Jump to content

Motorseilere- Erfaring og modeller


MaLang

Recommended Posts

I dine vakre men røffe omgivelser (jeg er født der så det vet jeg! :)

 

Jeg vil vel ha kikket litt mot Sverige, Danmark og England - de har lengre tradisjoner og større utvalg i motorseilere. Lykke til.

 

Vi har noen gode dager her for tiden:) Bikkjekaldt og litt drag i luften- påsken forløp med strålende sol og ingen redningsaksjoner:)

 

Kan det ikke bli skrekkelige fraktpriser av båt fra det store utland?

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Kan det ikke bli skrekkelige fraktpriser av båt fra det store utland?

Du fører båten selv eller lar noen "erfarne" gjøre jobben. Alternativet er jo lastebåtene - kan bli dyrt - hvor du kontakter velrenomerte redere og bønnfaller om en vettug pris på frakten.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er vel enig med jawik, be pent om rimelig transport, bil- togtransport kan også være en mulighet. Men å hente en båt fra Sverige/Danmark er vel en flott sommertur ; )?

 

Kunne vært en fin sommer det:) Men jeg føler meg ikke trygg på å ta ansvaret med å føre båt i såpass ukjent farvann... Snodig nok er jeg trygg på vannet her oppe- til tross for mangelfulle sjøkart:) Har drevet å snust litt rundt for kanskje å få rimelig frakt fra norge og opp hit- det kan hende det ordner seg:)

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Ellers synes jeg Fisher er flotte motorseilere, men det er ikke så mange av de her i landet tror jeg. :smiley:

 

Kan jeg anta av profilbilde og nick at du eier/har eid en goldfish?

 

Av de bildene jeg har funnet kan det se ut som man må sitte på skjærfjøla når man skal styre innomhus fra?

 

-MartinL

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Har lang erfaring med finnsailer 35. Meget solid båt. Verftet er visst kjøpt opp av Nauticat, alle båtene selges nå under nauticat-navnet. Båten seiler rimelig bra men krever endel vind. langkjølet og forholdsvis lite ror, noe som gjør henne treg i vendingene, det kan være nødvendig å bakke fokken. De fleste er levert med 4syl. Perkins men 80hk Ford forekommer også. Har selv en Ford som har gått 6700timer. Prisen er ca halvparten av Nauticat 33. (som seiler langt dårligere)

 

Må si jeg liker Finnsailer 35!... Ligger en pen en på finn fra 1972... Tror faktisk den oppfyller de fleste krav jeg har til min potensielt neste båt:) Av de arkitektiske egenskapene liker jeg spesielt den ovale sittegruppen, kartbordet og etter hva jeg kan se- ordentlig dør som skiller cabin fra utearealet:)

 

Tro om en slik båt kunne fungert som bobåt i perioder for en ungkar?

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Kan jeg anta av profilbilde og nick at du eier/har eid en goldfish?

 

Av de bildene jeg har funnet kan det se ut som man må sitte på skjærfjøla når man skal styre innomhus fra?

 

-MartinL

 

Har en Goldfish, ja. Dog ikke med rigg. Orginalt er det et sete ved styreplassen inne. Selv har jeg fjernet plassen, og trives best å styre ute. :smiley:

 

Her har du et par bilder av Fisher 34. Flott styrhus.

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11928/fisher1.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11928/fisher6.jpg

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenk litt over om du vil ha det lunt m/kaffekoppen i et styrehus eller stå ute å styre i skletta. Mange av de motorseilerne som er vist har ikke bedre beskyttelse for rormannen enn en vanlig seilbåt. God styreposisjon inn når det er rusk og en styreposisjon ute for seiling og godværsdager - det tror jeg vil være en fin kombinasjon. Dersom du tenker deg en prisramme kan jeg prøve meg på noen forslag.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har hatt min Nauticat 33 i 4 år. Jeg har god tid og jeg har god plass om bord. Ser at nyprisen er stiv, men en brukt er vel ikke å forakte. Det e en bunn solid båt(det er vel derfor den koster litt). Den er ikke noen skarpseiler, men i god vind så gjør den 5-6 knop. På motor så ha jeg en marsjfart på ca 7-8 knop

Si fra om du trenger mer opplysninger, så hjelper jeg gjerne.

Link to post
Share on other sites

Motorseilere gir ikke både i pose og sekk som mange tror,det er stort sett både dårlige seilere og dårlige motorbåter,selv om de nye modellene fra Nauticat seiler ganske bra.

Ser ikke ofte motorseilere med seilene oppe.

Enkelte typer er kjent for å rulle forferderlig og ha dårlig plass på dekk.

Relativt beskjeden båtlengde med to master og komplisert rigg gir dårlig dekksplass og mye tauverk å holde styr på.

Fisher motorseilere har vel knapt uteplass overhodet.

Har sett et par stykker under seil ,men det rører seg knapt.

