Jump to content

Mørkekjøring


Fluctus

Recommended Posts

Jeg har etterhvert bygget opp litt erfaring med bruk av båt, men det har stort sett bare vært i dagslys. Når det gjelder kjøring i mørket har jeg fortsatt mange ubesvarte spørsmål - og som det meste annet så setter jeg min lit til at det kan læres i dette utmerkede forumet :cool:

 

Jeg bor slik til at jeg har utsikt over Oslofjorden og der ser jeg stadig båter i godt driv i nattmørket med bare forskiftsmessige lanterner. Jeg syntes det ser litt skummelt ut - en ting jeg jobber mye med i dagslys er jo å se etter ting som flyter i vannet (fiskeredskap planker, flasker og annet rask), men i mørket kan man jo ikke se sånt?

 

Et annet faremoment andre fartøyer, eller problemer med å kontrollere hvor man er (staker etc.). Jeg har en båt som marsjer på ca 20 knop og har "frontlykter", men ingen radar eller lyskaster. Jeg vurderer det som overveiende sannsynlig at jeg monterer fjernstyrt søkelys i løpet av sesongen, men er mer i tvil angående radar. Jeg har AIS slik at jeg regner med å se de store som jeg må passe meg for uansett. Og med gode plotterløsninger er det slik at med aktiv observasjon/kontroll så er man nesten 100% trygg på navigasjonen i dag - uavhengig av sikt.

 

 

I tillegg til generelle erfaringer hadde det vært greit å fått svar på noen konkrete spørsmål:

 

1. Hvorfor brukes ikke kjørelys på båt (som på bil) :confused:

Jeg antar at svaret er at man får for dårlig nattsyn, slik at man vil ha problemer med å se navigasjonsmerker etc.? Eller der dete bare sånn fordi det alltid har vært sånn?

 

2. Hvor fort kan man kjøre i mørket?

Jeg forutsetter her god sikt og god plotter med tilhørende elektronisk kompass i tillegg til evt. kjennskap til området man ferdes i.

 

3. Hvordan unngår man å kjøre på ting som flyter i sjøen? Eller bryr man seg ikke om sånne bagateller i mørket :lol:

 

4. En fjernstyrt (eller håndholdt) lyskaster er sikkert et nyttig redskap? Og evt. til hva?

 

5. Har man egentlig bruk for radar - ja det er jo kjekt å ha og jeg ønsker meg det, men helt seriøst?

a) I god sikt så er det (så vidt jeg kan forstå) ikke andre båter, navigasjon eller land som er utfordringen, men mer ting og tank i sjøen. Og det funker jo ikke en radar noe særlig godt på uansett?

b) I dårlig sikt er det vel først og fremst å senke farten som gjelder uansett. Med god plotter og AIS så får man sette sin lit til lav fart og god hørsel? En radar hjelper deg til å "se" andre båter, men kan man være 100% trygg og kjøre fort likevel?

 

6. Er mørkekjøring med båt (uten radar) forbundet med så stor risiko at man bør unngå det?

Det er jo en stor opplevelse å ferdes på sjøen i mørket, men admiralinnen er skeptisk - kanskje hun har rett?

 

 

Jeg har sikkert flere spørsmål også, men vi får begynne i en ende her!

Link to post
Share on other sites

På sommertid med måne og det hele ser du godt om du står utendørs. Men utpå høsten blir det fort mørkt og er det overskyet om natten i tillegg er det vanskelig å skille vann/land/himmel.

 

Radaren er suveren, den ser alltid for deg, fortsatt en utfording med flytende objekter da.

 

Søkelys må du gjerne ha, vet du det kommer en stake eller du skal inn ett sund er det nesten ett must.

 

Etter at jeg selv stod fremme på baugen for å finne ut hvilken vei staken pekte var det bestemt, lyskaster skulle jeg ha.

 

Men å kjøre rundt midt i leden med annet lys enn lanterner gjør du ikke.

