Ingar Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Heldigvis finnes det nå et alternativ, Securmark. Da minsker du også risikoen for at båt og/eller motor blir stjålet. Står masse om dette på forumet, søk på Securmark. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Er det ikke slik at flere forsikringselskap krever at båten er registrert i småbåtregisteret, ellers for man ikke forsikret den ?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Er det ikke slik at flere forsikringselskap krever at båten er registrert i småbåtregisteret Hvis vi ser bort fra at alle de fleste forsikringsselskap, om ikke alle, godtar registrerig i skipsregisteret NOR som alternativ til det frivilliga småbåtregisteret, så stemmer det at flere forsikringsselskap krever at båten er registrert. Men flere betyr ikke alle, og i alle fall ett selskap godtar som likeverdig med registrering at båten er merket av Securemark. Andre selskap har brukt en ordlyd i avtaleteksten som tilsier at de godtar at båten er registrert med seilnummer hos NSF. Utenlandske forsikringsselskap vet ikke hve småbåtregisteret er for noe en gang. NB. Om det er vanskelig å få registrert båten i småbåtregisteret, så er det både vanskeligere og dyrere å få registrert båten i skipsregisteret NOR. Det er heller ikke alle båter som kan registreres i NOR. For å registrere seilnummer på en båt må det i praksis være en seilbåt, og du må være medlem av en seilforening (i allefall det året du får tildelt seilnummeret). Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Min er ikke registrert, fikk aldri spørsmål om det... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Ifølge Securmark godtar alle norske forsikringsselskap dette som et alternativ til registrering i RSSR. Sitér dette innlegget Link to post
870 Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Hei, driver og forsøker å få registrert båten i småbåtregisteret, men det er ikke bare bare.. Må si meg helt enig med deg Ulven, jeg kjøpte ny båt i vinter og har prøvd å registrere den men det var ikke enkelt, kvittering fra fabrikken var ikke god nokk for dem, det endte med at jeg ga fa........... i hele registreringen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.September.2006 Link til dette innlegget Svart 30.September.2006 Det må vel nå ha vært mange saker der uregistrerte båter har blitt stjålet eller utsatt for forsikringsskader. Men så langt jeg kjenner til har vi ikke hatt noen rapporter om regress pga manglende registrering. Er det noen medlemmer som har førstehåndserfaring med hvordan forsikringsselkapene stiller seg i en slik situasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Jeg tror nok jeg kommer til å forsøke en prat med hun i If som jeg har endel kontakt med, høre om de godtar securmark siden registeret er så vanskelig å ha med å gjøre, vi har ganske masse annet forsikret der, og det tar meg ikke filla fem flate øre å bytte om hun setter seg på bakbena, sikkert flere forsikringsselskaper som vil ha mine penger.. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Sjøtummel Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 (redigert) Men så langt jeg kjenner til har vi ikke hatt noen rapporter om regress pga manglende registrering. Vel, selskapet jeg bruker ville ikke gjøre noen avtale hvis ikke båten var registrert, men båten jeg forsikrer har såpass stor verdi at det er en del slingsringsmonn med hensyn til å avtale vilkår. Det var f.eks. uproblematisk å forsikre båten fra den ble levert til den var ferdig registrert. Securmarkmerking var ikke noe alternativ (det var nesten for et tilleggskrav å regne). Jeg kjenner selskapet godt nok til at jeg er sikker på at de vil benytte anledningen til avkorting dersom jeg hadde gitt dem uriktige opplysninger. Det er faktisk så godt som et krav fra min side ettersom jeg ikke har noen interesse av å betale forsikringspolisen til et selskap som deler ut mer penger enn nødvendig. (Redigert dobbel negasjon i første setning) Redigert 2.Oktober.