Jump to content

Garmin GPSmap 520 - Best pris?

abba2000

Recommended Posts

Hei.

Vurderer seriøst å kjøpe kartplotter.

Har hørt at Garmin GPSmap 520 skal være en god plotter til en fornuftig pris.

Hvor kjøper jeg denne til best pris?

Hilsen fiha.

Sakl du kjøpe i Norge er vel Malfix et greit sted å starte, der koster 520, kroner 5800,-

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kjøpte Garmin 520S i fjor til min Askeladden Explorer . Brukte den i hele sesongen ,og den fungerte meget bra. Veldig enkel og bruke. Ville tatt noen telefoner og undersøkt litt rundt forbi hos diverse forhandlere. Tror der er mange forskjellige priser ute og går.

Hei igjen.

Nå har jeg funnet GARMIN GPSMAP 520 til kl. 4.995,- hos www.netshop.no (SE HER)

Ser at de har merket den : USA-modell med NO / SE meny.

Hva betyr dette ?

Hva er forskjell på USA-modell og evt. Europa-modell ?

Noen som har greie på dette her ?

Hilsen fiha

Hva betyr dette ?

Hva er forskjell på USA-modell og evt. Europa-modell ?

Det betyr vel at dette er parallell import fra USA som selges i Norge, med andre ord så er den ikke kjøpt via den norske importøren Belanor... hvilket betyr at reklamasjon må gå via netshop som i sin tur sender den til Garmins europakontor i England for reparasjon.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Hei Fiha..... Netshop er ein fantastisk bra butikk,med god service og oppfølging. Du kan følge ordren/forsendelsen fra bestilling heilt til den ligger på postkontoret klar til utlevering til deg. Eg kjøpte min GPSMAP 178C plotter/ekkolodd (utgåande modell)hos dei for bare noen uker sia (3995,-komplett med svingar og GA-29 antenne) og er MEGET fornøgd....fekk tilogmed sjokolade i pakken :smiley: Nå er det komt nye modellar,bare litt dyrare....420S OSV....m/ekkolodd funksjon.....såg ikkje kva type,eller om det var med svingar.....????

At det står NO/SV meny i anonsa betyr at enheten har norsk og svensk meny i oppsettet sitt,sammens med ein rekke andre språk. Denne instillinga er det du som skjølv må gjere,og framgangsmåten er veldig godt forklart i manualen som følger med.......engelsk for den du kjøper,men du finner norsk pdf.meny på nettet. Også korleis du kan velge mellom metric visning (nordisk) eller andre. Enheten er instilt på US,altså fot,nautiske mil og farenheit for visning som du også ser i bilda på produktet på netshop.... Så må du stille inn tidssona. Desse instillingane tar 4-5 minutt,og vips så er den Norsk!!!!

Rett at du må henvende deg til netshop ved reklamasjon,men ka så? For slik service som eg har fått sender eg den gjerne til netshop.....for du har norsk garanti og reklamasjonsrett,etc(registrerer enheten på www.garmin.com) og du sparer ganske mye på å kjøpe USA modell.... Hugs bare at du må kjøpe kartbrikke blouchart G2 som kommer i tillegg og koster sirka 2-2500,-

Forskjellen er altså bare at hos belanorforhandler er den ferdig instilt på norsk,og med norsk bruksanvisning. USA modell må du gjøre det skjøl.....

Lykke til med plottaren din

Edited by jallis1971 (see edit history)

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Takk for fine tilbakemeldinger.

Om jeg forstår det riktig er det kun oppsettet og garanti som er forskjellig..?

Når jeg endrer oppsettet til norsk, er plotteren like bra som en Europeisk modell?

Det er samme software og samme kart som kan benyttes?

Er det noe annet jeg bør tenke på ?

Hva med NMEA-tilkopling`? - Er det likt på USA-modellen?

Hilsen fiha.

Det er den samme plotteren, og den er nok laget i Ungarn den som de større modeller (4008) og den er selvsagt CE merket...

Jepp stemmer som jallis1971 sier.

Netshop importere de selv fra over dammen. Er også ikke noe problem om feil skulle oppstå.

Hør om noen som har fått trøbbel, de har ikke fått reparert på enhetene. Men fått nye og det er gått helt greit.

Kjapt og uten problem.

Netshop har jeg handla mye over nett på pc-deler, reklamert en del, aldri noe tull.

Er vist værre med NetshopOslo til tider.

580$ er prisen i statene så da kan du importere direkte derifra istedenfor å la andre gjøre det for deg. Dette skulle bli rett under 3000 og så jegger du til frakt og moms. Kommer vel under 5-tusen for denne da.

Sjekket også prisen i USA og fant den 579$, og la til frakten som da var 126 dollar med UPS World wide exp. som da blir da blir 705$ og litt moms så blir det 881$ og med en kurs på 5,10 blir dette kr. 4495,- som er 500 kroner mindre enn det som nestshop selger den for... og netshop er vel norsk og må forholde seg til norske reklamasjonsregler som er 5 år...

Tror ikke jeg hadde tatt meg bryet med å bestille fra USA for å spare 500 kroner... riktignok blir det jo litt mere å spare da siden netshop sikkert skal ha noen kroner for å sende denne i norge også da...

Flott, da regner jeg med at jeg bestiller fra NetShop.no

Hva med kart. Finnes det flere typer? Har hørt at jeg bør kjøpe G2 fra Bluechart, hva enn det er...?

Jeg skal bare bruke båten i Ryfylke, så jeg regner med at jeg kun trenger et begrenset kart over sør-vest landet.

Hvor får jeg billigste kart? - Kommer de på minnebrikke, eller må jeg legge disse inn via PC?

Takker for svar.

