Jump to content

registrering av båt i småbåtregisteret


Kjellemann

Recommended Posts

Syntes det skal være krav til dokumentasjon for å få båten registrert, kjøper jeg båt så vil jeg sjekke at den står registrert på den som prøver å selge den til meg og da er det en hvis trygghet i at det ikke er bare å sende etn lapp med:

 

registrer båten på meg pappskaller som bare er opptatt av å holde dere selv med arbeid.

 

har de siste årene bytta båt flere ganger og det har gått smertefritt alle gangene

Link to post
Share on other sites

Syntes det skal være krav til dokumentasjon for å få båten registrert, kjøper jeg båt så vil jeg sjekke at den står registrert på den som prøver å selge den til meg og da er det en hvis trygghet i at det ikke er bare å sende etn lapp med:

 

Er jo enig i det, men i dette tilfellet hadde de jo all dokumentasjon de skulle ha.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter også med dette problmet med en båt fra 1957. Har hatt noe kommunikasjon frem og tilbake, men dette er sannelig ikke lett.

 

De skal ha historikk fra båten var ny. Om ikke det går, må jeg ha kjøpekontrakt fra den jeg kjøpte av (smal sak) og minimum en forsikringserklæring (!). Problemeter jo at om det skulle ha vært en forsikringserklæring, måtte jo nødvendigvis båten allerede ha vært registrert. Dette er jo en, etter min oppfattelse, en god selvmotsigelse fra småbåtregisteret.

 

Når det går på dokumentasjon fra båten var ny (for å hindre at stjålne båter blir registrert på nytt), har ikke småbåtregisterert mulighet til å kontrollere at de opplysningene du oppgir er korrekte, eller om oversendte kjøpskontrakter fra tidenes morgen ikke er forfalsket. All historikk på de som ikke ønsket å stå registrert etter at registerert ble flyttet er slettet.

 

All den dokumentasjonen de spør om er jo i utgangspunktet ikke verdt noe, når de ikke har anledning til å kontrollere at det er det faktiske forhold som blir sendt over. Ser ingen trygghet ved at dokumentasjonen godkjent av småbåtregisteret når de ikke kan sjekke opplysningene.

Redigert av Stoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemeter jo at om det skulle ha vært en forsikringserklæring, måtte jo nødvendigvis båten allerede ha vært registrert. Dette er jo en, etter min oppfattelse, en god selvmotsigelse fra småbåtregisteret.

 

Tidligere var det ikke krav om registrering for å få forsikring på båten. Åssen det var når registeret var pliktig, husker jeg ikke. I dag er det dog flere og flere forsikringsselskaper som krever registrering.

 

All historikk på de som ikke ønsket å stå registrert etter at registerert ble flyttet er slettet.

 

Det gamle registeret til politiet/Tollvesenet er ikke slettet, men støver ned hos Tollvesenet. At det ikke er bevilget penger til opplysninger/kopier, er en sak for seg. At noen likevel har fått opplysninger derfra, skyldes en kombinasjon av en god dag for saksbehandleren og en god porsjon folkeskikk fra den som spør.

 

All den dokumentasjonen de spør om er jo i utgangspunktet ikke verdt noe, når de ikke har anledning til å kontrollere at det er det faktiske forhold som blir sendt over. Ser ingen trygghet ved at dokumentasjonen godkjent av småbåtregisteret når de ikke kan sjekke opplysningene.

 

Ser du ikke en sammenheng om kontroll og dine vanskeligheter :smiley:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg ser ingen sammenhen med kontrollen og mne vanskligheter.

For å ordlege meg andreledes;

om jeg hadde vært en banditt, hadde det, utfra de opplysninger jeg har fått fra småbåtregisteret, fullt mulig å lage kontrakter uten at de har anledning til å sjekke om de er forfalsket.

 

Når det gjelder det de krever som et minimum er det et ledd bakover. Når man opplyser om at det ikke har vært registrerting på båten den siste tiden og ikke forsikring, for man alikevel beskjed om å levere forsikringserklæring. Dette er noe av roten til iritasjonen min rundt registreringen i småbåtregisteret.

 

De ber oss som båteiere å fremskaffe dokumentasjon, som er riktig måte å gjøre det på. Når det ikke finnes dokumentasjon ber de allikevel om å få dette, når de opplyser om at de ikke har anledning til å kontrollere at det er korrekt det jeg evt måtte sende de.

 

Når det ikke er mulighet til¨å sjekke sannheten i hva som oversendes, er ikke registeret noen trygghet for meg.

 

Og ja, tidligere i dag har jeg sendt en epost til Tollvesenet. Mener at det er noen i Fredrikstad eller Horten som har gitt bistand i noen anledninger til båthavner tidligeresom har hatt behov for opplysninger båter men "gammel"-registrering

Redigert av Stoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Fikk regninga for noen dager siden , på 2 båter .Den ene blei solgt ifjor å det blei sendt inn pappirer på omregistreing , greit nok det . Men dette har dem ikke klart å fått med seg , sendte mail samme dag men hakke hørt noe enda . Trua med avregstreing hvis det ikke blei betalt , men går det like treikt så haster det vel ikke . Kommer kansje et svar en dag , betaler ingen av båtene før jeg veit det er riktig . Dumt at det er så mye surr hos dem ..................

