Jump to content

Hvilken gps synes du er den beste?


bella arrow fanatic:p

Recommended Posts

:smiley:

 

Det blir vel litt uheldig i en poll som denne ? Jeg har ikke stemt av den enkle grunn at jeg ikke har GPS og heller aldri har brukt en. Jeg har derimot store planer om å gå til anskaffelse av en.

Nettopp av den grunn hadde det jo vært veldig interessant for meg å se resultatet av poll'en.

 

(jeg kan selvfølgelig 'jukse :nono:' og stemme på en, slik at jeg får se resultatet, men hvis mange benytter seg av den metoden bli jo det hele ganske meningsløst)

 

:confused: syvers

Link to post
Share on other sites

Noe diskusjon på BM-nett om alternativ leverandør av Garmin, som visstnok har fått Bellanor til å reagere.... De selger Garmin mye billigere... Er dette seriøst??

se:   http://home.no/garmingps/

:confused:

Sydvesten er vel medlem her, er han ikke :smiley: Ja det er som jeg har sagt før at elektronikk ikke koster noe særlig.

Hyggelig at en tar seg bryet med og videreformidle slike varer.

Om dette er seriøst vet jeg ikke, men han har jo tydligvis solgt en del siden noen prøver og stoppe salget!(Bellanor?)

Maritime artikler er jo overpriset her i landet, og vi betaler selvsagt gladelig for det.

 

Håper han ikke mister motet!

Link to post
Share on other sites

Sydvesten er vel medlem her, er han ikke :smiley: Ja det er som jeg har sagt før at elektronikk ikke koster noe særlig.

Hyggelig at en tar seg bryet med og videreformidle slike varer.

Om dette er seriøst vet jeg ikke, men han har jo tydligvis solgt en del siden noen prøver og stoppe salget!(Bellanor?)

Maritime artikler er jo overpriset her i landet, og vi betaler selvsagt gladelig for det.

 

Håper han ikke mister motet!

Det er nok riktig som det blir sagt her at jeg er medlem her. Denne siden som det refereres til har ikke vært oppdatert på et og et halvt år og blir neppe det heller. Jeg fikk mistanke om at noen hadde referert til siden siden det ramlen inne noen e-mail om dette, og det er over et år siden sist jeg fikk mail angående dette.

 

Jeg har ikke hørt noe fra Bellanor på et drøyt år eller mere nå. Fikk en mail fra en advokat som skrev om at det ikke var lov med parallell import blant annet. Jeg svarte selvsagt mannen høflig og greit at jeg ikke drev med import til Norge siden jeg ikke er bosatt der, dessuten er det ikke forbudt med parallellimport til Norge i henhold Eøs avtalen. Siden den gang har det vært stille fra denne advokaten og firmaet i Moss og importøren.

 

Jeg har riktignok solgt noen plottere, men ikke mange (kan telle dem på alle mine fingre :lol:). Siden dette ikke er noen bedrift kun meg som privatperson som tar med en plotter eller to i bagasjen når jeg reiser hjem til mine båtvenner i Norge. Jeg skal sjekke opp nye priser nå hos importøren her og infore til min venner her på båtplassen i løpet av et par uker. Jeg skal hjem til Norge i slutten av april og har plass i bagasjen til en plotter eller flere. Generelt kan man si at dess større plotter dess blilligere i forhold til hjemme. små håndholdte plottere er ikke mye billigere, kun noen hundrelapper og litt til. Prisene er kun for Garmin siden andre plottere ikke finnes her til en overkommelig pris.

 

Det er som det står på hjemmesiden, kun for mine venner  :lol: og ikke noe butikk :lol:

 

Når det gjelder kartbrikker så kan jeg ikke skaffe det , i allefall ikke for Norge (kun midtøsten hvis noen skal hit da :cool:).

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sats heller på denne ferdilagde til under 100lappen:

http://www.gpsgeek.com/page5.html

 

 

Kjøpte en slik antenne fra dette firmaet, og den lå i poskassa 6-7 dager etter...

 

Takker for tipset. Men fant ikke ut om den passer ti garmin 12? Der står at den passer til 12MAP og 12XL, men passer den på min?

