Jump to content

Trebåt prosjekt, tresfjord ca. 30-32 fot


TREss32

Recommended Posts

Heisann ..

 

Har akkuratt startet opp eit båt proskjekt, kjøpte båten billig i eit dødsbo men båten har ligget på land i lengre tider da heldigvis innendørs. Båten trenger ein del ny søm og ellers ein del puss.

 

Etter det eg har klart og finne ut er dette ein tresfjord båt ca. 30-32 fot noen som veit kva desse båtane heiter??

 

Ellers har båten vert malt utanpå noe eg ikkje syntes er så fint og vil derfor prøve og få tilbake treverket i båten, noen som har noken tips angående og bli kvitt maling o.s.v..

 

Det sto ein Marna 24\32 i båten som eg hadde lyst og renovere og bruke men etter eit lite uhell med motoren fant eg ut att eg heller skulle ha ein Yanmar 3QM som eg har fått tak i oppi etterkvart.

 

Legger ved nokon bilder og skal prøve og oppdatere så ofte som råd:)

 

tressfjord_15.jpg

 

tressfjord_23.jpg

 

tressfjord_6.jpg

 

tressfjord_7.jpg

Redigert av TREss32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil tro det er en ombygd snurpedory du har fått tak i. Da disse ble overflødige i fiskeflåten ble en større mengde av dem ombygd til fritidsbåter. Marna 24-32 var en vanlig motor i disse, beryktet for sitt høye drivstofforbruk..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er nok en Dorry ja, har hatt en slik selv.

Fin og romslig båt, hadde mange fine turer både på Svenke kysten og Sørlands kysten med den.

Det er i utgangspunktet en båt for sildefiske og ser du i kjølen innvendig langt fremme og langt bak, vil du antagelig fortsatt kunne finne rester etter noen store løfte øyer. Disse ble brukt for å løfte båten ombord i større fiske båter.

 

Jeg ville anta at du finner et hull i stevnen foran også, ca, 15cm under vannlinja. Dette satt det gjerne en stor sjakkel i, og ble brukt når båten skulle slepes.

 

Er forstevnen din buet er det en Dorry bygget på Tresfjord, mens dersom den er rett ble den bygget et annet sted. Jeg kommer dessverre ikke på hvor det var nå i farten.

 

Det ble brukt jern nagler/spiker på disse båtene, disse bør du ta en kontroll på. det gjøres enklest ved å ta en liten kulehammer å slå på ruren,(hodet), på spikeren. Hører du en fast fin lyd er spikeren bra, mens dersom det virker som om den fjærer eller svikter litt, bør du bytte den. Det er ingen vanskelig jobb, byttet vel ca halvparten av de jeg hadde på skroget mitt den gangen. tok noen hundre hver vår. Men pass på å bruke jærnnagler nå også, pga. galvanisk tæring.

 

En annen ting du bør være forsiktig med er høy sjø rett forfra. Da båten ble bygget for å kunne ha høy lastekapasitet, er den relativt flat i bunnen foran, dette kan resultere i at du ved høy motsjø kan få slag i bunnen. Har du da noen dårlige nagler kan disse ryke.

Dette er en selvopplevd erfaring utenfor Jomfrukland i en ca. 3-4m høye bølger. Naglene røyk langs en bordgang i en langde av en drøy meter, da kommer det inn mye vann. Men vi fikk reddet båten med nød å neppe, ved hjelp av håndklær, vannfast fett og en håndsag. Så kom vi opp på slipp i Kragerø, fikk byttet naglene og var i gang videre etter en 3-4 timer.

 

Lær deg å bytte nagler, det tror jeg ville vært nyttig.

 

Men ellers er det en kjempe båt, som jeg er helt sikker på at du vil få mange fine somre med.

 

Har du et bilde av båten fra siden? hadde vært artig å sett hele skuta i profil.

 

Lykke til med prosjektet.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Det er nåkk ein gammel snurpe dorry ja, krokene er der enda men det er ikkje spor etter noen slepekrok forut.

