Jump to content

Mistilpasset kalesje!


Ulv I

Recommended Posts

Hei, hva tror dere om dette (sjekk bilder på web'en)

Bilder av kalesjen..

 

Jeg liker ikke feilene med kalesjen, men er det noen som vet om dette er noe å gjøre med, eller er det bare en blå-mandags kalesje jeg har fått?

Hva tror dere ut fra bildene, er det noe å reparere på, eller er det best å bytte den ut?

Den skal ikke være mer enn et par år denne her da.

 

Alf Hansen, er ikke det en normalt god produsent av kalesjer?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Det kjipe er at når jeg var å så på båten før jeg kjøpte den i fjor så var kalesjen av og lå surret opp bak siden det var så varmt og fint vær. Var først når jeg fikk båten hjem at jeg la merke til det, men i vinter har den ligget sammenpakket i badstua og helt glemt hvor misstilpasset den er før jeg i dag satte den på igjen.

Lurer på om jeg kan få til noen god pris fra samme produsent om jeg sender inn bilder av hvor dårlig forrige resultatet fra dem var, eller bryr det dem midt oppi der sola aldri skinner tro?

 

Lurer også på hva det koster for ny til denne jeg.. hmm...

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Er denne kalesjen ny?????

I så tilfelle burde du reklamere. Den kalesjen er også etter midt syn "ubrukelig"!

 

Redigert: Innlegget ble postet i ett med ditt så her går det om hverandre.

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post

Spørs om ikke det er båten det er feil på og at det er den som må byttes :lol:

Ser tricky ut akkurat der med vindskjermen, spørs om det blir noe fint å skjøte skjøte den.

Kan du ikke få noen til å komme å se på den?

 

Jeg har kalesje fra Hauge i bergen, de samarbeider med Alf Hansen. Fin passform og ikke noen problemer med ting som ikke var helt som planlagt.

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Er denne kalesjen ny?????

I så tilfelle burde du reklamere. Den kalesjen er også etter midt syn "ubrukelig"!

 

Den var ca ett år eller to gammel når jeg kjøpte båten i august i fjor.

dvs, den er 2-3 år gammel nå.

 

Tror jeg sender dem mail og hører hva dem selv syns jeg.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Kan aldri tenke meg at tidligere eier har betalt fuldt, og godtatt det arbeidet der. Her er det et eller annet som skurrer..........

Ta en telefon til Alf Hansen og legg fram problemet, vær hyggelig og si at det er et mysterium for deg at det kan ha blitt sånn, og spør så om han kan hjelpe deg.

Det er ikke noe problem for en proff sadelmaker og rette opp den kalesjen, mye billigere og enklere å bytte ut de stykkene som er feil, enn å lage ny.Men jeg tror det kan være vanskligere å løse problemet dersom du starter med piggene ute. :wink:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post

Hei, no piggs here.. :-)

 

Har på ingen som helst måte noen pigger ute, og jeg bare beskriver problemet, og regner med at dette var nok litt "slurv" bare og derfor lurer på om det kan fikses på noen måte.

 

Jeg har sendt dem en mail og spurt om det er noe å reparere på, eller om jeg kan få et tilbud på en ny og bedre kalesje.

For alt jeg vet, så kan det hende at det er forrige eier som har sendt inn dårlige mål til dem også, da får man jo bare det man har sendt inn.. Men likevel, passformen blir vel sjekket litt før utsending vil jeg tro, spesielt dette rundt glidelåser osv.

Men men, får se hva dem svarer på mailen :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Det kan jo være at forrige eier har montert kalesjen selv, og rett og slett gjort en dårlig jobb! Mye kan gjøres med justering av lengde og plassering av bøyler, plassering av knapper etc. Eller så kan det rett og slett være et "mandagsprodukt" som du sier. Men Alf Hansen er nå kjent for å lage gode kalesjer da, så det kan jo være feilen ligger andre steder. Har du forresten oversiktsbilder som viser hele kalesjen? Lettere å se helheten i det da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Joa, kan hende det også, men tviler på at han har montert feil når det er laget en bue der det skal være skrått ned mot enden.

 

Jeg har lagt til et par bilder til som viser litt mer av kalesjene.

 

ps: Har endret litt på linkene, så nå får dere se store bilder om dere trykker på bildene på siden.

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Kjøpte i sin tid en kallesje fra Alf Hansen, denne var litt for kort, ringte opp. De ba meg sendte kallesje tilbake promte, jeg beskrev feilen i vedlagte brev, Alf Hansen ordnet dette opp på en fin måte! Kallesjen ble helt kjempe etter dette. En dum sak ble snudd til noe positivt!

