orjack Startet 23.Mars.2008 Del på Facebook Startet 23.Mars.2008 Jeg går med tanker om å bygge en pc slik at jeg kan bytte ut kartplotteren jeg har i dag. Det jeg lurer på er om det er mulig å få tak i kort som har nmea innganger og hvor jeg evt får tak i slike. Trenger jo noen inn/utganger ekkolodd, gps, vhf, radar, autopilot. Jeg har også ønske om å få koblet til motor data inn på pc'en, men her trenger man vel også spesielle kort for å kunne koble det til en pc. Videre hadde det vært helt perfekt om man også kunne få koblet opp flowmeterene fra navman, slik at en kan få forbruksdata. ( Da må man kunne bruke dataene fra begge sensorene å trekke den ene fra den andre). Er det noen som har grei på om dette i det heletatt er mulig å bygge selv? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 (redigert) Detta blir bare litt synsing en sen nattetime.... Seriell kommunikasjon (inn/ut-ganger RS232) på PC er vanskelig å få direkte i dag. Det finnes noen adaptere USB/RS232, men jeg er i tvil om disse er pin-kompatible nok. Dessuten trenger du et program som kan nyttegjøre seg slike data... Det finnes målesystemer (eksterne bokser) som kan tilkobles PC og som har flere data-kanaler, både analoge og digitale, men da er vi over på måleteknikk og datainnsamling, og det begynner å koste litt. Hva med PLS i stedet? 2-3 tusen kroner... Finnes med flerelinjers display, eller skjermutgang. Men her kreves det også program. Så det spørs hvilke muligheter du har til å få laget slikt sjøl. Skal ALT kjøpes ferdig, vil det koste endel. Andre som har synspunkter? (Sikker noen som har tenkt i samme baner?) Redigert: Vedr. NMEA, søk på dette i basen; Det er skrevet endel om det der. Redigert 23.Mars.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
roaldbj Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Velkommen til Båtplassen orjack. Som Marwin skriver kan det bli kostbart å få til et system som du ønsker med "alt" fra kartplotter med GPS (som er det enkleste), radar, vhf, instrumentvising o.a. Det enkleste, nemlig å vise GPS posisjon kan du gjøre med gratisprogrammet SAWatch og koble en enkel GPS mottager, eksempelvis fra Haicom til USB inngangen din, f.eks Haicom HI-204III. Men dette vet du sikkert. Jeg pleier ofte å sjekke NMEA-signaler fra instrumenter ved å bruke hyperterminalen til Microsoft. Ditt ønske ligner litt på det som er i de mer avanserte programvarene fra eksempelvis Furuno og Raymarines Raytech RNS pluss. Begge disse systemene forutsetter prosessorkraft i flerfunksjonsskejemer og høyhastighets nettverksforbindelser. Jeg tror ikke jeg har hørt om noen som har "snekret" et program selv for signalbehandling av radarbilde. Ønskene dine er forståelige, men spørs om svaret begynner å ligge i næreten av den nye G-serien til Raymarine og tilsvarende hos Furuno. Jeg tenker da på Navnet 3D. Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Jeg har i dag Seiwa baramundi plotter, men denne kan ikke ta inn motordata, og det er heller ikke video ut på denne. Det er derfor jeg ser på mullighetene for å sette opp en pc. Da er jo mulighetene tilnærmet ubegrenset mht nye duppedingser man skulle få lyst på i fremtiden. Jeg har ikke tenkt å mekke noe program for radar, dette er det jo software som kan håndtere winchart, navionics etc. Det eneste jeg tror som må trikses med er å få inn riktig drivstoff-forbruk fra flowsensorer til f.eks navman. Northstar har jo dette innebygd i sin M121, men den har ikke video ut. Jeg tror ogsaå at motor dataene kun er tilpasset Mercruiser, men det er jeg ikke helt sikker på. Så de fleste plotterene som er for salg blir litt sånn halvgode når det gjelder muligheter for videre påbygging. I hvertfall hvis mann skal holde seg innenfor noenlunde fornuftig pris. Det bør jo helst være under 25000. