Jump to content

Motorseilere- Erfaring og modeller


MaLang

Recommended Posts

  • 3 måneder senere...

Bumper denne opp og kommer med en oppfordring om å teoretisere litt:)

 

Hva med å ta en billig seilbåt i størrelsen rett under 30 fot og bygge om denne? F.eks. Alo 28.

 

Da tenker jeg i den rettningen at man bygger en relativt lett konstruksjon av finer og epoxy som erstatter sprayhood i fremkant og strekker seg langt nok bak til at man har sitteplass til to og instrumentering til en. Man setter dør i bakveggen og vinduer i siden- samt trekker opp slanger og wirer til styring av motor og ror for innendørs og utendørs styreposisjon.

 

Dette lille dekshuset vil oppfylle mine krav om å sitte tørt og varmt når man går for motor- men desverre også begrense arealet utendørs... Hvilke tanker har dere om å modifisere båten enda hårdere og begynne å løfte på tak og eller flytte på vegger? Vil dette være for risikabelt med tanke på konstruksjonens styrke osv?

 

Er det en helligbrøde å modifisere en glassfiberbåt? Eller hærlig nytenkende?

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Er det en helligbrøde å modifisere en glassfiberbåt? Eller hærlig nytenkende?

- MartinL

 

Det er ingen av delene.

 

Har sett contrast 36 plexiglassvinduer. Mange langturseilere gjør også et lite dekkshus i stedet for sprayhood. Og en båt som alo 96ms finnes med samme skrog og rigg som vanlig seilbåt og "motorseiler". Så dette er en fin mulighet for en som er flink med sånt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Er det en helligbrøde å modifisere en glassfiberbåt? Eller hærlig nytenkende?

 

Det kommer an på hvordan designet blir. På finn har jeg sett mange modifiseringer hvor estetikk ikke har vært første prioritet. Det finnes også mange eksempler hvor modifiseringen har vært vellykket, men det blir mye jobbing.

Link to post
Share on other sites

binde fast lakanet med snöre til den horisontelle stangen....... :wink:

 

Nei, nei, nei. På korrekt motorbåtmannsk heter det den liggende pinnen.

 

Ellers. Modifikasjoner kan være så mangt. Jeg har sett en Accent bygget om til MS. Så direkte heslig ut.

Og en Arcona med dekkshus av aluminium. Forferdelig.

Og en B37 (Bostrøm) som ble meget bra.

Noen eiere av Alo 96 MS plukket bort pølseboden og bygde centercockpitbåt. Noen svært elegante.

 

Ellers vil Divinycell være et ypperlig materiale for å bygge et sånt styrhus. Man limer og pusser til man har fått det slik man vil, og laminerer så over hele greia. Og får isolasjonen på kjøpet. Lett og sterkt.

Link to post
Share on other sites

Du fikk svar på å beslå seil, Astor. Å bygge om en vanlig seilbåt til noe mer vettug for våre værforhold er blitt gjort av mange og kommer sikkert til å bli gjort igjen. En må bare ta seg i akt for å ikke ødelegge linjene i båten i tilfelle en tenker på å selge denne en gang i framtiden. Hvorfor skal en på død å liv oppholde seg i et kaldt område når en kan sitte litt varmere.

 

mvh jawik, London.

 

 

SRA. Det er vel ikke overbygg som avgjør om en har en "motorseiler". Trodde det var motorens størrelse som lå bak uttrykket.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

SRA. Det er vel ikke overbygg som avgjør om en har en "motorseiler". Trodde det var motorens størrelse som lå bak uttrykket.

 

tja tjo, delvis enig, i følge første innlegg så kunne det virke som om trådstarter var på jakt etter å sitte tørt, og endel av de nyere seilbåten er nok like kjappe som en eldre motorseiler (for motor)

Link to post
Share on other sites

Mange langturseilere gjør også et lite dekkshus i stedet for sprayhood.

Dette var igrunn det jeg hadde tenkt. Omfanget av dekkshuset vil være begrenset av hvor mye man kan modifisere båten på en trygg måte og samtidig beholde litt estetikk. En av forutsettningene er at modifikasjonen ikke forringer båten i vestentlig grad. Tilbygget må harmonere med resten av båten- og både se bra ut og fungere bra.

 

en god k-pit kalesje kan gjøre den kvasseste seiler om til motorseiler, opp med kalesjen og start motor - lavere pris & større utvalg.

Kalesje vil ikke gi meg en ordentlig innvendig styreposisjon som er tørr og oppvarmet.

 

Hvorfor skal en på død å liv oppholde seg i et kaldt område når en kan sitte litt varmere.

 

mvh jawik, London.

 

SRA. Det er vel ikke overbygg som avgjør om en har en "motorseiler". Trodde det var motorens størrelse som lå bak uttrykket.

