Jump to content

Behandling av teak-dekk


Sjarkens venn

Recommended Posts

Har lurt på det samme. Forhørt meg en del og kommet til at jeg vil olje dekket. Jeg har kjøpt ny båt som hadde ligget ute i vinter. Her var der en del grønnske på teaken. Skrubbet dette rent med børste og varmt vann. Ble helt lyst. Ser det selges teak-kit for rensing av teak dekk. Har kjøpt fargeløs silkematt teak olje hos Maritim. Ikke smurt på enda. Anbefales vist å bruke svamp.

 

Venter spent på flere innlegg her...

Link to post
Share on other sites

Jeg smører inn min teak med olje. Er allergisk mot GRÅ teak. Jeg ble imidlertid anbefalt å mette teaken med kokt linolje for så å olje teaken etterpå. Resultatet ble grisebra på den båten jeg så på. Det skal visstnok bevare teaken fin og flott, slik den skal være.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med teaksealere og oljer er at det ender opp med å bli skjoldete og stygt, og at man må fortsette med unødig vedlikehold. Foretrekker teaken grå. Da er den mer sklisikker, og i den grå patinaen ligger noe av teakens selvbeskyttelse, ved at teaken ikke blir så varm på gode soldager.

 

Hallberg Rassy anbefaler et strøk med Boracol (er fargeløs) som påføres med pensel eller svamp før hver sesong. Boracol hindrer dannelse av alger og grønske. Fungerer godt. Vasker en sjelden gang med litt grønnsåpe på svamp på tvers av lengderetningen.

 

Ved gjenstridige flekker gjør teakcleaner susen, men da blir teaken igjen gul. Andre bruker sitron o.l.

 

Ønsker man å bruke olje, så sjekk at denne ikke reagerer med natemassen.

Link to post
Share on other sites

På mine teaktæk har jeg aldrig brugt olie. En gang eller to om året skurer jeg med Klorin (natriumhypokloritt - fortyndet). Det er meget effektivt til at fjerne grønalger mm. Og dækket bliver næsten gyldent igen og det trætte, grå skær forsvinder. Resten af sæsonen bruger jeg sæbespåner (vegetabilske). Jeg er meget glad for resultatet og dækket holder sig meget flot. Ikke som hvis det var oliet - men rigtig pænt alligevel!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Kommer ann på hvilken type båt der er.

 

Seilbåter kan godt ha grå teak.

 

Men sjærgårdsjeeper som denne blir ikke pene dersom teaken ikke blir behandlet en eller flere ganger i året....

16_-707072352.jpg

 

Slik synes jeg de skal være...

05_-640160649.jpg

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

.. men kun vasket den med grønnsåpe og sjøvann.

Fikk også dette tipset og jeg lurte på om det var spøk fra karen som nevnte dette. Har jo brukt grønnsåpe på furupanel og resultatet har blitt bra. På teak lurer jeg nå på om dette blir et glatt dekk og umulig å gå på (seilbåt) ? Såpen trenger jo inn og metter teaken så på den siden burde det bli bedre for treverket.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette problemet hadde jeg på en av mine tidligere båter, en Skorgenes snekke, teak overbygg, fikk dette rådet, slip ned, smør inn med rå linolje blandet med 75% amerikansk terpentin, smør vått i vått til det slutter å trekke inn, la det tørke noen dager, påfør deretter et tynt lag med blank Benarolje.

En nabo av meg gjorde dette på garasjeporten sin, du kan nesten speile deg i den, det gikk med 25 strøk med olje, har du ordentlig gammel teak, ta vare på den, bruk olje.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt dette pruduktet som du/dere finner i denne linken.www.seacrest.no er utrolig fornøyd. Det holder hva det lover.

Reine mirakelmiddlet. Blir seende ut som ubehandlet teak, holder fargen hele sesongen og blir ikke glatt. Hva mer kan en forlange.

(Jeg prøvde å lage en link det gikk an å klikke på, som dere skjønner så fikk jeg ikke det til så dere får heller skrive adressen )

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har jo brukt grønnsåpe på furupanel og resultatet har blitt bra. På teak lurer jeg nå på om dette blir et glatt dekk og umulig å gå på (seilbåt) ? Såpen trenger jo inn og metter teaken så på den siden burde det bli bedre for treverket.

 

 

Skyll godt med sjøvann etter vask. Dekket blir da ikke glatt.

Link to post
Share on other sites

Her er det mange meninger om det samme emnet, og her finnes det utallige mange fler muligheter. Spørs akkurat hvilken finish du vil ha. Jeg for min del ville valgt å vaske teaken opp til riktig farge og satt den inn med Epifanes Teak Oljesealer. Denne er utrolig fin og bevarer teaken sin fine farge og glans. Den har også egenskapene som teakolje bør ha da den inneholder samme olje som teaken har naturlig. Eneste ulempen her er at du må påregne å smøre inn en gang i løpet av sessongen, men det gjøres raskt med bare å vaske med rødsprit også "vasker" du dekket med teakolje på en fille.

 

Enkelt og fint vedlikehold av teak. Selv foretrekker jeg teakdekk som er lakkert med Epifanes blank klarlakk. Dette gir da en høyblank og flott finish :wink:

Link to post
Share on other sites

Vil absolutt bekrefte at Epifanes lakk og teaksealer er knall gode produkter. :yesnod: I forbindelse med å legge ny dørk la jeg på 6 lag med Epifanes lakk :crazy: . De 2 siste lagene med silkematt. Meget fornøyd med både utseende og styrke. Har ellers i båten brukt teaksealeren fra Epifanes og resultatet er like godt. Ja vel, så er disse produktene kanskje noe dyrere enn andre men min erfaring er at det lønner seg. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Bare vær tålmodig og puss lett over med fint pussepapir etter hvert strøk, så blir det kjempebra :wink:

garasjerot.jpg

Skal legge på et strøk i år også, i tilfelle sprekker..

 

Fant på en grei måte å få lakket listene på, da de likevel var fulle av skruehull, så jeg satt inn skrue i hver ende og festet snor i den ene. Slapp å kline med støv og drit på dem :smash:

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Jeg ble imidlertid anbefalt å mette teaken med kokt linolje for så å olje teaken etterpå.

 

Har du prøvd dette selv, eller er det noe du har hørt? Hvor får man tak i oljen? Må man koke den selv? Jeg har renset teaken med Hempels Teak Cleaner, og nå er den ren og grå, gråfargen liker jeg ikke....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...