Jump to content

Mine argumenter for Garmin plotter/ekkolodd - ligger jeg riktig?

Terje Granheim

Recommended Posts

Dette er en slags videreføring av temaet Eagle kartplotter

Jeg er blitt fristilt av forhandleren til å kjøpe kartplotter et annet sted hvis jeg ønsker det, og jeg kan ikke skjønne annet enn at Garmin må være det beste, og da Garmin GPSMap 520S eller 525S.

Jeg er fortsatt på jakt etter en plotter med ekklodd til under 10 000 kr.

Hvorfor Garmin?

Jo fordi den har

Bluechart g2 Vision kompatibel: - Høyoppløselig satellittfoto som kan integreres med basekart - 3D visning på over og under vann - Auto Guidance teknologi for trygg navigering - Flyfoto av viktige havner og marinaer - Kystveier og POI rundt havner og marinaer • SD-Slot for Bluechart g2 Vision, lagring og deling av ruter og veipunkter, enkel oppdatering av software osv.

Hvis noen kan bekrefte eller avkrefte mitt inntrykk av Garmin hadde det vært fint, og

-har det noen hensikt med ekstern antenne i en liten daycruiser (lest noe om at den ikke kan felles inn hvis det er intern antenne)

-kan/bør jeg med fordel velge en plotter med større enn 5' skjerm, og hvilken (evt Garmin) burde jeg da velge?

Hvis jeg har forstått det riktig er det en hekkmontert svinger som er det rette for meg da klarer jeg fint å montere plotter og svinger selv.

Hvis noen har tips om hvor jeg bør kjøpe for å få det rimeligst mulig vil jeg naturligvis også vite det.

Setter stor pris på dette forumet og alle tilbakemeldinger jeg får.

Terje

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Garmin.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Edited by trikola (see edit history)

Jeg hadde en Garmin 198 i min gamle båt som jeg var svært fornøyd med. Det var derfor naturlig å velge Garmin også på nybåten. Dette ble da en 520s. Den gamle plotteren hadde ekstern antenne og den nye intern, noe som gjorde at en nye føltes å oppdatere tregt, samt at den viste noe feil. Den gamle var lynkjapp og på "meteren" riktig. Nå har jeg montert ekstern antenne på den nye, og intrykket så langt er at det ble en mye bedre løsning.

Den gamle hadde svinger på hekken, men på 520s`en er svingeren montert innvendig i bunn av båten. Det fungerer like greit virker det som.

Har akkurat oppdatert programmvaren, noe som var enkelt når jeg førs fant ut av det. Kunne ikke helt følge prosedyren som lå på Belanors hjemmeside.

Ellers så har jeg ikke testet den ut noen avanserte funksjoner enda. Har kun brukt den som ekstrakart og ekkolodd foreløpig.

Lykke til med valget hva det enn måtte bli.

Med softwareversjon 2.3.0 som nettopp er sluppet kan Lowrance bruke Navionics Platinum kart. Samme funksjonalitet som Garmin G2 Vision bortsett i fra Auto Guidance.

Navionics Platinum

Nå vet ikke jeg hvor viktig ekkolddet er for deg, men du må opp på 540/545 for å få et bra ekkolodd i fra Garmin. Disse har digitale ekkolodd.

En 7" skjerm har nesten det doble skjermarealet av en 5" skjerm. Jeg hadde ikke kjøpt noe mindre enn 7" hvis det skulle vært det eneste kombiinstrumentet på båten min.

Du får kjøpt Lowrance LCX-27C til under 1000 dollar i fra USA, dette er utrulig mye for pengene. wmjmarine og boatersland er greie butikker å handle i fra. Jeg bruker jetcarrier.no til forsendelsen hjem.

Du bør gå for ekstern antenn på en daycruiser, og som jeg skrev i den andre tråden skal ikke instrumenter med intern antenne felles inn.

Jeg lastet ned oppdateringen på en tom SD-brikke, som beskrevet på Belanors hjemmeside. Tok SD-brikken fra fotoaparatet (må tømmes helt for bilder).

Når jeg satte inn SD-brikken i plotteren skulle det komme opp spørsmål om jeg ville oppdatere og så følge anvisningene. Dette fungerte ikke. Etter mye prøving og feiling, fant jeg ut at jeg måtte slå på plotteren uten SD-brikken, gå inn på kart-menyen. Etter at kartmenyen var aktivert (uten kartbrikke), satte jeg inn SD-brikken med oppdateringene. Da ble den lastet inn og jeg fikk spørsmål om å oppdatere. Derifra var det bare å svare ja på alle spørsmål som poppet fram. Etterpå var det bare å slå av og sette inn kartbrikken igjen.