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Som jeg har nevnt et annet sted, så har jeg laptop i båten. Inn/ut er ved hjelp av PC-kort fra Socket. De kan fåes med opp til fire serieporter pr. kort. Du kan velge RS232, RS422 eller RS 485 som kommunikasjon. Som kartplotter bruker jeg Maxsea. Avhengig av hvilke moduler som er valgt, håndterer den radar, AIS og GRIB. Du velger også selv hva slags kart du vil bruke. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Sjekk denne: http://www.fugawi.com/web/support/hardwiring.htm Eivind Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 23.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Er det slik at NMEA 0183 og RS232 er det samme? Er det noen som har noe formening om krav til skjerm mht lysstyrke etc? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Når det gjelder lysstyrke på skjermer ombord kan dette være til hjelp - hentet fra et tidligere innlegg som er modifisert, men ikke på fakta: Svar fra Raymarine om lysstyrke på skjermene. C-Series - 400 nits E-Series - 1000 nits "Nits" anvendes for for å angi lysstyrken på dataskjermer. Dette er identisk med candela per kvadratmeter. - cd/kvm Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 Heisan Har god erfaring med bruk av NMEA 183 på pc. brukte da 2 usb til com (rs232) adaptere. kjørte da både GPS og AIS inn til kartplotter. (med toveis kommunikasjon til AIS på 422) RS422 signalet kan enkelt gjøres om til 232, om man behøver. Men jeg har dessverre mistet koblings diagrammet Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 23.Mars.2008 Del på Facebook Svart 23.Mars.2008 (redigert) Er det slik at NMEA 0183 og RS232 er det samme? Nei, det er ikke det samme. NMEA 0183 en standard som både omfatter et kommunikasjonsspråk med meldinger som kan sendes mellom instrumenter, og flere alternative elektriske grensesnitt for å koble sammen instrumentene. RS-323 er et av disse elektriske grensesnittene, men vanligere er nok en standard som heter RS-422. Det er mulig å kjøpe adaptere som "oversetter" de elektriske signalene mellom RS-323, som er det en PC vanligvis snakker. Overganger mellom RS-323 og USB eller PCMCIA er relativt billige. Du får også kjøpt overganger fra RS-422 til USB, de er gjerne en del dyrere. Du får også kjøpt adaptere som "letter" meldinger fra flere instrumenter inn på en enkelt NMEA-inngang for ett instrument. Jeg pleier å handle diverse utstyr for NMEA 0183 hos Marin Elektronik AB. Om du får brukt NMEA 0183 til radarbilder tviler jeg litt på, selv om du bruker NMEA 0183-HS. Om du ønsker utstyr som klarer å vise radar på PC kan du jo ta en titt på RayTechRNS fra Raymarine, eller hva Nobeltech kan by på. Redigert 23.Mars.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 Radar på PC Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) ...Nei, det er ikke det samme. NMEA 0183 en standard som både omfatter et kommunikasjonsspråk med meldinger som kan sendes mellom instrumenter, og flere alternative elektriske grensesnitt for å koble sammen instrumentene. RS-323 er et av disse elektriske grensesnittene, men vanligere er nok en standard som heter RS-422. ... Sorry at jeg korrigerer litt Sjøtummel, du mente det sikkert riktig Standarden heter RS-232C (Ikke 323). Den er / var mye vanligere enn RS422 Litt om RS.-232 / RS-422 og RS485: RS422 og RS485 er en standard definert av EIA (Electronics Industry Standard). Men i motsetning til RS232 er protokollene ikke definert. RS422 og RS485 benytter balasert difrensiell signalering. Dette reduserer indusert støy. Logisk 1 er representert ved negativ spenning på -3,6V til -6V. Logisk 0 er representert ved positiv spenning på +3,6V til +6V. RS422 kan tilkobbles opptil 10 mottagere(4-wire, full-duplex, differential, multi-drop), mens RS485 er en multidrop løsning med opptil 32 noder og (2-wire, half-duplex, differential, multi-drop.) Det brukes i gitte tilfeller vesentlig flere noder, men det