Verrie Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Jeg spør i uvitenhet : Når jeg har vært ombord i motorseilere har det vært en voldsom rulling når den har gått for motor p.g.a rigg og mast(er),flere klager på sjøsyke i motorseilere enn andre båttyper er min erfaring. Hvorfor ruller motorseilere mer enn tradisjonelle seilbåter ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jm Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Så har vi Hallberg Rassy Rasmus 35. Også klassifisert som motorseiler. En nydelig båt med fine linjer..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Hvorfor ruller motorseilere mer enn tradisjonelle seilbåter ? Tradisjonelle seilbåter ruller nok like mye eller mer når de går for motor, men med seilene heist er de mer stabile enn toget :) Regner med at også motorseilere blir stabile når de går for seil... Har lagt merke til at motorseilere (også nauticat) er klassifisert som type B. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Tradisjonelle seilbåter ruller nok like mye eller mer når de går for motor, men med seilene heist er de mer stabile enn toget :)Regner med at også motorseilere blir stabile når de går for seil... Nettopp. Jeg skjønte derfor ikke kommentar ovenfor som jeg i mitt forrige innlegg siterte. Dernest vil jeg tro motorbåtseilere er vel så klar over muligheten for mindre slingring ved å legge ut noe seil såvel som "ekteseilbåt" eiere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 28.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 Har lagt merke til at motorseilere (også nauticat) er klassifisert som type B. Klasse B? - MartinL Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 28.Mars.2008 Del på Facebook Svart 28.Mars.2008 (redigert) Klasse B mente jeg ja :) ....Det kan jo være at motorseilere ruller mer pga. høyere tyngdepunkt i tilllegg til grunnere kjøl? Redigert 28.Mars.2008 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Verrie Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Såvidt meg bekjent er der lite forskjeller mellom motorseilere kontra seilbåter mht til vekt/grunnere kjøl/m.m.? Den ene båten vår, en 40 foter har jernkjøl, og har tidligere vært rigget. At denne er annerledes enn tradisjonelle seilbåter kan ikke jeg umiddelbart se på undervannsskroget. Ei heller vektmessig. Og jeg observerer at mange motorseilere er relativt identisk med vår. Så det at motorseilere ruller mer er kanskje mer en myte ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 En seilbåt for motor, må vel være noe av det som ruller mest, men det er vel ikke det den er konstruert for heller. Uttalelsen at "en motorseiler ruller mer", krever vel en forklaring i forhold til hva. En Goldfish med rigg feks, vil antagelig rulle mer enn en uten, pga riggen. Samme ballast og båt i utgaven med liten rigg. Men da har man muligheten til å rulle betraktelig mindre ved å motorseile. At en motorseiler skulle rulle mer enn en seilebåt på samme størrelse pga av dybde, tror jeg heller ikke, men da må man sammenligne med motorseiler, og ikke motorbåt med "nødrigg"(risør 27, saga 27). Fisher 34, som jeg kjenner litt spec på, har en dybde på 1,5m, kjølvekt/ballast på 4826kg og depl. på ca 11,5tonn, sammenlignet med feks HR 342 sine data 1.82 m / 1 950 kg /5 300 kg, tyder vel ikke umiddelbart på noen stor stabilitetsforskjell for meg i allefall, uten at tallene forteller alt. Men at en depl båt, motor, seil, eller motorseil, ruller mer enn en moderne halvplaner, det er sikkert. Slik jeg ser det, vil en båt med vekten og tyngdepunktet lavt nede, vil gi mer motstand, jo lenger ned den blir lagt, og få et forutsigbart bevegelsesmønster. En moderne halvplaner, ligger mere oppe på vannet, og har en mere flat bunn og høyt tyngdepunkt. Skal mere til før den begynner å legge seg over, men når grensa er nådd, går det fortere. Rulling kan være ubehagelig, men at det skal være synonymt med dårlige sjøegenskaper, er jeg uenig i. Forøvrig så er vel kanskje grensene/forskjellene mellom seiler og motorseiler i ferd med å viskes litt ut. Moderne seilebåter har bra motorkraft og gjør bra fart, dekkssalonger gir bedre og lysere inneplass, og noen har vel også førerplass inne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 (redigert) Forøvrig