Miss Amalie Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Jeg har blitt veldig glad i båtvasken og "Black Streak Remover" på spray. Funker utmerket og er rimeligste jeg har funnet med tilfredsstillende effekt. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
edo Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Biltema hadde ifjord en Scand Baltic demo båt utstyrt med alt BT utstyr monter, noen som var ombord i denne?? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Miss Amalie Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 De som jobber i Skien har ikke sprettpupper akkurat, men de er ganske lange om det kan hjelpe He he, det blei litt for mye av det goe sa kammeraten min på stranda med puppær i alle retningær. Det nærmaste han hadde kommet puppær tidli'ære var når mora strekte seg og hengepuppane var det første som kom til syne under skjørtekanten... Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
hifo Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 flott emne , folk skal skrive alt de synes er bra med biltema . og 8 - 10 ting blir nevnt , av noen tusen forskjellige varer. da tror jeg det er nogenlunde enighet om at der er mye søppel på bt.. bare at det startes en tråd som spør slik , sier jo sitt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Draco24styling Svart 5.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Synes den nye butikken i fredrikstad er bra selv om den ligger i feil by Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Suzuki Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) flott emne , folk skal skrive alt de synes er bra med biltema . og 8 - 10 ting blir nevnt , av noen tusen forskjellige varer. da tror jeg det er nogenlunde enighet om at der er mye søppel på bt.. Da skal jeg være litt seriøs. Det er 4 ting jeg ikke handler på BT. Elektrovertøy ( søppel ) skjærende og kuttende verktøy ( bor, stikksagblader, huggjern, sager, sagblader, baufilblader ( hørte du det Sydvesten .. )) pussepapir ( det har jeg muligens hatt uflaks med, da stort sett alle er fornøyde med dette ) og installasjonsmateriell for 220V ( med unntak av kabel ) Sagbladene til stasjonærsager er veldig bra, til superlave priser. Kuttesiver og slipeskiver er notorisk variable. En skive varer 20m med kutting i et materiale, neste skive er kass etter 30cm i samme materialet. En slipeskive varer en dag, den neste går til helv.. på første forsøk. Stikksagbladene har lett for å miste herding på en side,og dermed sage bare i ring Høvler, huggjern og økser har i all hovedsak ubrukelig stålkvalitet. Kniver derimot, er laget av Mora i Sverige, og er latterlig billig. Installasjonsmateriellet er så dårlig i plasten at det ikke er sant. Dessuten er det ikke vanskelig å se at en røver har drivi med egenmontasje når det står BT på kontaktene. Til skjøteledninger og sånt bruker jeg dog BT. Gummikablene demses ( RDOE ) er bra og billig. Lampene er dårlige ( elendige ) Byggebeslag er både bra ( vinkler, plater ) og ubrukelige ( søylesko for SVENSKE dimensjoner planker ) Plastlekene er plastete, og elendige. Trelekene er treete,og jamt over veldig bra. Alt i alt er BT en butikk jeg ikke blir klok på. Jeg hater BT litt, men kan ikke leve uten. Suzuki Redigert 5.April.2008 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hans-Petter Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 har kjøpt endel tauverk og lydmatter , dette ser ut som og vere bra , rett skal vere rett di selger mye søppel på BT men di har også mye bra . Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) Jeg kjøper mye på Biltema, men kan ikke gå i detalj siden det faller et medlem her på baatplassen meget tungt, og vedkommende henger seg opp i alt jeg skriver, jamfør min signatur som er et av de "eminente" innleggene til denne krabaten... Redigert 5.April.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
eysteind Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Bunnstoffet er bra! Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Kjøpte en stor vinkelsliper og ett diamantblad til betong da je skulle legge belegningsstein, håpte det skulle holde hele jobben. Da jeg var ferdig kuttet bladet like bra som da det var nytt, masse kuttestøv inn i maskinen men den virket like fint. Etter det har jeg lånt den vekk til to kamerater som har gjort samme jobben som gikk uten problemer. I tillegg fulgte det med ekstra børster men de har jeg ikke brukt enda. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
bayliner2858 Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Teakproduktene er av bra kvalitet. Noen strøk med olje og de varer. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 er ikke det litt smigrende å ha fått en stalker da sydvesten? :-) biltema har noen laaange tynne skrujern med grønt skaft.. og man tar ut den 6 kantede tangen og snur den for stjerne eller flat treker.. ca 50 cm lange , koster 50-60 kr.. har kjøpt 10 stk tror jeg , og er kjempefornøyd med de .. ja jeg har vel ødelagt 6 stk , men de blir litt mishandlet og da Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Per T Kålin Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) Mye på Biltema kan brukes. Galvaniserte sjakler er IKKE varmgalvaniserte men El forsinket, og tauverket er veldig "bløtt" slått. Fenderne virker bra, men vær forsiktig med hvor mye luft du presser i dem. Syrefaste skruer er 316L (A4), noe som er "profft" nivå. Trengte en 36mm fastnøkkel til ermetokoblingene på det hydrauliske anlegget mitt. Denne skulle jeg bruke bare under monteringen så det ble forholdsvis dyrt å betale minst 500,00 spenn for en "proff" når Biltema tar 45,00. Den er mer enn god nok til mitt bruk. Opplevde aldri at den var for dårlig. Kunne sikkert nevnt flere artikler, men dette så langt. Per Redigert 5.April.2008 av Per Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Syrefaste skruer er 316L (A4), noe som er "profft" nivå. Hvor har du det ifra at de er 316L ? 