Jump to content

Fresing av natespor...


moosewine

Recommended Posts

Var gjennom den samme jobben for noen år siden og jeg benyttet Sikaflex.

 

Kan bekrefte at det var en grisete jobb, uten at jeg har erfaring med andre natemasser.

 

Det jeg erfarte med Sika og som det kanskje kan være verdt å tenke på er hvor godt natemassen fester til treverket..

Massen virker jo både klebrig og flytende og jeg trodde det var tilstrekkelig å nærmest "helle" den utover i sporet og glatte litt på toppen.

Det viste seg å bli mye bedre vedheft dersom jeg gjorde operasjonen i to omganger,- først en streng med natemasse som jeg arbeidet godt utover og inn i flatene på begge sider med en sparkel, og så en ny runde der jeg fylte opp hullet og glattet over med sparkelen til slutt .

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe problem med Sika, heller ikke med Simpson, det jeg selger fungerer også helt perfekt. Silikonen som Kaptein Øl benytter er sikkert også helt super og mye lettere å jobbe med(litt skeptisk til at de ikke foreskriver primer, tror det er salgs-triks), men det er alikevel for oss som produsent/leverandør et problem, et "forbruker-problem. Dette gjør at vi IKKE markedsfører eller selger våre nateprodukter til verken varehandelen eller direkte til noen forbruker. Grunnen til dette, er at det finnes SÅ mange ting som kan og vil bli gjort feil når man som amatør nater, ikke minst ved liming av teak-stavene mot dekket.

 

Vi har en egen MS-Polymer som uten å røpe produsentnavnet slutter på DC (Deck Caulcing), dette produktet selges(i land med mindre forbruker-beskyttelse) med eget primer-system og alt tilbehør for legging av teak-dekk. Full brosjyre-beskrevet fremgangsmåte (Sika har det samme) og legge-tips. Altså en komplett "Pakke-løsning" Saken er den at det slurves så mye av privatpersoner som skal gjøre jobben selv at jeg har fått forbud mot å markedsføre produktet i Norge grunnet faren for reklamasjoner. Man ser jo forøvrig selv hva som kan skje på "Båtplassen" hvis et produkt/leverandør menes å ikke holde mål.

 

Jeg skriver dette for å understreke betydningen av at den som gjør jobbe MÅ lese bruksannvisninger og være nøye. Av denne grunn får vi også alle de forskjellige erfaringene fra "Sika er noe dritt" til "Tech7 er verdens beste produkt". Alt dette er helt sikkert riktige erfaringer gjort av den enkelte, men når alt kommer til alt er det ingen av dere som har testet produktene mot forskjellig belastninger. Det være seg kjemisk, mekanisk, sol, vær/vind etc. Alle båter utsettes også for ulike miljø og det som fungerer bra for en trenger ikke være bra for en annen. Så summa sumarum er det ganske så individuelle og tilfeldige erfaringer den enkelte gjør seg.

 

Koker alt ned til: Vær nøye med fresing/rensing, ha riktig fugebredde/dybde i forhold til bredden på tre-stavene, bruk nateteip, bruk tilpasset primer, ha riktig trefuktighet, jobb i stabil temperatur også under herdeprosessen som tar 1-2 uker. Dekk til med pressening for å beskytte mot sol/regn under herdeperioden og sjekk med leverandøren av natemassen om den oljen/såpen du tenker å benytte er kompatibel med natemassen(her blir mange leverandører skyldig et svar). Husk at limet under stavene optimalt sett skal være mykere enn natemassen(her slurver også proffen). Følger du dette slavisk bør det gå bra med de fleste massene på markedet.

 

Spør du nå hvorfor Sika selger dette kan jeg fortelle at de har MANGE reklamasjoner, men prisen forsvarer erstatningene, dessuten har de et tungt merkenavn og det gjør saken litt annerledes, ikke ulikt tema vedrørende olje, Biltema vs. Statoil.