så er vel kanskje grensene/forskjellene mellom seiler og motorseiler i ferd med å viskes litt ut. Moderne seilebåter har bra motorkraft og gjør bra fart, dekkssalonger gir bedre og lysere inneplass, og noen har vel også førerplass inne. Se innlegg #11. Grensen ble jo visket ut på dette stadiet - 1963 modell. Definisjonen motorseiler er som oftest satt av forsikringselskapene med hensyn på motorstørrelsen og lengden. Om hun - langkjølt - ruller mer enn andre tilsvarende vet jeg ikke, men hun ruller jo når hun slippes løs. Hvem gjør ikke det i slike situasjoner. At hun har 130 hester gir oss bare en stor fordel når behovet er der. Hun seiler som en svane, også alene med storseilet. Hva mer kan en ønske seg av et skrog - 15 tonn - med styreposisjon ute og inne. Redigert 29.Mars.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 (redigert) På en del motorseilere, som NC33, Seafinn, Brofjord, etc. kan det trolig oppleves som om de ruller mer for motor, i og med at man stort sett sitter så mye høyere enn hva man gjør i en tradisjonell seilbåt. Redigert 29.Mars.2008 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Grunn kjøl,høyt tungt overbygg og ofte to master gjør underverker, for ubehagelig rulling når som motorseilere flest vanligvis går uten seilføring. En liten runde i havna om sommeren viser at mange motorseilere ikke har montert seilene en gang. En bekjent med en motorseiler døpte den faktisk"rolling home" ikke uten grunn.Tror de fleste eiere av slike båter gir opp seilingen fort. En grunn må det jo være til at en nesten aldri ser slike båter under seil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 29.Mars.2008 Del på Facebook Svart 29.Mars.2008 Tror de fleste eiere av slike båter gir opp seilingen fort. En grunn må det jo være til at en nesten aldri ser slike båter under seil. Kan jo være at de ikke har tålmodighet nok til å la motor være motor og heiser seila. Mange av disse såkalte "motorseilerne" har overbygg som kommer i veien når storseilet skal opp. Og etter noen forsøk gir de fleste opp denne akrobatiske praksis. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 30.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 Fant enda en motorseiler: Beneteau Evasion 29 Ikke mye motor på den- men iallefall dekshus:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 30.Mars.2008 Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 Fant enda en motorseiler: Beneteau Evasion 29 Ikke mye motor på den- men iallefall dekshus:) - MartinL Den er ikke så værst - ang. motor så ta med i beregningen at dette er en nokså lettdrevte båter. Min personlig favoritt av 80-talls motorseilere er Jeanneau Espace - en virkelig funksjonell båt, men noe større og dyrere. Søk for øvrig på Boat Shop 24.com for å se noe av de europeiske markedet - husk + 24%mva Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 30.Mars.2008 Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 Fant enda en motorseiler: kom o tenke på enda en...... Jongert Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 30.Mars.2008 Del på Facebook Svart 30.Mars.2008 Kan jo være at de ikke har tålmodighet nok til å la motor være motor og heiser seila. Mange av disse såkalte "motorseilerne" har overbygg som kommer i veien når storseilet skal opp. Og etter noen forsøk gir de fleste opp denne akrobatiske praksis. Enig med det første, men at overbygget kommer i veien ? - riggen er vel tilpasset båtypen skulle jeg tro. Når det gjelder Catlina sine betekninger så snakker vi om svært forskjellig båtyper med ulike fordeler og ulemper. Men jeg vil selv ikke ha noe i mot å prøve en flerskrogsbåt - det burde også være noe for motorbåtfolk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Enig med det første, men at overbygget kommer i veien ? - riggen er vel tilpasset båtypen skulle jeg tro. Når det gjelder Catlina sine betekninger så snakker vi om svært forskjellig båtyper med ulike fordeler og ulemper. Men jeg vil selv ikke ha noe i mot å prøve en flerskrogsbåt - det burde også være noe for motorbåtfolk. Å beslå seilene kan vel ikke alltid være av det enkleste på en båt med overbygg under bommen. I det område som langemann skal bruke båten i kunne absolutt en catamaran være tingen. Og her er markedet mangfoldig. Med forsterket baugpartiet så kunne han jo anvende denne som landgansfartøy. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