 

Nå er det jo din kallesje noen år da... men enig med de over som sier prøv i en høfflig tone og se om de kan hjelpe deg med noe.

 

Lykke til!

Link to post

Jeg lurer på om dette med kalesje slurv er utbredt... Jeg bestilte ny kalesje fra Alf Hansen høsten -06, og fikk den levert (nesten) som planlagt uti mars -07.

Det var noen mindre merkverdigheter på kalesjen, som lokale Alf Hansen tittet på, og fikk ordnet sånn nogenlunde. Alternativet var å sy om store deler av kalesjen, og jeg var for snill ( :smiley: ) til å prakke det på dem.

 

På den annen side, så satt kalesjen 98% superbra. Til og med løsninger, som hverken jeg eller oppmåler'n opprinnelig hadde tenkte ut, ble MEGET bra. Honnør til Alf Hansen for å hjelpe til etter levering, men det manglet just-det-lille for perfeksjon.

 

Nå har jeg en Nidelv 28, og det ser ut til at kalesjen er av *nyere* dato enn 1982. Her er det også flere feil, som i utgangspunktet burde vært helt unødvendige med litt innsats fra leverandør. Denne leverandøren er forøvrig ukjent.

 

Nå er det jo ikke bare-bare enkelt å lage kalesje uten at man ofte har tilgang til båten for å prøve, så mye gjøres nok på "frihånd", derav større og/eller mindre skavanker som irriterer.

 

Vel,vel. Med litt innsats, så tror jeg nok jeg kan tilpasse båten til kalesjen denne gangen ;-)

 

Håper du får det i orden. Alf Hansen er en solid leverandør som det fint går an å snakke med. (Min erfaring, da)

 

Hilsen

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Ja irriterende å finne ut slikt i ettertid.

 

Skal bli spennende å høre hva slags svar du får.

 

Alf Hansen er jo iallefall annerkjent og etter min (og tydeligvis andres) erfaring greie å ha med å gjøre så det kan jo hende dette går en eller annen vei :smiley:

 

Lykke til :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Det kan jo være at forrige eier har montert kalesjen selv, og rett og slett gjort en dårlig jobb! Mye kan gjøres med justering av lengde og plassering av bøyler, plassering av knapper etc. Eller så kan det rett og slett være et "mandagsprodukt" som du sier. Men Alf Hansen er nå kjent for å lage gode kalesjer da, så det kan jo være feilen ligger andre steder. Har du forresten oversiktsbilder som viser hele kalesjen? Lettere å se helheten i det da...

 

Holder med Index. På mange båter får du bestilt kalesjesett med bøyler ferdig til og montere. Det betyr at du selv må sette opp bøyler og knapper som Index sier. Jeg gjorde dette med min forrige båt , og det var fakktisk mere vrient en det så ut som. Prøv og løssne alle knappene og trekk den litt frem og tilbake for og se om det kan se bedre ut.. Nå ser den litt stramm ut noen steder og slakk ut andre steder.

Link to post
Holder med Index. På mange båter får du bestilt kalesjesett med bøyler ferdig til og montere. Det betyr at du selv må sette opp bøyler og knapper som Index sier. Jeg gjorde dette med min forrige båt , og det var fakktisk mere vrient en det så ut som. Prøv og løssne alle knappene og trekk den litt frem og tilbake for og se om det kan se bedre ut.. Nå ser den litt stramm ut noen steder og slakk ut andre steder.

 

Tror nok ikke det er saken her, båten har nok hatt kalesje som ny forstod jeg det som når jeg pratet med forrige eier ifm salget.

Men om du ser på bildet med glidelåsen der den ser merkelig ut, hvis jeg fester kalesjen slik at det blir riktig der, så får jeg en bul på størrelse med at jeg kan ta inn knyttneven mellom lista og kalesja., og den vil bli slapp hele veien og i hvertfall passe feil resten av fronten.

 

Det som kan gjøres, er å sprette opp glidelåsen, og klippe til og sy på nytt slik at det blir rett, da vil den være helt grei i fronten.

Men de åpningene på sidene, der det er buet i stedenfor skrått, de er nok litt værre å gjøre noe med ja.

Bak skulle de festene til ringene vært høyere oppe, nå har jeg måtte bruke O-ringer i stedenfor gummiringene for å feste kalesjen bak, det finnes ikke kortere ringer, så da måtte det bli o-ringer i stedenfor. Ikke helt optimalt, men fungerer.

 

Er nesten så jeg har lyst til å kjøpe et laken og strekke det opp over den eksisterende kalesjen og så kjapt over, og tusje hvor ting skal være osv, så blir det som en slags mal. Noen som har gjort noe slikt før?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Ser nesten ut som om den er laget på frihånd..