Link to post
Share on other sites

Det er en del som kunne ha vært greit å si noe om, men du for sikker innspill fra mange erfarne båtfolk her.

Bare en ting om fart - tenk på hvor fort du vil kjøre over koggen til Teodor som har sett etter teina si eller ungdomme i den nedlasta jolle på tur fra fest - som alle blåser i lanterner og lys.

Ett lite råd - glem alle erfaringene fra landeveien, de gjelder ikke på sjøen og fungere heller ikke noe særlig. Lykke til - ikke med mørkekjøring, men nattseilas.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ferdes i mange trange vestlannsfjorder.det er altid lys nok til navigering i mørket, om en tar forrhold for dette. (20 knob i mørke og rein er ikkje skjakktrekk)Normalt vil himmelsyn( lys fra himmel) eller lys fra land, gi deg ei lysstripe fremom båten, så du kan oppdage ting i sjøen. Største utfordring i mørke er avstandsbereininger. særlig mot land.

Å bruke lyskastere som kjørelys er absulutt noe du bør unngå. Stikk heller hodet gjennom takluka, av og til, det gir deg bedte sikt enn baglys.( bruker svart bossekk på kartplotter og radar for å ikke ødelegge nattsyn i mørket) Du vil nok oppdage at å

å navigere i mørket er meir annstrengende, da du får mindre informasjon gjennom synet, Verste plasser å navigere er ofte steder med mye landlys, dette gjør det vanskeligere å oppdage ting som ligger i skygge+ at du får dårligere nattsyn.

 

med "kjørelys"

 

Dissfordeler:

for deg

Ødelegger ditt nattsyn.

Vanskeligere å se andre på sjøen.

ofte vil du oppdage drivgods forseint til å reagere

vanskeligere å se lykter, og andre hjelpemidler.

gir falsk trygghetsfølelse.

 

For andre

Ødelegger deres nattsyn

Er umulig å se dine lanterner på avstand

 

 

lyskastere bør bare brukes ved :Hamnemanøver. kjappe skjekker i trange farvann. Finne staker. søking. Signalisere med. Lyskaster er et fantastisk hjelpemiddel brukt rett, og til å påkalle oppmerksomhet.

Radar og kartplotter er gode hjelpemiddel, men ingen nødvendighet. Skal innrømme at det øker tryggheten mye, har du først fått det ombord vil du ikkje vere uten.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Har man egentlig bruk for radar - ja det er jo kjekt å ha og jeg ønsker meg det, men helt seriøst?

 

 

Riktig brukt er radar det beste og viktigste navigasjonshjelpemiddel du har, både i god og dårlig sikt, men selvfølgelig, du har mest nytte av den dår sikten er dårlig.

 

Setter du deg inn i og planlegger ruten du skal gå, med tanke på fyrsektorer etc i farvannet, er det ingen problem å praktisere nattseilas. Men, du bør som altid, både i bil og båt, avpasse farten etter forholdene, og etter egne kunskaper og erfaring. 20 knop er vel ikke noe sjakktrekk om sikten er dårlig.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Gå opp seilingsruta i kartet før du starter. Tegn inn ruta og anngi kurser og seilingstider for å komme inn i de fyrsektorene du vil benytte. Farten begrenser seg selv. Du vil snart finne at 5-6 kn. er fort nok. Går du på S-lige kurser på høsten/vinteren ser du absolutt ingenting annet enn lys fra land og evt. andre båter. Nattseilas fordrer trening da den krever intens konsentrasjon hele tiden. Du blir fort sliten. Legg derfor ikke opp til for lange seilaser i starten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her har du mitt syn på dine spørsmål.

 

1. Fordi du fort ødelegger nattesynet, og da ser du ingen ting utenfor rekkevidden til lyskasteren. Men den er suveren og unværlig når du leter etter staker eller andre ting du tror du er i nærheten av.