Her er forskjellen mellom mann og mus at mannen har forstand til å bygge seg hus når det blir kaldt:)

 

tja tjo, delvis enig, i følge første innlegg så kunne det virke som om trådstarter var på jakt etter å sitte tørt, og endel av de nyere seilbåten er nok like kjappe som en eldre motorseiler (for motor)

Bekymrer meg ikke så mye for fart med motor da denne kan byttes ut til større og raskere ved behov:)

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Her er forskjellen mellom mann og mus at mannen har forstand til å bygge seg hus når det blir kaldt:)

o sen springer musen in ner huset er klart........ :wink:

 

visst er det behagligt o sitte inne o sejle ner det er kallt.....men det er sikkert litt upraktiskt oxo, när man skall dra

i något 'snöre'.........

 

ett alternativ er ett bra doghouse! fast 'sprayhood'.....o vill man kan man ju ha en enkel kalasjevegg bakom seg,

dette har jeg sett på en del segelbåter........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Her er en motorseiler som jeg har glemt å nevne. Flipper Futura: http://www.annonsborsen.se/baatar-3/flippe...ura-445832.html

 

Hadde en sommer i en slik som barn. Jeg husker at den seilte like bra som rene seilbåter i samme størrelse. Mange ideer på den båten som har slått bedre an i ettertid.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

....men det er sikkert litt upraktiskt oxo, när man skall dra

i något 'snöre'.........

Det upraktiske avhenger om en har full oversikt til seilene. Linene kan være innomhus like bra som utenfor. Når en vinterstid kan sitte i bare "nettoen" har en nådd målet. Det finnes da store båter med alt utstyret inne og hvor en kun trykker på knapper for å få ting til å fungere, men dette systemet koster noen båtlapper.

 

En som er drittlei av å fryse sikter mot nye høyder. Er nå i London og beskuer systemene. Elektroen er på vei framover.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fjord 28 CS

Under følger en del data og synspunkter som ble sendt til en svensk website i fjor (derfor litt knot på svenska).

I vår monterte jeg en Silencio 2 varmer koblet til motorens kjølevannskrets. Fantastisk effektiv!

I sommer seilte jeg bl.a. over Vestfjorden i 9-10 m/s og lå da på mellom 5 og 6 knop. Såpass vind bør hun ha!

 

Data for Fjord 28 CS (Cruising Sailer).

Längd överallt: 8,60 m

Längd i vattenlinjen: 6,48 M

Bredd: 3,05 m

Djupgående: 1,40 m

Deplasement: 4,4 ton

Semilång kjøl, (Järn) 1,6 ton

Motor (original): VP 11C-HY, 23 hk, hydraulisk overføring til propell.

Kontruktører: Eivind Amble/Geir Grung

Konstruksjon: Handupplagd glasfiber m/ kraftige forsterkninger.

Masthøyd: 10,7 m

Bränsletank: 140 liter

Vattentank: 200 liter

Varmtvatten: 30 liter

Septiktank: 120 liter

Antal kojer: 4 (+2)

 

Storsegel: 7,6 kvm

Genua 1: 26,6 kvm

Rigg (Selden): Masthead. Mast i cockpit.

Lystal (dansk uppgift) 1,02

Ruffhöjd: 2,0 m

 

 

Kommentarer:

Jeg kjenner ikke til hvor mange eksemplarer av 28 CS som ble bygd, men er blitt fortalt at båten ble for dyr for det norske marked, og at produksjonen derfor opphørte ca 1980, etter bare 4 år. Visstnok ble de fleste eksemplarene solgt utenlands. Mange syntes nok båten så merkelig ut med akterplassert mast, og med en rullegenua like stor som 3,5 storseil!

Prototypen ble prøveseilt av båtbladet ”Seilas” (nr 3/76). Her følger noen klipp fra testrapporten:

”Under våre seilaser gikk 28-foteren fra sin storesøster MS 33 med letthet på kryssen, selv i temmelig hardt vær – 10-12 m/s”.

”I forkant av byssa er det innvendig styreposisjon med motorinstrumenter og snekkeknaggratt. Utsikten er fin, og for motor kan man trygt styre her inne. Videre frem i båten er det wc på babord side, dusj med full ståhøyde, stort speil og kleskott. Helt forut to V-køyer og luke i dekket i sotfarget akrylglass”.

”Interiøret fortjener egentlig en ekstra side. Det er etter vår mening både smakfullt og hensiktsmessig med dristig bruk av materialer, lyseffekter og tekstiler. Hyttetaket er kledd med tynne teakplater, og det er mye teak ellers også. Og aluminium, glass og plast der disse materialene har en funksjon. Over alt er det lyst, åpent og trivelig både i dagslys og når den indirekte elektriske belysningen spiller opp om kvelden. Særlig byssa vitner om at en dyktig og kreativ arkitekt står bak. Her mangler ikke engang egen hylle med båser for vinflaskene. Hele båten kan være åpen fra baug til akter, eller man har tre separate kahytter”.

