Jump to content

Mørkekjøring


Fluctus

Recommended Posts

Jeg liker ikke å planlegge hele helgen på bakgrunn av været, og spesiellt ikke får å komme meg hjem i all hast. I tillegg så er høstmånedene ikke like lys som sommerhalvåret og båten er fortsatt i aktivitet.

Med radar får en mindre bekymringer for mørket og tåken, ja og reinet som kan ta sikten en periode.

Men jeg ville prioritert lyskaster før radar hvis man går mye innaskjærs, da kommer man langt den ene kvelden det var blitt mørkt og man gikk i det trange sundet i søk etter staker...

Link to post
Share on other sites

Men jeg ville prioritert lyskaster............

 

Lyskaster er fint å bruke, men noe herk når du er inne i mellom holmene. Tenner en denne så tar det 10-20 minutter før en igjen ser konturene av holmene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Åh, det har ikke jeg fått med meg. Beklager. Da trekkes mine kommentarer umiddelbart. Ser nå at jeg skulle ha vært nøyere med å lese Fiskebat's oppfølgingsposter. Jeg beit på (bokstavlig talt) :smiley: HAr desverre ikke lest den aktuelle brosjyren.

Ja de kann ofte vere både lærerike og belærende og for enkelte også svært besverende.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

I disse mørketider er denne tråden igjen høyaktuell.

Og det som ikke er nevnt her er at synet faktisk bruker så mye som 45min før det har opptimalt nattsyn.

På vannet med alle fyr og landlys vil jeg tro det reduseres til ca 30-40min, og at en aldri vil få opptimalt nattsyn.

Og hvis en først skal holde utkikk om natten, så flytt blikket mye. Fokuspunktet er en blind på om natten. Så om en syntes en ser noe så flytt blikket i en sirkel rundt der en tror det er. Ikke kikk rett på stedet.

 

Jeg mener det burde være innlysende at dimbare rødlys er montert i båten for å seile på natten.

Og at skipper informere alle ombord at nå skal lysene være slukket, kun rødlys skal være tent. Og blitz skal ikke brukes.

En gjør lurt i å holde seg unna hvit lys en 20-30min før en legger avgårde også. Eventuelt bruke solbriller om en er på et opplyst sted.

 

En settes fort 10-15min tilbake i natt-tilvenningen om feks kjøleskapet åpnes. Eller en luring flikker raskt med lyset "bare for å finne skoene".

 

 

Nå har stort sett alle plottere etc. Og ser mange av de vi har på jobben er LANGT fra gode nok til å kunne dimmes lavt nok.

Prøv en gang å slå av alt lys, vent 30-40min (en må være våken hele tilvenningstiden), og se ut.

Så slår en på plotteren (pass på at den startes opp med max dimming). Se på plotteren 5-6sek, og se ut igjen.

Tror mange vil få seg en overaskelse.

Legg så merke til hvor lang tid det tar før en igjen ser alt så tydelig som før en slo på plotteren.

Prøv også å se hvor mye sikten reduseres hvis en har på lys som en på tidligere turer har latt pasasjerer bruke.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Kjenner godt til problemet med plotterlys. Eg bruker å tape en svart sekk over den i mørke. ( tilpasset så eg bruker den flere ganger)

Dette reduserer "lysforurensingen" betraktelig, og plotteren er fremdeles godt lesbar. :cheers: Andre som har gode løsninger?

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Dette reduserer "lysforurensingen" betraktelig, og plotteren er fremdeles godt lesbar. :cheers: Andre som har gode løsninger?

 

Dette er det problemet som man ofte støter på!

Plottere og andre skjermer blir tydeligvis laget for å ha mest mulig lysstyrke, slik at de skal være synlige i solskinn på høylys dag. Da blir det, selv ved helt neddempet skjerm, ufattelig meget lys - og tilsvarende dårlig nattsyn :headbang::headbang:

 

Det finnes spesielle skjermer som er tilpasset behovet for oss som også ferdes langs kysten i mørke, men de har lett for å bli "spinndyre".....

 

Jeg tar med glede mot gode tips hvis noen vet om skjermer i størrelsen ca 15 - 21 tommer, som kan dimmes tilstrekkelig ned. I mellomtiden skal jeg forsøke det trikset med plastsekk som nevnes ovenfor :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sorte plexiglass er mye brukt også. Gjerne festet med borrelås.

