Jump to content

Jotun Shipolin på plastbåt?


alnorbåt

Recommended Posts

Hei,har en plastsjark som skal males på dekk.Dekket er av glassfiber,har sett på shipolinmaling,på boksen står det at den kan brukes på all plast over vannlinje,sider,hus etc,men ingenting om dørken.Det står også at den er beregnet på tre og stålbåter.Skjønner ikke helt dette,noen som har erfaring med Shipolin på dekk på en plastbåt.?

Link to post
Share on other sites

Produsenten har nok bare en grense for hvor detaljert anvisningen kan eller trenger å være. Det er vel her snakk om slitestyrken er god nok til å gå på og ikke om vedheft til underlaget kan være et problem?

Kunne de ikke svare deg der du kjøpte produktet?

Link to post
Share on other sites

Bruk en tokomp. maling (ikke båtmaling-de koster jo dobbelt), og så bruker du en hard lakk et par strøk til sist. Blankt, UV-beskyttet og slitesterkt. Ved neste vårpuss er maling like fin...puss lett over lakken og legg et strøk til - ferdig.

 

Jotuns "Drygolin" er mer eller mindre samme som "Shipolin", men til mye lavere pris.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er ikke "drygolin" beregnet på hus da????? :confused:

I tilfelle hvordan er denne å benytte til vannlinje stripe på trebåt? Har brukt Shipoline til dette tidligere, men alt som er billigere er innteressant :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt drygolin på hvit stripen og det funker greit det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

på boksen står det at den kan brukes på all plast over vannlinje,sider,hus etc,men ingenting om dørken

 

Kan være at dørken kan bli veldig glatt med en blank maling som Shipolin. Det ble en periode solgt Shipolin dekksmaling, en mattere variant hvor det var blandet i partikler for å få bedre grep.

 

For å få sklisikringseffekt i vanlig maling, så skal det visstnok funke bra å strø salt el. sukker over etter at det er malt, men har ikke prøvd det selv. Fåes også partikler for å blande i malinga.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Shipolin er blank og myk, og derfor egnet til skrog av tre. Egner seg bedre til høvlet trevirke enn f.eks. Drygolin, pga bedre heft. Men til dekk er den vel mindre egnet. Der bør man heller bruke en 2 komp. gulvmaling, evt. 1 komp gulvmaling som f.eks Oxan.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index har et poeng, men om du bruker Drygolin på dekket med noen strøk med to-komp lakk på toppen, så vil dette bli blankt, fint og slitesterkt. Riper vil hovedsaklig komme i lakken og malingen vil holde lengre. Vedlikeholdet blir da en lett puss og et nytt strøk med lakk, som er mye enklere enn å måtte male et nytt strøk.

.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Eg ville vore litt forsiktig med bruk av harde 2 kompnent typar for overflata vert veldig glatt og da e ikkje heldig på durken. Spesielt ikkje i ein sjark kor du ofte ferdast på dekk i stor sjø... Eg har brukt Jotun Shipolin på durken i båten min og da heldt seg bra. Litt glatt vert denne óg, men eg hadde i antiskli-sand i toppstrøket, og då vart da bra. Eg brukar båten til fiske og behandlar ikkje durken så fint - ho vert utsett for monge slag, skarpar, stabling og anna slitasje, men kun eit par plassar har eg slitt hol på malinga. Om du legg 3 strok trur eg du kjem godt ut. PS. Båten min er av tre, men trur ikkje Shipolin bit dårlegare på GRP/plast.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg låne tråden litt?

 

Jeg har gammal/ny båt, sollux24, der en av de tidligere eierene har lakkert/malt dekk. Orgenalfargen er brun, men den er lakkert hvit med blå stripe. Det hvite har begynnt og sprekke, og "flak" løsner. Hva er gjort galt og hvordan fikser jeg på dette?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Har btukt mye shipolin, og jeg syns IKKE den er noe bra

 

Får å gjøre den smidigere og mere lettstryken / sammenflytbar kan det være en ide å blande inn 30% owatrol olje (ikke d2 eller d2 men owatrol olje) med dette øker man og heftet til iallefall trevirke. bruk 10% på de neste strøkene. Har ikke prøvd dette på plast men på trevirke gjør dette susen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg har gammel båt, som var veldig "slitt". Malte striper og flater på flybrigde med Shipolin. Var lett å påføre og jeg ble rimelig fornøyd. Båten ble da ikke som ny, men bra. Enkomponent malng er vel lettere å flekke i ettertid? Malte også dekket som ble glatt. Limte svarte antisklibånd på ankelte plasser og malte med Shipolin oppå antisklibånd. Lett å fikse i etterkant.

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...