anbefalles da sterkt å bruke galvanisk skille i begge ender. Kabel lengden er opptil 4000 fot for RS485 og 3600 fot for RS422. Konnektorene som brukes er som oftest 37-pin Dsub men også andre utgaver benyttes (ofte 25-pins Dsub). Egnet kabel er Cat5 STP (Shielded twisted pair) eller UTP (Unshilded twisted pair) som begge har spesifikasjoner som overgår rekomendasjonene for RS422. Denne kabelen har em maksimum capacitance på 17 pF/ft (14.5 pF typisk) og en karakterisk impedance på 100 ohms (spesiallaget kabel for RS422 sier 16 pF pr fot og 100 ohm karakteristik impedanse). Derfor brukes også som oftest en termineringsmotstand i hver ende av kabelen. Spesielt om det er lange strekk. Det brukes ikke terimering i noder (”drop punkter”) i nettverket. RS485 har ingen rekomandert kabel og RS422 kabler benyttes derfor. Generelt kan en si at 24AWG Twisted Pair kabler er innenfor spesifikasjonene. Selv om RS485 er en 2 leders standard, er den definert med opptil 32noder. Derfor er det mange som referrer til både 2-leder og 4-leders RS485. En del mener imidlertid at det er mer korrekt å referere 4-leders RS485 til en RS485 med 32 noders last. Og: Som oftest brukes 9-pins Dsub eller RJ45 som RS422 eller RS485. RS485 har imidlertid ingen definert standard mht hvilken konnektor som bør brukes, og ettersom RS422 og RS485 svært ofte brukes i de samme miljøer har vi valgt å ikke legge ut noen grafisk beskrivelse av konnektorene da det kan skape forvirring mellom de to standardene. Det beste vil være å sjekke opp mot de aktuelle utstyrsleverandørene for å sikre riktig pinout. For 4-leder tilsier dette at T- og R- opptrer som et "twisted pair", mens T+ og R+ opptrer som et annet "twisted pair" mellom host (computer/server/konverter og slave). Mellom slaver blir imidlertid T+/T- og R+/R- "Twisted pair". Terminering (ca 120 ohm) legges mellom de to parene som er tvunnet. De fleste enheter har nå slik terminering som dip switcher. For 2-leder kobles T+/R+ og T-/R- sammen. Siste enhet termineres. For egen regning: RS-232C er en ren punkt til punkt seriekommunikasjon. I noen innlegg i basen her, beskrives hvordan enkelte har trikset til signalene, slik at NMEA-signalet lot seg / lar seg lese på en RS-232-port til f.eks en PC. Sjøl hadde jeg problemer med dette hvis flere enn 2 innganger ble tilkoblet en NMEA-utgang (RS-422) fra en GPS. Redigert 24.Mars.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøtummel Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) Sorry at jeg korrigerer litt Sjøtummel, du mente det sikkert riktig Standarden heter RS-232C (Ikke 323). Den er / var mye vanligere enn RS422 Takk, det er slike tastefeil som kan skje på slutten av en lang dag. (Vanligvis skriver vi bare RS-232, og skal vi pirke på skrivemåten er det RS-232-C ) Hvor vanlig hvilken av de to er/var kan vi sikkert diskutere lenge, men jeg tror jeg skal nøye meg med å si at det avhenger nok av hvilket miljø eller hvilke anvendelser systemene var beregnet for. Prisklasse for utstyret har nok også noe å si. Uansett, om jeg ikke husker feil sier versjon 3.01 (fra 2002) av NMEA 0183 at den er multidrop, og det utelukker vel egentlig RS-232. RS422 og RS485 benytter balasert difrensiell signalering. Dette reduserer indusert støy. Logisk 1 er representert ved negativ spenning på -3,6V til -6V. Logisk 0 er representert ved positiv spenning på +3,6V til +6V. RS422 kan tilkobbles opptil 10 mottagere(4-wire, full-duplex, differential, multi-drop), mens RS485 er en multidrop løsning med opptil 32 noder og (2-wire, half-duplex, differential, multi-drop.) [...] RS-485 er vel heller uvanlig for NMEA 0183. Jeg har derimot sett RS-423 (som er en ubalansert variant av RS-422). RS-485 er vel derimot relevant dersom vi snakker om NMEA 2000 (men der trenger du en CAN controller i tillegg til det elektriske grensesnittet, som slett ikke er helt