 

2. Så fort du synes du kan kjøre og treffe en tømmerstokk. Har du en "panserbåt" passer kanskje 20 knop.

I praksis blir dette med fart som på landeveien, vi kjører i 80 km/t selv om vi vet at det kan stå en elg rundt neste sving. Dersom du "vet" hvor du er og ikke befinner deg i havneområder der du regner med å treffe båter uten lanterner, blir farten fort marsfart.

 

3. Du kan ikke regne å ikke kjøre på ting som ligger i sjøen. Med det blir som med elgen, du regner med at det går bra.

 

4. Ja den er bra, men monter den så den ikke blender deg, og ikke lys på andre.

 

5. Ja, for sikker seilas med begrenset/ingen sikt er den et must.

Kartplotter er fin men den gir ikke informasjon om andre fartøy (de uten AIS) og bøyer etc. Men du må lære å bruke den. Jeg har kjørt noen øvelser med avblendete vinduer (ser ingen ting utenfor båten) og da ser en hvor viktig der er å kunne bruke radaren. Krever alså mye trening før radaren blir et godt hjelpemiddel.

 

6. Nei det er ikke forbundet med noe større risiko, dersom du vet hva du gjør. Langs kysten er det flere som helst vil seile om natten, fordi de ved hjelp av fyrlyktene har bedre oversikt over hvor de er enn om dagen. Seiler man i "ukjent landskap" kan det være vanskelig å vite om det er Kragerø eller Arendal man passerer. Dette forutsetter er det er sikt til lyktene og at du kan karakteristikken til fyrlykter.

Link to post
Share on other sites

1. Hvorfor brukes ikke kjørelys på båt (som på bil) :confused:

Jeg antar at svaret er at man får for dårlig nattsyn, slik at man vil ha problemer med å se navigasjonsmerker etc.? Eller der dete bare sånn fordi det alltid har vært sånn?

'hovedprinsippen' er o bruke så lite lys som mulig, för var gang du tender dette.....reduseres din egen mörkersyn....

det tar mellom 10-20 minutter innan din mörkersyn helt återstelld!

 

i båten skall du ha det helt mörkt....instrumentering etc måste vare 'dimmed'

nere i båten helst rött lys.....var veldi sparsom o tend hvitt lys.....

 

2. Hvor fort kan man kjøre i mørket?

Jeg forutsetter her god sikt og god plotter med tilhørende elektronisk kompass i tillegg til evt. kjennskap til området man ferdes i.

det er avhengig av hur god mörkernavigatör du er....... :smiley:

ett råd er att ta det veldigt försiktigt i begynnelsen

gärna börja trene på vår-kvelder/för-sommer kvelder......

 

gå i fyrbelyste leder......da kan du glemme dette med staker!

gå i fyrbelyste leder o bruk papirkart!

(plottern har du til o kontrollere dig själv)

 

fri mörkerkjöring på plotter frarådes!!!!

 

4. En fjernstyrt (eller håndholdt) lyskaster er sikkert et nyttig redskap? Og evt. til hva?

en håndholt eller fjernstyrt lyskaster er nyttigt (men skall brukes sparsomt, da det behövs!)

 

för min del använder jag håndholdt för o finne staker i 'ikke fyrbelyste leder' !

5. Har man egentlig bruk for radar - ...................

det er kjekt o ha.........

men själv har jag det ikke o jag har en del nattseilas bakom mig

.....det er ikke noe 'must' för nattseilas!

 

6. Er mørkekjøring med båt (uten radar) forbundet med så stor risiko at man bør unngå det?

Det er jo en stor opplevelse å ferdes på sjøen i mørket, men admiralinnen er skeptisk - kanskje hun har rett?

Skulle vilja säga att det er minimal risiko...förutsatt att du lärt dig lanterner betydelse samt hur fyr systemet

er oppbyggt.......

risken o möte 'tullinger' på sjön nattetid er mye mindre en på dagen!

