Jump to content

Gearoljetube for utenbordsmotor, tuppen passer ikke

chagall

Recommended Posts

Var innom en Hydro /Texaco stasjon i går og kjøpte med 2 tuber med Gearolje.

Tappet av oljen igår kveld på Tohatsuen ,så alt var klart til presse inn den nye. Stor var min overaskelse, da tuppen av tuben var for stor til å få noe som helst tetning. Det ble bare søl :headbang: (Trodde dette var stort sett likt på alle)

Har aldri tidligere hatt noen problemer med dette, da utformingen tidligere har hatt en konisk form. Liten nytte i å ta opp dette med Hydo/Texacostasjonen men fikk da byttet den ubrukte. Kjørte innom Shell stasjonen i nærheten og så med en gang at denne ville passe. Ville bare nevne dette til Dere som har mindre motorer. Ikke den store katastrofen , men Hyd/Texaco passet ikke. Har ellers pumpekanne til Optimaxen med slange og skruforbindelse til tappeskruen, men her var det selvfølgelig andre gjenger.

Hei chagall.

Den pumpe kanna med gjenga munnstykke, er det en man får kjøpt spesielt til formålet?

Har selv tenkt på at noe slik skulle jeg lage (munnstykke) til våren, og så finne en egnet kanne. Men så langt ikke funnet.

(er litt lei av tubegriseriet)

Pumpene kjøper du hos Mercuryforhandleren. Brukte sjøl tuber med olje tidligere. Nå var det stort sett til mindre motorer, men et forferdelig søl. Etter at jeg fikk større Motor og større volum på girkassa kjøpte jeg slik ei pumpe som passer til de standard kannene med girolje .Veldig lettvint og greit .

Hei chagall.

Den pumpe kanna med gjenga munnstykke, er det en man får kjøpt spesielt til formålet?

Har selv tenkt på at noe slik skulle jeg lage (munnstykke) til våren, og så finne en egnet kanne. Men så langt ikke funnet.

(er litt lei av tubegriseriet)

Hei `KenBjork`, som `LM 605`sier, du får kjøpt pumpe og Quicksilver Gear Lube hos Mercury forhandlere.

Denne er omtrent uunværlig hvis du skifter olje selv. :yesnod:

Jeg skal lage til en overgang som passer til min Tohatsu også.

tubene fra Esso Mobil passer iallefall Tohatsu

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har ikke helt oppdaterte priser, men kjøpte femliters dunk med girolje hos Reginol for to år siden og da var prisen 195,- for fem liter eller 39,- per liter. Vet ikke hvordan kvaliteten er på denne oljen, men har brukt denne på tre motorer i senere år, på den ene i sammenlagt 8 år og har ikke hatt noen problemer med bruk av denne oljen.

Bruker en en-liters pumpekanne i plast merket OMC med slange og gjenget oppkobling til udervannshuset. Denne har passet til alle motorer jeg har hatt siste 6/7 årene inkl. Honda, Yamaha, Johnson, Suzuki og Tohatsu.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bruker en en-liters pumpekanne i plast merket OMC med slange og gjenget oppkobling til udervannshuset. Denne har passet til alle motorer jeg har hatt siste 6/7 årene inkl. Honda, Yamaha, Johnson, Suzuki og Tohatsu.

Hvor får en kjøpt denne? Har blitt fortalt at Quicksilve-pumpen ikke passer til Honda...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Har ikke helt oppdaterte priser, men kjøpte femliters dunk med girolje hos Reginol for to år siden og da var prisen 195,- for fem liter eller 39,- per liter. Vet ikke hvordan kvaliteten er på denne oljen, men har brukt denne på tre motorer i senere år, på den ene i sammenlagt 8 år og har ikke hatt noen problemer med bruk av denne oljen.

Hadde også sånnen pumpe men denne gikk i stykker, når jeg var i caribien i påksken fant jeg dermot et ganske kjekk ting, sett med to tuber girolje og slange/m gjenga ender, til og sette mellom tuba og motoren.... blir spennende og se hvordan dette virker!

Hvor får en kjøpt denne? Har blitt fortalt at Quicksilve-pumpen ikke passer til Honda...

Kjøpte denne hos en OMC-forhandler, med andre ord en som forhandler/reparerer Johnson/Evinrude. Mener det var hos Leangbukta Båt og Motor i Asker/Leangbukta som nå vel har byttet navn til Frydenbø Båtsenter Leangbukta Telefon: 66 78 07 53.

• 6 måneder senere...

Båten er på vei til innendørs lagring i vinter. Skiftet motorolje og filter ikveld. Gikk greit.

Så var det girolje. Av tidligere erfaringer med et grenseløst søl med disse tubene med girolje kjøpte jeg nå en sånn Quicksilver pumpe. Men får ikke dette til å fungere. Iflg. forhandler skulle gjengene passe til Honda, men ser ikke slik ut. Uansett gikk det greit å bare trykke enden opp i nederste hull, men selve pumpingen fungerte dårlig. Slangene datt av og det hele virket dårlig sammenskrudd. Må gjør et nytt forsøk i morgen.

Giroljen i disse Quicksilver-flaskene var blågrønn. Hadde noen rester av tidligere tuber fra Biltema og Valvoline som jeg fylte i samme flaska. De var mer normal gulbrun på farge. Men skal vel ikke være noe problem det så lenge det er girolje?

Status: Skifte av girolje = kliss og søl.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Prøv å få på ett par små strips på niplene slangen går innpå.

Så lenge oljen og skvettene var samme kvalitet så er vel det ok. Farge spiller vel ingen trille.

Uansett så har du rett i at det er noe kliss og søl ja. :puke:

Klar over det "chagall", men poenget mitt var vel egentlig at finner man noe som passer til f.eks Suzuki så skal etter min erfaring denne også passe til Tohatsu osv slik at det må ikke nødvendigvis være en pumpe fra OMC.

Skjønner at jeg sitter på en gullgruve og at denne OMC-pumen fortsatt stiger i verdi selv om alt annet ramler fra hveandre! :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...