Jump to content

Overflaterust på "rustfritt stål" - et problem?


Guest Karibbienseiler

Recommended Posts

Guest Karibbienseiler

Har en seilbåt, 42 ft, av kjennt merke, som jeg er fornøyd med på andre områder, MEN den har mye overflaterust på det aller meste av såkalt "rustfritt stål."

Dette begynte allerede noen uker etter overtagelse.

Vi vasker og polerer, men det kommer igjen.

 

Er dette kun et produkt av dårlig stål?

 

Hva kan gjøres?

 

Har hørt at det kan ha med galvaniske strømninger å gjøre, noen sammenheng?

 

Hva skal i så fall gjøres?

 

Hva er normal kvalitet på "stainless steel, marine quality"?

 

Garanti-sak?  Kan jeg forlange nytt stål?

 

TAKK for råd og svar !  

Link to post

Jeg har vært bort i noe lignende før og grunnen var krypstrøm fikk jeg beskjed om. Rusten hadde angrepet rattet og metaldeler i det området, samt stagene/ stagfestene mener jeg å huske. Båten var heldigvis helt nye, noen få måneder gammel og opprettingen gikk på garantien.

 

Om grunnen er den samme på båten din det vet jeg ikke, men det er værdt å få det undersøkt før rusten begynner å spise seg innover!

 

Mvh

Jibb   :confused:

Link to post

"Rustfritt stål" er et begrep som kan brukes fritt om nesten hva som helst.

 

Og "Stainless steel, marine quality" kommer etter min forstand i klasse med Øystein Sundes "Super Rally SS GT"  -  hvis du forstår hva jeg mener.....

 

Skal man definere de edlere stålkvalitetene på en entydig måte så treffer man på betegnelser av typen SS316L, eller tilsvarende med forstavelsen UNS S. Da først begynner det å bli rimelig veldefinerte krav til hvilke kvaliteter man snakker om.

 

Men hvis du har en seilbåt av "kjent merke" så går det jo an å håpe på at produsent/importør ikke vil bli kjent for å være den som leverer rustfritt stål som ruster  -  uansett hva det heter.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Poseidon !

 

Helt korrekt. Rustfritt ruster det også og spesielt om det er feil kvalitet. Skal man være spissfindig så heter det ikke rustfritt heller, men rustbestandig stål.

Hei igjen,

 

Du la sikkert merke til at jeg skrev "rustfritt" i anførselstegn?

 

Det gjorde jeg for å indikere at "rustfritt" er et slags lettvint/intetsigende/uforpliktende ord. Vi som spesifiserer forskjellige stålkvaliteter i vårt daglige virke ville få kjempeproblemer hvis vi skulle skrive "rustfritt" på spesifikasjonene istedenfor den korrekte betegnelsen for akkurat den stålkvaliteten vi ønsker.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Før i tiden hadde vi noe vi kalte "Bondefornikling" og noe som var bondeforniklet det var bare malt med ganske alminnelig aluminiumsmaling  -  uten at det ble mer "forniklet" av den grunn.

 

Derfor har jeg vel min tvil om det hjelper med syrebeis på den omtalte "rustfritt", som sannsynligvis er av "low grade" som det heter på nynorsk.

 

Men det skulle ikke koste så mange kronene å få tatt en PMI som var presis nok til å klassifisere materialet  -  og dermed skaffe seg et godt argument overfor leverandøren av de såkalt "rustfrie" delene ombord.

 

Det må en seriøs leverandør tåle å bli konfrontert med.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hva er PMI ?

Onde tunger påstår "Premenstruell inspeksjon", men i den sammenhengen som jeg benytter det er betydningen "Positive Material Idenfication". Det er en test som utføres av spesialfirma og som kommer opp med en rimelig presis angivelse av hvilken legering man har i det materialet som testes. De forskjellige variantene av "rustfritt" vil da bli klassifisert bl.a på grunnlag av hvor meget krom, nikkel, etc som inngår i legeringen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei

I utgangspunktet vil jeg tro at en kommer langt med en klage hvis du har med en norsk forhandler å gjøre. Hvis forhandler selger en båt med stål som i reklame el gjør intrykk av at ikke skal ruste, men ruster og dermed forringer verdien betraktelig så må det etter min mening ansees som en vesentlig mangel med reklamasjonsrett eller rett til heving av kjøp.

 

Min erfaring er at slike problemer ofte oppstår etter at noen har vært uforsiktig med vinkelsliper el. og fått forurensninger i overflaten fra de varme metallgnistene.

Beisingen som er omtalt i andre innlegg er vasking med en spesiell syre som fås kjøpt hos stålforhandlere/sveiseutstyrsleverandører. Koster ca 300 kr literen for menigmann.

Inneholder bla flussyre, så fullt verneutstyr er nødvendig.

Etter en behandling med syren er det rene jernet i legeringens overflate etset vekk, og det er det som ruster.

 

Tror jeg...

Mons

Link to post

Hei

I utgangspunktet vil jeg tro at en kommer langt med en klage hvis du har med en norsk forhandler å gjøre. Hvis forhandler selger en båt med stål som i reklame el gjør intrykk av at ikke skal ruste, men ruster og dermed forringer verdien betraktelig så må det etter min mening ansees som en vesentlig mangel med reklamasjonsrett eller rett til heving av kjøp.

 

Min erfaring er at slike problemer ofte oppstår etter at noen har vært uforsiktig med vinkelsliper el. og fått forurensninger i overflaten fra de varme metallgnistene.