 

Det finns inget som er så skönt som en herlig nattseilas over Skagerack eller Kategatt !! :smiley::smiley:

 

 

sen ett tips eftersom du 'sitter inne' o kjör förbered din båt så mye som möjligt så att du ikke har reflekser i vinduer

instrument som lyser för mye.....

kolla även dine egna lanterner så att ikke lyset fra desse reflekteres i pullpitten.....en del setter sort tape på allt

rustfritt i pulpittens rör ! för att ikke ev motorlanterne reflekteres i denne!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:crazy: Hei og God Båtsessong !

Utfordringen med mørkeseilas er alle blåser og garn som faktisk ofte settes midt i leia, så du er ikke trygg selv du følger lykter og merker. Veldig morsomt å vinde opp teinetau med propellen. Ser ut som at flere har sluttet å tenke seg seg om før de setter ut fiskeredskap. Derfor unngår jeg helst å kjøre i mørke.

 

God seilas, fra en som sjøsatte lørdag 29.03.08

Link to post
Share on other sites

At man har gode plotterløsninger som gjør at man kan seile 100% trygt uavhengig av sikt, virker til å være en ganske utbredd misforståelse.

 

i kraftig nedsatt sikt er det etter min mening kun Radar som duger, å stole på plotteren under dårlig sikt blir jo helt feil. plotteren forteller deg med rimelig stor nøyaktighet din posisjon i forhold til moder jord, men forteller deg ingenting i forhold til andre fartøyer.

 

Jeg har mit virke som navigatør, og har seilt en del opp og ned kysten i nedsatt sikt, og det har skjedd mer enn en gang at vi har møtt småbåter i dårlig sikt som er ute å kjører etter plotteren (og som sikkert stoler på at andre har radar).

og når de da plutselig får øye på en stor skygge i nærheten så "skvetter" de til. Dette går som regel greit så lenge de andre båtene de møter har radar, men når 2 båter møtes som ikke har radar, ja da kan katastrofen vere ute.

 

Jeg har selv ikke radar i min egen båt, og jeg går heller aldrig ut når det er vedlig dårlig sikt, da ligger jeg heller over til neste dag:-) for plotteren kan dessverre ikke gjøre seilasen trygg i dårlig sikt.

Link to post
Share on other sites

1. Hvorfor brukes ikke kjørelys på båt (som på bil) :confused:

Jeg antar at svaret er at man får for dårlig nattsyn, slik at man vil ha problemer med å se navigasjonsmerker etc.? Eller der dete bare sånn fordi det alltid har vært sånn?

Kjørelys fungerer dårlig for den som bruker det og er riktig ille for den som får det rettet mot seg. I min båt er det fast regel at det skal varsles før søkelys brukes slik at rormann får en sjanse til å beskytte nattsynet.

 

2. Hvor fort kan man kjøre i mørket?

Jeg forutsetter her god sikt og god plotter med tilhørende elektronisk kompass i tillegg til evt. kjennskap til området man ferdes i.

En grei tommelfingerregel er at man ikke skal kjøre fortere enn at man kan stoppe på godt under halvparten av siktavstand. Det kan selvsagt være vanskelig å si hva som er siktavstand i mørket. I skumringen ser du gjerne til horisonten, men det kan være skumle ting i vannet ganske nær som du ikke ser.

 

 

3. Hvordan unngår man å kjøre på ting som flyter i sjøen? Eller bryr man seg ikke om sånne bagateller i mørket :lol:

Man holder god utkikk, og senker farten der det er nødvendig. Man bruker ikke "kjørelys", men et kort sveip med søkelys i ny og ne noe annet. Her er det veldig greit å bruke en annen person en rormannen ettersom nattsynet lett går fløyten når man bruker en lyskaster.

 

 

4. En fjernstyrt (eller håndholdt) lyskaster er sikkert et nyttig redskap? Og evt. til hva?

Det er et nyttig redskap. de fleste sjømerker er utstyrt med refleks, og dermed raske å finne med en lyskaster.

