Jump to content

registrering av båt i småbåtregisteret


Kjellemann

Recommended Posts

Skal sende inn pappirer idag og se hvordan det går ,da siste eier ikke omregistrerte båten . Har lagt ved båtkortet fra nest siste eier og omregistreringa hans av båten + utfylte omreg pappirer av selger(siste eier ) også har jeg fylt ut omregistrerings pappirer samt lagt ved kjøpe kontrakt mellom meg å selger .

Veit ikke hvordan dette kommer til og gå , men håper jeg slipper masse krøll her . Noen flere pappirer finnes vel ikke så da er det bare å vente å se .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har RSSR noe med hva vi har betalt for motor eller Slagskibene vi eier undrer jeg :confused:

Hvis du lurer på noe angående RSSR anbefaler jeg å ta en telefon til dem, 815 44 055.

 

RSSR behøver ikke vite hvor mye du har betalt for båt og/eller motor, men i henhold til avtalen med Finansdepartementet skal både båtens og motorens eierforhold dokumenteres.

 

Det viktige er altså å kunne fastslå at båten og/eller motoren er kjøpt fra forhandler i Norge (kvittering eller annen dokumentasjon, for eksempel garantibevis som både spesifiserer gjenstanden (serienummer) og er stemplet og signert av forhandler) eller er fortollet inn av privatperson (tolldeklarasjon). Har båten/motoren skiftet eier etter kjøp fra forhandler eller fortolling må kopi av kjøpekontrakter legges ved, slik at eierskiftene dokumenteres.

 

--

Jonas

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke problemer med registrering i RSSR, la ved kopi av selgers gamle regkort, samt regkort til eier før der og salgs kontrakt. Det tok ca 4 uker (tidlig i sommer). Alt levert via Web siden deres/Elektroniske skjemaer (Vedlegg som PDF fil). Du må ikke dokumentere alle tidligere eiere om du har et gammelt regkort.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel saga 27 som jeg heller ikke får registrert, selv om den har vert registrert i det gamle registeret.

Grunnen er at det er blitt byttet motor i 1999.

Forrige eier finner ikke kvitering på denne motoren og Saab i bergen klarer ikke å finne igjen køper av denne motor med dette serie nr, pga. de har hatt data krasj og alle kunde register for 1999 er borte!

 

Selv om politi kan bekrefte at det ikke er meldt om noen slike motorer som er stjålet, er det fremdeles ikke godt nok.

Ingen kvitering ingen registrering.

 

Håpløst spør du meg,, så denne båten kommer nok aldri til å bli registrert, så sant jeg ikke kjøper enda en ny motor da :-)

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke problemer med registrering i RSSR, la ved kopi av selgers gamle regkort, samt regkort til eier før der og salgs kontrakt. Det tok ca 4 uker (tidlig i sommer). Alt levert via Web siden deres/Elektroniske skjemaer (Vedlegg som PDF fil). Du må ikke dokumentere alle tidligere eiere om du har et gammelt regkort.
Hvis motor er byttet etter at reg.kortet er skrevet ut så må dette dokomenteres :smash:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Mye er sagt om Småbåtsregisteret (også av meg tidligere), men idag fikk jeg litt positivt heldigvis, og for første gang vil vikers ha en registrert gammel båt! :flag:

 

Jeg kjenner jo mer til eierhistorikk fra den var ny og noen få år fremover, enn hva jeg kjenner til før jeg overtok. Der kjenner jeg kun navnet på han jeg overtok etter, og han husket ikke hva den gamle mannen het som han igjen hadde overtatt fra - det eneste han var sikkert på var at han var død.. :smiley:

 

Men etter å ha skrevet nesten hva det står ovenfor, og lagt ved en link til min blog, så fikk jeg følgende mail (noe er anonymisert):

 

Hei…

 

 

For å få båten registrert må du fylle ut vedlagte skjema for nyregistrering, legge med kjøpekontrakt mellom deg og tidl eier, og sender det samlet som svar på denne e-posten. På denne måten beholder vi historikken på båten du allerede har summert opp.

 

Med vennlig hilsen

Småbåtregisteret

xxxxxxx xxxxx

Saksbehandler

 

Telefon: 815 44 055

 

Faks: 73 54 63 91

 

Så blir Agnes IV konfimert før sommeren hun også.. :snufs: Hun skal selvfølgelig stå borgelig!!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser saken har vært tatt opp flere ganger, men jeg sliter nå med å registrere båten jeg kjøpte i var. Den er ikke tidligere registert i redningsselskapets register, og de krever da dokumentasjon fra båten var ny, eventuelt et båtkort.

 

Jeg tengte da jeg skulle ringe dem, men vet noen hvilket telefonnummer de kan treffes på? Jeg finner bare fax og den fordømte telefonsvareren!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Gi ikke opp selv om du ikke klarer å dokumentere tilbake til båten var ny. PÅ Smuggleren så hadde jeg bare de tre siste eierne. Dvs, tilbake til ca. -96 (båten er en 82 mod.). Dette var ikke noe problem , registreringen gikk smertefritt. Jeg ringte på forhånd for å høre om de virkelig måtte ha hele historien, og fikk da beskjed om "å sende det jeg måtte ha. Og tilbake til 90-tallet, det holder i massevis" som stemmen i andre enden sa.

