Jump to content

VP TMD40B, bytte av Zinkanoder


walker

Recommended Posts

Kjøpte en nidelv med VP TMD40B for 2 år siden. Er det noen som har en formening om hvor ofte jeg bør bytte Zinkanodene på motor og gear når jeg har ferskvannskjøling. For å bytte disse, må jeg da tømme systmet for kjølevann først? :confused:

Link to post

Anodene, står ikke på ferskvan siden men på sjøvannsiden. Du må mao ikke tømme systemet for kjølevann først.

En god regel er å sjekke min en gang i året og bytte etter behov.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg hadde en TAMD40, den er ganske lik din motor. Jeg sjekket /byttet hver vår samt at jeg sjekket de to som står i varmeveksleren ca midt i sesongen, det hente at de måtte byttes midt i sesongen.

 

Denne motoren dra gjennom store mengder kjølevann, regner med at det er derfor det går mye zinkanoder.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post

Du finner to anoder i varmeveksleren, en i oljekjøleren en i girkassen. anodene i oljekjøler og girkasse tæres mindre enn de i varmeveksleren

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post

Sjekka med mitt lokale serviceverksted idag. De fortalte at de hadde sluttet å bytt anoder på oljekjøler og gir, da det ble formye avleiring som ikke ble borte, men derimot tettet rørene isteden. Noen som har samme eller andre erfaringer.Når jeg skrudde ut øverste anode på gir, så ligger resten av anoden igjen i røret. Er det et problem?

Link to post
Sjekka med mitt lokale serviceverksted idag. De fortalte at de hadde sluttet å bytt anoder på oljekjøler og gir, da det ble formye avleiring som ikke ble borte, men derimot tettet rørene isteden. Noen som har samme eller andre erfaringer.Når jeg skrudde ut øverste anode på gir, så ligger resten av anoden igjen i røret. Er det et problem?

 

Ja, da er det ett verksted som har tatt til fornuften. La anodebiten ligge. Den forsvinner etter hvert.

 

Hulda har fått en del pepper for å ha hevdet akkurat dette tidligere, akk ja.

Link to post
  • 4 weeks later...

Hvordan kan en finne motoranoder? Er de synlige som boltehoder i varmeveksleren?

 

Jeg har gått over min motor — en Peugeot diesel som er marinisert ved Fredrikstad Mek. — uten å finne tegn til anoder. Kanskje den ikke har slike?

Link to post
Ja, da er det ett verksted som har tatt til fornuften. La anodebiten ligge. Den forsvinner etter hvert.

 

Hulda har fått en del pepper for å ha hevdet akkurat dette tidligere, akk ja.

 

 

Hvordan kan en finne motoranoder? Er de synlige som boltehoder i varmeveksleren?

 

Jeg har gått over min motor — en Peugeot diesel som er marinisert ved Fredrikstad Mek. — uten å finne tegn til anoder. Kanskje den ikke har slike?

Som alt annet så finnes det ingen riktige universalsvar. Noen kjølere må eller bør ha anoder mens andre ikke trenger anoder. Man bør vite hva man holder på med og hvordan kjøleren er konstruert for å gi et mer riktig og utfyllende svar.

De systemene som ikke trenger anoder er da laget i legeringer som er passive i sjøvann. Det kan godt være at kjøleren ikke skal ha katodisk beskyttelse (Anode) for at man ikke ønsker groe i systemet, og en legering som da korroderer normalt med 15 – 20 My i året forhindrer groe og kan allikevel ha en levetid på 30 år. Dette kommer av at man går opp i godstykkelse samtidig som man velger en legering som ikke er spesielt utsatt for gropkorrosjon (pitting).

I fritidsbåt er ikke alltid dette like enkelt, for Nikkel legeringene (CuNi) trenger oksygen for å ikke utvikle anodiske arealer i kjøleren. Blir båten lite brukt, kan legeringen i kjøleren bli aktiv og korrodere fortere.