 

 

Synpunkter om Fjord 28 CS införd 2007-08-15

Båtens årsmodell: 1978

Års erfarenhet av modellen: 3

Användningssätt: Familjesegling

Normal besättning: 1-4 personer

Seglingsegenskaperna: Seiler godt til å være en motorseiler. Tar bra høyde. Tåler mye vind, trygg i dårlig vær. Ingen lettvindsbåt.

Hur det är att bo i båten: Koselig bobåt. 4 faste køyer, salong og toalett med ståhøyde. To ekstra soveplasser når bord og ryggputer legges ned i salongen. Varmt/kaldt trykkvann. Dusj m/aut. drenering.

Positiva egenskaper: Kan enkelt betjenes av en person. Rattstyring ute og inne. Varmt og trivelig innendørs når været er kaldt og utrivelig.

Solid bygget. Både skrog og rigg virker sterkt. Koselig og velfungerende salong/pantry. Behagelig stillegående motor (82 db i salong v/marsjfart, 77 db med ny motor!).

Problem / svaga punkter: Kort vannlinje gir liten fart for motor (VP D2: 6 knop v/ 2000 rpm, forbruk 2,3 l/time. 7,2 knop v/3000 rpm, forbruk ca 9 l/time). Litt trangt i cockpit, 6 sitteplasser, men 4 er egentlig nok!

Genomförda förbättringar: Wallas 2400 varmer. Autopilot: Simrad WP 32 m/fjernstyring (2004). Kartplotter/ekkolodd etc.: Navman Trackfish 6600 (2006). Ny motor: Volvo Penta D2, 4 syl.38 hk m/seildrev.

Övriga kommentarer: Min båt hentet jeg sommeren 2004 i Tønsberg og seilte opp til Nord-Norge med ca 1000 n.mil utseilt distanse i løpet av 3 uforglemmelige uker. Båten har holdt seg veldig bra tross 30 års jubileum 2008!

Redigert av Navman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har altså skaffet oss en Winga Princess.

img_1362.jpg

Disse Winga-motorseilerne (og Møn) ble bygget fra ca 1980 til litt utpå 199*-tallet og har seilbåtskrog og seilbåtdrev, og 'hundehus' uten bakvegg. Rattet kan koples fra roret når man skal styre med rorkulten. Overbygget er så høyt at man kan stå under tak. Pentry under taket. På vår båt er storseil-løygangen på dette hyttetaket.

Ulempen er at det er smalt å gå fram til masta når storseilet skal settes eller berges. Der har vi ikke erfaring ennå; har bare brukt genuaen.

 

Litt overgang fra denne (til venstre), da...

img_0570.jpg

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Seile Nauticat..

Jeg gjør det litt.

I sommer startet vi ferien med 3 andre motorbåter ned til Göteborg. Da ble det ikke seiling.

Vanskelig å holde følge med båter som marsjer på +20 knop for seil.

 

Men hjemover seilet vi i praksis fra Soten kanalen til Dynekilen. --- Uten hjelpemotor---

Vi har en dyptgående utgave, stikker 175 og har også det du definerer som seilbåtror.

Dette gjør at jeg går best mot vinden. Litt treg å krysse med. Men det har nok en del med mine seilekunnskaper og gjøre. Samt en jolle med 9,9 hengende som brems bak.

Bare for å si det: alle seiler fra meg.. men de er veldig blide alle sammen. :smiley: Og mange hyggelige kommenterer utveksles. Båt for seil lager lite lyd så det er lett å kommunisere med annet enn fingeren.

 

Sist helg seilet jeg tilbake til havnen, ikke langt men dog. Borøya (Sandvika) til Børsholmen (Blakkstad) Startet kun motoren i ett trangt sund uten vind. Og ved tillegging.

Jeg må jo si at det vekker oppsikt å heise seil uten å starte motor fra uthavn med en Nauticat.

Men det er lett. Noe vanlige seilbåter også burde klare. :wink:

Står vinden riktig: Litt ut med forreste klut, trekk ut på ankerwinchen, slipp kluten helt ut. Og båten er i gang. Så opp med resten. Så kommer vi frem etter hvert.

 

Om folk er fornøyd med Nauticatene.

Det er mange på sjøen. Men få til salgs. I år har det stort sett hvert de gamle med treoverbygg.

Jeg tolker det som at de som har de, er glad i den.

Jeg skal ikke bytte. Ønsket meg en i mange år før jeg fikk tak i en.

 

Hilsen Nils :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...