Hilsen fiha

Kartene er på vanlig SD brikke eller CD, som du kan laste opp selv til minnebrikke... Sjekk litt rundt på nettet hvem solselger disse billigst... Selv kjøpte jeg den store brikken og betalte 2750 kroner, men den er for et annet omdårde enn den du trenger..

Denne passer vel for ditt omrråde vil jeg tro... VEU051R

veu051r_v9.gif

Den er like bra som europeisk modell,og har samme software.... Er veldig lett å stille inn,og bla i menyen når det står på norsk.... Garmin har eit program (www.garmin.com) som oppdaterer enheten automatisk om det skulle komme nye versjonar,men da må du kjøpe ein PC tilkobling m/220V.........altså at du kan plugge enheten din i dataen hjemme vi strøm,og denne "ekstradelen" koster 2-300,-

Kart er også det samme,og kan kjøpe fra eit hav av forskjellige levrandørar.......til ca samme pris...men du kan spare 4-500,- med å lete litt og sammenligne pris. (kartbrikka er ein liten dings du pluggar inn i enheten nede til høgre.... her har du norsk manual til 520....pdf.fil

http://www8.garmin.com/manuals/notavailabl...rukermanual.pdf

...På side 29 (35 of 72) står alt du trenger for å endre enheten fra USA til norsk modell/norsk tidsone/språk/norske visninger....så enkelt,og så kjekt når man føler pengane ruller inn når man gjør det selv....

Edited by jallis1971 (see edit history)

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

....Hva med kart. Finnes det flere typer? Har hørt at jeg bør kjøpe G2 fra Bluechart, hva enn det er...?

Jeg skal bare bruke båten i Ryfylke, så jeg regner med at jeg kun trenger et begrenset kart over sør-vest landet.

Hvor får jeg billigste kart? - Kommer de på minnebrikke, eller må jeg legge disse inn via PC?

Hei. Kjøp G2 vision kart så får du kart i 3D med synlige bunnforhold i fugleperspektiv og fisher eye 3D. Pluss at dette kartet støtter "Guide til". Disse er og få kjøpt hos flere norske forhandlere til ca 2300.- nkr. Jeg kjøpte kartet hos gpsbutikken disse kartene kommer på SD brikke(bluechart). Samme som mange kameramodeller bruker.

Tusen takk for mange gode svar. - Kjempebra forum!

Jeg sendte en mail til Netshop og spurte dem hva som var spesielt med USA-modellen.

Svaret jeg fikk var: USA modell har amerikanskt basekart og ingen Norsk manual.

Noen som vet hva "Amerikansk basekart" er ?

Hilsen Fiha.

Edited by fiha (see edit history)

hei fiha. for den prisen så får du en 525 som er et hav bedre oppløsning på. Min kom på totalt 5200 kr ferdig levert på døra fra wmjmarine.com

bare et tips :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Kartene er på vanlig SD brikke eller CD, som du kan laste opp selv til minnebrikke... Sjekk litt rundt på nettet hvem solselger disse billigst... Selv kjøpte jeg den store brikken og betalte 2750 kroner, men den er for et annet omdårde enn den du trenger..

Denne passer vel for ditt omrråde vil jeg tro... VEU051R

veu051r_v9.gif

Jeg kjøpte denne kartbrikken (VEU051R) hos http://www.norsk-fletteri.no

På båtmessen i Bergen tok de bare 1580 :lol: kroner for det, vet ikke helt hvor mye rabatt de hadde på messen, men jeg vil tippe at vanlig pris uansett er under 2000 kroner.

Jeg har ikke sett det billigere noe annet sted i hvertfall. Heller ikke i USA hvor jeg kjøpte min 525S.

1580 er da meget billig, Maritim skal ha 2585,- for samme brikken gs vision og 3290 for den store brikken.. Jeg kjøpte den store g2 vision brikken på Tolema i Porsgrunn for 2750,- som er 100 kroner billigere enn Malfix... men lurer litt på om jeg har betalt for regular og fått vision...

Vet ikke du kjøpte vision eller regular brikken, men vision er i grunnen mest "kjekt å ha" etter mitt syn.... slo fort av disse bildefunksjonene, men guttungern på snart 6 år likte disse "fish view" greiene, men han fant ikke noen fisk der så det var ikke så spennende i lengden... Kan vel være at Firerfjorden er så forurenset at det ikke er noen fisk der :lol::lol:

Det var G2 vision jeg kjøpte, så det var veldig billig. (Han hadde akkurat fått inn ny forsyning, så kartet var av den aller siste versjonen)

Ser jo også for meg at ekstrafunksjonene med bilder og slikt, ikke kommer til å bli mest brukt. Men til den prisen så var det jo ikke noe å lure på!

Jeg holder på å innstallere GPSen i båten nå og gleder meg til å testet den..! :sailing:

hei fiha. for den prisen så får du en 525 som er et hav bedre oppløsning på. Min kom på totalt 5200 kr ferdig levert på døra fra wmjmarine.com

bare et tips :flag:

Hei.

Hvordan er fremgangsmåten for å handle på www.wmjmarine.com ?

Hilsen Fiha

Du bestiller rett frem på nettet og velger shipping metode... Det raskeste er UPS world wide exp.... og prisen du skal betale kommer opp... betal med kort og vent på mail med shipping data og tracking nummer... Tar vanligvis mindre enn et døgn... har de det ikke plager så får du mail om det med dato når varen kommer inn. UPS World wide exp. leverer på døren og momsen kommer i etterkant i form av regning..

De svarer også raskt på mail og anbefaler shipping om prisen er viktig.. kan spare noe dollar der.. men tiden blir noe lengere og posten Norge kommer gjerne inn i bildet med momsen, og de rir ikke alltid samme dag som de saler... så det kan ta opptil en uke bare der