Beisingen som er omtalt i andre innlegg er vasking med en spesiell syre som fås kjøpt hos stålforhandlere/sveiseutstyrsleverandører. Koster ca 300 kr literen for menigmann.

Inneholder bla flussyre, så fullt verneutstyr er nødvendig.

Etter en behandling med syren er det rene jernet i legeringens overflate etset vekk, og det er det som ruster.

 

Tror jeg...

 

Sveiset badeplatform til min Hanto i fjor av "syrefast" og beiset sveisene ettrpå men det "rustet" endel allikevel, etter en tid i kontakt med saltvann. I ettertid brukte jeg en type "skrubb" matte som rørleggerne bruker på kobberrør som skal loddes, denne brukte jeg med ferskvann noen ganger på steder hvor det rustet og det forsvant etter hvert. I dag er det så og si helt borte.

Så med ferskvann og en slik "skrubb" skal en få det vekk :wink:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post

Hvis det er små brune rustprikker du har på rekkene, så er det nok det man populært kaller for "pitting corrosion" på nynorsk. Det kommer av små karbon partikkler i materialet. Årsaken til dette kan selvsagt være fabrikasjonsfeil, men det kan også komme av eksterne forurenisnger som gnisr fra en vinkelsliper eller en stålbørste med karbontråder. Syrebeising av "rustfritt" materiale er ikke noe krav for at det ikke skal ruste, men det brukes ofte på sveiser. Når det gjelder "rustfritt" materiale så er nok den viktigste bestandelen Molybden i tilleg til de som Poseidon nevnte, Krom og Nikkel. Forskjellen på 304 og 316 er i hovedsak Molybden, som kun er å finne i 316. Dette materialet kalles også for "syrefast". Dette er det rimeligste stålet som noenlunde motstandsyktig mot korrosjon fra sjøvann. Undersøk med leverandøren hvilken ståltype som er benyttet i båten, og om tilsatsmaterialt i sveisene er av samme kvalitet eller bedre. Det slurves en del med tilsatsmaterialet i sveise, dette må selvsagt være av minimun samme kvalitet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Denne diskusjonen om korrosjon ga meg lyst til å supplere med noe som jeg prøver å hente frem fra den gamle ferritthukommelsen, hvor det burde ligge fra tiden da prof. Almar Almar-Næss prøvde å lære meg mekanisk teknologi. Det er sikkert mange som kan mer enn meg om dette, men jeg skriver ikke for dem, så jeg håper at ingen henretter meg med begrunnelsen at det ble for banalt. Hensikten med innlegget er å få opp forståelsen for at det er ikke rustfritt alt som skinner.

 

Korrosjon er flytting av positive ioner fra et metallgitter til andre og mer stabile steder i omgivelsene. Den kosmiske latskap prøver jo å styre universet mot en tilstand hvor alt kan stabiliseres på lavest mulig energinivå.

 

Når oksygen reagerer med et materiale, dannes et tynt oksidlag på materialets overflate. Laget passiverer metallet, dvs. beskytter det mot videre korrosjon, fordi belegget motvirker flyttingen av ionene. Dette skjer for eksempel med aluminium, krom og nikkel, men ikke med jern. Når jern og vann kommer i kontakt, korroderes jernet slik at det dannes FeOOH (rust), som er porøst og ikke beskytter mot videre korrosjon.

 

De såkalte rustbestandige stål har tilsetning av krom som overfører sin passiverende evne til hele legeringen av krom og jern. Små krommengder gir liten virkning, men når det er minst ett kromatom per syv jernatomer (minst 12% krom i legeringen), oppstår fullstendig passivering av legeringen.

 

Krom inngår imidlertid forbindelse med både jern og karbon, og dette gir en ujevn fordeling av oppløst krom i mikrostrukturen hvis det er karbon til stede, og det er det alltid. Derfor må det tilsettes mer enn 12% krom hvis man skal få full passivering. Den såkalte kromekvivalenten (kromprosenten – 17 x karbonprosenten) må være minst 12,5% for å sikre rustbestandighet.

 

Når kromoksidene påvirkes av surt miljø eller klorioner, reduseres rustbestandigheten. For å opprettholde denne under slike forhold, kan det tilsettes nikkel og små mengder molybden. Med 2-3% molybden i legeringen forbedres rustbestandigheten betydelig, særlig i sure miljøer, og slike legeringer kalles syrefaste.

 

Til slutt er det bare å minne om at i sjøvann finnes massevis av natrium klorid (NaCl), også kjent som havsalt, og når dette dissosieres, får man frie klorioner. Derfor er ikke rustbestandig stål så rustbestandig i sjøvann som i ferskvann eller luft, men det visste vi jo fra før. Skal din ”rustfri” båt sikres mot korrosjon, bør du nok behandle skroget på en eller annen måte.

Link to post

fra tiden da prof. Almar Almar-Næss prøvde å lære meg mekanisk teknologi.

Jasså, du har hatt Almar Almar som lærer?? Festlig fyr! Rust er Fe 2O3 (rikelig oksygentilgang og rustrød av farge), Fe3 O4 (lite oskygen og sort av farge). Skal være "underscore" på tallene i formlene, fant ut av det!

 

Bli kvitt overflaterust ad kjemisk vei: Bruk oksalsyre. Hempel Gelcoat Cleaner inneholder stoffet. Har beskrevet prosedyren tidligere.

 

Kromekvivalenten bra, problemet med krom og karbon er at det dannes kromkarbider ved over 500 grader C. Dette fører til at det ved sveising danner seg kromfattige områder i HAZ. 1 karbon rapper 8- eller 16 krom, husker ikke nøyaktig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...