 

Ps. Finn Erik Helberg, når det gjelder luftbobler er dette noe som kan forekomme hos alle produsenter, men de fleste boblene finner du hos Sika, de har polyuretanbaserte produkter med løsemiddel og dette løsemiddelet utvikler gass under herdeprosessen. (Så vet dere det) :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte ikke på noe spesielt produkt når jeg nevnte luftbobler. Men jeg jobbet for mange år siden litt for Frito skipsdekk, natet blant annet kongeskipet. Vi brukte da en tokomponent natemasse som het Arbokol. Den gang så husker jeg at vi hadde litt problemer med luftbobler. Ellers så drar jeg kjensel på limet du ikke vil fortelle produsenten på som slutter på DC (Deck Caulcing ) Det var nok det limet jeg brukte, utrolig bra, :yesnod: Selges visstnok ikke til vanlig forbruker.

Link to post
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig i det Sundberg skriver, men har allikevel lyst til å legge til at ca. 1/4 av mitt 48 fots teakdekk er natet med Sikafleks. Det var det jeg begynte med og gjorde desidert best forarbeid, pussa, la teip i bunn, rengjorde nøye, tok masse temperaturhensyn, unngikk frost osv.,

 

Den andre 1/4 er en blanding av en natemasse fra Casco og et par merker til (husker ikke navnene, polymerbasert, men ikke Simpson). Dette ble også gjort med ordentlig seriøst grunnarbeide, men litt senere på høsten under litt mer tvilsomme forhold om natta.

 

Resten av dekket er det brukt sealine. Her var det rett før snøen kom, med nattefrost og litt nedbør, og det ble gjort mye dårligere forarbeide enn med de andre to. Alternativet var jo å legge pressening på båten og ikke kunne bruke den om vinteren, noe jeg ville unngå.

 

Synes ikke det har vært noen merkbar forskjell på hvilken av de som har vært enklet å pusse.

 

Båten har ligget utildekket i hele vinter, og det har klart seg veldig bra, men noen plasser må jeg gjøre det omigjen. Det som er merkverdig er at den delen av dekket det ble gjort desidert dårligst forarbeide og brukt Sealine har klart seg deisdert best. Der er det et par mandagsflekker fordi det har gått litt fort i svingene når jeg la det på, men det er betydelig flere plasser der hvor jeg brukte sika og polymer. Der jeg har brukt sika er det endel luftbobler, mens der jeg brukte polymer er det noen steder den rett og slett ikke sitter godt nok. Mistenker litt dårlig forarbeide der også, men vil nok ikke bruke annet enn Sealine dersom det blir aktuelt å gjøre en slik jobb på en annen jobb. Det er ikke vanlig silikon, men en silikonbasert natemasse som er utviklet for teakdekk på båt. Dette selges heller ikke til privatkunder, men til de prestisjetunge skipsverftene på orust (og sikkert mange flere også)

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette med type natemasse også et spørsmål om treverket som er brukt furu, oregon, eik eller teak?

Tresortene beveger seg forskjellig, og natemassene likeså. Teak feks. er fukt uavhengig og kan nates med sort epoxy, noe som gir en nesten evigvarende overflate... eller?

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette med type natemasse også et spørsmål om treverket som er brukt furu, oregon, eik eller teak?

Tresortene beveger seg forskjellig, og natemassene likeså. Teak feks. er fukt uavhengig og kan nates med sort epoxy, noe som gir en nesten evigvarende overflate... eller?

 

Hviken type treverk vil være utslagsgivende på totalresultatet, men alle natemasser vil gjøre jobben på alle typer treverk, det er bare at noen treverk er vanskeligere å få heft mot en endre. Furu er enkelt, ikke mye fett og heller ikke tett struktur. Eik har tett struktur og kan være vanskelig. Teak er veldig fett og gir problemer av den grunn. Det som er sikert er at en Primer forbedrer heften og stenger fettet inne uansett treverk. Epoxy gir ikke noen evigvarende overflate dessverre og epoxy er også etter min mening alt for lite elastisk til å benytes til nating. Benytter man epoxy er man også avhengig av en stabil konsruksjon. Legger man epoxy i nater på et dekk som er limt med elastisk lim vil natene slippe ganske fort pga bevegelsene i dekket.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fein Multimaster med endel ekstrautstyr i koffert hos Bauhaus til ca. kr 2500,- er kanskje et godt tilbud?

