Jump to content

Ventiljustering og trykktesting av dyser nødvendig?


Krimart

Recommended Posts

I min instruksjonsbok for Volvo Penta motor D2-55 kan jeg lese følgende:

 

Var 500:e driftstimme eller minst en gång vartannat år

Insprutare. Provtryckning

Ventilspel. Justering

 

Det står at dette må gjøres av autoriserte VP mekanikere. Motoren er nå 4 år, har ikke gjort dette før men den fungerer utmerket. Har gjort alt annet som kreves men er det da nødvendig å fikle med dette? Hva gjør dere?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette er et interessant spørsmål.

 

Har en Yanmar 96 HK fra 2006.

 

I manualen står det at dyser og dysetrykk skal kontrolleres etter 250t/1 år (første gang), og deretter hvert 4. år/1000 timer.

 

Ventilene skal justeres etter 50t (første gang) og deretter hvert 2. år / 500 timer.

 

Som nevnt i en tråd i fjor høst ba jeg et verksted om å gjøre sjekke/justere ventilene på min motor. Jeg hadde først kontaktet Yanmar Norge og fått bekreftet riktigheten av at dette skulle gjøres. Verkstedet gjorde ikke dette, på tross av min skriftlige instruks, med begrunnelse "det hørtes ikke ut som om justering var nødvendig".

 

På båtmessen i år kontaktet jeg Yanmars stand og forela dem problemstillingen om ventiljustering. Svaret jeg fikk var omtrent det jeg hadde forventet, uten at det gjorde meg noe klokere.

 

Formuleringen var omtrent slik: "Vi registrerer at Yanmar foreskriver relativt hyppige justeringer av ventilene. Vi, som forhandler, ser i praksis at dette ikke er nødvendig. Vi ser at disse motorene går 1000-vis av timer uten å justeres. Det er snarere tvert i mot slik at dagens motorer er så fint innstilt at det er vanskelig for en mekaniker å få dette så nøyaktig som Yanmar foreskriver. "

 

Enten det gjelder dysetrykk eller ventiljustering så ser det ut som om både Volvo og Yanmar foreskriver hyppigere service enn det forhandlerne mener er nødvendig.

 

Hva skal vi, som "uvitende" forbrukere gjøre i en slik situasjon?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Kommentear til serviceintervaller på Yanmar - Yanmar Norge har "utgitt" (oktober 2005) flere infoskriv som heter "periodisk vedlikehold i Norge - Fritidsbruk - Erstatter alle brukermanualer". Her er "kontrollintervallene" for de aller fleste sercvicepunkter mye lenger en de som står i brukerhåndboken.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt i en tråd i fjor høst ba jeg et verksted om å gjøre sjekke/justere ventilene på min motor. Jeg hadde først kontaktet Yanmar Norge og fått bekreftet riktigheten av at dette skulle gjøres. Verkstedet gjorde ikke dette, på tross av min skriftlige instruks, med begrunnelse "det hørtes ikke ut som om justering var nødvendig".

Dette høres jo unektelig litt useriøst ut. Hovedhensikten ved å justere ventilene så ofte er vel for å hindre at klaringen skal bli for trang og dermed hindre at ventilen får det nødvendige anleggstrykk mot setet som sikrer tetting og kjøling av ventilen og hindre at den brenner.

Trange ventiler kan ikke høres det kan imidlertid ventiler med for stor klaring. Disse må derfor sjekkes som foreskrevet ellers vil man nok få problemer med garantien dersom en eksosventil brenner. Bytte av en brent ventil er relativt kostbart.

 

Personlig så sjekker jeg ventilene som foreskrevet men når det gjelder dysetrykket så kan jeg ikke se at det er verdt bryet så lenge motoren går prikkfritt uten å ryke og starter lett.

Dyser som drypper eller forstøver dårlig vil medføre enten tyngre start, ujevn gange, redusert effekt og/eller svart røyk. Dette vil man merke og medfører ingen umiddelbar risiko for havari.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Feil på dyser kan få konsekvenser for motoren, og derfor måles eksostemperaturen kontinuerlig på mange større marine motorer. Mange motormenn er misfornøyd nå når det spares i rederiene og motorene i hurtigbåtene blir levert uten komplett overvåkning.