Et annet medlem her på forummet hadde samme erfaringen.

Jeg har Garmin 525s. En meget bra plotter! Anbefaler absolutt den. Har hatt Eagle plotter før. Var godt fornøyd med den også. Men den har ikke allt "ekstrautstyret" som de nye Garminmodellene.

-har det noen hensikt med ekstern antenne i en liten daycruiser (lest noe om at den ikke kan felles inn hvis det er intern antenne)

det kommer vel an på hvor den felles inn. Er det 9mm teakfiner kan det ikke ha noe å si.

Jeg vil etterhvert kjøpe ny kartplotter, og ett av de viktigste kriteriene riktig valg er at lystyrken kan dimmes tilstrekkelig ned når det er mørkt.

Er ikke bare materialet en feller inn i som representerer problemer ved innfelling et annet problem kan være kabelstammer og andre kabler som kan skjerme en del for signalene.

Det er en god regel å ikke felle inn plottere med intern antenne.

Raymarine C og E seriene er et supre valgt når det gjelder nattdimming. Har 63 nivåer både på dagslys og nattlyspalett. Vil alltid finne en optimal instilling, enklet å justere er det også. Bare et trykk på powerknappen og så er det bare å vri på den store vriknappen.

Fikk min Garmin 525s på fredag og i dag er den på plass i båten. Har montert swingeren selv på hekken, og det var uproblematisk (og jeg er ingen ekspert). Følger med en rimelig "teskje" installasjonsveiledning, samt en template for montering på hekken. Bruk mye tetningsmasse...:-) Litt ille at man må bore ett 19mm høl i hekken til en 4mm tykk ledning, fordi hele pluggen og alt skal gjennom, men det er sjekket med ekspterter og det er vist møten de gjør det på.

Skjønner ikke helt det han ene skriver over her med at man må ha 540/545 utgaven fordi den har digitalt ekkolodd?? 545 er presis den samme plotteren som 525, bare med forhåndsinstallerte kart for US/Bahamas, samt støtte for en amerikansk værtjeneste som heter XM WX. 530-serien er lastet med innlands ferskvannskart, og 550-serien er lastet med Australia og UK kart.

Derfor er 520/525 har ikke preinstallerte kart og er ment for "resten av verden". Eneste forskjellen på 520 og 525 er oppløsningen på skjermen, og S-utgavene har støtte for ekkolodd.

Jeg har ikke hatt min på sjøen med den nye plotteren enda, men ut fra trykkingen hittil er iallefall "Lista-Sognefjorden" kartet svært bra! Jeg hadde fra før en Garmin 276c og jeg ser ting på kartet som ikke var med på det forrige BlueChart'et jeg hadde. Detaljene er bedre, og det er til og med flyfoto av min hjemmehavn i Lysefjorden sør for Bergen, som ikke akkurat er "verdens navle"!:-)

I tillegg ser det ut for at det er mer detaljer på land. Kan feks. se veiene rundt huset her (avmerket som veier på kartet i tillegg til at de er synlige på flyfoto) og det står faktisk også korrekt veinavn på de. Kan være praktisk om man skal besøke eller møte noen landkrabber.

Litt irriterende at Garmin har fjernet mye av valgfriheten man hadde i 276 (som feks. valg av tall i hjørnene på kartet), men det kommer nok tilbake litt og litt etterhvert som de lager nye versjoner av programvaren. Jeg oppdaterte min til versjon 3.10 før jeg installerte den. Det er den siste pr. i dag. Oppdateringen var latterlig enkel. Ett program du laster ned kopierer programmet inn på ett SD-kort man setter i PC'en eller en USB-kortleser (må ha ett SD-kort fra feks. fotoapparat, kan ikke bruke kartbrikken). Så skrur du på plotteren og setter den i vanlig navigasjonsmodus, og setter inn kortet når kartet står på skjermen. Thats it. Siden den ikke trenger kobles til PC osv er det dermed også enkelt å gjøre underveis i sesongen. Bare ta med kortet i båten og vips.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

På Garmin sin site står det at modellene 535S, 545S og 555S har 1kW digitalt ekkolodd, for de andre i serien står det ingenting om digitalt ekkolodd. Sannsynligvis har 535S og 540S ha samme ekkoloddmodul som US modulene, men Garmin har elendige spesifikasjonsoversikter for ekkoloddmodellene i denne serien.

