Capitaine Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Eg må vedgå at dette med "radar-plikt" er nytt for meg. Eg har oppfatta det slik at radar SKAL brukast i utkikk under vanskelege siktforhold (mørke, skodde, osb.), men ikkje at det er ei PLIKT på lyse dagen under gode verforhold. Men det kan godt vera at eg tek feil.Når det gjeld § 7, så har eg oppfatta at den gjeld i utgangspunktet NÅR det er fare for samanstøyt. Elles burde "forfattaren" av reglane hatt eit kurs i komma-reglar. Eg oppfattar likevel 7b slik: Hvis radarutstyr er anbrakt og brukbart, skal det brukes riktig, inkludert søking på lang avstand... osb. Altså seier paragrafen at radar skal (når den blir brukt) brukast rett (korrekt måte), - Ikkje at han uansett SKAL brukast.Generelt er det vel § 5 om utkikk som er viktig i denne samanhengen. Her er det formuleringa "...ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold..." som er relevant i høve radar-bruk. Spørsmålet er om "rådende omstendigheter og forhold" også betyr radarbruk på lyse godversdagen. Her kan sikkert både skipsoffiserar, advokatar og lærarar innan sjøfartsfag koma på bana... Det ER rom for flere tolkninger av regel 5 og 7 med hensyn til om radar skal brukes når man er underveis. Problemet er bare at om man får et sammenstøt med et eller flere fartøy, og radar ikke har vært benyttet, selv under god sikt og i åpent farvann, vil man tillegges betydelig skyld for sammenstøtet. Og man vil gjerne ikke sitte igjen med så god samvittighet om det skulle gå med menneskeliv ved et slikt scenario dersom radar ikke har vært igang, og bruken av radar kunne ha bidratt til å unngå dette. En god del kollisjoner mellom fartøy skjer dessverre nettopp under god sikt og i åpent farvann.Den eneste muligheten for å oppdage en radartransponder(SART-Search And rescue Radar Transponder) ved søk og redning, er dessuten ved bruk av radar(3-cm). Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Jeg har prøvd å navigere både i dagslys og i mørke uten erfaring/kunnskap. Dette gikk bra men(flaks). Etter å ha oppdaget at jeg ikke kunne noe bestemte jeg meg for å ta kystskippern. Det er det lureste jeg har gjort. Når du har en så fin båt(faktisk min ønskebåt om jeg skulle gå tilbake til motor) med så fine egenskaper til tur i mye vær ville jeg investert tiden det tar å ta kystskippern. Der lærer du å navigere og den tryggheten det er å vite hva man gjør er etter mitt syn ubetalelig. Om du er litt grundig i dine forberedelser før en nattseilas vil du oppdage at det på mange måter er lettere å orientere seg i mørke når du kan lese fyr og lykter.(Likevel synes jeg 20 knop er litt spenstig når det er ordentlig mørkt). Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Radar er det eneste hjelpemiddelet vi har som kan hjelpe oss og se andre båter i tåke og dårlig sikt. Hva med en fritidsbåt uten lanterner? Da hjelper det ikke mye med kartplotter og AIS.... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Jeg må jo si at svarene deres gjør at jeg lurer enda mer på de som kommer i 30-40 knop gjennom Drøbaksundet om natten! Jeg har lurt på om det bare var jeg som begynte å bli pysete.... Nitendo-navigatörer ??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jandrea Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Jeg kom på ett spørsmål til i farten - båten min har en del Carling brytere med rødt lysdiodelys i bryterene. Dette lyset kommer automatisk på når tenning settes på og kan ikke dimmes. Jeg syntes det virker veldig kraftig - er det noen som har erfaringer med dette? Bør jeg sette på en bryter og/eller dimmer (som jo blir litt avansert) på denne instrumentbelysningen? Bryter eller dimmer om du er i det litt fingernemme hjørnet, eller gjør som jeg: Sett en rød tapebit over de diodene når du en sjelden gang føler at du blir blendet av slikt lys. Enkelt, raskt og billig. (nesten som på KIWI ) Jon Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Petterøe Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Her var det mye vettugt sjømannskap å lese om. Vil bare minne om en stor utfordring ved nattseilas, det er "usynlig" fiskebruk som står i havet, men ikke minst: Delvis elendig merkede oppdrettsanlegg langs kysten. Disse kan være de reneste feller, og blir med jevne mellomrom flyttet på. Det er påkrevd merking av disse med blinkende lysanordninger men har selv hatt "nestenulykke" med møte av slikt anlegg. Har ved et par anledninger brukt oppdrettsanlegg i praktiske nattseilingseksempler overfor ungdommen. Det er fristende å "peise" på etter kartplotteren. Skal si de ble paff når jeg beordret full stans, og lyskasteren på, og de ser at det ligger mærer like forut....... Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 31.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Noen svar: Til roaldbj (#25): Min hjemmehavn er i Drøbak så det er nok mulig å lure med seg noen fra baatplassen på nattseilas! Til blueline (#27): Jeg telte litt på knappene om jeg skulle hoppe på opplegget til Poseidon for kystskipper'n, men jeg kom til at jeg ikke klarte å få tid til det nå Får se om det blir bedre med tid en annen gang. (Takk for komplimentet vedrørende båten forresten - og joda vi er storfornøyde ) Til jandrea (#30): Noen ganger er nok det enkleste det beste, men i mitt tilfelle blir det mye tape Heldigvis er alle ledningene til lysene koblet til en felles forsyning. Antakelig ikke så vanskelig å isolere denne kretsen slik at jeg kan sette bryter på den. Skal jeg ha dimmer så må jeg ha en pulsbreddedimmer - kanskje en for dimming av LEd belysning vil funke. Spørsmålet mitt er vel mer om det er OK med det røde LED lyset i Carling bryterene eller om man MÅ/BØR gjøre noe med de Ellers var jeg nettopp en tur i båten og måtte selvfølgelig sjekke dette med reflekser - og det var ganske kraftige reflekser i de syrefaste rørene Jeg kan selvfølgelig ha blitt lurt av burkaen slik at lyset ikke er sånn som det er på sjøen. Den gode nyheten er at refleksene utelukkende så ut til å være aktenfor tvers i forhold til styreposisjonen. Ikke sikkert de er veldig sjenerende i praksis og det kan dempes med gardinene. Men dette skal helt klart sjekkes senere når burkaen er tatt av! Jeg har nok et spørsmål og jeg da! Er det noen som har erfaring med kikkert med lysforsterker? Det er jo ganske kostbart utstyr og jeg kan vel tenke meg at det ikke er noe tryllemiddel det heller? Sikkert morsomt å ha, men er nytteverdien nok til å forsvare en investering? Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 (redigert) Først til Otilie: Håpar det er ok at me låner tråden til ein avklaringsrunde om "radarplikt" ved høglys dag, sjølv om utgangspunktet ditt var nattseglas. Det ER rom for flere tolkninger av regel 5 og 7 med hensyn til om radar skal brukes når man er underveis. Problemet er bare at om man får et sammenstøt med et eller flere fartøy, og radar ikke har vært benyttet, selv under god sikt og i åpent farvann, vil man tillegges betydelig skyld for sammenstøtet. Ja, eg trudde også at plikta til radarbruk ikkje var like absolutt som t.d lytteplikta på VHF (16) undervegs. At radar bør brukast mest mogleg, og sjølvsagt under moderate og vanskelege siktforhold, er me alle samde om. Alle som har brukt radar ein del, er ikkje i tvil om nytten. Men eg syns "radarplikt" under ALLE forhold blir problematisk, m.a. av følgjande grunn: På min forrige båt var radaren montert på targabøyle bak flybridge, slik det også er på mange andre flybridge-båtar. Radaren står i "hovudhøgd" til dei som er på flybridgen. Då vil det vera helsefarleg p.g.a stråling å bruka radar i godver med folk på flybridgen. For dei fleste vil det også vera umogleg å lesa av radarskjermen (med mindre ein har slave-skjerm) på flybridgen. Det kan då ikkje vera slik at carbincruiserar uansett MÅ ha på radaren, når det ein fin dag er "flybridgever"? Redigert 31.Mars.2008 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Gunga Din Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Hej janb ! det er riktigt, hvis man leser IS ! en regel som säger "Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt. " o en regel som säger (b) Hvis radarutstyr er anbrakt og brukbart skal det brukes riktig inkludert søking på lang avstand for å få tidlig varsel om fare for sammenstøt samt radarplotting eller tilsvarende systematisk observasjon av observerte gjenstander o ytterligare en som säger c) Slutninger skal ikke trekkes på grunnlag av sparsomme opplysninger, spesielt sparsomme radaropplysninger. det er därfor radarantennen alltid snurrer hos proffsen även på riktige godvädersdager! kan däremot ikke finne noen regel som säger att man måste sitta på FB o kjöre! