Jump to content

Motorseilere- Erfaring og modeller


MaLang

Recommended Posts

Jeg spør i uvitenhet :

 

Når jeg har vært ombord i motorseilere har det vært en voldsom rulling når den har gått for motor p.g.a rigg og mast(er),flere klager på sjøsyke i motorseilere enn andre båttyper er min erfaring.

 

Hvorfor ruller motorseilere mer enn tradisjonelle seilbåter ?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ruller motorseilere mer enn tradisjonelle seilbåter ?

 

Tradisjonelle seilbåter ruller nok like mye eller mer når de går for motor, men med seilene heist er de mer stabile enn toget :)

Regner med at også motorseilere blir stabile når de går for seil...

 

 

Har lagt merke til at motorseilere (også nauticat) er klassifisert som type B.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Tradisjonelle seilbåter ruller nok like mye eller mer når de går for motor, men med seilene heist er de mer stabile enn toget :)

Regner med at også motorseilere blir stabile når de går for seil...

 

Nettopp. Jeg skjønte derfor ikke kommentar ovenfor som jeg i mitt forrige innlegg siterte.

 

Dernest vil jeg tro motorbåtseilere er vel så klar over muligheten for mindre slingring ved å legge ut noe seil såvel som "ekteseilbåt" eiere?

Link to post
Share on other sites

Såvidt meg bekjent er der lite forskjeller mellom motorseilere kontra seilbåter mht til vekt/grunnere kjøl/m.m.?

 

Den ene båten vår, en 40 foter har jernkjøl, og har tidligere vært rigget. At denne er annerledes enn tradisjonelle seilbåter kan ikke jeg umiddelbart se på undervannsskroget. Ei heller vektmessig. Og jeg observerer at mange motorseilere er relativt identisk med vår.

 

Så det at motorseilere ruller mer er kanskje mer en myte ?

Link to post
Share on other sites

En seilbåt for motor, må vel være noe av det som ruller mest, men det er vel ikke det den er konstruert for heller. Uttalelsen at "en motorseiler ruller mer", krever vel en forklaring i forhold til hva. En Goldfish med rigg feks, vil antagelig rulle mer enn en uten, pga riggen. Samme ballast og båt i utgaven med liten rigg. Men da har man muligheten til å rulle betraktelig mindre ved å motorseile. At en motorseiler skulle rulle mer enn en seilebåt på samme størrelse pga av dybde, tror jeg heller ikke, men da må man sammenligne med motorseiler, og ikke motorbåt med "nødrigg"(risør 27, saga 27). Fisher 34, som jeg kjenner litt spec på, har en dybde på 1,5m, kjølvekt/ballast på 4826kg og depl. på ca 11,5tonn, sammenlignet med feks HR 342 sine data 1.82 m / 1 950 kg /5 300 kg, tyder vel ikke umiddelbart på noen stor stabilitetsforskjell for meg i allefall, uten at tallene forteller alt. Men at en depl båt, motor, seil, eller motorseil, ruller mer enn en moderne halvplaner, det er sikkert. Slik jeg ser det, vil en båt med vekten og tyngdepunktet lavt nede, vil gi mer motstand, jo lenger ned den blir lagt, og få et forutsigbart bevegelsesmønster. En moderne halvplaner, ligger mere oppe på vannet, og har en mere flat bunn og høyt tyngdepunkt. Skal mere til før den begynner å legge seg over, men når grensa er nådd, går det fortere. Rulling kan være ubehagelig, men at det skal være synonymt med dårlige sjøegenskaper, er jeg uenig i. Forøvrig så er vel kanskje grensene/forskjellene mellom seiler og motorseiler i ferd med å viskes litt ut. Moderne seilebåter har bra motorkraft og gjør bra fart, dekkssalonger gir bedre og lysere inneplass, og noen har vel også førerplass inne. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forøvrig så er vel kanskje grensene/forskjellene mellom seiler og motorseiler i ferd med å viskes litt ut. Moderne seilebåter har bra motorkraft og gjør bra fart, dekkssalonger gir bedre og lysere inneplass, og noen har vel også førerplass inne. :smiley:

Se innlegg #11. Grensen ble jo visket ut på dette stadiet - 1963 modell. Definisjonen motorseiler er som oftest satt av forsikringselskapene med hensyn på motorstørrelsen og lengden. Om hun - langkjølt - ruller mer enn andre tilsvarende vet jeg ikke, men hun ruller jo når hun slippes løs. Hvem gjør ikke det i slike situasjoner. At hun har 130 hester gir oss bare en stor fordel når behovet er der. Hun seiler som en svane, også alene med storseilet. Hva mer kan en ønske seg av et skrog - 15 tonn - med styreposisjon ute og inne.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Grunn kjøl,høyt tungt overbygg og ofte to master gjør underverker, for ubehagelig rulling når som motorseilere flest vanligvis går uten seilføring. En liten runde i havna om sommeren viser at mange motorseilere ikke har montert seilene en gang. En bekjent med en motorseiler døpte den faktisk"rolling home" ikke uten grunn.Tror de fleste eiere av slike båter gir opp seilingen fort. En grunn må det jo være til at en nesten aldri ser slike båter under seil.

Link to post
Share on other sites

Tror de fleste eiere av slike båter gir opp seilingen fort. En grunn må det jo være til at en nesten aldri ser slike båter under seil.

