ebonita Startet 7.April.2008 Del på Facebook Startet 7.April.2008 Detta har förmodligen varit diskuterat förr, men jag kan inte hitta. Om man har en batteribank med flera batterier så vill man ju gärna kunna kolla om något batteri har blivit skadat eller defekt. Hur gör man? Har skaffat en batteripovare från Biltema som visar spänning medan man belastar batteriet med en shunt. Men det visar sig att även 10 år gamla batterier har kraft nog att ge stabilt mätvärde i det 'gröna' området. Men är dom värda att släpa runt med under en sommar till? Finns det bättre testförslag? Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Mål syrevekta, den skal være tilnærmet lik på alle cellene. Om batteriene i tillegg klarer belastningstesten er det bare og bruke batteriene. Har selv vært borti 15 år gamle batterier som var kjempegod. Levetiden på batterier varierer enormt. Ingen vits og bytte om de fortsatt holder mål. Om syrevekta varierer skal du bare bytte, selv om belastningstesten er ok. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 7.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2008 Ja, det är väl back to basic antar jag. Dock inte så kul att söla med batterisyra i trånga och ibland svåråtkomliga batterilådor i båten. Dessutom --- Biltemas batterier är ju numera SMF dvs Sealed and Manitenace Free och då kan man ju inte mäta syravikten. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Du bør få testet batteriene dine med en MIDTRONIC batteritester. Den vil på 10 sekunder fortelle deg hvor mye effekt det er tilbake i batteriet. Det vil si hvor mye batteriet er slitt. De fleste større seriøse batteriforhandlere har en Midtronic tester. http://www.midtronics.com/home/products/tr...s/MDX-P300.aspx Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 7.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2008 Umhm... MIDTRONIC kan köpas för 1500.- på Amazon.com ser jag. Hur funkar den? Erfarenheter? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 7.April.2008 Del på Facebook Svart 7.April.2008 Å måle hvilespenningen en stund etter fullading av batteriene forteller jo ganske mye om batteriene. Følg også med hvor fort den synker i løpet av en uke eller 2. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 I stedenfor å bruke 1500,- på en slik tester, så satte jeg batteriene bak i bilen og svingte innom et sted de selger batterier og de testet batteriene for meg gratis.. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
SveinHa Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Har ikke den helt store troen på slike batteritestere. Mistenkte at batteriet i bilen var dårlig en gang og gikk til en spesialbutikk for batterier og ville ha nytt. De satte på et testapparat og fant ut at batteriet var helt i orden så jeg "fikk ikke lov å kjøpe nytt". Bilen startet jo ikke bedre for det selv om ladingen var helt 100 (Ladac i bilen også ja ). Kjøpte meg nytt batteri en annen plass og bilen ble som ny... Tror nok jeg ville fulgt litt med på batterispenningen under bruk og om du skulle få drastiske problemer med batteriene midt i ferien så er det ikke det store problemet å skifte batterier der og da (dersom du ikke skal på lang ekspedisjon til Ugga-Bugga-land da ). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Marwin Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Holder på å se på denne testeren... Har jo også testeren fra Biltema, og den ser ut til å funke bra, brukt med forstand. Sikkert kjekt med direkte utskrift og greier, men er DET et behov?? Ellers litt enig med SveinHa Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