 

 

5. Har man egentlig bruk for radar - ja det er jo kjekt å ha og jeg ønsker meg det, men helt seriøst?

a) I god sikt så er det (så vidt jeg kan forstå) ikke andre båter, navigasjon eller land som er utfordringen, men mer ting og tank i sjøen. Og det funker jo ikke en radar noe særlig godt på uansett?

b) I dårlig sikt er det vel først og fremst å senke farten som gjelder uansett. Med god plotter og AIS så får man sette sin lit til lav fart og god hørsel? En radar hjelper deg til å "se" andre båter, men kan man være 100% trygg og kjøre fort likevel?

Det kan kanskje virke som språkbruken til sjøs er underlig, men at det er mørkt betyr ikke at det er dårlig sikt. I god sikt om natten ser du lykter og lanterner på lang avstand. Utfordringen er at det er meget vanskelig å bedømme avstand til et lyspunkt. Dette er veldig viktig å huske på når du f.eks. navigerer mot hvit sektor på en fyrlykt. Med en radar kan du raskt se avstanden til hva nå enn det er som lyser, og både båter og land som ikke har lys.

 

6. Er mørkekjøring med båt (uten radar) forbundet med så stor risiko at man bør unngå det?

Det er jo en stor opplevelse å ferdes på sjøen i mørket, men admiralinnen er skeptisk - kanskje hun har rett?

Slett ikke, man bare avpasser farten etter forholdene og holder god utkikk, og planlegger en rute som går i en lei med lykter og lanterner.

Link to post
Share on other sites

Hvilken havn ligger du ved Otilie? Jeg antar ut fra signaturen din at du holder til et sted i Oslofjorden. Oslofjorden er ypperlig til å starte med nattseilas. Her har du et stort antall fyrlykter som hjelper deg til å finne veien. I tillegg anbefaler jeg en god nattkikkert, helst med peilekompass og et godt kompass ombord hvor du kjenner deviasjonen. Dersom du skal ha glede av nattseilas er min erfaring at det beste er å seile på fyrlys og fyrkarakteristikker. Det er greit å da radar, forutsatt at du har lært å anvende den under normale dagslysforhold. Det blir for mye å lære samtidig dersom du både skal forholde deg til lys og til radar. Avhengig av hvor du seiler, hvil kardinal- og lateralmerkene ha lysreflekser. Derfor er det godt å ha ei sterk håndholdt lykt. På forhånd må du da kunne refleksmerkene på lateral- og kardinalmerkene. Nattseilas forutsetter mye kunnskap om merking av leden. Derfor er det viktig å foreta den planleggingen som rem har nevnt i ett tidligere innlegg. Jeg pleier også å beregne veipunkter og avstand mellom disse. Når jeg seiler om natta tar jeg med stoppeklokke og kontrollerer kjøreplanen ut fra fart og tid på distansen. Selv har jeg ei rute på 6 - 7 nm som også kan økes å minskes hvor startpunktet er Son. Når jeg seiler mot Tofte, Holmestrand, Horten, Gullholmen og tilbake til Son har jeg et stort antall fyrlykter å forholde meg til. Det er opplevelsesrikt å seile i mørket, alle avstander virker helt forskjellig i mørket sammenlignet med i dagslys. Jeg seiler vanligvis i 7 -8 knop i mørket, men det kan gjerne bli 4 knop om forholdene tilsier det.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Man ser gjerne rimelig godt om natten, men pass på at du ikke blender deg selv med for mye lys. Dere bør være minst 2 personer hvorav en er dedikert navigatør og en annen styrmann (gjerne bytt på rollene). Ta for deg kartet på forhånd, finn en pasende rute å trene på med fyrlykter med sektorer, og noter ned ruten steg for steg inkl. kurs og fyrlyktenes karakteristikk. Fyrlykt karrakteristikk MÅ du kunne for å holde forskjellige lykter og lys på land fra hverandre. Vær forberedt på at det KAN skje at en lykt ikke lyser selv om der er sjelden (som regel lyser den, men gjerne mye svaker enn lyskasteren på land like ved). Prøv gjerne første gang i månelys. Ta med en håndholdt søkelyk for å lyse etter staker, men pass på nattesynet. Bruk gjerne plotter, MEN IKKE STOL BLINDT PÅ DENNE, feil kan skje. sjekk og dobbeltsjekk mot sjømerker så du hele tiden får bekreftelse på hvor du er. Ha alltid papirkartet klart. 5-6 knop er grei fart i starten, etter mer øvelse kan der sikkert øke den på oversiktlige steder.