For poseidon sin del som har så god plass på broen er en gammel CRT skjerm det billigeste alternativet, disse kan som regel dimmes helt ned. I de siste årene har man kommet med lcd monitorer med dimmbare lys, det er da en fordyret utgave av inverter kort (kortet som leverer spenning til lysene). Produsenter som Hatteland har hatt dette en god stund, de har ett tett sammarbeid med Simrad/Navico i Egersund hvor rammene på disse skjermene blir laget. Simrad bruker samme innmaten på sine monitorer (ikke plottere) og det sier noe om kvaliteten. Furuno har også kommet på banen med skjermer, ellers er det noen "bakgårds" firmaer rundt om som lager sine egne. Man kan vere heldig på eBay å komme over en bra skjerm, hva som er billig og ikke blir en annen sak, det er ikke umulig å få en proff 17" til rundt 1000usd om man følger med.

Link to post
Share on other sites

Tilførsell : Radar brukes og i fult dagslys i god sikt da den forteller så meget meget mere enn øynene.

 

:yesnod:

 

I disse mørketider er denne tråden igjen høyaktuell.

En settes fort 10-15min tilbake i natt-tilvenningen om feks kjøleskapet åpnes.

 

Hvor får man kjøpt mørk plexiglass som kan festes over plotteren. Min Garmin gir for strekt lys ved nattekjøring, selv i nattmodus. Enda godt at vi ikke har lys i vårt orginale kjøleskap. :wink:

 

Ellers mange utmerkete innlegg i denne tråden. Mørkekjøring kan være ytterst morsomt når man får noe trening.

 

En liten historie: En båtvenn kom på at han skulle hente noe hjemme, som var rundt 12 kvartmil unna. Det var mørkt og vi andre mente at han burde vente til neste dag. -Nei dag, svarte mannen, dette går så fint. Jeg har jo plotter!! Jeg styrer bare etter sporet jeg har lageet fra i dag. Dette er fort gjort, så duret han hjem i over 20 knop. I mørket. :crazy:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en skremmende erfaring med mørkekjøring hjem fra en fisketur. Det var overskyet og dessverre ingen lys man kunne navigere etter og da jeg ikke kan trygt montere radar i båten sverget jeg til gps og ekkolodd samt kompisen med huet ut side ruta for å skrike ut hindringer. Dette er jo ikke en ideell situasjon da man aldri skal stole blindt på elektronikk.

 

Etter denne erfaringen har jeg handlet inn ett NV kamera samt en IR lyskaster og 2 lyskastere montert over styrhus. NV kameraet har jeg montert helt fremme i baugen av båten. Til nå har jeg kun prøvd i hagen men det ser lovende ut. Eneste jeg er bekymret for er hva hvis det regner ? :)

 

Kamera kjører jeg på laptopen/navpc via en usb dongle.

Jeg har ikke brukt det nok til å fastslå om dette er noe vits å ha/bruke men det finner jeg ut til sommeren :)

 

Legger ved linkene til kamera og Easycap usb

 

Waterproof Night Vision Camera

USB video capture device

 

Håper dette hjelper :)

Link to post
Share on other sites

Sorte plexiglass er mye brukt også......
Kodak har (i alle fall hadde) store ark av forskjellig tykkelse med ND filtre (nøytrale tetthetsfiltre) med forskjellig tetthet inndelt i logaritmisk skala. Disse er vanlige for å dempe lysintensitet. På en eldre radar benyttet jeg dette, men med dagens Raymarine E-skjerm er ikke intensiteten skjemmende med bra innstilling av lysforholdene. Følsomheten til stav-synet overtar for tappene etter omlag 8-9 minutter. For å se detaljer godt på kart i mørket må det være tilstrekkelig lys til at tappene kan fungere, dvs at sentralsynet virker - så enkel er den saken.
Link to post
Share on other sites

Kunne tenkt meg noe slikt hvis jeg skulle drevet mye med mørkekjøring. Er jo og fenomenalt hvis du skal lete etter personer etc i sjøen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kunne tenkt meg noe slikt hvis jeg skulle drevet mye med mørkekjøring. Er jo og fenomenalt hvis du skal lete etter personer etc i sjøen

 

her er link til bilde serien som følger artikkelen

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt mer på noen bilder av radaren ombord ved nattseilas. Lysintensiteten kan justeres under to forhold, henholdsvis dag og natt palett. Paletten kan for begge forhold justeres så lavt at radarbildet knapt er synlig. Er det i dag behov for ekstra tetthetsfilter for mørkeseilas?