knutza Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 (redigert) Har ikke den helt store troen på slike batteritestere. Mistenkte at batteriet i bilen var dårlig en gang og gikk til en spesialbutikk for batterier og ville ha nytt. De satte på et testapparat og fant ut at batteriet var helt i orden så jeg "fikk ikke lov å kjøpe nytt". Bilen startet jo ikke bedre for det selv om ladingen var helt 100 Her skal ikke jeg synse om hva som er skjedd, men en ting som ofte blir "glemt" er polene. Selv om polene tilsynelatende har god kontakt så kan det være et belegg på de slik at det ikke vil bli tilført tilstrekkelig med strøm til starteren. Det er derfor svært viktig å ta av polene med jevne mellomrom og pusse de. Kan det være slik at det nye batteriet ditt fikk rene poler og derfor var det iorden???? Redigert 8.April.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Kan det være slik at det nye batteriet ditt fikk rene poler og derfor var det iorden????Neppe, polene ble sjekket/rengjort først... Etter at batteriet hadde stått i kjelleren et halvt års tid var der bare 6-7 volt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
ebonita Svart 8.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2008 Holder på å se på denne testeren... Har jo også testeren fra Biltema, og den ser ut til å funke bra, brukt med forstand. Sikkert kjekt med direkte utskrift og greier, men er DET et behov??Ellers litt enig med SveinHa Nej jag håller med Marwin, några utskrifter behövs nog inte. Önskedrömmen är grön lampa och röd lampa för 'go' and 'no go'. Detta problem borde ju ha aktualitet för alla båtägare. Har ingen kommit på LÖSNINGEN??? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Ultimat løsning? Tja, dersom du normalt kan ligge i uthavn i et visst antall dager, og liggetiden blir redusert, er det vel tid for å tenke på batteriskift? Hvorfor gjøre det vanskelig når det kan gjøres enkelt (og gratis)? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
logget av Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Batteritestere er rare greier, spesielt når de begynner å bli avanserte. Det virker for meg som om noen av disse testerne virker på startbatterier, helt til de ikke virker lenger. Det problematiske er at testeren ikke sier i fra at den ikke virker, slik som da SveinHa kanskje har erfart. Er litt problematisk hvis man kaster batteriet men egentlig burde kastet testeren. Jeg begynte å bli skeptisk til en slik moderne sak når testeren sa at batteriet var defekt selv om batteriet virket, og fortsatte å virke i mange år. På forbruksbatterier tror jeg Lars metoden er den beste metoden, og det finnes testere som gjør batteritesten slik som Lars H sier automatisk. Faktisk er dette den eneste godkjente testmetoden innen enkelte bransjer. Du får gjøre deg kostbar Lars, for de testerne som kopierer testmetoden din er ikke billige Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Mange innenfor bilindustrien benytter tilsvarene testere som biltema. Alternativt benyttes mer avanserte testere fra f.eks. ferve. De mer avanserte av disse har innebygget både digitalt voltmeter samt målere som viser batteriets tilstand når det belastes. Spesielt dette siste punktet er av avgjørende betydning når et batteri skal testes, og her er det forskjell på billige/avanserte testere. F.eks. proffutgaven til Ferve koples først på som et voltmeter - og man kan lese av "hvilespenningen". Så kopler man en tykk jordledning til batteriet, før man deretter tilkopler +polen med en tykk "plugg". Denne skal så være tilkoplet i ca 10.sekunder - samtidig belastes batteriet da med 400 amp. Spenningen skal i løpet av de 10 sekundene ikke synke under 10.4 volt (litt usikker på laveste akseptable verdi under belastning). Så avsluttes belastningen og spenningen skal da opp på et akseptabelt nivå (typisk minimum 12,6 hvis batteriet var "fulladet") etter maks 1 minutt. Men det er uansett batteriets evne til å tåle belastningen som sier noe om batteriets "tilstand". Mener at f.eks. biltemas tester "bare" belaster med 250 amp - og dermed kan man få litt forskjellig resultat, avhengig av testutsyrtype. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 Låner tråden med et spørgsmål jeg tidligere har stillet men som jeg ikke kunne få svar på - samt et link til en batteri-tester - og et åbent spørgsmål om dennes troværdighed: (...) Jeg målte spændingen på mine batterier (Tudor/Exide 75 ah / 640 MCA - cirka 5 år gamle) med et godt voltmeter og efter de havde stået en halv dag uden at være blevet ladet og efter at have belastet dem kortvarigt. Spændingen på den alle lå på omkring 12,7 volt - give and take en smule. Jeg prøvede derefter at få købt et instrument til at måle syrevægten i cellerne - men forgæves. Det kunne man ikke lige få. Jeg var stadig lidt skeptisk og lånte derfor en batteritester som denne: i marinebutikken på havnen. Den viste den samme spænding (omkring 12,7 volt for alle batterier) - men efter at have indtastet CCA-værdien på måleren og trykket på "test" kom "dommen": alle tre forbrugsbatterier viste rødt lys=defekt batteri. De to startbatterier var derimod OK. Jeg tog en rask beslutning og købte tre nye tilsvarede batterier (Exide Nautica Freeline 75 ah) og installerede dem. Jeg synes umiddelbart at det har haft en effekt: Thrusteren giver ikke så stort et spændingsfald som tidligere når den kører. Og voltmeteret (til motoren) viser nu under 13 volt når den har ladet et døgns tid - hvor den før stadig viste næste 14 volt næsten uanset hvad og hvornår. Det tolker jeg som om batterierne nu modtager ladning. Men tilbage til spørgsmålet: Hvordan kan det være at batteritesteren måler batterierne som defekte når der stadig er spænding indenfor det "rigtige" interval? Og kan man i det hele taget stole på en batteritester, der lånes ud af et batterifirma ?? Nu har jeg så to banker: En forbrugsbank og en "startbank". Alle batterier er af samme type og kapacitet - men de tre i forbrugsbanken er nyere mens de to i startbanken er gamle. Det giver vel ikke anledning til problemer? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.April.2008 Del på Facebook Svart 8.April.2008 (redigert) Faktisk er dette den eneste godkjente testmetoden innen enkelte bransjer. Du får gjøre deg kostbar Lars, for de testerne som kopierer testmetoden din er ikke billige Vel, - testen kan jo gjøres litt mer nøyaktig enn jeg antydet. Lad opp batteret fullstendig og lad det ut med en fast strøm iht. C20 og ta tiden til batteriet er tomt. For et 115Ah batteri skal utladestrømmen da være 5,75A (115/20=5,75), og en tar tiden til spenningen er 10,7V. For et 100% friskt batteri, skal da tiden bli 20 timer. Å få til konstant strøm krever litt elektronikk, men en 60W (trekker 5A) bilpære kan godt brukes i stedet. Tiden skal da bli litt lengre. Profft utstyr tar selv tiden og kobler fra belastningen når batteriet er utladet, så med den forenklede metoden, må en passe på å avbryte testen selv. Ellers er jeg enig med Ole Petter at det ser ut til at testerne har som hovedmål å teste STARTbatterier mhp. stor strøm i kort tid (startstrøm) og egentlig ikke bryr seg så mye om egenskapene som trenges for et forbruksbatteri. Men for all del, jeg har ikke detaljkjennskap til disse testerne. Lars H. Redigert 8.April.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 9.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2008 Tack för synpunkter, Jo bilstrålkastarglödlampsmetoden är väl känd, men har man stor batteribank med många batterier (10 x 95 Ah) så blir det ju ganska mycket mek att kolla fram vilka batterier som skall bytas ut. Ulempen är ju sedan att metoden innebär en för batteriet skadlig djupurladdning, och att det utan automatik i testanordningen blir kollosalt tidsödande och tålamodskrävande att bevaka varje test för att kolla när batteriet kommer ner till 10,4 volt eller vad det skall vara. Om man inte har utrustning att köra alla 10 batterierna parallellt fårstås. Mitt problem har blivit att jag märker att batteribanken inte ger alls vad den skall, men när jag kollar med 'Biltema-mätaren' så är alla batterierna värda att behålla, så då bygger jag nya batterilådor och lägger till ett par nya batterier ytterligare. Det är ju svårt att ta beslut att skrota dom gamla när dom bevisligen ger ström när jag testar dom!? Undrar hur dom gör i u-båtar? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.