 

Etter min mening er det lettere å navigere etter papirkart når man følger en led med fyrlykter, men det har vel med at jeg har liten plotter og har vokst opp med kompass og papirkart navigering. Bruker da heller plotteren som "dobbeltsjekk" på posisjon. Jeg mener dessuten at radar ikke er absolutt nødvendig om natten med mindre du ferdes i et område uten fyrlykter, i tåke eller plasser der ungommer kjører på vei hjem fra fest i en overfyllt åpen båt uten lanterner (men de høres som regel godt :smiley: ). Men husk at HAR du radar er du pliktig å bruke den.

 

Etterhvert får du mer trening i å se andre båter også, det kan i starten være vanskelig å bedømme avstand. Du må kunne de mest basic lanternekonfigurajonene. Husk at noen mindre seilbåter har en "tricolor" i mastetoppen, da kan de se ut som at båten er mye lenger unna en den egentlig er. Det er heller ikke alltid like lett å se om en båt kommer skrått mot deg på kollisjonskurs eller om det er en som ligger stille. Kjør passivt og anta at ingen andre ser deg før det motsatte er bevist, spesielt de større båtene. Husk Regel 2 i sjøveisreglene http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...51201-0005.html som sier at selv om du har forkjørsrett har du plikt til å gjøre det du kan for å unngå sammenstøt.

 

Selvsagt ser du ikke ting i vannet like lett, men prøv å unngå stedene der du vet det er mye teiner og annen redskap i sjøen. Følger man en led skulle man være rimelig safe.

 

Gled dere, det er en ny opplevelse og det er skikkelig moro.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er så og si alt av viktighet nevnt. En ting gjenstår: HOLD GOD UTKIKK, uansett hvilke hjelpemidler du har ombord.

 

Ha en fin seilas og opplev tryggheten i at natt-seilas kan være fantastisk hvor opplevelsene står i kø.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg krysser rett som det er Oslofjorden fra Son, over til Tofte, og inn til Kommersøy eller Holmsbu. Dette er greit farvann med lite trafikk nattestid. Jeg går gjerne over fjorden natt til fredag da jeg er temmelig ensom på fjorden. Men selv her har jeg møtt mørklagte båter.

 

Men natt til lørdag eller natt til søndag ville jeg holdt meg laaaangt unna steder der folk skal hjem fra fest med båt, - ikke alltid så helt edru.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bl.a. sjøveisgeglene 7 (b):

b) Hvis radarutstyr er anbrakt og brukbart skal det brukes riktig inkludert søking på lang avstand for å få tidlig varsel om fare for sammenstøt samt radarplotting eller tilsvarende systematisk observasjon av observerte gjenstander.

Men også: regel 5.

Link to post
Share on other sites

:flag:

 

Takk for mange gode innspill. Her er det mye å lære - selv om jeg nok kanskje kan litt mer enn det jeg ga intrykk av i åpningen :lol: kunne bare ikke motstå fristelsen med å kalle det mørkekjøring....