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Poseidon Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 ...... Men eg syns "radarplikt" under ALLE forhold blir problematisk, m.a. av følgjande grunn: På min forrige båt var radaren montert på targabøyle bak flybridge, slik det også er på mange andre flybridge-båtar. Radaren står i "hovudhøgd" til dei som er på flybridgen. ...... Dette er noe som jeg har undret meg over mange ganger og ofte kommentert, både her på baatplassen og ellers. Vi har en udiskutabel plikt til å bruke radar, slik som grundig beskrevet i tidligere innlegg, men det som mangler er en plikt til å bruke hodet når man monterer den. På fleip pleier jeg å si at de som har montert radaren like bak hodet - de har allikevel ikke noe hodeinnhold som de behøver å være bekymret for Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
JanB Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Fint at de kom på bana Gunga og Poseidon. Det er altså ingen tvil om kva ein BØR. Spørsmålet er altså om ein MÅ (har plikt) også på dei gode dagane. Capiaine skriv i innlegg # 26 at det er rom for fleire tolkingar av dei aktuelle paragrafane i sjøvegsreglane. Eg spør ikkje etter moral, men absolutt jus. PS: Eg er fullstendig samd med Poseidon i dette med plassering av radar. Føler difor behov for å understreka at det ikkje var eg som hadde montert radaren ved flybridgen. På den andre sida veit eg ikkje om betre plassar enn det høgste punktet (targabøylen). Men på min tidlegare Viksund var flybridgen trong og veret stort sett dårleg, så det var sjeldan noko problem. På noverande båt står radaren i trygg høgde på mesanmasta. Og no håpar eg også veret blir betre... Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Blue_Dragon Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 (redigert) Husk at det er spesielle regler for å unngå sammenstøt når du ikke har sikt. Redigert 31.Mars.2008 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 31.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Hvis radarutstyr er anbrakt og brukbart En radar er da vel ikke brukbar om den står montert rett ved hodet på den som fører båten Juridisk kandette kanskje synes komplisert, men i praksis er det vel ganske uproblematisk....Sitter man på flybridge har man vanligvis langt bedre oversikt og sånn sett bedre i stand til å overholde plikten vedrørende "maksimal observasjon" - i god sikt kan da vel en radar vanskelig overgå god gammeldags observasjon? På den annen side kan man kanskje konkludere med at dersom sikten kan tenkes å kunne kalles dårlig, så får man komme seg ned av flybridgen og sette på radaren. Slik reglene er formulert (slik dere siterer) så tror jeg ikke man får mye problemer i praksis med dette - eller??? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 31.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2008 Fint at de kom på bana Gunga og Poseidon. Det er altså ingen tvil om kva ein BØR. Spørsmålet er altså om ein MÅ (har plikt) også på dei gode dagane. Capiaine skriv i innlegg # 26 at det er rom for fleire tolkingar av dei aktuelle paragrafane i sjøvegsreglane. Eg spør ikkje etter moral, men absolutt jus.PS: Eg er fullstendig samd med Poseidon i dette med plassering av radar. Føler difor behov for å understreka at det ikkje var eg som hadde montert radaren ved flybridgen. På den andre sida veit eg ikkje om betre plassar enn det høgste punktet (targabøylen). Men på min tidlegare Viksund var flybridgen trong og veret stort sett dårleg, så det var sjeldan noko problem. På noverande båt står radaren i trygg høgde på mesanmasta. Og no håpar eg også veret blir betre... I en bok om Sjøveisreglene fra 1984 jeg har liggende, men som selvsagt ikke er oppdatert slik Sjøveisreglene er på lovdata.no, er det kommentarer til hver enkelt regel. Men det er ingen forskjell på reglene 5 og 7 i denne boken kontra dem på lovdata.no. Kommentaren til regel 7 (a) i boken sier blant annet dette: "Ingen spesielle hjelpemidler er nevnt under dette punkt, påbudet gjelder alle hjelpemidler og informasjonskanaler som kan nyttes for å få opplysninger som situasjonen. Det kan her gjelde bruk av radar og andre elektroniske hjelpemidler som Decca, Omega, Loran, radiopeilere o.l. som kan nyttes for å bestemme om fartøyet holder seg innenfor de rette felt innen regulerte trafikkområder." "Det kreves at alle disse midler skal brukes for å