Jump to content

Mørkekjøring


Fluctus

Recommended Posts

roaldbj: liten avsporing fra tråden,men dog.

Avd.sjefen på HG`s sliperi er en hyggelig og maritim fyr!

Kan ofte påtreffes fresende rundt i 6 kn. med skipperlue bak roret i en Hanto 22.(usedvanlig velholdt)

Har`n litt på gli vedr. nevnte serie glass med maritim dekor og skutas navn.

Eksklusivt!

Han lager sikkert til flere ved forespørsel..

Link to post
Share on other sites

Apropos rødt lys: Jeg har mistet min kulepenn med rødt lys og har ikke funnet tilsvarende etter flere resultatløse googlinger.

 

De fleste lyspennene som annonseres er jo kun småe lykter. Nautisk Forlag har slike med rød lys, men de kan ikke skrives med.

 

Noen som vet? Trykkblyant med rødt lys ville vært perfekt.

 

Nå bruker jeg en liten rød ledlys med strikk kjøpt på CO for bruk på sykler. Den har jeg hengt i glidelåsen på jakken, da kan jeg dra den opp til riktig høyde ettersom hva jeg skal lyse opp.

 

Når det gjelder avskjerming av instrumenter, finnes det rødt folie å få kjøpt hos en del fotografer.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Nordhavn er jo bygd for langtur (natt-tur) og er utstyrt med røde nattlys all over. Lys er montert i trapper, gangveier og på plasser en trenger å se hvor man setter bena, både inne og ute. Jeg syntes dette så litt jålete ut, helt til jeg fikk prøvd det reallife i nattseilas. Det er en ny dimensjon i seilas om natten å kunne bevege seg fritt omkring uten å måtte blinke med nattsyndrepende hvitt lys. Poenget er å montere rødlampene slik at en ikke ser direkte på dem fra styreposisjon.

 

Jeg har blitt så glad i nattlyset at jeg vil anbefale montering som "hyggeprosjekt" for glade nattseilere!

Link to post
Share on other sites

Regina III - du har vel skrådde vinduer også eller? det er jo i såfall en helt annen verden med tanke på lysforurensning ved nattseilinger

Ja du har helt rett Kingsea, med vinduene motert den "rette" veien er det ingen reflekser, og glasset er "usynlig", men god vinduspuss er viktig!

 

Jeg har også godt utbygg over vinduene, så i regnvær er det kun "blåseregn" som treffer glasset. I kombinasjon med "Rain-X" er vinduspusserene rett å slett ikke i bruk. "Egeret" - de som bl.a. har passert sør av Kapp Horn sier det samme, vinduspusserne står i ro.

 

Men, selv om bakoverskrådde vinduer er fint å ha kan vel ikke ombygging til dette anbefales som hobby- og hyggejobb ?

Link to post
Share on other sites

Har Raymarine plotter, den har også helt utmerket justering av lyset for natteseilas. At en kartplotter ikke kan dimmes om natten må være en tabbe fra produsenten, jeg ville ha klaget på det. Med mndre det kommer klart frem fra beskrivelse av produktet og eller opplyst om detet av selger at produktet har en så alvorlog mangel mener jeg man bør a rett til å få bytterett.

Link to post
Share on other sites

Bruker nigth vision(natt-kikkert) ombord. Spesielt i teine-tidene er den "helt konge". Og tar gjerne en titt nå en kommer inn mot land. Sjekker referanspunkter som staker, eller andre kjente punkter. Flott i tilegg til fyrlykter.

 

I og med dette er en seiler, så sliter ikke vi med lys. Plotter dimmes helt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...