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt mer på noen bilder av radaren ombord ved nattseilas. Lysintensiteten kan justeres under to forhold, henholdsvis dag og natt palett. Paletten kan for begge forhold justeres så lavt at radarbildet knapt er synlig. Er det i dag behov for ekstra tetthetsfilter for mørkeseilas?

Er vel stort sett kartskjermene som er vanskelige å dimme ned vel - ikke radarene?

 

TIL ROALDBJ,ASTOR med flere.. dere som er så flinke til å ta bilder - hva med å legge ut fine radarbilder med "hvor er dette"?? Hadde vært moro, men selvfølgelig mest i kjente leder da


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Er vel stort sett kartskjermene som er vanskelige å dimme ned vel - ikke radarene?

 

Nå er jo ofte plass en begrensning i en lystbåt, og da benyttes ofte en felles skjerm for radar, elektroniske kart, ekkolodd osv., en såkalt multifunksjonsskjerm. Multifunksjonsskjermer er nokså vanlig på nyere kommersielle fartøy også da man har stor valgmulighet til å vise informasjon etter ønske. Svikt på en av skjermene som hovedsaklig brukes for radar, gjør da at man kan vise radarbildet på en annen av skjermene man har til disposisjon.

 

En del billige multifunksjonsskjermer av LCD-typen kan ha begrensninger med tanke på dimmefunksjon.

Link to post
Share on other sites

Er det i dag behov for ekstra tetthetsfilter for mørkeseilas?

Jeg synes E serien er god nok om natten. Har også seilt med Simrad skjerm for kartmaskin (PC basert) og CX 42/44. På nattpalett er disse mørke nok synes jeg.

 

På båten vår er det et rødt LED lys over kartbordet inne. Når vi slår av alt annet blir det godt nok lys til å orientere seg.

 

Er det fint vær på natten kler jeg gjerne på meg og sitter oppe. Det synes jeg er flott

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fullstendig enig Bitteliten.

Min erfaring er at få lystbåtseilere kjenner til betydningen av å bruke rødt lys ombord om natten.

Rødt lys påvirker i svært liten praktisk utstrekning følsomheten til stavene i øyet.

Jeg er irritert over at vår båt ikke er utstyrt med rødt lys over navigeringsposisjonen.

Nå har jeg ordnet dette med ei ekstra lampe. I gamlebåten hadde jeg to røde LED lys over førerposisjonen.

Jeg sitter alltid oppe når jeg seiler i mørket. Når jeg seiler alene står denne på i musikkanlegget: http://video.google.com/videoplay?docid=-6984208089899995423.

Men vi har alle vår musikksmak.

Lytter du til musikk under nattseilas Bitteliten?

Link to post
Share on other sites

Forstår.

Samtidig vil jeg tilføye at når seilasen går i 8 knop og strekningen er sånn omtrent 60 nm (Gøteborg - Anholt), så er det tidvis koselig med henførende musikk.

Jeg har hatt denne nattseilasen noen ganger med fullstendig flatt hav, skyfri himmel, god utetemperatur. Nærmere paradis kommer jeg nok aldri.

Link to post
Share on other sites

Samtidig vil jeg tilføye at når seilasen går i 8 knop og strekningen er sånn omtrent 60 nm (Gøteborg - Anholt), så er det tidvis koselig med henførende musikk.

Nattseilas foregår for min del stort sett som hurtigbåtkjøring. Da er det full konsentrasjon på radar, plotter og omgivelser. Går det i rolig fartkan man kose seg med annet ja.

Link to post
Share on other sites

Min kartplotter, Interphase Chartmaster 11 CVS+ har en helt utmerket nattlysfunksjon hvor alle detaljene i kartet går i rødt og mørke blått. For å orientere meg ellers ombord, har jeg rødt lys fra en CO hodelykt, svitsbar til klart lys ved tillegging. Fungerer utmerket.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...