klargjøre situasjonen." Men så kommer neste setning: "Det kreves altså ikke at alle hjelpemidler skal brukes når fartøyet har full oversikt over situasjonen og trafikkforholdene og alle de informasjoner som er nødvendige for å kunne avgjøre om det er fare for sammenstøt."Kommentaren til regel 7 (b) sier blant annet dette: "Dette punktet gjelder ikke bare bruk av fartøyets radar, men også den praktiske utnyttelse og forståelsen av de informasjoner radarobservasjonene inneholder. Den første setning levner ingen tvil; dersom fartøyet er utstyr med radar og radarsettet er brukbart, så skal det nyttes. De informasjoner som settet gir, skal sammenholdes med andre tilgjengelige opplysninger om trafikksituasjonen i det området skipet befinner seg." Så kommer denne setningen: "At radarsettet skal brukes riktig innebærer blant annet at det skal settes i gang når situasjonen er slik at det kan tenkes å gi nyttige opplysninger om forholdet i det farvann fartøyet navigerer."I kommentaren til regel 5 er man mer tydelig: "Regelen krever også at alle tilrådestående hjelpemidler som kan nyttes for å få informasjon om forholdene i området, skal anvendes. Det tenkes her på radar og andre elektroniske hjelpemidler."Moralen får bli at man bryter iallefall ingen regler om man har radar i bruk også under god sikt og i åpent farvann når man er underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 En radar er da vel ikke brukbar om den står montert rett ved hodet på den som fører båten Juridisk kandette kanskje synes komplisert, men i praksis er det vel ganske uproblematisk.... tvärtom........ Juridisk kristallklart.......men i praksis problematiskt.....på en sådan båt kan du ikke bruke FB hvis du skall fölge IS !!! design er viktigare än sjösikkerhet hos en del kjöpare........ bare se på de båter som har röykfarvede vindrutor... "ikke brukbar" i dette sammenhanget att den er trasig/sönder/kaputt! vill du lese mer om kommentarer til regler i IS så finns dom efter varje regel i den svenske utgaven av IS (det er som Capitaine skriver!) Her Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 Min hjemmehavn er i Drøbak så det er nok mulig å lure med seg noen fra baatplassen på nattseilas!........ Er det noen som har erfaring med kikkert med lysforsterker? Det er fantastisk å seile sørover og nordover på østsiden av Håøya hvor man har mange gode sektorer å seile i fra Elle i sør til Spro i nord. Når det gjelder bruk av kikkert i mørke har jeg forsøkt mye. Å bruke kikkert med lysforsterker når det er endel lyskilder på land har etter min erfaring lite for seg. Jeg har en russisk sak med lysforstrekning, men denne er ikke noe særlig å bruke i Oslofjorden hvor det er mange lyskilder på land. Det beste jeg har brukt hittil er en Fujinon TS 14x40 med stabilisator. Selv om lysåpningen er 40 gjør stabiliseringen og forstørringen at man får et meget godt nattbilde. Dette har jeg nå testet ganske mye, og det er ingen tvil om at TS 14 x 40 er atskillig bedre enn mine Fujinon 7 x 50 FMTRC-SX, selv om disse har kvalitetsoptikk. Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 1.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 "ikke brukbar" i dette sammenhanget att den er trasig/sönder/kaputt! Å få noe til å bli "trasig/sönder/kaputt" er da det enkleste i verden som regel mye vanskeligere å få noe til ikke å være "trasig/sönder/kaputt".... Mener dere seriøst at loven sier at man ikke kan kjøre en båt fra flybridge dersom radaren fra båtprodusentens side er montert slik at det medfører helsefare å skru på radaren??? Høres ut som en opplagt reklamasjonssak - hva med CE merking? Nei - det kan da umulig være slik? Heldigvis er radarplattformen på min båt såvidt høy at jeg tror det skal gå greit å oppholde seg der oppe selv om jeg monterer radar.... Men dette var nesten litt sjokkerende å lese Sitér dette innlegget Link to post
