walker Startet 3.April.2008 Del på Facebook Startet 3.April.2008 Kjøpte en nidelv med VP TMD40B for 2 år siden. Er det noen som har en formening om hvor ofte jeg bør bytte Zinkanodene på motor og gear når jeg har ferskvannskjøling. For å bytte disse, må jeg da tømme systmet for kjølevann først? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Anodene, står ikke på ferskvan siden men på sjøvannsiden. Du må mao ikke tømme systemet for kjølevann først. En god regel er å sjekke min en gang i året og bytte etter behov. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
edo Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Jeg hadde en TAMD40, den er ganske lik din motor. Jeg sjekket /byttet hver vår samt at jeg sjekket de to som står i varmeveksleren ca midt i sesongen, det hente at de måtte byttes midt i sesongen. Denne motoren dra gjennom store mengder kjølevann, regner med at det er derfor det går mye zinkanoder. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
vivvi Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Låner denne tråden litt. Er det noen som vet om det sitter noen anoder på VP MD11D med ferskvannskjøling??? Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
JRK Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Hei, Du trenger ikke å tømme sjøvannskretsen for dette, bare steng kjølevannskranen. Du finner en anode i varmeveksleren, en i oljekjøleren og en eller to i girkassen. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 3.April.2008 Del på Facebook Svart 3.April.2008 Du finner to anoder i varmeveksleren, en i oljekjøleren en i girkassen. anodene i oljekjøler og girkasse tæres mindre enn de i varmeveksleren Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
walker Svart 4.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2008 Sjekka med mitt lokale serviceverksted idag. De fortalte at de hadde sluttet å bytt anoder på oljekjøler og gir, da det ble formye avleiring som ikke ble borte, men derimot tettet rørene isteden. Noen som har samme eller andre erfaringer.Når jeg skrudde ut øverste anode på gir, så ligger resten av anoden igjen i røret. Er det et problem? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.April.2008 Del på Facebook Svart 4.April.2008 Sjekka med mitt lokale serviceverksted idag. De fortalte at de hadde sluttet å bytt anoder på oljekjøler og gir, da det ble formye avleiring som ikke ble borte, men derimot tettet rørene isteden. Noen som har samme eller andre erfaringer.Når jeg skrudde ut øverste anode på gir, så ligger resten av anoden igjen i røret. Er det et problem? Ja, da er det ett verksted som har tatt til fornuften. La anodebiten ligge. Den forsvinner etter hvert. Hulda har fått en del pepper for å ha hevdet akkurat dette tidligere, akk ja. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Hvordan kan en finne motoranoder? Er de synlige som boltehoder i varmeveksleren? Jeg har gått over min motor — en Peugeot diesel som er marinisert ved Fredrikstad Mek. — uten å finne tegn til anoder. Kanskje den ikke har slike? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Ja, da er det ett verksted som har tatt til fornuften. La anodebiten ligge. Den forsvinner etter hvert. Hulda har fått en del pepper for å ha hevdet akkurat dette tidligere, akk ja. Hvordan kan en finne motoranoder? Er de synlige som boltehoder i varmeveksleren? Jeg har gått over min motor — en Peugeot diesel som er marinisert ved Fredrikstad Mek. — uten å finne tegn til anoder. Kanskje den ikke har slike? Som alt annet så finnes det ingen riktige universalsvar. Noen kjølere må eller bør ha anoder mens andre ikke trenger anoder. Man bør vite hva man holder på med og hvordan kjøleren er konstruert for å gi et mer riktig og utfyllende svar. De systemene som ikke trenger anoder er da laget i legeringer som er passive i sjøvann. Det kan godt være at kjøleren ikke skal ha katodisk beskyttelse (Anode) for at man ikke ønsker groe i systemet, og en legering som da korroderer normalt med 15 – 20 My i året forhindrer groe og kan allikevel ha en levetid på 30 år. Dette kommer av at man går opp i godstykkelse samtidig som man velger en legering som ikke er spesielt utsatt for gropkorrosjon (pitting). I fritidsbåt er ikke alltid dette like enkelt, for Nikkel legeringene (CuNi) trenger oksygen for å ikke utvikle anodiske arealer i kjøleren. Blir båten lite