The sounder version, GPSMAP 535s, comes with a powerful digital sounder (up to 1 kW)

Garmin 535S

Med termen analoge eller digitale lodd menes i dag om signalbeghandlinga skjer analogt eller digitalt. Alle lodd med digital signalbehandling har selvsagt heller ikke like avansert signalbehandling. Furuno og Raymarine regnes som ledende på dette området.

Jeg har haft to Garmin plottere og to andre Garmin GPS'er. Skulle jeg skifte Simrad'en ud i min nuværende båd (som jeg ikke selv har købt - den sad i båden da jeg købte den) så ville jeg vælge Garmin.

Årsag: Fornuftig pris. MEGET brugervenlig. Let at opdatere og god, løbende support i form af forbedringer af softwaren. Jeg er også meget tilfreds med Bluechart og ville sikkert være endnu mere tilfreds med Bluechart G2 vision eller hvad det hedder i dag.

Andy

Nå har faktisk Furuno og Raymarine rimelige ekkolodd til sportsfiskere med temmelig avansert digital filterering. Kongsberg og Odom er proffutsyr med en helt annen prislapp og anvendelsesområde.

Raymarine C og E seriene er et supre valgt når det gjelder nattdimming. Har 63 nivåer både på dagslys og nattlyspalett.

Raymarine hadde også dette på sine gamle instrumenter, helt supert. Jeg hadde et slikt i forrige båten. Glemte jeg å stille skjermen tilbake dagen derpå ville jeg ha problemer med å i hele tatt "se" skjermen i dagslys.

Såpass lav lav lystyrke mener jeg at en skjermen til kartplotter bør ha. Tro om raymarine A serien har samme funksjonen?

Har selv kjøpt ny plotter. Gikk fra Garmin gpsmap 182c til 525. Helt utrolig lett og bruke pluss at oppløsningen på en 5" skjerm er helt utrolig bra. Ser at mange er opptatt av og ha størst mulig skjerm. Men med disse nye skjermene som garmin har, så er detaljene så utrolig bra at jeg savner det ikke. Jeg har brukt kart og kartprogram på en bærbar pc men den skal ikke være med lenger på turene våre. Lett og opdatere sw. Og SD brikke gjør det mye lettere og ta vare på lagrede turer og waypoints. Kan anbefales på det varmeste. Jeg kjøpte også en ekstern antenne fordi den tar imot satelittene mye bedre enn den innebygde. Har nå en feilmargin på 1-2 meter ifølge gps signalene. Når antenne kobles ut er feilmargin på 5-8 meter. Må jo legge til at jeg har en fastmontert hardtopp som signalene må gjennom.

På Garmin sin site står det at modellene 535S, 545S og 555S har 1kW digitalt ekkolodd, for de andre i serien står det ingenting om digitalt ekkolodd. Sannsynligvis har 535S og 540S ha samme ekkoloddmodul som US modulene, men Garmin har elendige spesifikasjonsoversikter for ekkoloddmodellene i denne serien.

The sounder version, GPSMAP 535s, comes with a powerful digital sounder (up to 1 kW)

Garmin 535S

Alle modellene som har "s" etter nummeret seg har "sonar" innebygget, men man må kjøper swingeren utenom. Ekkoloddfunksjonen er lik for alle i 500-serien.

525s har også 1kw ekkolodd:

http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=2305&...472&pid=434

Raymarine hadde også dette på sine gamle instrumenter, helt supert. Jeg hadde et slikt i forrige båten. Glemte jeg å stille skjermen tilbake dagen derpå ville jeg ha problemer med å i hele tatt "se" skjermen i dagslys.

Såpass lav lav lystyrke mener jeg at en skjermen til kartplotter bør ha. Tro om raymarine A serien har samme funksjonen?

Garmin 500-serien har automatisk regulering av lysstyrken på skjermen, samt egne nattfarger. Lyset justerer seg trinnløst kontinuerlig avhengig av lyset i omgivelsene (sol/overskyet/skumring osv), og nattfargene går på automatisk ved sol ned-/oppgang. Begge funksjoner kan overstyres manuelt hver for seg om man ønsker det.

Instrumentet virker veldig forseggjort og jeg gleder meg til å komme meg på fjorden og teste det ut i praksis!:-)

Jeg hadde automatiske nattfarger på den 276c plotteren jeg hadde før også, men lysstyrken var manuell. Om jeg glemte å justere ned kjørte jeg gjerne til jeg oppdaget at den blendet voldsomt før jeg kom på at jeg måtte justere den ned. 276'en kunne iallefall justeres ned i små trinn helt til det var svart. Vet ikke hvor svak denne nye kan være, men antar at det er tilfredstillende. Jeg tror det blir bra saker å ha dette automatisk. Lysene i knappene justerer seg også opp/ned sammen med skjermen.