Kan jo være at de ikke har tålmodighet nok til å la motor være motor og heiser seila. Mange av disse såkalte "motorseilerne" har overbygg som kommer i veien når storseilet skal opp. Og etter noen forsøk gir de fleste opp denne akrobatiske praksis.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Fant enda en motorseiler:

 

Beneteau Evasion 29

 

Ikke mye motor på den- men iallefall dekshus:)

 

- MartinL

Den er ikke så værst - ang. motor så ta med i beregningen at dette er en nokså lettdrevte båter. Min personlig favoritt av 80-talls motorseilere er Jeanneau Espace - en virkelig funksjonell båt, men noe større og dyrere. Søk for øvrig på Boat Shop 24.com for å se noe av de europeiske markedet - husk + 24%mva

Link to post
Share on other sites

Kan jo være at de ikke har tålmodighet nok til å la motor være motor og heiser seila. Mange av disse såkalte "motorseilerne" har overbygg som kommer i veien når storseilet skal opp. Og etter noen forsøk gir de fleste opp denne akrobatiske praksis.

Enig med det første, men at overbygget kommer i veien ? - riggen er vel tilpasset båtypen skulle jeg tro. Når det gjelder Catlina sine betekninger så snakker vi om svært forskjellig båtyper med ulike fordeler og ulemper. Men jeg vil selv ikke ha noe i mot å prøve en flerskrogsbåt - det burde også være noe for motorbåtfolk.

Link to post
Share on other sites

Enig med det første, men at overbygget kommer i veien ? - riggen er vel tilpasset båtypen skulle jeg tro. Når det gjelder Catlina sine betekninger så snakker vi om svært forskjellig båtyper med ulike fordeler og ulemper. Men jeg vil selv ikke ha noe i mot å prøve en flerskrogsbåt - det burde også være noe for motorbåtfolk.

Å beslå seilene kan vel ikke alltid være av det enkleste på en båt med overbygg under bommen. I det område som langemann skal bruke båten i kunne absolutt en catamaran være tingen. Og her er markedet mangfoldig. Med forsterket baugpartiet så kunne han jo anvende denne som landgansfartøy.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I det område som langemann skal bruke båten i kunne absolutt en catamaran være tingen. Og her er markedet mangfoldig. Med forsterket baugpartiet så kunne han jo anvende denne som landgansfartøy.

 

Har tenkt på katamaran også- men disse er sørgelig kostbare... Regner med det skulle gå ann å legge forsterkning på de fleste båter i ettertid. Ser det også som en stor fordel at man har dobble motorer i katamaraner:)

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på katamaran også- men disse er sørgelig kostbare...

Kommer jo an på hva du legger i ordet kostbar. Mangfoldet er stort og prisene kurante - UK, Tyskland og hos Frankene. Og er du i tillegg litt nevenyttig kan du komme ganske bra ut av dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ser at det er mange som er nysgjerrige på motorseilere og katamaraner - sitter i glasshus selv som eier av katamaran. Skal man først investere i noe så kapitalkrevende som en båt så koster det ikke all verden å leie en båt ; Motorseiler eller katamaran - lei en båt en uke og gjør deg opp en mening.

Har seilt ca 9 000 nm i katamaran så undertegnede gir gjerne subjektiv info til eventuelle interesserte!

Link to post
Share on other sites

Skal man først investere i noe så kapitalkrevende som en båt så koster det ikke all verden å leie en båt ; Motorseiler eller katamaran - lei en båt en uke og gjør deg opp en mening.

Ja det kan være fornuftig - men jeg tenker at de fleste gjør seg opp noen vurderinger før en foretar en slik sammeligning. Det blir ikke en sammeligning av epler og pærer, men mer brokkoli og bananer. Det er en rekke forhold som er høyst forskjellig - som bl.a. prisen, egne erfaringer, båtplass, behov for å ta på land, miljø for båtypen osv.

Vi har knapt et flerskrogsmiljø her i landet, det er synd, men det betyr også lite kompetanse på båttypen. Jeg er ikke i mot flerskrogsbåter, men dersom noen starter sitt båtliv med denne båttypen er de i alle fall modige.

Link to post
Share on other sites

Pettersand er kanskje ikke klar over at vi har eksportert katamaraner til utlandet i en rekke år,at vi mangler ekspertise er ganske drøyt. TRT båtene er respektert på regattabanene.Teamet bl.a bak disse båtene har en viten som er etterspurt i utlandet.

Sjekk web sidene til flerskrogklubben.

Nybegynner i katamaran - intet problem. Stor trygg arbeidsplass på dekk,meget manøvrerbar - skremmer ikke vettet av nytt mannskap ved nybegynnerturer i vær som kanskje utviklet seg verre enn planlagt.

Mannskapet slipper å sitte i "kjelleren" og lure på hva skipperen foretar seg.

Link to post
Share on other sites

Pettersand er kanskje ikke klar over at vi har eksportert katamaraner til utlandet i en rekke år,at vi mangler ekspertise er ganske drøyt. TRT båtene er respektert på regattabanene.Teamet bl.a bak disse båtene har en viten som er etterspurt i utlandet.

Sjekk web sidene til flerskrogklubben.

Nybegynner i katamaran - intet problem. Stor trygg arbeidsplass på dekk,meget manøvrerbar - skremmer ikke vettet av nytt mannskap ved nybegynnerturer i vær som kanskje utviklet seg verre enn planlagt.

Mannskapet slipper å sitte i "kjelleren" og lure på hva skipperen foretar seg.

Nei det var jeg ikke klar over. Men jeg er kjent med et aktivt Hobie-Cat miljø og på sikt kan det kanskje være en en god rekruteringsbase for et mer utvidet flerskrogsmiljø, også på tursiden.

Det vil være fint om du og andre (kanskje flerskrogsklubben?) kunne drive litt mer reklame og info. for flerskrogsbåter, jeg tror ikke folk oppover landet har mye kjennskap til båttypene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...