 

Men det er et problem med en "snekke" kalesje på daycruiser. Uten avtagbare sider og akter del vil det bli

problemer med passformen i hjørnene.

Når man tar mål på en slik kalesje legger man gjerne hel duk tvers over, merker for hjørner etc og syr inn vinduene

etter på.

Om man ikke er på plass og prøver ut etter hvert vil det ganske sikkert bli feil.

 

Hadde produsenten brukt en mal som var merket for hver del av kalesjen vill resultatet blitt mye bedre.

Og laget avtagbare sider blir hver del lettere å tilpasse.

 

Om du kan løsne på bøyler eller stag kan du kanskje justere inn noe slakk her og der.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Hei igjen,

 

Har nå hatt kontakt med produsenten, snakk om supre folk :-) (Meget god service)

(Har nå lært at selv om kalesjen er gammel, kontakt produsenten først.)

De ville hjelpe med å få den i orden, så da ordner det seg :-)

 

Vi hadde en prat på telefonen og gikk igjennom de tingene som var feil på, og ble enige om at jeg sender opp kalesjen til dem, så skal dem ordne det.

Dette tross de mente at den var ca 3-4 år gammel kalesje.

 

ps: Denne tråden var aldri ment for å sette dem i noe dårlig lys eller noe, bare så det er sagt, årsaken til at jeg spurte her var rett og slett for å få tips til hvordan selv å få fikse opp i det.

At produsenten her vil rette opp i det for meg er meget positivt, og jeg er helt klar for hvor jeg skal handle kalesje neste gang :-D

 

Skal nå få merket og gjort de tingene, så sendes den i posten :-)

 

Til Alf Hansen: Takker og bukker, super service!

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
ps: Denne tråden var aldri ment for å sette dem i noe dårlig lys eller noe, bare så det er sagt, årsaken til at jeg spurte her var rett og slett for å få tips til hvordan selv å få fikse opp i det.

 

Det inntrykekt har jeg heller aldri hatt, at du har ment å sette noen i dårlig lys.

 

En tråd til etterfølgelse skulle jeg mene

:yesnod:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Hei igjen,

 

Har nå hatt kontakt med produsenten, snakk om supre folk :-) (Meget god service)

(Har nå lært at selv om kalesjen er gammel, kontakt produsenten først.)

De ville hjelpe med å få den i orden, så da ordner det seg :-)

 

Vi hadde en prat på telefonen og gikk igjennom de tingene som var feil på, og ble enige om at jeg sender opp kalesjen til dem, så skal dem ordne det.

Dette tross de mente at den var ca 3-4 år gammel kalesje.

 

ps: Denne tråden var aldri ment for å sette dem i noe dårlig lys eller noe, bare så det er sagt, årsaken til at jeg spurte her var rett og slett for å få tips til hvordan selv å få fikse opp i det.

At produsenten her vil rette opp i det for meg er meget positivt, og jeg er helt klar for hvor jeg skal handle kalesje neste gang :-D

 

Skal nå få merket og gjort de tingene, så sendes den i posten :-)

 

Til Alf Hansen: Takker og bukker, super service!

 

Alf Hansen er en grei kar, jeg fikk den svært så spesielle kalesjen til min tidligere Viksund fra han, off-senter styrhus og kalesje fremfor døra. Den passet bra, noe var det å utsette, mens å var det jo også en komplisert affære. Jeg likte ikke at det var ca 5 cm lavere på bakerste bøyle, men, men...

 

Nå har jeg bestilt cockpitkalesje av AlfH, den blir sikkert bra, men han må følges opp. Avtalen er at han skal ta mål på en båt i Oslo. Først skulle de ta mål på den som var på båtmessa, men det glemte han. Dette fant jeg ut fordi magefølelsen min sa at jeg burde ringe å sjekke om han hadde fått fikset det. Vel så ble det avtalt at han skulle ta mål på denne båten som nå står på Nærsnes... Vel, ringte i dag og njet, hadde glemt det igjen... Vel, vi får håpe Nelson ikke har solgt båten som skulle tas mål av...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Alf Hansen er en grei kar og gjør en god jobb. Det beste er at han monterer kalesjen, om det er mulig. Han bør også ta målene før han syr den. Har erfart at da blir resultatet best. Som nevnt så er det meget viktig hvordan knappene monteres og hvilken en monterer først etc. Av erfaring så vet jeg at nå er det fullt kjør hos Alf Hansen. De jobber nær livet av seg ved sesongstart. Den beste servicen får du på høsten, da har de meget god tid.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...