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det skrives endel negativt om småbåtregisteret til NSSR. På en måte er det litt påfallende fordi selve nettsiden til NSSR som omtaler småbåtregisteret synes å være ganske innholdsrik og ordentlig, se https://www.redningsselskapet.no/sbr/page?id=175. Jeg lurer på hvorfor registeret ikke innfrir forventningene. Jeg anbefaler nye båtkjøpere å kreve at selger kan dokumentere tidligere eierforhold til båten slik at båten i prinsippet kan registreres i NOR. Jeg har nå i et par års tid forsøkt å finne ut hva som er argumentene mot å registrere båten i NOR. Det mest sentrale argumentet synes å være innmeldingsavgiften, men størrelsen på denne har vi diskutert i andre tråder, og den er liten i forhold til båtens kostpris. Det er dessuten ingen årlige avgifter i NOR. I Småbåtregisteret til NSSR er årsavgiften i dag kr 100 per år.

Link to post
Share on other sites

Det har vel fremkommet at det er forholdsvis høy omregistreingsavgift i NOR med 1548 kroner for tiden, skal man døpe om skuta koster det også 1548 kroner, og vil man på død og liv forandre hjemmehavn så koster det også 1548 kroner.... Dette er sålangt det eneste negative etter mitt syn... samt at det koster noen kroner å få skuta inn i registret da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mail til Småbåtregisteret uttrykt min misnøye over de feil som gjøres der og bedt dem, nok en gang, avregistrere en båt jeg solgte for et år siden og bedt om å få tilsendt en ny giro og da kun for de båter sem er registrert hos dem. Fikk da følgende mail til svar:

 

Beklager hvis du føler slikt om Småbåtregisteret, men det spørs om Securmark også ville hatt noen småproblemer med å drifte et båtregister med mange båter. Vil ikke spekulere mer over dette.

 

Ha en fin båtsesong!

 

Jeg synes nå i hvertfall at det er en uting at de på denne måten fremsetter (eller kan oppfattes å) negative påstander om sine konkurrenter! :nono:

 

Og ja, de er fullt klar over dette forum og bl.a. denne tråden;

 

Hei igjen.

 

Vi vet at det nettstedet finnes. Vi er titt og ofte inne der og ser hva båtfolket har av meninger om Småbåtregistret.

 

Mvh;

Marius Andersen

Småbåtregisteret

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også regningen i går, med 2 båter på. Den ene var den første nor-dan'en som det ikke ble noe av da motoren skar seg dagen før jeg skulle hente den, og da var jo alt av papirer osv sendt inn, men jeg sendte dem mailer om at den båten likevel ikke skulle registreres..

Etter 14 dager purret jeg på dem igjen men har ikke hørt noe fra dem siden august i fjor.

 

Når jeg i går fikk regningen sendte jeg på ny mail og skrev at jeg kommer til å betale inn kun 100,- på den fakturaen og ikke 150,- som det står.

50,- er ikke så mye, men av prinsipp så ser jeg ikke noe grunn til å tipse noen som ikke følger opp og har den kundeservice'n som de har.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Alle slike registre er firkantede og det er bra så lenge det bare rammer andre . Det bruker nok de internasjonale rettningslinjene og kravene og de er lik kravene på bil når eierforholdet skal dokumenteres , der historikk , salgsmelding eller vognkort , skrognummer ,rammenumer ,mangler.

DVS on noen stjeler din båt skall den ikke kunne omsettes i noe land i hele verden da skrognumret og registreringskortet må følge båten.

Norge har vert litt sen om å innføre dette og at IMCI driver og gir båter nye skrognummer er litt ødelegende for ett elles ganske så sikkert system.

Kjøp aldri båt uten registreringskortet i noe land , ofte er det ett plastkort på størrelse som ett bank kort.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mail til Småbåtregisteret uttrykt min misnøye over de feil som gjøres der og bedt dem, nok en gang, avregistrere en båt jeg solgte for et år siden og bedt om å få tilsendt en ny giro og da kun for de båter sem er registrert hos dem. Fikk da følgende mail til svar:

 

Beklager hvis du føler slikt om Småbåtregisteret, men det spørs om Securmark også ville hatt noen småproblemer med å drifte et båtregister med mange båter. Vil ikke spekulere mer over dette.

 

Ha en fin båtsesong!

 

Jeg synes nå i hvertfall at det er en uting at de på denne måten fremsetter (eller kan oppfattes å) negative påstander om sine konkurrenter! :nono:

 

Og ja, de er fullt klar over dette forum og bl.a. denne tråden;

 

Hei igjen.

 

Vi vet at det nettstedet finnes. Vi er titt og ofte inne der og ser hva båtfolket har av meninger om Småbåtregistret.