Edited by AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Med softwareversjon 2.3.0 som nettopp er sluppet kan Lowrance bruke Navionics Platinum kart.

Hei Abbor!

Har du testet ut Platinum på Lowrance plotter? Funker det ok?

Har tenkt å skaffe meg Platinum til min GlobalMap 9200 men er usikker på hvor nyttig Platinum egentlig er.

Hvordan vises dybder på undervannsskjær i 3D? Må du likevel inn i menyene, eller ser du det greit nok direkte?

Har en garmin 172ci som jeg er utrolig fornøyd med.Der kan jeg overvåke bl.a.spenningen på batt.etc.Eneste neg.er at det er en liten skjerm,men med 7 knop og papirkart(på fremmede plasser)er det kjempekjekk.

Mente å ha lest at det var en av garmins mod.som er tilbakekalt p.g.a.noe feil med kartene.Tror det var 420,el 520 eller hva det nå var.Er det flere som har reg.dette?

Edited by m/s draugen (see edit history)

AustAgder 8000, jeg har for tiden ingen Lowrance som kan bruke platinum, men jeg får Platinum til min Raymarine E80 rett over helga. Jeg skal ha Platinum for å tolke undervannsstrukturer for fisking.

Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger.

Jeg oppfatter det dit hen at ekstern antenne bare er positivt og at jeg da kan felle inn plotteren uten å få problemer.

Dessuten antar jeg at det ikke er spesielt vanskelig å plassere antenna og trekke kabelen - og ekstrakostnaden er ca 500 kr.

Jeg tror også at Garmin 525s med ekstern antenne er det rette for meg. Jeg liker masse ekstrafunksjoner (eller det som enkelte kaller "dill"), og

for en som er helt fersk på sjøen må det være topp å bli geleidet fra sted til sted på samme måte som med bilnavigasjon. Jeg synes både flyfoto og 3D visning både over og under vann høres bra ut også, uten at jeg har prøvd dette i praksis.

(brukte en gammel plotter med svarthvit skjerm en gang. Den tok ikke hensyn til hverken land eller andre hindre, og trakk bare en strek mellom punktene uansett. Virket på meg litt merkelig, men jeg er som sagt helt fersk. Uansett, hvis jeg kan kjøpe en "intelligent" plotter som fikser det problemet selv, og lager komplette ruter mellom to punkter må jo det være veldig bra)

Har fått tilbud på Raymarine 435 med L265 ekkolodd og også på Raymarine A65 (med 6,5" skjerm), men jeg heller likevel mot Garmin siden prisen er sånn nogen lunde den samme.

--> noen som mener jeg bør revurdere?

Og, spiller det noen rolle hvilken svinger jeg velger?

Det virker som om hekksvinger er den enkleste å montere og da slipper jeg å bore hull i bunnen av båten - som i seg selv virker skremmende på meg...

*snip*

Mente å ha lest at det var en av garmins mod.som er tilbakekalt p.g.a.noe feil med kartene.Tror det var 420,el 520 eller hva det nå var.Er det flere som har reg.dette?

Dog denne hardwarefeilen gjelder KUN GPSmap 520 & 520s med serienr (GPSmap 520): SN start 132000000 til SN slutt 132001915

(GPSmap 520s): SN start 133000000 til SN slutt 133003139

greit å legge til så noen folk kanskje slipper å uroe seg unødvendig.

i fra denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=442635

Edited by KenBjork (see edit history)

Det stemmer det KenBjork, at det ble tilbakekalt en serie av diverse utgaver i den nye plotterserien. Jeg hadde en av dem.(520) Nå jeg var ute i båten og sjekket med kartplotteren, da hendte det titt og ofte at båten vistes 100-200m. inne på land. Så de hoppet litt i hytt og pine. Jeg byttet den inn hos forhandler i fjor sommer, og hadde en ny plotter etter noen dager. Den har fungert perfekt. Fikk foresten lastet ned siste oppdatering av denne i dag , så nå burde den være oppdatert i tillegg.

Fikk lastet ned siste oppdatering (3.10) i fra Garmin (520 S kartplotter) Gikk veldig hurtig og greit. Hadde versjon 2.80 i fra før. Så til spørsmålet pga litt usikkerhet ang. dette: Der har vel vært ei oppdatering i mellom disse to (3.00), men jeg trenger vel ikke og oppdatere den også i tillegg? Jeg har vel fått med alt når jeg har den nyeste oppdatering,(3.10) er det ikke slik å forstå?