 

Noen som vet om godt tilbud på Fein Multimaster, eller er det bare å gå til den lokale pusheren og kjøpe?

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Bauhaus selger også Bosch til halve prisen av Fein. Tilsvarende maskin, men ikke så meget tilbehør.

men mye billigare tillbehör.....

 

Fein tilbehör er litt 'små'-dyre(les rå-)......

Fein har dokk en del mer tilbehör....desse går att modifiere så att de passer Boschmaskinen...enl min

båtnabo! Hvis man vill ha noe av feins spesialverktöy

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Fein Multimaster med endel ekstrautstyr i koffert hos Bauhaus til ca. kr 2500,- er kanskje et godt tilbud?

Etter litt søking på nettet så ser jeg at 2500,- er det man må ut med for Fein Multimaster Top, og den inneholder vel det mesta av ekstrautstyr.

Klart det frister å kjøpe Bosch maskinen til under halve prisen, men så liker jeg å kjøpe kvelitetsverktøy når jeg først skal handle.

Er så surt å stå å ergre seg over at man ikke sputtet inn di ekstra kronene i første omgang. Det blir jo tross alt mye dyrere å kjøpe en billig versjon først, og deretter kjøpe den dyre...

Men for alt jeg et er kanskje Bosch'en mer enn god nok, også når det kommer til kalitet :rolleyes:

 

Får drøvtygge litt til på det

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heisann, jeg lagde et verktøy av et stort skrujern, se innlegg 54 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29233&st=40

 

Brukte dette til å skrape ut det som hang igjen så jeg brukte ikke fres. Så primet jeg med Simson før jeg fyllte i med simson DC natemasse, resultatet ble bra!

 

TIPS: Kjøp deg en skikkelig slipemaskin, for det er en skikkelig drittjobb å slipe vekk overflødig natemasse!

 

Lykke til!

.

Link to post
Share on other sites

Har sett den varianten, og det fungerer nok fint til å fjerne natingen med.

Problemet mitt er at natesporene er nesten borte enkelte steder, slik at det ikke er noe å legge natemasse i. Dekket har nok vært slipt ned en gang.

Så jeg tror jeg må frese sporet dypere. Det blir vel en Fein multimaster eller en liten sirkelsag. En fres er litt vanskelig å styre på frihånd med mindre man har en slags styring som kan følge det gamle sporet. Jeg tenkte kanskje du hadde en sånn, og da lurte jeg på hva slags type det var. :smiley:

Redigert av Selmer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hørt om en variant med fresing med overfres. Da ble et rettholt benyttet som anlegg og en voksen mann sto på hver ende slik at det lå stabilt. Eventuelt kan anlegg skrus fast i nabo-naten med passe tynne skruer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har natet om et stort skøytedekk mm.

Etter litt prøving så endte jeg opp med overfres. Før fresing tok jeg ut "det meste" av natemassen med stanleykniv. Dro et raskt drag på hver side av nata, og trakk ut massen. Jeg modifiserte deretter fresen med styretapp foran og bak pinnefresen. (Umulig å bruke anlegg da dekkbordene var lagt med bue). Fresen fungerte svært bra, det var kun i hjørner og andre steder som fresen ikke kom til, hvor jeg måtte ta ting mer manuelt. Brukte Fein med nate-kniv til dette. I tillegg brukte jeg et tilpasset hoggjern.

 

Å bruke Fein primært til et stort dekk blir for knotete/går for sent. Det er heller ikke lett å få vekk alle rester med natemasse på sidene. I tillegg må/bør nata uansett freses ned til korrekt dybde pga. slitasje på dekksplanker.

Redigert av fs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...