 

I bilbransjen har dysene tradisjonelt blitt overhalt mellom 100 og 200 000 km. (Skifte av dysespiss og justering av åpningstrykk). Men så har det skjedd forbedringer på motorene som da resulterer i at dysene holder lenger, og feilene i dysene blir på sett og vis fanget opp av røykgass kontroller.

 

Man kjører derfor lenger på dysene i dag enn man gjorde før. Problemet har vist seg å lytte seg med relasjon til motorens levetid, for når motorene blir litt eldre og kanskje trenger service mer enn noen gang, så vil man kanskje ikke bruke penger på motoren lenger.

 

Det er svikt i denne delen som i all hovedsak bryter ned motorene, for samtidig som oljen da slites ut på grunn av lange skiftintervaller, så tas servicen på våren i stedet for høsten. Karbider og dritt som da kommer fra forbrenningssyrene (Dårlige dyser) får god tid til å gjøre skade.

 

Forleng intervallene for det tåler motorene godt, men ikke glem det for alltid. Se etter symptomer som røyk og unormal oljeslitasje.

 

Ventilklaring. Tja. Hurtiggående motorer som går med høy belastning. Jeg hadde sjekket klaringene.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket ventilklaringen på min 4JH3-DTE nå i påsken. Motoren har akkurat rundet 1000 timer, og jeg vet ikke hva som er gjort av kontroll/justering tidligere. Ventilklaringen skal være 0,2mm +/- 0,05mm på samtlige ventiler på denne motoren. Kontrollen viste at to av inntaksventilene hadde klaring på kun 0,10-0,15mm og to av eksosventilene lå på 0,3mm. Resten var innenfor tolaransene. Kontroll og justering var gjort på en times tid med en amatørs grundighet, og jeg innbiller meg at det var greit å få det gjort!

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. tolker det dit hen at det bør gjøres, men muligens med noe lengre intervall enn det som står foreskrevet. Tror det ble gjort da vi hadde siste "garantisjekk" men er ikke sikker. Jeg innbildte meg at det var en relaitvt enkel sak som kunne gjøres på stedet men som krevde spesialutstyr. VP mekanikeren som skulle gjøre dette for oss sa at dysene måtte tas ut og sendes inn (!?). Så det hørtes ut som en svært så omstendig (dyr og tidkrevende) sak. Antar at han manglet det nødvendige utstyret.

 

Det hører med til historien at båten ligger i Hellas OG at den nevnte VP mekanikeren var mest interessert i å tilby en totalpakke til en heller ublu pris, noe vi ikke var interessert i da vi gjør de enkle tingene selv.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde service på min Yanmar motor ved 250 timer, bla ble dysene sendt til en spesialist på dette for sjekk/ justering (mener det var Sangvik Service). Mekaniker holder seg til siste sjekkliste fra Yanmar, fornuftig spør du meg. Slike "øvelser" lar jeg proffene få lov til å ta.

Link to post
Share on other sites

Jeg innbildte meg at det var en relaitvt enkel sak som kunne gjøres på stedet men som krevde spesialutstyr. VP mekanikeren som skulle gjøre dette for oss sa at dysene måtte tas ut og sendes inn (!?). Så det hørtes ut som en svært så omstendig (dyr og tidkrevende) sak. Antar at han manglet det nødvendige utstyret.

Det stemmer at dysene må tas av for å kunne utføre en slik påkrevd test. At de må sendes så langt derimot er vel så som så.... De fleste verksteder som driver med dieselbiler/båter har dysettrykkprøvingsutstyr tilgjengelig. Ingen stor operasjon og selve testen er gjort på en halvtime med 4 dyser dersom de leveres ferdig demontert (noe du veldig lett kan gjøre selv).

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en sannhet med modifikasjoner. De gamle og til dels farlige testbenkene er faset ut fordi dieseltåken viste seg å være skadelig. (Det var vel noen mekanikere som etter 20 år i testbenken ikke fant veien hjem etter endt abeidstid).

 

Denne formen for tjenester innebærer ganske store investeringskostnader etter hvert, og man kan vel ikke forvente å finne mer enn et par firmaer i storbyene som gjør slikt arbeid.

 

Om noen fremdeles kaver med en gammel benkpresse enda kan jo tenkes. Men fremtiden er jo da Common rail, som man da må ta med i betraktningen når utstyr kjøpes inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...