316L er normalt ikke et materiale man lager skruer av.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Per T Kålin Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) Heisann respons! Jeg så en tabell en gang der det sto 316L sammen med A4 omtrent slik: A4 (316L). Du har nok rett i at en vanligvis ikke bruker 316 betegnelsen i forbindelse med skruer, men jeg er ganske sikker på at A4 er veldig nært 316, eller 316L. Hvilken erfaring har du Suzuki? Redigert 5.April.2008 av Per Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 316L (A4 Feilen du gjorde var at du skrev det slik A4 (316L). Hadde du derimot skrevet det slik med engang, så hadde nok noen sluppet å finne frem "flisespikkerkniven" Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
tom-ass Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Mange som har bra erfaringer med en del produkter, her er en aldri så liten oppsummering så langt: Bra BT-produkter: 36mm fastnøkkel Batterier Black Streak Remover på spray. Bunnstoffet Byggebeslag (vinkler, plater) Båtvasken Diamantblad til betong (Vinkelsliper) Fenderstømper Fendre Gummikablene ( RDOE ) Hardvoksen (flytende) Kniver laget av Mora i Sverige Lydmatter Olje Pusseremediene Rustfrie skruer Sagbladene til stasjonærsager Skrujern med grønt skaft Snabbglans Tauverk Teakproduktene Vakumpumpen for oljeskift Verktøy med 10 års garanti Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Suzuki Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) Feilen du gjorde Mener du at 316 og 316L er det samme ? A4 korresponderer vel ikke med 316L ? Eller gjør det ? Trodde A4 var 316 ( 1.4401 ) men jeg kan være helt på turnè ..... EDIT; EURONORM EDIT EDIT; 316L brukes såvidt jeg vet som oftest til deler som skal sveises...? Suzuki Redigert 5.April.2008 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Per T Kålin Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Sydvesten! Kanskje du vet om det skal være 316 eller 316L som ligger i A4 gata. Kan tenke meg at 316 er betegnelsen som brukes når vi snakker om materialer i metervare. Jobber nesten daglig med disse, og spesiellt 316L. Per Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 (redigert) Ja nå har vi det moro dere! 316L er en "høyere grad" (versjon) enn 316. Såpass vet jeg. Bedre bestandig mot sjøvann om en vil. osv., osv. A4 har jeg bare sett i sammenheng med skruer og muttere, og ofte er strekkfastheten også lagt til som f.eks A4-70. Stå på gutter, vi kommer til mål til slutt. Redigert 5.April.2008 av Per Kålin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Det er maqrginal forskjell på 316 og 316L og begge brukes vanligvis omhverandre i dagligtale med minde en spikker flieser, men er klar over at det en lite forskjell på disse materialene, kravet til maks karbo i 316L er noe lavere enn for 316, men for skruefrobindelser så er tilnærmet like, så begge benevnse som A4, så derfor bruker jeg begreper flisspikking.. A4 – EN 1.4401 (AISI 316) A4 – EN 1.4404 (AISI 316L) Mere info her Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Per T Kålin Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Sydvesten! Om det er noen trøst så oppfatter jeg ikke dette som flisespikking. Takk for oppklarende info. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Forskjellen mellom 316L og 316 er kun karboninnholdet som er maks 0,07% for 316 og maks 0,03% for 316L, og en av årsakene er så vidt jeg kan huske ingentniggjørhøgskolen sveisbarheten til materialet..... når det gjelder sjøvannsbestiandigheten så er det primaært Molybden som bidrar her... Ser vi på A2 eller 304 materialet så er dette ganske likt 316 med unntak av molybden.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Suzuki Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 Påenget mitt, for å være LITT seriøs, var om noen hadde mer info fra biltema vedr. de boltene. 316L har vel noe dårligere styrkegenskaper akseptert ( ubetydelig ) men tåler sveisearbeider og annen bearbeiding med varme bedre, uten å miste korrosjonsegenskapene. I " kald " utførelse, er forskjellene ikke eksisterende. Forøvrig er det; i god BT ånd, forbløffende dårlig med underlag å skaffe på skruer, sjakler, festeører og annet. Jeg tar alle stryrkeberegninger med en god posjon salt. Litt sånn som det hard-bløt-slipbare bunnstoffet, og Topcoaten, som egentlig er en polyurethan tokomponent på acrylbasis lakk. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Per T Kålin Svart 5.April.2008 Link til dette innlegget Svart 5.April.2008 For en del år siden (skrueår) så husker jeg at en omtalte A2 som rustfritt stål og A4 som syrefast. Sikkert noe det samme fortsatt. Mener også å huske at det ble benyttet større strekkfasthet i A4 i forhold til A2. Kan det stemme? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.