 

Og blir det ikke mye styr å bestille dette? Tenker på frakt/moms ol.?

Er det noen som skal bestille noe fra denne butikken  slik at eg kan få bestille denne i samme pakken?

Link to post
Share on other sites

Her er utklipp fra nettsiden, og din ser ut til og være nr.1 på lista...........

Ser kontakten på bildet ut til og passe gjør den antagelig det også, Garmin har brukt denne typen i mange år til diverse modeller.

 

Compatible Garmin GPS Models

GPS 12, 12XL, 12CX, 12MAP, II, II+, III, III+, V/Deluxe, 38, 40, 45, 45XL, 48, 72, 76, 76S, GPSMAP 76, 89, 90, 92, 176/176C, 196, 295, StreetPilot, ColorMap, StreetPilot III/Deluxe and GPS III Pilot.

$7.45    

Link to post
Share on other sites

Litt GPS erfaring:

 

I 1997 kjøpte jeg og min sønn en Garmin 12xl. Vi hadde ikke båt den gangen, men skulle ha den mer for å gjøre skogsturene våre mer variert. Vi fant fort ut at dette var helt unyttig uten kart, så vi kjøpte oss noen turkart også.

 

Siden ble det båt og G12'ern fikk sin plass ombord. Nå var den ikke lenger noe vi gikk med i lomma når vi var i skauen på kjente stier. Vi la inn waypoint ved en stake langt langt borte et sted og styrte etter GPS'en. Vi traff på en prikk der vi skulle,  vi scannet kart, brukte bærbar med oziexplorer  osv. Skikkelig gøy. GPS'en ble alikevel ikke brukt så mye. Kjekt å ha og morro å se at ting virket.

 

Så en dag kom vi ut i et skikkelig grisevær. Høye bølger og elendig sikt. Min bror sto til rors og jeg navigerte med kart og øyne. Begynte etterhvert å tvile på posisjonen. Det var flere staker i området som jeg skulle ha sett, men på grunn av bølgene og den dårlige sikten fikk jeg bare et kort glimt av en stake gang imellom. Ikke godt nok til å orientere seg skikkelig. Til slutt kravlet jeg ned til kartbordet og dro fram GPS'en. Jeg fikk satt en krusedull i kartet på GPS posisjonen ( hadde mer enn nok med å holde oss fast) En stor lettelse å plutselig vite hvor vi var. Broder'n likte ikke det jeg holdt på med. Han ville jeg skulle være oppe i cockpit og ikke sitte der ned å tukle med elektronikk-leketøy. Det ble flere kruseduller - jeg kunne gi god styreinfo til broder'n, Følte at jeg hadde full kontroll over situasjonen igjen.

 

Siden den gangen har GPS'en vært min gode venn. Drar aldri på tur uten G12. Begynte jeg å få litt problemer med synet. Så ikke så godt hva det sto på displayet lenger og det irriterte meg. Anskaffet derfor en Garmin 76, som har større og bedre display og et mer moderne brukergrensesnitt.

 

Jeg ble aldri skikkelig venner med G76. Fin og moderne, med masse muligheter. Pakket bort G12 for å lære meg å bruke den nye men... Klarte liksom ikke å holde meg helt unna min gamle venn G12. Nå er G76 solgt, til fordel for en garmin 182C plotter. Fantastisk intrument men, røyner det på spørs det om det ikke blir den gamle G12'ern som blir tatt fram igjen. Det er rart med gamle vaner.

 

:sailing:  

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Nå er det vel ikke mange som har erfaring med 192Ci siden den ikke er kommet på markedet ennå(Europa). Formoder den er bra, har vel ny skjerm i forhold til den gamle 182. Når det gjelder Quest så er vel den bra i bil i allefall, en nabo av meg kjøpte den til bilen for noen måneder siden. Den har en liten skjerm etter min mening, alt for liten til bruk i båt med mindre du har den på festet rett foran nesen.

 

Lowrance har jeg ikke noe erfaring, så det kan jeg ikke uttale meg om. Har forsøkt å få tak en 192 her, men den er ikke ankommet ennå. Kommer den før jeg reiser hjem så kjøper jeg den til Skibsplasten, hvis ikke blir det antageligvis en 172.