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Jeg tror nok jeg kommer til å forsøke en prat med hun i If som jeg har endel kontakt medIF var først ute med å godkjenne Securmark, siden er de andre selskapene kommet etter. Vel, selskapet jeg bruker ville ikke gjøre noen avtale hvis ikke båten var uregistrertNei, men jeg vil tro det store flertall av båtene i registeret er kommet dit via overgang fra det gamle registeret.Kun et museklikk skulle til for å overføre båten og det første året var gratis. Fra og med i år er det ikke gratis og man må anta at mange av båtene derfor ikke er med i registeret lenger. Meg bekjent fører ikke forsikringsselkapene noen kontroll med at kundene fortsatt står i registeret. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Ulven: Ville ikke giddet å bruke masse tid på småbåtregisteret. Vil de ikke ha båten din, så får de klare seg uten. Som Ingar skriver så er kombinasjonen If og Securmark et helt kurant alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 1.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2006 Skulle du ikke få registrert den og vil ha det så sjekk om du eller noen du kjenner har bekjentskap i Sverige som kan stå som eier på kjøpskontrakten, ta da og kjør båten over til sverige og toll den inn uten motor med en fiktiv lav sum så er det ikke noe problem å registrere den på nytt. Er det en eldre båt vil kjøpsprisen bli liten og da er det ikke snakk om mye toll. Sitér dette innlegget Link to post
jonaslep Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Hvis du får papirene i retur fra RSSR vil jeg anbefale følgende: Les følgebrevet en gang til. Kvittering fra nykjøp er ikke alltid et absolutt krav, spesielt hvis båten er noen år gammel. Les "Hvordan registrere" på RSSRs nettsider, det står blant annet: "Hvis noe av historikken er uklar, skriv ned det som er kjent om båtens historie og send dette med registreringspapirene." Ta en telefon til RSSR (815 44 055, vanlig takst). Forklar saken for saksbehandler på en rolig og saklig måte, du kommer sjelden noen vei med kjeft, selv om det er fristende. Husk at RSSR bruker skjønn i enkeltsaker. Det er åpenbart at det ikke kreves nyfaktura for å registrere en kogge fra 1960, ei heller en halvfabrikat Draco fra 1983. Det er faktisk en grunn til at dokumentasjonskravet er strengt. Kjøper du en brukt, registrert båt vet du at eierforholdet er dokumentert hos RSSR. Du kan sjekke at den som selger båten er rett eier, og RSSR har informasjon om båtens alder og øvrige data. RSSR lagrer all dokumentasjon som danner grunnlag for registrering. RSSR har uttalt: "Det skal alltid være mulig å registrere en båt som er omsatt på lovlig vis i Norge." De som jobber for RSSR er bare mennesker, og kan gjøre feil som alle andre. Hvis du mener de har gjort en feil, kontakt dem og forklar ditt syn på en saklig måte. -- Jonas Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Meg bekjent fører ikke forsikringsselkapene noen kontroll med at kundene fortsatt står i registeret. Jeg tror heller ikke at de aktivt kontrollerer dette, men dersom du skulle få behov som en utbetaling fra selskapet vil jeg ikke bli overrasket om de sjekker. Mitt inntrykk er også at de gjør litt grundigere arbeid når de forsikrer dyrere båter. Min båt lå akkurat over grensa der selskapet jeg bruker ønsker å snakke med kunden og ikke bare motta et bestillingsskjema, og de sjekket registreringen. (Ettersom båten min er registrert i skipsregisteret behøver de ikke å sjekke mer enn én gang.) Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 I forbindelse med registrering av min siste anskaffelse, en Smuggler 21 fra 1985 så jeg mulige problemer da jeg kun hadde salgskontrakter for de 10 siste årene (mellom meg og forrige eier +ett ledd+ett ledd)i hende. Jeg ringte redningsselskapet og la frem problemet med å fortelle at jeg hadde problemer med å dokumentere tilbake til båten var ny. "Hvor langt har du da?" spurte damen i andre enden. "Til ca. midten av 90-tallet" svarte jeg. "Det holder i massevis" sa damen, "bare send inn det du har!" Jeg sendte inn, og 14 dager senere lå båtkortet i postkassa. Alt gikk fullstendig smertefritt! Så ta ingen sorger på forskudd, dette er ikke så byråkratisk. Hadde en tilsvarende sak med den forrige Smuggleren jeg registrerte også, gikk like greit det! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