Hadde heller kjøpt en ren seilbåt eller motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Motorseilere gir ikke både i pose og sekk som mange tror,det er stort sett både dårlige seilere og dårlige motorbåter,selv om de nye modellene fra Nauticat seiler ganske bra.

Noe sannhet er det vel i det du sier, men du spisser det også en del. Valg av båt er ikke bare en rasjonell øvelse, det har å gjøre med litt av hvert. Hva som er en god seiler er letter å definere enn hva som er en god motorbåt. Motorseilere er ofte gode sjøbåter i tradisjonell forstand pga av god stabilitet. Konseptet på en tradisjonell motorseiler er å bruke seil for å stabilisere dvs. unngå rulling og for å seile under gustig vindrettninger. En godt motorseiler vil vanligvis ha overlegne sjøegenskaper i for til f.eks en standard planende evnt halvplanende motorbåt, noe som betyr mye enkelte steder langs kysten. M.a.o. for en aldri både i pose og sekk nesten uavh. av hvilken båtype en velger, derfor ender det opp med hva en selv føler for. Jeg hadde selv en motorseiler i noen år, jeg seilte ikke mye nei, men det det var en trivelig turbåt som det hender jeg savner når været er surt.

Link to post
Share on other sites

Motorseiler er et kompromiss som alle andre båter. Man må velge en båt med de fordelene som passer eget behov. Man velger feks ikke en Fisher med styrehus, fordi man ønsker mest mulig uteplass på dekk. Når det gjelder seilegenskapene til Fisher, så tror jeg ikke de står tilbake for andre motorseilere, snarere tverdt i mot. Båtene har lettdrevne skrog i sin kategori, både for seil og motor. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ville selv lagt vekt på seilegenskapene og sikret at båten seiler sånn noenlunde. Det virker som det er mange som ikke gidder å heise seil fordi det helst bør blåse hatter og høy på rom slør før det blir noen fremdrift. Det synes litt bortkastet å kjøpe seg en en kostbar motorseiler med nødseil, og bare pådra seg en masse ekstrajobb vår og høst.

 

Nyere motorseilere har vel generelt lagt mer vekt på seilegenskapene.

Link to post
Share on other sites

Ville selv lagt vekt på seilegenskapene og sikret at båten seiler sånn noenlunde. Det virker som det er mange som ikke gidder å heise seil fordi det helst bør blåse hatter og høy på rom slør før det blir noen fremdrift. Det synes litt bortkastet å kjøpe seg en en kostbar motorseiler med nødseil, og bare pådra seg en masse ekstrajobb vår og høst.

 

Nyere motorseilere har vel generelt lagt mer vekt på seilegenskapene.

Ja, jeg vil også ha valgt en båt med seilbåtskrog og finnekjøl, men er en vant med motorbåter og klima tilsier det så er en både Fisher og Viksund bra solide båter, selv om de ikke er noen seilere etter dagens standard. Og det er ingen tvang å heise seil.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Wave.De ytterst få gangene jeg har sett en motorseiler med seilene oppe er i masse vind på slør. Når jeg har vært ombord i motorseilere har det vært en voldsom rulling når den har gått for motor p.g.a rigg og mast(er),flere klager på sjøsyke i motorseilere enn andre båttyper er min erfaring.

Skulle vært interessant å høre fra eiere av motorseilere hvor ofte de seiler,jeg betrakter seilene i slike båter som rene nødseil.Dette gjelder som tidligere sagt ikke siste modeller av Nauticat.Den koster til gjengjeld flere skjorter.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har hatt min Nauticat 33 i 4 år. Jeg har god tid og jeg har god plass om bord. Ser at nyprisen er stiv, men en brukt er vel ikke å forakte. Det e en bunn solid båt(det er vel derfor den koster litt). Den er ikke noen skarpseiler, men i god vind så gjør den 5-6 knop. På motor så ha jeg en marsjfart på ca 7-8 knop

 

Sluttar meg til Magnar. Eg har berre hatt min i halvanna år og kan ikkje tenka meg finare og betre båt... :wink:

Trass i alvorlege problem med motor (omtalt andre stader på forumet) så angrar eg ikkje. Dette var ingen typisk feil. Standardmotor er ein klassisk slitar, Ford 2712.

 

Elles bør du vera klar over at det er gjort visse endringar på Nauticat 33 opp gjennom åra. Dei eldste, før 1979, har treoverbygg og lekkasjar (ovanfrå) har vore eit ikkje ukjent problem. Desse er noko billegare i bruktmarknaden enn nyare. Frå 1979 har NC33 (tett) plastoverbygg (men med påskrudd/limt teakdekk). Omlag på same tid kjem det karakteristiske poop-dekket. Det finst nokre få svært vakre eksemplar som har både poop-dekk og treoverbygg. Også seinare er det gjort endringar på skrog, m.a for å forbetra segleigenskapane. Men nokon skarpseglar blir ikkje NC 33...

 

Ta gjerne kontakt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...