brukt, kan legeringen i kjøleren bli aktiv og korrodere fortere. Du bør derfor spørre de som har laget kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Men ikke tro alt for mye på ekspertisen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Det er ikke lett å vite hva ekspertisen sier og ikke sier. Vil dele en erfaring jeg har gjort. Jeg hadde i en tidligere båt en Yanmar motor 6 LYA-STE med Bowman giroljekjøler. Denne hadde ingen anode, men en bolt som kunne tude på at det var en såkalt pen-anode, se under. Imidlertid var det ingen sink på denne bolten. Etter 5 år tæret bolten opp mens jeg seilte midt ute på Kattegat. Jeg tok inn mye vann, men den elektriske lensepumpa klarte å holde vannet ute. På nåværende båt har vi samme motortype, men med en annen giroljekjøler. Denne har to anodepenner. Jeg inspiserte disse først etter 1 1/2 sesong. De var da totalt oppspiste. Jeg byttet nye i går. De gamle (ett år gamle) var da totalt opptærte både på tilførselssiden og avgangssiden på giroljekjøleren. Jeg vet ikke hva ekspertisen sier til dette. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 Under er det et bilde av en orginal Yanmar diesel-kjøler. Kjølevann går gjennom det størte røret mens diesel går inn og kommer ut gjennom de gjengede tilsatsene. Poenget er at det også i denne lille enheten er påsatt sinkpenn - i underkant til høyre på bildet. Her er bildet tatt inn gjennom åpningen hvor saltvannet føres. Her vises sinkpennen upåvirket av saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 27.April.2008 Del på Facebook Svart 27.April.2008 På nåværende båt har vi samme motortype, men med en annen giroljekjøler. Denne har to anodepenner. Jeg inspiserte disse først etter 1 1/2 sesong. De var da totalt oppspiste. Jeg byttet nye i går. De gamle (ett år gamle) var da totalt opptærte både på tilførselssiden og avgangssiden på giroljekjøleren. Jeg vet ikke hva ekspertisen sier til dette. Jeg er ingen ekspert på området, men når det gjelder lystbåtmotorer, er mitt inntrykk og min erfaring at zinkanoder i varmeveksler, ladeluftkjøler, oljekjøler og/eller giroljekjøler, må skiftes minst en gang i året, og helst oftere. Jeg mener det er helt normalt at en anode blir opptært i løpet av et år eller mindre. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Jeg mottok i dag 16 sinkanodestenger som skal tilpasses mine to 6LYA-STE motorer. Denne løsningen blir atskillig rimeligere og gøyalere enn å kjøpe ferdige anodesett til motorene. Og nå har jeg motoranoder for mange år fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Hva er prisen og dimensjonen på disse sinkstengene Roaldbj ? Hvor er de kjøpt ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Jeg fikk av et medlem her på BP henvisning til: Marcussens Metallstøperi AS, www.marcussen.no. Jeg bestilte via nettet: 12 stk sinkstenger Ø 12 mm (hver er 30 cm lange) og 4 stk sinkstenger Ø 16 mm (hver 30 cm lange). Inklusive frakt og oppkrav er prisen for disse 16 stengene ca kr 1.200. Det eneste man trenger å gjøre er å kappe sinkstavene i riktig lengde og gjenge dem slik at de passer i messingmutteren. Dette blir faktisk rimeligere (og mer gøyalt) enn å importere fra USA. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Ikke dumt det, jeg får se om jeg gidder senere. Jeg har fremdeles liggende en god del US anoder jeg ga ca. 1$ stykket for dengang. Er det enkelt å gjenge opp sinken ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Sink er jo veldig bløtt. Min erfaring er at både deling av strengene og gjengingen er en jobb som går greit for amatører som meg. Jeg skal senere (til våren, dvs april - mai) komme med opplysninger om hvilket gjengerenoveringssett som er hensiktsmessig å benytte. Jeg har et relativt kostbart sett her hjemme men det må finnes atskillig rimeligere. Skal forsøke å finne ut om Biltema har et rimelig sett. Det er sannsynligvis andre her på forumet som kjenner til brukbare gjengsett fra Biltema for denne jobben? Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Roaldbjørn Jeg har gjort det samme blir mye billigere en og kjøpe originale Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 28.Februar.2009 Del på Facebook Svart 28.Februar.2009 Jeg bytter hvert år og sjekker etter ferien åssen de ser ut. Koster lite og bytte i forhold til tære skader Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.