Jump to content

Mørkekjøring

Fluctus

Recommended Posts

Nå er ikke fjordene på vestlandet plaget av å ligne en fotballbane om natten. De fleste følger en led så det er ikke så vanskelig å bruke radaren om natten. Man setter i tillegg "hale" på ekkoene og får på den måten historikk på hvor båtene kommer fra. Hadde ikke jeg hatt radar tror jeg at jeg hadde begrenset natteseilasene.

Jeg har forsøkt å seile med hale/tails på radaren i mørke, men på min radar synes jeg ikke jeg får noe særlig hjelp av denne funksjonen. Jeg synes jeg har mer nytte av aktiv bruk av MARPA og hyppig endring av range og gain. Sist sommer seilte jeg en god del i mørket mens jeg satt på overdekket. Jeg hadde da mye nytte av god kikkert. Nå skal det tilføyes at det i de fleste tilfellene var svært flatt hav da jeg seilte om natta/ i mørket.

det er sannt.........var ute på en mörkerövelse, med militären häromåret......

båten fördes av proff radarnavigatör nede i båten..........vi navigere inne i en led uten fyrer...

plötsligt så hann....-full bakk........(han hade plötsligt funnit en stake på skjermen)

-bare slapp av! sa rorsman, som stod oppe...vi har sett den för lengesedan......-vi tar den på rett side...... :lol::lol:

sånnt glemmer man aldrig som hobbynavigatör :smiley:

S/Y Gunga Din

Jeg har hverken hale eller Marpra på radaren og savner ikke dette. Det man ikke har savner man skjelden. Det gjelder å følge med på nye plott og sammenligne mot kartet. Konsentrasjon er viktig og man man beholder nattesynet. Sist jeg kjørte i mørket var fra Herføl og hjem i påsken. Er man alene ombord er man mer konsentrert og oppmerksom enn at man skal være sosial også mot medpassasjerer.

I slike tilfeller er det greit å forberede turen på forhånd med kaffekopp og noe å bite i, slik man har alt liggende klart før turen starter. I dette tilfelle var det kjent terreng slik at alternativ rute og papirkart ikke lå oppslått. Kartet lå tilgjenglig ved behov.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er og meget viktig å vere klar over att vikepliktsreglene endres etter solnedgang :

Fritidsbåtenes vikeplikt etter sjøfarsdirektorates regler gjelder bare så lenge det er lyst , i tillegg til regel 19 må og regel 4 till ogmed 10 anvendes .

Sitat: (fiskebat @ 01.04.08 00:40)

hvordan skiller en mellom lystbåter og yrkesbåter på radar ?

Man skiller ikke mellom lystbåter og yrkesbåter på radar. Dersom fartøy ikke er i sikte av hverandre når de navigerer i eller nær et område med nedsatt sikt, og de bare kan observere hverandre ved hjelp av radar, er det regel 19 som kommer til anvendelse, i tillegg til reglene fra og med 4 til og med 10 for styring og seilas som gjelder under alle siktforhold. Da kommer altså ikke reglene fra og med 11 til og med 18 til anvendelse.

Redigert av Capitaine igår 10:23

Hva er det du mener her? Sjøveisreglene gjelder uansett tid på døgnet. De gjelder altså like mye om det er mørkt eller lyst. Mørket har ingen ting med nedsatt sikt å gjøre.

Hva er det du mener her? Sjøveisreglene gjelder uansett tid på døgnet. De gjelder altså like mye om det er mørkt eller lyst. Mørket har ingen ting med nedsatt sikt å gjøre.

Jo jeg mener om natten er alle katter grå , og det blir vanskelig på radaren å se størelsen på båtene og når det er forskjelige traffikkregler for lyst og nytte fartøyer , store og mindre fartøyer så er det ikke sikkert att nyttefartøyet ser att du er ett lystfartøy og planlegger sin seilas som om du var ett nyttefartøy , så jeg mener att lystfartøene må følge nyttefartøienes regelverk om natta for å ikke gjøre manøvreringer som blir ulogisk , uforståelig og stresende for nyttefartøyet , det er faktisk ulovlig å opptre slik.

Dette er selfølgelig satt på spissen , jeg mener traffikreglene må vere slik att missforståeser kan unngåes og att alle bruker de samme trafikkreglene.

Det må ikke vere nødvendig å måtte rope opp en båt på VHF en for å spørre om størelsen på den for å undersøke hvem som har vikeplikt (Skarbakulykken)

Mulig jeg kvervulerer litt , er veldig provosert over kaoset Sjøfartsdiretoratet har skapt å er og klar over att enkelte innlegg her har stor sympati for Sjøfartsdepartemanget , muligens og får sin lønn derfra.