210brunvold Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 1. Hvorfor brukes ikke kjørelys på båt (som på bil) Jeg antar at svaret er at man får for dårlig nattsyn, slik at man vil ha problemer med å se navigasjonsmerker etc.? Eller der dete bare sånn fordi det alltid har vært sånn? Svar:noen båter har røde lys inne for å ikke ødelegge nattsynet, noen båter har frontlykter som de bruker nor de skal legge til kai foreksempel. 2. Hvor fort kan man kjøre i mørket? Jeg forutsetter her god sikt og god plotter med tilhørende elektronisk kompass i tillegg til evt. kjennskap til området man ferdes i. Svar:du kan kjøre så fort du vil på åpent hav bare du har kontroll inni havner tror jeg det er bare 5 knop og i smale sund burde man bare kjøre så fort man vil men ikke fortere en at du har kontroll husk ta hensyn!. 3. Hvordan unngår man å kjøre på ting som flyter i sjøen? Eller bryr man seg ikke om sånne bagateller i mørket svar:senk farten. 4. En fjernstyrt (eller håndholdt) lyskaster er sikkert et nyttig redskap? Og evt. til hva? hvis noe detter i havetkan du lyse opp så man ser foreksempel. 5. Har man egentlig bruk for radar - ja det er jo kjekt å ha og jeg ønsker meg det, men helt seriøst? a) I god sikt så er det (så vidt jeg kan forstå) ikke andre båter, navigasjon eller land som er utfordringen, men mer ting og tank i sjøen. Og det funker jo ikke en radar noe særlig godt på uansett? b) I dårlig sikt er det vel først og fremst å senke farten som gjelder uansett. Med god plotter og AIS så får man sette sin lit til lav fart og god hørsel? En radar hjelper deg til å "se" andre båter, men kan man være 100% trygg og kjøre fort likevel? svar:ikke alle båter har ais og hvis det plutselig blir tåke så ser du kansje ingen ting å da kan det være nyttig med radar 6. Er mørkekjøring med båt (uten radar) forbundet med så stor risiko at man bør unngå det? Det er jo en stor opplevelse å ferdes på sjøen i mørket, men admiralinnen er skeptisk - kanskje hun har rett? svar båter har jo lanterner! Jeg har sikkert flere spørsmål også, men vi får begynne i en ende her! Sitér dette innlegget Link to post
Ancas Svart 1.April.2008 Link til dette innlegget Svart 1.April.2008 har selv kjøpt denne. Det blir spennende å prøve om den virker, eller om det er bare noe "jalla" greier. http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx...13&StuntID= Produktinformasjon: Objektivlinsediameter: 20 mm Forstørrelse: 2x Minimum fokusavstand: 0,6m Sensor: CMOS 510 x 492 Batteri: 3 x 1,5V LR06 (AA) Gjenkjennelse: 20 m Vekt: 111 g uten batteri Okulardiameter: 20 mm Synsfelt: 1,5 m (avstand 10 m) Feltvinkel: 9,5 ° horisontalt Linsesystem: F 1,1/21 mm Diopterjustering: -4/+2 Oppløsning: 24 lp/mm Størrelse: 115 x 79 x 42 mm Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
sailorboy Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Bruk av radar er definert av SOLAS regelverket som ligger til grunn for de fleste andre regelverk til sjøs. I SOLAS (Safety Of Life At Sea) så er det definert at en skal benytte de hjelpemidler som er tilgjenglige og synest nødvendige for en sikker seiling. Det er først når størrelsen på båten kommer opp i "skip" størrelse at krav til hvilke hjelpemidler som skal benyttes er definert. Ellers er det opp til båtføreren å bestemme hva en må bruke for å sikre en overfart. For oss andre er hensikten med SOLAS regelverket at en skal unngå kollisjon med andre fartøyer og grunnstøtning. For de som er spesiellt interessert så kan dere se på www.imo.org Selv om dette regelverket blir årlig revidert så er det nok ikke fokusert på raske små båter med kraftige lyskastere - selv om dette kan være den beste løsningen for å unngå kollisjon eller grunnstøtning i gitte tilfeller så lenge det reflekterte lyset ikke sjenerer båtføreren. Norge har noen aktører som er med i diskusjoner i disse fora, men ingen land har noen som svarer for lystbåt førere. Alle andre regelverk til sjøs, inkludert de Norske regler, er basert på SOLAS regelverket. Dersom bruk av lyskastere eller lignende midler hjelper å trygge seilasen, så er det ingenting i veien for dette i henhold til regelverkets grunnprinsipper. Bruken av lyskastere som blender andre seilende vil som på landeveien være i konflikt med sikkerheten. Husk på at disse grunnleggende egenskapene er tillagt skip som har lang reaksjonstid i forhold til den en gammeldags lyskaster kunne gi. Selv vet jeg at de "profesjonelle" bruker fyrlykter aktivt, og det er morsomt når en blir trygg på å bruke fyrlykter. Dog er det et problem å i små båter å få en god peiling på et fyr der det hopper og spretter. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) Det er og meget viktig å vere klar over att vikepliktsreglene endres etter solnedgang : Fritidsbåtenes vikeplikt etter sjøfarsdirektorates regler gjelder bare så lenge det er lyst , i tillegg til regel 19 må og regel 4 till ogmed 10 anvendes . Sitat: (fiskebat @ 01.04.08 00:40) hvordan skiller en mellom lystbåter og yrkesbåter på radar ? Man skiller ikke mellom lystbåter og yrkesbåter på radar. Dersom fartøy ikke er i sikte av hverandre når de navigerer i eller nær et område med nedsatt sikt, og de bare kan observere hverandre ved hjelp av radar, er det regel 19 som kommer til anvendelse, i tillegg til reglene fra og med 4 til og med 10 for styring og seilas som gjelder under alle siktforhold. Da kommer altså ikke reglene fra og med 11 til og med 18 til anvendelse. Redigert av Capitaine igår 10:23 Redigert 2.April.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) For småbåter som min er det uaktuelt med radar, men håndtholdt gps føles betryggende i skumringen. Selv om jeg selv bare har erfaring fra forsinkede hjemturer i skumring/natt stiller jeg meg undrende til farten en del har natterstid. I urent farvann natterstid kan vel ikke radar og erfaring heller gardere mot ulykker. Har noen statistikk på hvor mange som omkommer natterstid på sjøen ? Når avisene et par ganger i året forteller om skjærgårdjeeper som havner langt oppe på land er det vel som regel natterstid det er snakk om (kombinert med litt alkohol og stor fart). Netopp pga mulige tømmerstokker eller kajakker i vannet holder jeg selv snekkefart om natten. Mitt resonement er at om jeg krasjer bort i noe i 5 knop går det antageligvis ikke liv og båten havner ikke lengt inne på en øy. Selv om jeg er tilhenger av fri flyt på fjorden, må jeg altså inrømme at jeg nattertid heller er pyse i dorgefart framfor å spille russisk rulett med "usynlige" tømmerstokker i vannskorpen. Redigert 2.April.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Fritidsbåtenes vikeplikt etter sjøfarsdirektorates regler gjelder bare så lenge det er lyst , eller senast 2100, hvis det er lyst längre? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Astor Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Jeg har endel erfaring med kjøring i mørket. Spesiellt i den mørke halvdel av året. RADAREN er mitt viktigste hjelpemiddel. På flatt vann ser jeg gjenstander i vannet. I noe sjø er dette umulig. Som du nevner er fiskeredskap ol. noe skitt å få i propellen og mot båten. Jeg pleier å gå når tiden tilater det i en 6-8 knops fart. Da har jeg full kontroll over det jeg har rundt meg så lenge sjøen ikke er for russkete. Er sjøen grov sitter jeg med kaffekoppen og ser på radar/plotter og har visuell oversikt rundt meg. Konsentrasjon rundt dette er mitt råd. Jeg har rødt nattlys hvis jeg må ty til papirkart. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
fiskebat Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) Når en sitter med ett radarbilde foran seg med mye trafikk er det som en fotballbane med mange spillere. Spillernes trekk i de forskjellig sitvasjoner er som regel veldig forutsigbare. Når ett godt lag spiller mot et dårlig lag kan spillere fra det dårlige laget gjøre rare uforutsigbare ting og få nettkjenning,og dermed vinne kampen. En slik nettkjening på skjøen kan ende med døden. De store båtene planlegger sine trekk/seilas langt fremmover i den tro at de andre følger vikepliktsreglene og ikke gjør rare uforutsigbare manøvreringer og prøver å forstå ,lese traffikken best mulig og forstå hvor den enkelte har tenkt seg hen og hva han kommer till å gjøre. Om fritidsbåter, fiskebåter , mindre fartøyer følger sjøfartsdirekoratets regler som forandrer vikeplikten så skapes det ett KAOS i radarbilde som fort kan skape en slik nettkjening men her er det størrelsen som avgjør hvem som vant , men unner ingen en slik seier og håper sjøfartsdirektoratet rydder opp i vaset sitt og gjør de andres fartøyers manøvreringer forutsigbare. Det riktige er å så tidlig som mulig og justere seg bort fra kolisjonskurs noe som store /største båtene ofte må drøye litt med da de har mindre spillerom ,og mindre båter er pliktige til å ta hensyn til det , dvs legge seg på en kurs som ikke forstyrrer den store båtens seilas. Tilførsell : Radar brukes og i fult dagslys i god sikt da den forteller så meget meget mere enn øynene. Men skulle en uheldig farlig sitvasjon oppstå så er vikeplikten hellig mener jeg der må det aldri vere noen tvil , se linken om Skarbak. Redigert 2.April.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.