 

Nå er det vel ingen som skal mistenke Belanor for å være kjappe med å introdusere de nye Garmin modellene i Norge, 3006 og 3010 kom jo på markedet i fjor høst men er fortsatt ikke tilgjengelig i Norge. Det kan jo være de dukker opp på messen i mars.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er alle ca. like gode. Du må heller spørre deg selv hva DU vil ha eller trenger; Skjermstørrelse?- sort/hvitt eller fargeskjerm?- med eller uten kart?- håndholdt eller fastmontert?- kun til båtbruk eller allround?- med eller uten sjøkart? Intern eller ekstern antenne, hva slags båt har du?Leverer Lowrance sjøkart for Norge??

Altså er ikke spørsmålet alltid hvem som er best, men hva er best til bruken osv. osv...........

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er alle ca. like gode. Du må heller spørre deg selv hva DU vil ha eller trenger; Skjermstørrelse?- sort/hvitt eller fargeskjerm?- med eller uten kart?- håndholdt eller fastmontert?- kun til båtbruk eller allround?- med eller uten sjøkart? Intern eller ekstern antenne, hva slags båt har du?Leverer Lowrance sjøkart for Norge??

Altså er ikke spørsmålet alltid hvem som er best, men hva er best til bruken osv. osv...........

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig.

 

Ankermann, du må finne ut ditt behov og ønsker før vi kan hjelpe deg. Ellers så er alle GPS'er like pålitelige.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Nå spiller vel ikke antall farger (16 eller 256) noe rolle for Garmin sine produkter, det rekker med 16 farger siden Blue Chart neppe bruker flere.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå spiller vel ikke antall farger (16 eller 256) noe rolle for Garmin sine produkter, det rekker med 16 farger siden Blue Chart neppe bruker flere.

Ja, dette har jeg lurt litt på. Hvis det er slik at kartene ikke bruker mer enn 16 farger (neppe det en gang), så var det vel ingen vits for Garmin i å utstyre nye plottere med 256-fargers skjermer? Det må da vel være en grunn, en videreutvikling, en forbedring? Kanskje forbedringen fremtrer på andre måter enn bare antallet farger?

 

Garmin reklamerer i alle fall med at den nye skjermen på 172 C (som altså er 256-fargers) skal være bedre i direkte sollys enn tidligere skjermer.

 

Noen "eksperter" på TFT-skjermer og slikt her? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvilken GPS er best?

 

- Garmin 192Ci intern antenne

- Lowrance globalmap 3200 (?), så vidt jeg ser med extern antenne.

- Garmin Quest?

<{POST_SNAPBACK}>

Alle nyere kartplottere er mer enn gode nok til lystbåtbruk. Det du bør være mer oppmerksom på, er hvilken leverandør av elektroniske kart du vil inngå ekteskap med. Når du har funnet den kartprodusenten som har det produktet du liker best til en akseptabel pris, kan du begynne å kikke etter en kartplotter til å kjøre kartene på. Vær obs. på at det er kun et fåtall plottere som kan kjøre mer enn ett kartsystem.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette har jeg lurt litt på. Hvis det er slik at kartene ikke bruker mer enn 16 farger (neppe det en gang), så var det vel ingen vits for Garmin i å utstyre nye plottere med 256-fargers skjermer? Det må da vel være en grunn, en videreutvikling, en forbedring? Kanskje forbedringen fremtrer på andre måter enn bare antallet farger?

 

Garmin reklamerer i alle fall med at den nye skjermen på 172 C (som altså er 256-fargers) skal være bedre i direkte sollys enn tidligere skjermer.

 

Noen "eksperter" på TFT-skjermer og slikt her?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Skjermene er ikke spesiallagd for plottere, men standard industriprodukter som brukes også innen annen elektronikk. Så fargene følger nok med 'på kjøpet', selv om de ikke utnyttes aktivt av plotteren. Antall farger har forøvrig mer å si for naturtrohet enn oppløsning (antall piksler) når det gjelder fotografier, mens det er omvendt når det gjelder 'tegneserie grafikk' som f.eks. plotterbilder.

 

Lysstyrke har ellers ikke noen direkte sammenheng med fargedybde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...