Jump to content

Hvilken gps synes du er den beste?


bella arrow fanatic:p

Recommended Posts

Så fargene følger nok med 'på kjøpet', selv om de ikke utnyttes aktivt av plotteren. Antall farger har forøvrig mer å si for naturtrohet enn oppløsning (antall piksler) når det gjelder fotografier, mens det er omvendt når det gjelder 'tegneserie grafikk' som f.eks. plotterbilder.

Hm, kan dette du her sier tolkes slik at en 16-fargers skjerm faktisk er bedre enn en 256-fargers skjerm når det gjelder å vise kartbilder?

 

Spør også fordi jeg nettopp har anskaffet Garmin 172 C, bl.a p.g.a. reklamen for den nye og bedre skjermen (Kjøpte den selvsagt også fordi den er kompakt, og stor nok for min båt). Er jeg blitt offer for reklamens makt? :wink:

Link to post
Share on other sites

Hm, kan dette du her sier tolkes slik at en 16-fargers skjerm faktisk er bedre enn en 256-fargers skjerm når det gjelder å vise kartbilder?

 

Spør også fordi jeg nettopp har anskaffet Garmin 172 C, bl.a p.g.a. reklamen for den nye og bedre skjermen (Kjøpte den selvsagt også fordi den er kompakt, og stor nok for min båt). Er jeg blitt offer for reklamens makt?  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det er ikke det jeg mener. Jeg mener fargedybde er irrelevant for hvor lyssterk skjermen framstår.

 

Når det gjelder lysstyrke, er det skjedd mye de siste par år. Velg nyeste generasjon plotter! For Garmin sin del er dette 172/178C, evt 192/198C, evt 276C blant mindre plottere.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vi Menn Båt har testet mindre kartplottere i nr 2 / 2005 og kåret Garmin GPSMAP 172 C som vinner. Bladet skriver bl.a.:

 

Vinner av testen er Garmin 172C, som på tross av sin ringe størrelse tilbyr fullverdige plotterfunksjoner. Svært god skjerm, den tydeligste kartgrafikken og meget hurtig oppdatering hører til høydepunktene. Det gjør også mange funksjoner og det faktum at den er en drøy tusenlapp rimeligere enn nærmeste konkurrent.

 

Valget mitt var tydeligvis ikke så dumt likevel! :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg innledet med å si at valget av en GPS/Kartplotter er avhengig av hva du skal bruke den til.

 

Dersom du skal ha en GPS som har noen flere kombinasjoner, så er 172 lite egnet.

Da med tanke på bruk i bil, fly og fjell.

 

Ser du isolert på bare bruken i båt så er 172 et meget godt valg.

 

For å kunne anbefale en GPS eller kartplotter til noen så må først kjøper si hva han skal bruke den til, ellers blir det svært vanskelig å anbefale noe i det hele tatt.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

:wink:

Hvilken GPS er best?

 

- Garmin 192Ci intern antenne

- Lowrance globalmap 3200 (?), så vidt jeg ser med extern antenne.

- Garmin Quest?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei. Synes det er vanskelig å velge. Men har valgt c-map pga ny type MAX-NT+.

Og skal kjøpe ny kartplotter med ekkolodd type Navman 6600 som har c-map MAX.

Men garmin er ikke dårlig og billig.

Mvh At-le

Link to post
Share on other sites

:cool: Kvaliteten på skjermen har mye å si, og da tenker jeg på fargebygde og intensitet. Har selv Garmin 176c som jeg bytter mellom 2 biler og to forskjellige båter. Synes skjermen er stor nok når den er plassert nært synsfeltet. Garmin Quest vil etter min mening ha en for liten skjerm til at den egner seg godt i båt. Denne må mer sees på som en kombinert bil/tur gps.

 

Dersom plotteren skulle stått fast i en båt, ville jeg nok valgt 172c pga. litt større skjerm. Ville ikke valgt 182c, da skjermen på denne er markant dårligere enn 176c og 172c.

 

Så må du vurdere om du ønsker skjermstørrelsen til 182 c, og skjermkvaliteten til 172c og dermed går for en 192C :cheers:

 

Ellers så kan jeg nevne at 1756c heller ikke er helt ueffen i tursammenheng. Litt stor for bukselomma, javel, men glir greit inn i jakkelomma. Jeg har brukt den mye både i fjellet og skogen, og batteriet på ca. 15 timer effektiv bruk synes jeg holder i massevis. :diving:

Link to post
Share on other sites

Ville ikke valgt 182c, da skjermen på denne er markant dårligere enn 176c og 172c.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Her er min erfaring ikke sammenfallende med din. Garmin sin 176C har vel den dårligste skjermen man kan finne. Er totalt ubrukelig i sollys balnt annet. Erstatteren 276C derimot er noe helt annet og kan måle seg med 172C, men det er nå min mening da :rolleyes:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her er min erfaring ikke sammenfallende med din. Garmin sin 176C har vel den dårligste skjermen man kan finne. Er totalt ubrukelig i sollys balnt annet. Erstatteren 276C derimot er noe helt annet og kan måle seg med 172C, men det er nå min mening da  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager... Her gikk det litt fort. Jeg mente selvfølgelig 276c! 176c har en mye dårligere skjerm, muligens dårligere enn 182 c også. Slik går det når man prøver å prate i telefonen/skrive innlegg på en gang... :cheers:

 

Mine erfaringer ovenfor gjelder altså Garmin 276c!