Ser at det ikke står noe ordentlig telefonnummer på småbåtregisterets sider lenger, men det går jo alltids an å prøve med hovedkontoret på tlf. 67 57 77 77 og deretter bli satt videre, eller informasjonstelefonen: 815 44 055.

Regner med at det er et forsøk på å spare tid / penger å la være å offentliggjøre direktenummer til rssr.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan du registrere båten hos Securemark og samtidig sikkerhetsmerke båt/motor?

 

http://www.securmark.no/

 

Har selv nettop kjøpt ny båt og denne vil jeg registrere (og sikkerhetsmerke) hos Securemark. Har to andre båter, fortsatt, registrert hos småbåtregisteret, men kommer til å bytte til Securemark! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg prøvde også å registrere båten min hos redningselskapet i fjor, men dette ga jeg opp fordi de skulle ha hele historien på båten. Dette var selvsakt noe jeg ikke hadde, men den hadde vært registret tidligere hos tollvesnet (reg nummer er på båten). Rigte til tollvesnet men de ville ikke si noe om noe ,hadde taushets plikt!!???

Hva gjør det og få vite hvem som har eid båten før meg??? Det er jo ikke noe problem når det gjelder en bil. Nei det er for byråkratisk hos redningselskapet. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter også med samma suppa, men jeg må ikke ha den registrert for å få forsikring i jernbanens så da er biffen grei.

 

Jeg dreiv og tenkte for meg selv er om dagen og da slo det meg, skal man ha båten noen år så er det jo egentlig bare og registrere som selvbygg?

Link to post
Share on other sites

men har du vurdert registereing i NOR?

 

Om problemet går på å få registrert båten hos RSSR, grunnet mangler ved dokumentasjon fra båten var ny, er vel neppe løsningen å velge NOR, som har _MYE_ strengere regler og rutiner for oppfølging av båtens historikk ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg synes den viktigste grunnen til å velge Securmark fremfor RSSR er at Securmark virker forebyggende mot tyveri.

Reduserte utbetalinger for forsikringsselskapene vil forhåpentligvis komme alle tilgode i form av lavere premier.

 

Totalt sett vil Securmark også bli billigere enn RSSR for de fleste.

Link to post
Share on other sites

Noen som har telefonnummer jeg kan ringe for å snakke med en saksbehandler i redningsselskapets småbåtregister?

Hvis du ringer Småbåtregisterets informasjonstelefon, 815 44 055 og trykker 1 får du snakke med en kundebehandler. Jeg prøvde det nettopp, og fikk snakke med en kar med en gang.

 

--

Jonas

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en ny bekreftelse på at RSSR ikke makter å etablere og håntere et båtregister på en profesjonell måte. Jeg har tidligere påpekt at deres båtkort ikke fungerer utenfor landets grenser siden det ser ut som medlemsbeviset til den lokale ølklubben. Ved forespørsel bekrefter de at båtkortet bare er et bevis på at båten er registret i selskapet, men ikke noe eierbevis. Hva skal de da med båtens historie?

Det er også et faktum at mange båtforeninger forlanger bevis på eierskap til båten for å unngå triksing og fiksing med båtplasser. Når RSSR bekrefter at deres båtkort ikke ikke gjelder som fullverdig eierbevis hva skal vi bruke det til?

Vil de skjerpe seg eller kan andre, f.eks knbf tenke seg å opprette et båtregister med båtkort som gjelder som eierbevis?

Link to post
Share on other sites

Enda en grunn til å registrere hos Securmark, dette er et internasjonalt selskap med felles database for hele verden. (unntatt Asia).

Hvorfor de fleste nærmest på død og liv skal benytte RSSR er over min begripelse. :rolleyes:

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg skal ha båten registrert, enten det er i RSSR eller Securmark. Men jeg trodde disse argumentene svarer for det:

 

- Finne meg som eier om båtens fortøyninger svikter eller tyveri

- Forsikringsselskap forlanger det

- Enklere ved salg av båten

- Dokumentasjon ved eventuell kontroll på sjøen

 

Hvorfor RSSR? Billigere løsning enn Securmark!

 

Andre argumenter for og imot er velkommene!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerte min treseiler fra 1911 der nå, og der sa jeg i fra at jeg hadde kun funnet frem til de to første eiere (fra 1911 - 1920) og de to siste (de 5 siste år) - har derfor et tomrom i eierdokumentasjon på ca. 82 år som jeg ikke kan dokumentere. :lol: Dette lo saksbehandler av, men etter å ha sett i min blogg, så godkjente de min båt med de dokumenter jeg har forsket meg frem til på min båt, så de er ikke helt firkantet lenger.

 

Noe Secur-merking skal ikke inn i min Hondurasmahogny. :nonod: ... :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerte min treseiler fra 1911 der nå, og der sa jeg i fra at jeg hadde kun funnet frem til de to første eiere (fra 1911 - 1920) og de to siste (de 5 siste år) - har derfor et tomrom i eierdokumentasjon på ca. 82 år som jeg ikke kan dokumentere. :lol: Dette lo saksbehandler av,

:lol::smiley::smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...