nordan family 27 Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Der jeg hadde forsikret båten tidligere (Terra) var det ikke noe absolutt krav til registrering, men dersom båten var uregistrert var det uansett skadetype en egenandel på 25 % av erstatningsbeløpet. ved registrering ble det ordinære egenandeler (4000,-). Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2006 Jeg fikk ikke registrert min båt selv om den hadde vært registrert i år 2000 fordi det ble byttet motor av forrige eier i 2001. Motoren var brukt, og jeg hadde ikke kvittering fra da motoren var ny i -98. Men har nå klart å oppspore hvem som solgte den og hvem som kjøpte den, så da må det vel bli i orden..... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Syvert Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Ifølge Securmark godtar alle norske forsikringsselskap dette som et alternativ til registrering i RSSR. Heisan Så vidt jeg vet er det bare if som har avtale med Securmark. Til orientering krever ikke Norske Sjø at båten er registrert for å få forsikring. På den annen side er forsikring i Norske Sjø forbeholdt medlemmer i KNBF eller i en seilforening som er tilsluttet Norges Seilforbund. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
nimbuster Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 (redigert) Jeg har ved flere anledninger vært i kontakt med forsikringsselskaper og deres agenter, og senest for noen dager siden. Til dags dato har jeg aldri blitt spurt om båten er registrert i noe register. Jeg har fått mange tilbud men foreløpig ikke akseptert noen av dem, skjønt nå er det like før. Redigert 3.Oktober.2006 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 På denne siden står det at IF, Gjensidige, Trygg Hansa, Terra forsikring og Sparebank1 godtar Securmark. Her kan man lese IF's kommentar. Slik jeg har forstått det godtar i praksis alle norske forsikringsselskap NOR og Securmark som alternativ til NSSR. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 (redigert) Man kan ikke komme med en hvilken som helst båt til en av Securmark sine forhandlere og kjøpe en registrering der heller??? - Noen som vet (eller hvet )retningslinjene for dokumentasjon av eierskap ved bruktbåtmerking/registrering hos disse? Redigert 3.Oktober.2006 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Ingar Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Ove Karlsen fra Securmark skrev om dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Når jeg skulle forsikre min båt hos Gjensidige, fikk jeg til svar at båten måtte være registrert. Kunne gjerne forsikre den uansett hos dem, men den ville ikke gjelde før båten var registrert hos RSSR. Dette er nå 1 år siden, så tingene kan jo ha forrandret seg. Når det gjelder registreringen hos RSSR gikk dette fint, for forrige eier hadde den registrert fra før. Det som nesten gikk litt for lett, var at jeg har "byttet" motor. Dvs blokken er byttet. Det serienummeret jeg oppgav til dem, var et delenummer eller lignende på innsugs-manifoilen , så full kontroll er det nok ikke nei Må si at det med serienummeret fant jeg ut senere. Men da var allerede skaden skjedd... Er nå registrert og forsikret jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Cavatina Svart 3.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2006 Hei. Du kan bruke Alandia, et svensk selskap. De er eksperter på båtforsikring og er billige. De krever ikke registrering. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 4.Oktober.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2006 For no j#$%a tull dette er med kvittering. Hvorfor har RSSR noe med hva vi har betalt for motor eller Slagskibene vi eier undrer jeg Har sendt inn papirene etter motorbytte,dvs garanti beviset. Noen kvittering kan de glane veldig langt etter-det er en privatsak Vissvass fra ende til annen. Innfoer salgsmelding som ved handel av bil og motorsykkel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.