RS-485, men det ligner om jeg ikke husker feil). For egen regning:RS-232C er en ren punkt til punkt seriekommunikasjon. I noen innlegg i basen her, beskrives hvordan enkelte har trikset til signalene, slik at NMEA-signalet lot seg / lar seg lese på en RS-232-port til f.eks en PC. Sjøl hadde jeg problemer med dette hvis flere enn 2 innganger ble tilkoblet en NMEA-utgang (RS-422) fra en GPS. Det er en del som bruker veldig enkle koblinger mellom RS-422 og RS-232. Av og til virker det, og nå og da ødelegger det en utgang. For å gjøre forvirringen komplett så finnes det noe NMEA 0183-utstyr som ikke følger RS-232 til punkt og prikke, og dermed ikke lar seg lese av serieporten på en PC. I stedet for å ha en masse heft og plunder med slike koblinger benytter jeg heller boksene i serien Djurparken fra Marin Elektronik AB. Se særlig seriene Racoon og Rabbit. Redigert 24.Mars.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Generelt kan jo tipset være å sjekke at utstyret en kjøper kan sende NMEA til pc på rs232. Endel utstyr har begge deler eller mulighet til å velge. På enkelte GPS’r kan man også definere setninger og hastigheter. Har god erfaring med MX navigatorene her. Mens er ikke så fornøyd med japanske produsenter av typen J** og F*****. Noen AIS sender forresten data over nettverk på TCPIP. Bla annet siste AIS versjon fra Jotron skal gjøre det hvis jeg ikke husker feil. SAM har AIS over nettverk. Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 25.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Det ser vel ut til at man må han en multiplexer av noe slag. Hadde håpet at det skulle finnes pci kort som tok seg av denne delen, det hadde jo blitt endel ryddigere med kabling etc. isteden for å ha en boks utenfor boksen (pc). Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Takker Sjøtummel for en korrekt beskrivelse Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Blue_Dragon Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Tror ikke man skal forsøke seg på koblinger mellom RS-232 og RS-422. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Detta blir bare litt synsing en sen nattetime....Seriell kommunikasjon (inn/ut-ganger RS232) på PC er vanskelig å få direkte i dag. Det finnes noen adaptere USB/RS232, men jeg er i tvil om disse er pin-kompatible nok. Dessuten trenger du et program som kan nyttegjøre seg slike data... Du kan fortsatt kjøpe laptop med ekte serieport (ihvertfall fra Dell, om du spesifiserer det ved bestilling). Navigasjonsprogramvare til PC vil nyttiggjøre seg signalene på NMEA-bussen. Sjøl holder jeg PCen unna det lett fuktige miljøet ombord; GPSens NMEA-utgang går til VHFen og rorkultautomaten. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Marwin Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 ..Sjøl holder jeg PCen unna det lett fuktige miljøet ombord; GPSens NMEA-utgang går til VHFen og rorkultautomaten. Ntjaa, det kommer vel LITT an på miljøet ombord og hva slags PC du har... Sjøl bruker jeg en dedikert plotter-PC og den har funket utmerket i flere år under dekk... En tander LapTop med sjørøyken rett i vifta lever neppe lenge da... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Sjøtummel Svart 25.Mars.2008 Del på Facebook Svart 25.Mars.2008 Hadde håpet at det skulle finnes pci kort som tok seg av denne delen, det hadde jo blitt endel ryddigere med kabling etc. isteden for å ha en boks utenfor boksen (pc). Klart det finnes PCI-kort med flere RS-422 porter. Eller PCMCIA med flere RS-422 porter om det skulle passe bedre. Om disse har drivere som snakker med navigasjonsprogrammet du vil bruke, se det tør jeg ikke svare på. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Mars.2008 Del på Facebook Svart 26.Mars.2008 Forklaring på noen av de forskjellige Recommended Standards (RS) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.