 

Jeg tror det er mange med meg som føler oss litt usikre på dette med nattseilas. Og jeg må si at pensum til båtførerprøven ikke akkurat gir så mye på dette området (mer opptatt av hekketider for sjøfugl og kardemommelovene spør du meg!). Ikke fant jeg så mye stoff på baatplassen heller. Alt i alt syntes jeg det er mye god erfaring å høste her. Ting jeg ikke visste eller hadde reflerktert så mye over er bl.a.:

-At man er pliktig til å bruke radar om man har det (men det er jo bare rett og rimelig)

-At det kan være lurt å sjekke reflekser i f.eks. pulpit

-At flagget kan forstyrre akterlanternen

-At man kan bruke en annen enn rormann til observasjon og at lyskasterbruk varsles :cool:

 

Jeg må jo si at svarene deres gjør at jeg lurer enda mer på de som kommer i 30-40 knop gjennom Drøbaksundet om natten! Jeg har lurt på om det bare var jeg som begynte å bli pysete....

 

 

Jeg kom på ett spørsmål til i farten - båten min har en del Carling brytere med rødt lysdiodelys i bryterene. Dette lyset kommer automatisk på når tenning settes på og kan ikke dimmes. Jeg syntes det virker veldig kraftig - er det noen som har erfaringer med dette? Bør jeg sette på en bryter og/eller dimmer (som jo blir litt avansert) på denne instrumentbelysningen?

 

OG - for all del - kom med flere kommentarer, erfaringer og opplevelser. Det er dette som gjør at jeg syntes Baatplassen er et fint sted :seeya:

Link to post
Share on other sites

Eg må vedgå at dette med "radar-plikt" er nytt for meg. Eg har oppfatta det slik at radar SKAL brukast i utkikk under vanskelege siktforhold (mørke, skodde, osb.), men ikkje at det er ei PLIKT på lyse dagen under gode verforhold. Men det kan godt vera at eg tek feil.

 

Når det gjeld § 7, så har eg oppfatta at den gjeld i utgangspunktet NÅR det er fare for samanstøyt. Elles burde "forfattaren" av reglane hatt eit kurs i komma-reglar. Eg oppfattar likevel 7b slik: Hvis radarutstyr er anbrakt og brukbart, skal det brukes riktig, inkludert søking på lang avstand... osb. Altså seier paragrafen at radar skal (når den blir brukt) brukast rett (korrekt måte), - Ikkje at han uansett SKAL brukast.

 

Generelt er det vel § 5 om utkikk som er viktig i denne samanhengen. Her er det formuleringa "...ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold..." som er relevant i høve radar-bruk. Spørsmålet er om "rådende omstendigheter og forhold" også betyr radarbruk på lyse godversdagen. :confused:

 

Her kan sikkert både skipsoffiserar, advokatar og lærarar innan sjøfartsfag koma på bana...

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja innspillet med radar var nytt :eek: Har jo sett for meg et spørsmål fra forsikringsselskap, om eg skulle forårsake skade, under gange i dårlig sikt, Uten bruk av innstalert radar. det viser bare at på baatplassen lærer en daglig nye ting. :seeya:

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange innlegg knyttet til navigasjon gjort meg til talsmann for at radaren er det viktigste elektroniske hjelpemidlet ombord. Mitt syn er at det er for sent å starte med å tyde radarbildet og eventuelle hjelpemidler som MARPA når man starter med nattseilas. Det aller viktigste er etter mitt skjønn å starte med planleggingen. Dette er grunnen til at jeg i innlegg # 14 stilte spørsmål om hjemmehavn. Ved å opplyse hvor man holder til er det helt sikkert mange her på BP som kan hjelpe til med å legge opp en forsvarlig og lærerik seilas. Jeg har ofte misunt de som har kort seilas til Missingen. Dette er et av de mest interessante områdene jeg seiler i om natta. Her er det massevis av hovedfyr samtidig som det også er mange mindre lykter. I dette farvannnet kan man virkelig planlegge peilinger og seilingsstrekk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...