 

Mvh;

Marius Andersen

Småbåtregisteret

 

 

Kunne vært greit om du la inn hva du skrev også

Link to post
Share on other sites

Jeg har solgt 2 båter i år (og har omregistert), så jeg er spent på hva som står på min regning når den kommer.

 

Andre jeg skjenner godt som bor under samme tak som meg fikk regningen for snart 2 uker siden. Litt rart de ikke kom samtidig... :crazy:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Kunne vært greit om du la inn hva du skrev også

 

Jeg har fått tilsendt årsgebyr for 2008, men denne er feil. Jeg har for lengst solgt og avregistert hos dere caz.... Jeg tør derfor be om å få tilsendt en ny faktura som viser de riktige registreringene nemlig:

 

CAY... og CBD...

 

Det er litt synd å se, høre og lese om hvor mye problemer det er både å få registrert og også avregistrert båter hos dere. Det er grunnen til at jeg, og mange med meg, helt har gått over til Securemark for alle nye registreringer!

 

mvh

........

kundenr............

 

 

Synes det er merkelig at de istedetfor å beklage sine egne feil heller velger å komme med insinuasjoner om sin konkurrent!

 

Jeg har fortsatt to båter registrert i Småbåtregisteret fra "gammelt av"(og kun en i Securmark som nyregistrering), men per dato vil jeg ikke registrere noen eventuell ny båt i Småbåtregisteret! :nonod:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Heisan.

 

Leser med interresse inleggene her på tråden. Jeg tenkte først at om det er Redningsselskapet som driver, og får intektene av et slikt register så er det helt OK.

 

Har opplevd å få problemer med å få registrert selvstøpt båt. Tror de mente jeg kunne ha stjålet båten.

 

Etter å ha registrert den siste båten hos Securmark er jeg ikke i tvil. Securmark forever for meg. Registeret er akseptert av alle forsikringsselskaper på linje med det andre.

 

Anbefaler alle å sjekke. Tror det var noe med at om du betalte medlemskap "frivillig" så betalte Securmark egenandelen intill en viss sum om båten ble stjålet.

 

Oversiktlige hjemsider, med medlemssider også mener jeg.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også regning og nytt båtkort på "Agnes IV" i dag. Til og med nytt båtkort hvor jeg står som eier. Problemet er bare at båten ble solgt ifjor våres og omregistrert samtidig. Lurer på om den nye eier også har fått båtkort og regning i disse dager.... :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Orker ikke engang gjengi hele historien om omregistrering av båt pluss å få utstedt nytt båtkort. I korthet kan jeg bare nevne at det tok 1-ett år og 2-to måneder bare å få nytt båtkort. Hele tiden var det bare tull. Først måtte de ha omregistreringspapirer, som jo er ganske naturlig. Etter 6 ukers venting måtte de plutselig ha kopi av kjøpekontrakt. Etter nye 6 ukers venting fikk jeg beskjed om at omregistreringspapirer og kopi av kjøpekontrakt måtte sendes til samme saksbehandler, hvilket er umulig da omregistreringsskjema kun kan sendes NSSR uten nærmere mailadresse. Dette ga jeg beskjed om , men da kunne saksbehandler ikke finne de nødvendige dokumenter og jeg ble forespurt om jeg kunne sende alt pånytt. Dette ble gjort og jeg ventet 6 nye uker ( 3-6 uker er normal behandlingstid i slike saker for de av dere som ikke er dette bevisst ). Dette er tydligvis et så vannvittig stort firma med så enormt mange faksmottakere at det tar flere mndr. å kunne sjekke alle faksene!!!!!!!!!!!!!!eller mailene!!!!!!!!!!!!!!!!. Når jeg nå trodde at alt skulle være i orden etter å ha ventet nye 6 uker fikk jeg beskjed om at de måtte ha kopi av det båtkortet fra den tidligere eier. Så gjort og oversendt. Ventet nye 6 uker og intet kort. Ringer derfor NSSR og lurer på hvorfor jeg nå ikke har mottat noe båtkort. Vedkommende kan ikke gi meg noe svar på hverken det ene eller det andre så jeg ga nå følgende beskjed etter at begeret nå var overfylt. "Etter over 1-ett år med bare tull og rør i dette selskapet som allerede fra før har ett noe frynsete omdømme vil jeg anta at både VG og andre aviser vil være interessert i denne historien. Nå gidder i allefall ikke jeg mer. Jeg gir opp og leter etter andre alternativer. NSSR har utspilt sin rolle for mitt vedkomne . Det virker for meg som at hele firmaet er bygget opp av mange udugelige personer " . 2 dager senere lå båtkortet i postkassa.

PS. Har hatt behov for assistanse tidligere og da har de vært upåklagelige. Langt over hva jeg hadde forventet. Eksemplarisk vil jeg si.. Men det er sikkert ( tydeligvis forskjell på land og sjø ).

 

NMvh. glek

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...