Jo jeg mener om natten er alle katter grå , og det blir vanskelig på radaren å se størelsen på båtene [...]

Jeg tror jeg vil anbefale alle som trenger å ha sjøveisreglene i båten (se regel 54) at de skaffer seg en utgave med kommentarer. Det er som regel bedre enn å stole på egne (eller andres) meninger. :wink:

Regel 3 inneholder bl.a. definisjonen av nedsatt sikt, og det er ikke nødvendigvis nedsatt sikt om natten. Selv om du har både radar og plotter må du holde vanlig utkikk også, og er det ikke nedsatt sikt etter solnedgang kan du se fartøyenes lanterner. De sier litt om båtenes størrelse, om det er seil eller motorbåter, og i enkelte tilfeller hva båtene gjør for noe.

Det er ingenting i sjøveisreglene som regulerer fritidsbåters spesielt, ei heller mørkt eller lyst. Sjøveisreglene gjelder uansett. At fridtidsbåter har vikeplikt for yrkesbåter er egenlig ikke riktig, men det er regler for at man har vikleplikt for båter med nedsatt manøvrerbarhet, vikleplikt for fartøy som fisker (regel 18) mm.

Det her er nesten fornøyelig. I gud vet hvor mange tråder - to aktive akkurat nå tror jeg - har vi diskutert dette opp og ned ad stolper. Jeg trodde ikke det var vanskelig.

Regel 44 sier noe om fritidsbåter spesielt Krimart.

mvh tuffff

Jeg tror "fiskebat" ironiserer med vranglæren i Sjøfartsdirektoratets brosjyre, Krimart.

mvh tuffff

Åh, det har ikke jeg fått med meg. Beklager. Da trekkes mine kommentarer umiddelbart. Ser nå at jeg skulle ha vært nøyere med å lese Fiskebat's oppfølgingsposter. Jeg beit på (bokstavlig talt) :smiley: HAr desverre ikke lest den aktuelle brosjyren.

Redigert av Krimart (see edit history)

Jeg har ikke sett om Otilie har lagt ut non treningsplan for nattseilas fra Drøbak. Et er et spedt forsøk på en begynnelse fra Drabak. Området er svært godt merket med fyr og lykter.

Man er så heldig å kunne gå ut NW mot Tronstadodden Oc 6 s øst på Håøya. Etter omlag 0.7 nm kommer man inn i hvit sektor i Storegrunnen nord i Oslofjorden. Denne fyrlykta er alltid grei å seile til og gir et flott radarbilde. Deretter kan man velge å gå øst for eller vest for Aspond. Resten er bare lek i godt oppmerket farvann.

droebaknavigasjon.jpg

Takker for mange nyttige innspill.

Akkurat dette med vikepliktreglene tar jeg med knusende ro - jeg står meget sjelden på retten uansett - det er såpass romslig på sjøen ennå at det er ikke noe reelt problem :yesnod: På den annen side så begynner jeg jo å skjønne mer av at båter kolliderer sånn som diskusjonen går her :crazy: Det syntes nesten som faren for kollisjon blir større jo mer kunnskap man har - omtrent som at folk kjører ut mer på glatt føre etter glattkjøringskurs :lol:

Jeg hadde radar på forrige båt og brukte denne så ofte jeg kunne for å øve (uten at jeg var klar over at det var noen plikt). Jeg har savnet radaren i den nye båten og må si at innspillene i denne tråden understreker hvor viktig den kan være når man først trenger den! En ting jeg ikke har reflektert så mye over er at radar hjelper med avstandbestemmelse i mørket.

Jeg får sette opp fjernstyrt lyskaster og radar på ønskelisten og se om "juli-nissen" kommer en tur i år også :cool: I første omgang regner jeg med at det stort sett blir forsiktig kjøring i klart vær (som jeg har gjort litt av før og) - og da holder det vel med en lyskaster tenker jeg.

Om fritidsbåter, fiskebåter , mindre fartøyer følger sjøfartsdirekoratets regler som forandrer vikeplikten så skapes det ett KAOS i radarbilde som fort kan skape en slik nettkjening men her er det størrelsen som avgjør hvem som vant , men unner ingen en slik seier ...

Ja, da, tråden er vel egentlig slutt, den.