 

Du bør derfor spørre de som har laget kjøleren.

Link to post

Det er ikke lett å vite hva ekspertisen sier og ikke sier.

Vil dele en erfaring jeg har gjort.

Jeg hadde i en tidligere båt en Yanmar motor 6 LYA-STE med Bowman giroljekjøler. Denne hadde ingen anode, men en bolt som kunne tude på at det var en såkalt pen-anode, se under.

 

zinck_pencil_anode.jpg

 

Imidlertid var det ingen sink på denne bolten. Etter 5 år tæret bolten opp mens jeg seilte midt ute på Kattegat. Jeg tok inn mye vann, men den elektriske lensepumpa klarte å holde vannet ute.

På nåværende båt har vi samme motortype, men med en annen giroljekjøler. Denne har to anodepenner. Jeg inspiserte disse først etter 1 1/2 sesong. De var da totalt oppspiste. Jeg byttet nye i går. De gamle (ett år gamle) var da totalt opptærte både på tilførselssiden og avgangssiden på giroljekjøleren. Jeg vet ikke hva ekspertisen sier til dette.

Link to post

Under er det et bilde av en orginal Yanmar diesel-kjøler. Kjølevann går gjennom det størte røret mens diesel går inn og kommer ut gjennom de gjengede tilsatsene. Poenget er at det også i denne lille enheten er påsatt sinkpenn - i underkant til høyre på bildet.

 

dieselkjoeler3.jpg

 

 

Her er bildet tatt inn gjennom åpningen hvor saltvannet føres. Her vises sinkpennen upåvirket av saltvann.

 

dieselkjoeler2.jpg

Link to post
På nåværende båt har vi samme motortype, men med en annen giroljekjøler. Denne har to anodepenner. Jeg inspiserte disse først etter 1 1/2 sesong. De var da totalt oppspiste. Jeg byttet nye i går. De gamle (ett år gamle) var da totalt opptærte både på tilførselssiden og avgangssiden på giroljekjøleren. Jeg vet ikke hva ekspertisen sier til dette.

 

Jeg er ingen ekspert på området, men når det gjelder lystbåtmotorer, er mitt inntrykk og min erfaring at zinkanoder i varmeveksler, ladeluftkjøler, oljekjøler og/eller giroljekjøler, må skiftes minst en gang i året, og helst oftere. Jeg mener det er helt normalt at en anode blir opptært i løpet av et år eller mindre.

Link to post
  • 10 months later...
16stavanoder.jpg

Jeg mottok i dag 16 sinkanodestenger som skal tilpasses mine to 6LYA-STE motorer. Denne løsningen blir atskillig rimeligere og gøyalere enn å kjøpe ferdige anodesett til motorene.

Og nå har jeg motoranoder for mange år fremover.

Link to post

Jeg fikk av et medlem her på BP henvisning til:

Marcussens Metallstøperi AS, www.marcussen.no.

Jeg bestilte via nettet:

12 stk sinkstenger Ø 12 mm (hver er 30 cm lange) og

4 stk sinkstenger Ø 16 mm (hver 30 cm lange).

Inklusive frakt og oppkrav er prisen for disse 16 stengene ca kr 1.200.

Det eneste man trenger å gjøre er å kappe sinkstavene i riktig lengde og gjenge dem slik at de passer i messingmutteren.

Dette blir faktisk rimeligere (og mer gøyalt) enn å importere fra USA.

Link to post

Sink er jo veldig bløtt.

Min erfaring er at både deling av strengene og gjengingen er en jobb som går greit for amatører som meg.

Jeg skal senere (til våren, dvs april - mai) komme med opplysninger om hvilket gjengerenoveringssett som er hensiktsmessig å benytte.

Jeg har et relativt kostbart sett her hjemme men det må finnes atskillig rimeligere.

Skal forsøke å finne ut om Biltema har et rimelig sett.

Det er sannsynligvis andre her på forumet som kjenner til brukbare gjengsett fra Biltema for denne jobben?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...