 

Skal skrape ferdig under vannlinjen i dag, fo så og begynne og skifte saum under.

skal bruke bolter i steden for nagler da det var halve prisen på dem samt att det blir mindre arbeid.

Det er også ein liten fare for att båten må males igjenn:( da malinga som er på den ikkje vil bort:(

 

Legger ved noen fleire bilder i dag, bilde av bauen og aktenfra vertfall.

 

Eit skikkeligt bilde forfra er ikkje så lett og ta da båten står nesten heilt framme i slippen.

 

 

fishermann_i_slutten_av_mars.jpg

 

fishermann_i_slutten_av_mars_12.jpg

 

fishermann_i_slutten_av_mars_13.jpg

 

fishermann_i_slutten_av_mars_4.jpg

 

fishermann_i_slutten_av_mars_7.jpg

 

fishermann_i_slutten_av_mars_9.jpg

 

Fleire bilder kommer etterkvart som det skjer noko:)

 

Tress32

Link to post
Share on other sites

Flotte båter dette.

 

Min første båt var en slik. Kjøpte som vrak og pusset opp 10 timer om dagen i mange uker... :lol:

 

Sikkert mange tips i denne tråden! Lykke til!

 

Mitt dorry-prosjekt

 

DIVERSE_087_2.jpg

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er nåkk ein gammel snurpe dorry ja, krokene er der enda men det er ikkje spor etter noen slepekrok forut.

 

Skal skrape ferdig under vannlinjen i dag, fo så og begynne og skifte saum under.

skal bruke bolter i steden for nagler da det var halve prisen på dem samt att det blir mindre arbeid.

Det er også ein liten fare for att båten må males igjenn:( da malinga som er på den ikkje vil bort:(

Tress32

 

Du skriver at du skal bruke bolter istedet for søm. Hva slags bolter er det du snakker om?????

Link to post
Share on other sites

det er såkalla vognbolter eller linseskruer med firkantsats med 18mm skive og låsemutter i samme dimensjon som vanlige nagler.

har begyne og sette dem i går kveld..

Ser ut til og funger bra, og utvendig vil ein ikkje sjå serlig forskjell, under vannlinja er det ikkje synleg alikavell.

Link to post
Share on other sites

Hei

Gratulerer med nytt båtprosjekt :cheers:

Dette blir spanande å følgje med på.

 

Ta vare på Marna motoren. Fikse den er ein fin hobby! :yesnod:

Treng du deler veit du sikkert att dei har det i Mandal på Marna. Dei har fått mykje nytt, varmeveksler og alt! :yesnod:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter mykje pussing begynner det nerme seg klart til maling , har no skifta alle naglene under båten ca.500stk. tok tid men vert det:)

 

har også måtta reparere litt på slippen da skinnene var forsvunnet ned i evja og var rusta og fæle.

 

5_mai_20.jpg

 

5_mai_22.jpg

 

ikkje lenge til båten skal lakkes nå :)

gleder meg til sjå korleis det blir...

 

 

har fått tak i ny aksling og propell nå, om nåken treng det gamle vribare systemet er det bare å gje ein lyd, den gamle 24-32 marnaen skal og vekk da eg ikkje har plass til og lagra meir motorar nå:(

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

no er båten klar :smiley: :smiley:

Legger ut noen bilder fra siste innspurten før sjøsetting ferdige bilder kommer når eg får fiksa eit skikkeli kamera:)

 

klargjering_aa_sjoesetting_28mai2008_5.jpg

 

klargjering_aa_sjoesetting_28mai2008_6.jpg

 

klargjering_aa_sjoesetting_28mai2008_9.jpg

 

Båten tok inn ein del vann med det første men det gav seg fort med litt trutning, motoren blei satt inn dager seinere og gjekk 8.6 knop på prøveturen :smiley:

da med litt for høg omdr, må derfor opp på slipp og justere stigninga på proppellen , har desverre ikkje fått gjort dette enda da eg har mykje og gjere i ferien noko som også har gjort att me berre har fått ein helga tur med båten :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...