Men er allikevel fristet til å minne om den gamle historien om han som våknet opp etter å ha vært i kraftig kollisjon, og som sa som det aller første til sykepleieren på postoperativen:

- Det var jeg som hadde forkjørsretten!

Sykepleieren stillferdig:

- Ja, men han hadde 40 tonns lastebil.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Jeg har ikke sett om Otilie har lagt ut npen treningsplan for nattseilas fra Drøbak. Et er et spedt forsøk på en begynnelse fra Drabak. Området er svært godt merket med fyr og lykter.

Man er så heldig å kunne gå ut NW mot Tronstadodden Oc 6 s øst på Håøya. Etter omlag 0.7 nm kommer man inn i hvit sektor i Storegrunnen nord i Oslofjorden. Denne fyrlykta er alltid grei å seile til og gir et flott radarbilde. Deretter kan man velge å gå øst for eller vest for Aspond. Resten er bare lek i godt oppmerket farvann.

droebaknavigasjon.jpg

Kartet som Roaldbj har lagt ut stemmer ikke helt med det du ser i Drøbaksundet i dag. Denne vinteren er det kommet opp mange nye lysmerker, bla ved Småskjær og ved Lysbøya på Drøbaksiden. Noen andre også. De holder på enda med å gjøre seg ferdig. Denne delen blir godt oppmerket, og bra er det. Det er ofte mye trafikk idette til dels trange farvannet.

Hilmar2 vet sikkert mer om disse.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 3 uker senere...

Vi snakket litt om nattseilas når vi var på båttur i helgen. Fruen kom da med det opplagte spørsmålet: "hvorfor skal vi kjøre om natta?" - og jeg ble svar skyldig. Vi har jo motorbåt og kan komme oss raskt dit vi vil. Ikke er vi morgenfugler heller.... Jeg prøvde med at det kan jo være greit å kunne dette dersom vi kommer sent til en gjestehavn og det viser seg å være fullt...

Spørsmålet var jo godt :lol: og det er sikkert noen her som har forslag til minst like gode svar? Dere er hermed utfordret :wink:

"hvorfor skal vi kjøre om natta?" Dere er hermed utfordret :wink:

I likhet med roaldbj liker jeg godt å seile om natta. Det gir båtlivet en ny og spennende dimensjon å føle at man kan ferdes trygt og med full kontroll til tross for stummende mørke.

Utordringen ligger i å seile på fyrsektorer - ikke vha elektronikk. Systemet med fyrsektorer og karakteristikker er egentlig en fantastisk oppfinnelse, som man først oppdager når man bruker det aktivt. Kartplotter brukes mest for kontrollere at man gjør ting riktig. Radar har jeg ikke. Synes det fungerer best med tre personer som samarbeider.

Slik pleier vi å fordele oppgavene:

1: Styrmann:

Konsentrerer seg om å holde riktig kurs

2: Utkikk:

Ser etter andre båter o.l. og bistår styrmannen i å finne nye fyrsektorer m.m.

Benytter søkelys hvis man befinner seg i nærheten av sjømerker o.l.

Styrmann og ukikk må ha nattesyn og ha det mørkt

3: Navigatør

Navigatør sitter inne med nesa i kartene.

Navigatøren holder de andre oppdatert og planlegger et godt stykke framover.

Dessuten synes jeg roen man opplever om sommernatta med mørket i omlag tre-tida og tiltagende morgenlys og soloppgang gir store natur- og tur-opplevelser.

Det finnes ikke noe mer tiltrekkende enn å sige fremover i mørke hvor en aner konturene rundt seg. Nesten totalt stillhet med litt klukking fra baugen. Følge fyrenes fargespill og nærme seg nattens endepunkt og la ankeret sige ut så stille som mulig. Finne feste og vite at en har gjort det igjen. Ta inn resten av seil ene og rydde litt før en går ned og setter på kaffekjelen. Sette på litt svak musikk for ikke å vekke opp dagvakten som også som oftest merker at vi ligger i ro og står opp og tar en prat med en. Kaffen dufter så deilig i en slik situasjon at en får lyst til å gjenta prosessen en gang til. Kan en ha det bedre...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

min far dog för halvannet år sedan, o häromdagen satt jag o gick igenom hans "båtbibliotek' som jag ärvde......

Han var like båttokig som jag er..... :smiley:

o vad fann jag....jo en bok jag savnet

"Yacht Seilas" av Halfdan Hansen.... :smiley::smiley::smiley: (J.W. Cappelens forlag, Oslo 1945)

må bare hämta ett sitat ur boka........

---" En natt i havn er en halv dag tapt"---

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...