MaLang Svart 31.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 I det område som langemann skal bruke båten i kunne absolutt en catamaran være tingen. Og her er markedet mangfoldig. Med forsterket baugpartiet så kunne han jo anvende denne som landgansfartøy. Har tenkt på katamaran også- men disse er sørgelig kostbare... Regner med det skulle gå ann å legge forsterkning på de fleste båter i ettertid. Ser det også som en stor fordel at man har dobble motorer i katamaraner:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Har tenkt på katamaran også- men disse er sørgelig kostbare... Kommer jo an på hva du legger i ordet kostbar. Mangfoldet er stort og prisene kurante - UK, Tyskland og hos Frankene. Og er du i tillegg litt nevenyttig kan du komme ganske bra ut av dette. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 (redigert) Her er en MOTIVA 39 Får ikke opp bilde Redigert 31.Mars.2008 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
snorken Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Albin82ms, 8,2m, bredde 2,84m, dypgående 1,2m, perkins 4108. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Ser at det er mange som er nysgjerrige på motorseilere og katamaraner - sitter i glasshus selv som eier av katamaran. Skal man først investere i noe så kapitalkrevende som en båt så koster det ikke all verden å leie en båt ; Motorseiler eller katamaran - lei en båt en uke og gjør deg opp en mening. Har seilt ca 9 000 nm i katamaran så undertegnede gir gjerne subjektiv info til eventuelle interesserte! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Skal man først investere i noe så kapitalkrevende som en båt så koster det ikke all verden å leie en båt ; Motorseiler eller katamaran - lei en båt en uke og gjør deg opp en mening. Ja det kan være fornuftig - men jeg tenker at de fleste gjør seg opp noen vurderinger før en foretar en slik sammeligning. Det blir ikke en sammeligning av epler og pærer, men mer brokkoli og bananer. Det er en rekke forhold som er høyst forskjellig - som bl.a. prisen, egne erfaringer, båtplass, behov for å ta på land, miljø for båtypen osv. Vi har knapt et flerskrogsmiljø her i landet, det er synd, men det betyr også lite kompetanse på båttypen. Jeg er ikke i mot flerskrogsbåter, men dersom noen starter sitt båtliv med denne båttypen er de i alle fall modige. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Svart 31.Mars.2008 Del på Facebook Svart 31.Mars.2008 Pettersand er kanskje ikke klar over at vi har eksportert katamaraner til utlandet i en rekke år,at vi mangler ekspertise er ganske drøyt. TRT båtene er respektert på regattabanene.Teamet bl.a bak disse båtene har en viten som er etterspurt i utlandet. Sjekk web sidene til flerskrogklubben. Nybegynner i katamaran - intet problem. Stor trygg arbeidsplass på dekk,meget manøvrerbar - skremmer ikke vettet av nytt mannskap ved nybegynnerturer i vær som kanskje utviklet seg verre enn planlagt. Mannskapet slipper å sitte i "kjelleren" og lure på hva skipperen foretar seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 1.April.2008 Del på Facebook Svart 1.April.2008 Pettersand er kanskje ikke klar over at vi har eksportert katamaraner til utlandet i en rekke år,at vi mangler ekspertise er ganske drøyt. TRT båtene er respektert på regattabanene.Teamet bl.a bak disse båtene har en viten som er etterspurt i utlandet.Sjekk web sidene til flerskrogklubben. Nybegynner i katamaran - intet problem. Stor trygg arbeidsplass på dekk,meget manøvrerbar - skremmer ikke vettet av nytt mannskap ved nybegynnerturer i vær som kanskje utviklet seg verre enn planlagt. Mannskapet slipper å sitte i "kjelleren" og lure på hva skipperen foretar seg. Nei det var jeg ikke klar over. Men jeg er kjent med et aktivt Hobie-Cat miljø og på sikt kan det kanskje være en en god rekruteringsbase for et mer utvidet flerskrogsmiljø, også på tursiden. Det vil være fint om du og andre (kanskje flerskrogsklubben?) kunne drive litt mer reklame og info. for flerskrogsbåter, jeg tror ikke folk oppover landet har mye kjennskap til båttypene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.