Link to post
Share on other sites

Alle nyere kartplottere er mer enn gode nok til lystbåtbruk. Det du bør være mer oppmerksom på, er hvilken leverandør av elektroniske kart du vil inngå ekteskap med. Når du har funnet den kartprodusenten som har det produktet du liker best til en akseptabel pris, kan du begynne å kikke etter en kartplotter til å kjøre kartene på. Vær obs. på at det er kun et fåtall plottere som kan kjøre mer enn ett kartsystem.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig!! Og DET gjelder også hvis du skal kjøpe PC-plotter!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Et godt valg er Garmin 192C eller 198C (for ekkolodd)

 

Lowrance 3300C eller 3500C (2005 modell med større skjerm) er også et bra alternativ. Lowrance kan også ha splittet skjerm, noe Garmin ikke kan.

 

Det finnes en liten og en stor kartbrikke til Lowrance. Den store koster under 3 lapper og dekker et meget stort område. Garmin har kun mindre områder og kan ikke bruke store brikker (annen type brikke også).

 

Tror det blir en Lowrance på meg, billigere er den også :)

Redigert av Ankermann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Garmin har kun mindre områder og kan ikke bruke store brikker (annen type brikke også).

 

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, om definisjonen på ett lite område er fra f.eks Haugesund til litt inn i Sverige pluss nordlige delen av Danmark, så er jeg enig :confused:

Ett av disse områdene skulle vel dekke ferieområdene for de fleste "sørlendinger"...

http://www.garmin.com/cartography/bluechar...jsp?RegionPK=94

Bilde

 

Eller denne:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Helt enig!! Og DET gjelder også hvis du skal kjøpe PC-plotter!

<{POST_SNAPBACK}>

Mja, det er flere PC-baserte systemer som kan ta flere typer kart. Vel å merke slike som ikke har noen tilknytning til kartprodusenter.

Det er med et PC-basert system de store mulighetene åpner seg.

 

Bilde

 

 

Du kan tilogmed vise kart fra forskjellige produsenter samtidig. For eksempel som vist. Vektor overseilingskart i bakgrunnen med vektor detaljkart i eget vindu og en raster kontrollbit i et annet vindu.

Du kan også lese inn egne kart som .DXF eller .DWG fil og vise dem på skjermen.

Muligheter for kart fra CD eller kortleser.

Og selvfølgelig muligheter for multiple GPS mottagere med hver sin slepestrek, autopilot, ARPA-layer, AIS-layer, 3D visning, værkart, tidevann o.s.v.

Denne her har riktignok ikke muligheter for blinkende fyr eller tutende tåkelurer, men den leser S-57 formatet til IHO på direkten.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Far er 60 til helgen - og i den anledning vil hele familien spleise på en gps til mannen.

Han har ikke pc, og anskaffer dette ikke med første.

Gps skal brukes til vann, til lands og i lufta med... Neida, den må kunne festes i brakett til bil, men også kunne brukes på sjøen. Han går lite tur i fjellet (grunnet skade).

 

Altså: Bilnavigering, sjø, lett å avlese og bra batterikapasitet.

 

Og pris? 4-5000 og oppover...

Link to post
Share on other sites

kjøpte en iQue M5 (som også er en PDA med WIN grensesnitt) som kan brukes til alt og har man en mobil med bluetooth kobler man seg raskt til internett som med en vanlig datamaskin og kan foreta langt på vei alle operasjoner man gjør med en laptop.

 

skjermen er som på PDAer flest men veldig skarp også i sollys OG, meget viktig...

den opdaterer skjermen og lydbeskjedene! "real time" - dv du har ikek passert rundkjøringen eller krysset eller avkjøringen og får beskjed om at du skal ta av i god tid etter at man har passert.

 

når jeg bruker den i bilen hører jeg (nesten alltid) bare på beskjedene slik at jeg ikke behøver å kaste blikket bort på gpsen heløe tiden.

er man i tvil kikker man bort på den.

gpsen zoomer inn til detlajert kart automatisk når man nærmer seg et waypoint, både visuelt og akustisk og regner seg samtidig stegvis ned til waypointet.

 

virkelig lynkjapp sak.

 

har ikke testet den til sjøss enda men en bekjent kjører blue chart på den og vi er begge imponert over oppdateringshastighet og detaljrikhet denne skjermen fikser.

 

i tillegg er den lynrask til å zoome inn/ut detaljer vha en "penn"som brukes direkte på skjermen - noe som også gjør at man kan legge inn ruter på skjermen på no time.

riss inn diagonelen på et øsnket et kartutsnitt og den zoomer rett inn på 1-2...

 

som alle windowsbaserte maskiner kan den være noe ustabil - feks ved slag.

man bør derfor kjøpe med et SD minnekort som man kan lagre alle områder man planlegger å farte i.

skulle det bli en totalkrasj er alt lagret på kortet som full backup.

det finnes også en slik lagringsmulighet med standard iQue uten ekstra minekort men der er det begrensninger i kapasitet.

 

hvis du har mulighet til å kikke innom en forhandler ser du hva det dreier seg om.

et problem jeg her merket er imidlertid at forhandlerene ikke alltid eller aldri? er opp til produktet de selger.

 

ulempen mht dine kriterier er at karter osv må legges inn via PC.

egentlig ganske enkelt men,...

 

 

vil også nevne at alle overnattingsteder, marinaer eller hva man måtte ønske er lagret med telefonnr adresser osv om man er i beit og trenger å gå til land finnes det der alt sammen - hvis man ikke har med NAF boka da....

Link to post
Share on other sites

For bilnavigering er det en fordel med norsk tale. De fleste av Garmins håndholdte piper bare, også må du sjøl se på skjermen hva som skal gjøres.

 

Men Quest har tale. "Kjør inn i rundkjøringen, og ta andre avkjørsel til høyre." Stjeler ikke mye oppmerksomhet, og kona slipper kjeftskura om det kjøres feil...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...