.

Batteripakkene i Hybridbilene, kan de brukes i båt ?

Med få unntak så er høy vekt på batterier negativt. Hvis vi da ser på blybatterier, så gjenspeiler vekten på blyet i batteriet energitettheten. Dette kommer av at atomvekten på bly er høy sammenlignet med andre grunnstoffer.

Det er i grunnen så enkelt at når et batteri produserer elektroner, så skilles da hver enkelt elektron ut fra et atom, og restene etter denne spaltingen blir subatomær og tar del i den kjemiske prosessen i batteriet.

Hvis vi da benytter et annet grunnstoff i batteriet enn bly og klarer å skape den elektrokjemiske prosessen som skal til for å produsere elektroner, så får man altså ut flere elektroner av batteriet selv om det er vesentlig lettere.

Man har da i et Li-Ion batteri mange ganger flere atomer pr. kg masse og får ut med strøm i forhold til vekt.

Når det gjelder batterier til hybridbiler, så benyttes forskjellige typer inkludert platebly batterier som virker ganske lovende. Det spesielle bruksområdet som bilene representerer inkluderer et behov for godt lademottak. Dette kommer av at man ønsker å benytte seg av regenerering av strøm når bilen renner nedoverbakke.

Forholdet hvor en kraftig motor kreves for å skyve bilen fremover, kommer til nytte når bilen renner nedoverbakke, og den kraftige motoren omvandles til en kraftig dynamo.

Denne egenskapen eller fordelen vil man trolig ikke kunne utnytte i en båt, og derfor er det kanskje båttypen som kommer til å være avgjørende for det beste batterivalget.

Diesel elektrisk er jo svært vanlig på større skip.

Det er helt korrekt, men det er ikke energiøkonomisering eller "grønn" tankegang som er grunnen til dette. Pr. i dag produseres elektrisiteten (i beste fall) av dieseldrevne generatorer eller (i verste fall) tungoljedrevne generatorer. Det siste er ikke uvanlig på enn del nyere cruiseskip hvor maskineriet står på øverste dekk eller i de falske skorsteinene for å redusere vibrasjon og støy gjennom skroget. Da er eneste alternativet dieselelektrisk framdrift via elektromotorer hvis ikke skipet har egne ordinære framdriftsmotorer som via gear og aksling kobles inn ved behov for (ekstra) framdrift.

I tillegg er det som du nevner enkelt å innstallere vanlige thrustere og azimuthtrustere når energien leveres via kabel og elektromotor enn diverse mekaniske eller hydraulske overføringer. Ulempen med alle slike konverteringer av kraft, er at det vil være et effekttap mellom de forskjellige konverteringene slik at kraften fram til sluttbruker vil bli mindre for hvert ledd som passeres. For dieselelektrisk maskineri vil dette være motor (drivkraft) - generator - ledninger - el. motor - gear - propellere/azimuthtrustere. For "vanlig" framdrift med propell vil dette være motor - gear - propell. Men den store fordelen med dieselelektrisk framdrift er at en står fritt ved plassering av motorene/generatorene i forhold til propell(erne).

Økonomisk og miljømessig er det ingen god løsning pga krafttapet underveis hvis ikke strømmen skal benyttes til å kjøre mindre energikrevende motorer (ref. noen stand-by båter og forsyningsbåter) hvor en ellers ville ha måttet kjøre hovedmotor(er) i stedet for en mindre dieselgenerator og azimuthtrustere for å holde posisjonen

Edited by kes (see edit history)

jeg har motor bukh og en generator kubota på 2 kw den er for liten til og sveise drive kompresor. er behov for en stor generator men plass er det dorlig med, bytte ut hovedmotor med generator og ut med kubotan er litt sliten også den. blir veldig uavhenglig av andre når man har strøm. stort sett seiler jeg så ved en elektrisk motor som lader batt. når jeg seiler er jo super bra.

er en masse fordeler med gen. foreksempel dykking :diving: produsere vann :drink: klima inni båten og masse mer

hugo