Jump to content

Hvilken gps synes du er den beste?


bella arrow fanatic:p

Recommended Posts

Guest Sparky

jeg er litt i tvil om hva jeg skal svare, for jeg har kun en av de ovennevnte og den trekker ALT for mye strøm. (Garmin gps72).

 

Hvis du hadde spurt om hvem jeg IKKE ville velge, ville det vært lettere å svare(for meg).

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kan dessverre heller ikke stemme. Har bare hatt (og har fremdeles) en GPS, en Garmin75 fra 1994! Hadde den fremdeles vært i salg, ville jeg anbefalt den. Den har nemlig aldri sviktet på alle disse årene mens den har matet kartplotter og autopilot.

 

Så, beklager. Min nye Interphase GPS GPH10, EGNOS klar for min nye kartplotter, er dessverre heller ikke med. Sorry igjen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her virker det som om alle ville stemt på sin egen GPS, Dette tyder vel på at kvaliteten jevnt over er bra. Det er vel få som virkelig har hatt anledning til å sammenligne de ulike typene i praktisk bruk over noe tid. Det jeg har lagt merke til er at det er stor forskjell på "billedkvaliteten" på enkelte av de nyere GPS'ene.

 

Er forøvrig fornøyd med min gamle Garmin.(som ikke står på lista)

 

Mvh Cato

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

For å kunne uttale seg om dette bør man vel ha prøvet alle som er nevnt +

dei som ikkje er nevnt.

Men eg har en Philips AP navigator MK 6 som eg har brukt fra begynnelsen av -90 tallet som eg er svært godt fornøyd med. Ellers har plotteren, Humminbird NS25 brukbar innebygdt GPS. Og så har eg ein håndholdt Magellan GPS 300 som også er brukbar til enklere oppgaver.

Så ein må vel kunne sei att dei fleste GPSèr på markedet er fult brukbar for oss som driver

med "hobbynavigering"

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Ser at Garmin Vista mangler på listen. Er ikke dette en populær GPS??

Enig, jeg har lyst på Vista, har i dag Magellan 320 3-4 år gml. har vært fornøyd den men i fjor "klikket" den 2 ganger.

Første gangen begynte den å "hoppe" frem og tilbake. (strikke mønster) 4-5 nm i hvert hopp. Etter gjentatte initialiseringer kom den seg.

Andre gangen svartnet den helt. God service fra importøren forresten, de la inn ny software på den gratis. Etter det funket den OK igjen, men er usikker på om jeg kan stole på den :lol:

 

Så jeg tror det blir en Garmin Vista i år, noen som vet om utsalgsted med [glow=red,2,300] god pris!![/glow]  :yesnod:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Hvilken GPS jeg synes er best?

Til hva?

Småbåt, stor båt, fly, veibygging, dosering?

 

Hvis jeg skal plukke en jeg synes er "best" må det bli en Trimble 4000.

 

Ellers er det vel et fett hvilken GPS man plukker på den lista. De funker jo greit alle sammen. Og hvis jeg ikke tar helt feil, er de like inni. Bygget på en Fairchild "GPS-engine" med forskjellig innpakking og brukermenyer.

 

Ellers har jeg selv av forskjellige grunner endt opp med Garmin 50, 76, 128 og 168. Den eneste av dem jeg synes noe om er 50'en. Den må jo snart være verneverdig.

 

Skulle jeg gått og kjøpt meg en til, ville det for mitt bruk, over navigasjonsbordet i seilbåten, og til slapp seilas i Skagerrakområdet, blitt en Furuno GP-32.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hmmm, jeg lurer litt her, hva dette skal være godt for !!!!!!!. Siden jeg ikke har alle eller har testet alle de gps som er listet opp så har jeg ikke grunnlag for å uttale om hva som er best. Jeg er kun eier av en av disse og den fungerer jo, men om den er best ????? Ikke vet jeg.Jeg vet jo hva jeg selv har, men kan ikke sammenligne den med andre siden jeg ikke har disse gps'ene. Derfor blir dette kun subjektive meninger som egentlig bare er tull og tøys...  :yesnod:

 

Dette må jo være for utstyrfreakene, som har sjarken full av GPS'er eller ryggsekken siden de nevnte ikke egner seg særlig godt for maritimt bruk. (Det er vel noen som føler seg tråkket på tærne nå, men det tåler man jo)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å skaffe meg en Garmin Vista. Alle skal ha de nye modellene med fargeskjerm, så mange brukte på markedet nå fremover. Gikk en på Finn for 2000Kr. Var litt for sen der....

 

Ellers tenker jeg nok at prisen faller. Koster bare 1800 i USA.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Nei, jeg kan heller ikke stemme, jeg har nemlig en Simrad CE32 (kartplotter), og den er jeg godt fornøyd med. Jeg antar at GPS'er er som kalkulatorer flest: De funker ganske så likt bare de får nok strøm. Men, noen er røde og noen er grå, andre har kamuflasjefarge, men det er bare utenpå. Antar derfor at det blir som smaken: Den er forskjellig og det kan vi bare sette pris på.  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har en nyinnkjøpt Garmin GPSmap 60C. Ser ikke at denne er på listen heller.

Skal bruke min i båten gjerne i kombinasjon med pc men det er ikke et "must" da denne har fargeskjerm og godt med minnekapasitet så her kan jeg bare boltre meg.

Batterikapasiteten på denne er heller ikke verst. Holder i 30 timer...

Kjøpte med kabel for 12volt og så langt kjempefornøyd.

Link to post
Share on other sites

Hei. Kan ikke se min Furuno gp 32 på listen heller, dette er en meget god gps med mange muligheter. Denne er ikke så vanlig på lystbåtflåten, men sjark / fiskebåtene bruker denne mye. Har dette noe med prisen å gjøre eller?? :seeya:

 

mvh

SIRIUS

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en Garmin 12 i vinter på sparke. Såg at auksjonen gikk ut om fem minutter på Qxl, så eg la inn et bud på 600,- Den var ny og i topp stand. Har ikke prøvd den annet enn å måle farten på mopeden, og den funka....

Trur ikke det var noe dumt kjøp når eg ser hvor mange stemmer den får.

Men må ha meg en 12V ledning til den.

Syns å huske at noen her sa at dette var lett å lage selv. Stemmer det? i tilfelle hvordan?

Denne må vel ha 6V?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...