Jump to content

Taklys i "kalesjebåt"

AndersH

Recommended Posts

Jeg har planer om å bruke båten en del mer i kommende sesong, også om kveldene og til overnatting. I denne forbindelse hadde jeg lyst å ha en eller annen form for lys i taket oppe i cockpiten. Taket der er kalesjetak så lyset må kunne taes ned når kalesjen skal legges ned. Må enten festes opp ifbm kalesjebøylen eller noe borrelås greier, eller noe...

Noen som vet om det finnes noe som er laget til formålet, og hvor jeg kan få kjøpt det? Alt jeg har funnet har vert ment å skru opp i taket og det fungerer dårlig med kalesjetak...

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Jeg bruker selv denne lampen:

osram_lampe.jpg

Den har 4 store batterier (Kan bruke oppladbare batterier) og sparepære. Fungerer fint med lang batterilevetid. Uavhengig av 12 V nett i båten. Den har bærehandtak og praktisk utfellbar krok til oppheng.

Edited by Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Har du sett etter her da om det er noe som kan passe...

http://www.maritim.no/productlist.aspx?groupkey=006002074

Fanafjord, blir den mye varm den der?

Tenker på om den evt skulle henge for nærme kalesj og kalesjevinduene..

Edited by KenBjork (see edit history)

IKEA har LED-spotter til kr 39,- pr. stk. som drives av 3 stk. batterier av typen LR03/AAA. Kanskje de kan gjøre nytte for seg da du kan montere borrelås på baksiden og fjerne dem ved behov. Men det kan kanskje bli problemer å få dem til å henge på en kalesjebøyle. Har du derimot muligheten til å montere dem på et skott, er nok det bedre.

Jeg har ikke funnet disse LED-spottene på nettsidene til IKEA, men jeg har handlet noen av dem på selve butikken. De gir ikke så kraftig lys, og dessuten er lyset litt blålig og "kaldt". Men til prisen er de helt OK, og de svarte til forventningene mine.

IKEA har LED-spotter til kr 39,- pr. stk. som drives av 3 stk. batterier av typen LR03/AAA. Kanskje de kan gjøre nytte for seg da du kan montere borrelås på baksiden og fjerne dem ved behov. Men det kan kanskje bli problemer å få dem til å henge på en kalesjebøyle. Har du derimot muligheten til å montere dem på et skott, er nok det bedre.

Borrelåsen kan vel festes direkte på kalesje duken

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg bruker selv denne lampen:

osram_lampe.jpg

Den har 4 store batterier (Kan bruke oppladbare batterier) og sparepære. Fungerer fint med lang batterilevetid. Uavhengig av 12 V nett i båten. Den har bærehandtak og praktisk utfellbar krok til oppheng.

Kan bekrefte at dette er skikkelige greier!

Den har sparepære og blir ikke varm i det hele tatt!

Vi bruker slike i teltene i Speideren, de lyser opp en hel lavvo uten problemer når det er beksvart ute. Når vi har kommet i soveposene kan den slukkes med fjernkontroll så ingen trenger og reise seg for å slukke lyset.

Edited by Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Takker for alle svarene. Mange gode løsninger her. Likte kanskje den Clas lampa best, med fjernkontroll og det hele. Kan jo også brukes til mye annet rart utenfor båten også.

Jeg har også i ettertid vurdert om jeg skal montere noen små lys som lyser nedover på dørken. Altså noe ala "trappelys" som monteres på innsiden av skutesiden, sånn en halvmeter over dørken eller så? Kanskje de kan skape litt koselig lys på kveldene? Ned mot teak dørken? Noen som har det i åpen båt? Blir jo ikke noe leselys akkurat, men kanskje i tillegg til en slik som henger i taket? Eller blir det litt corny?:-)

De kan jo også stå på mens jeg går fordi om det er mørkt, da de nok ikke forstyrrer kapteinen for mye siden de lyser nedover?

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2145...upkey=006002074

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)