Jump to content

Svenskekysten på denne årstiden

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei

Skal snart ha noen uker fri i forb. med ny jobb og håper å få en lengre båttur i den anledningen.

Vi har lyst på en sverigetur som vi hadde på sen-sommeren i fjor. Da gikk turen fra Kristiansand og langs kysten til Smøgen.

Men hvordan er det i gjestehavner på denne årstiden (eller 2-4uker frem)? Er det vann, dusjmuligheter, åpne butikker, boder osv...?

Regner jo med det er stille og rolig, men er det helt dødt?

Satser på godt vær og fine båtturer, blir nok sjøsetting til uka :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Det er stille, ja - og det er jo også en del av sjarmen nå? Mye er selvfølgelig stengt når det gjelder restauranter, men havnene som sådan er jo åpne. Jeg vil tro du bør sjekke hver enkelt på forhånd, om de har dusj og strøm og denslags tilgjengelig. Du finner kontaktinfo her: http://www.maringuiden.se/gasthamnar/;kustkort=93

Både Strømstad, Grebbestad og Kungshamn (og ikke minst Lysekil!) er "helårsbyer", selv om restauranttilbudet er magrere enn ellers. Jeg vil tro du får deg en dusj hvs du spør. Straks du runder 1. mai begynner det å skje ting, men fullt servicenivå over hele linja er det jo ikke før i juni.

Fordelen nå og fremover mot midtsommer er jo at det er plass i alle gjestehavner, og en dukkert i sjøen frisker jo opp og renser luftveiene om dusjfaselitetene mangler..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ja det med god plass setter jeg pris på.

(Selv om jeg har fått meg baugpropell....) :wink:

Men noe bading i sjøen blir det ikke på en stund. Da er det med våtdrakt isåfall :diving:

Bare å satse på noelunde vær, så blir det nok en fin tur isåfall.

mvh

Christian

Min erfaring er at svenskene er flinke til å få koblet til søtvannet - om de i det hele tatt har stengt det.

Jeg har i mange år seilt nedover vestkysten av Sverige og det er stort sett lett å få gode plasser frem til omlag 4. juli.

Det er hovedsakelig i den norske fellesferien + 2 uker i etterkant at det er trangt på den svenske vestkysten + Læsø + Anholt + endel danske havner.

Misunner deg en tidlig ferietur. Flott om du legger ut både reisebeskrivelse og bilder fra turen.

Jeg er litt spent på å høre hvordan du seiler fra Kristiansand. Går du over til Thyborön (ca 90 nm) og videre gjennom Limfjorden, eller nord om Skagen?

Hei!

På vår forrige tur kjørte vi til hvaler første dagen (fra Blindleia ved Lillesand). Krysset Oslofjorden ved Tjøme.

Ble jo som en transportetappe store deler av turen, men været var flott og vi durte bare på :smiley: Startet ca 09.00 fra Blindleia og var ved Hvaler kl.19.00. Bunkret ved Tjøme.

På hjemturen somlet vi en del, og hadde bl.annet noen netter ved Jomfruland. Utrolig fin plass.

Blir nok noenlunde samme ruta i år, om vi får til turen. Sjøsetting til Torsdag. Fyrte Yanmaren idag, det var en god følelse :smiley:

mvh

Christian

Några duschar finns inte tillgängliga i hamnarna ännu. Många stänger också av elskåpen fram till maj. Vatten finns det heller inte många som har kopplat på ännu. Detta gäller i alla fall Lysekil och hamnarna där omkring. El finns i Lysekil, Kungshamn, men inte i smögen där stora delar av bryggan är under reparation.

• 3 weeks later...

Ja nå er det blitt Mai, og værutsiktene ser bra ut fremover. Har fulgt med på langtidsvarselet, og de melder relativt pent vær og lite vind til uka.

Helga blir på sjøen med venner, planlegger å hjemom søndag, for så å reise mot Sverige mandag. Vi tar turen litt som den kommer. Vi tenker oss iallefall ei overnatting ved Jomfruland, så ser vi hvordan det går videre. Og kommer vi ikke helt til Sverige, er jo ikke det noe krise heller. Det viktigste er jo å være på båttur :smiley:

• 3 weeks later...

Hei igjen.

Kom igår hjem etter en vellykket Sverige-tur, og et vær en bare kan drømme om :smiley:

Vi kastet loss 5 mai kl. 13.40 fra Kristiansand og var fortøyd på Jomfruland 19.55 som var målet for dagen. Lå utaskjærs stort sett hele turen og koste oss. Måtte til land nær Grimstad pga trøbbel med diesel-tilførselen. Mistet turtall, og måtte kjøre på redusert fart inn til land. Byttet dieselfilter (som var nytt, og så nytt ut også....) Hadde også ute ei gummikule som er en slags enveisventil i grovfilteret. Kan være denne som har tulla litt.

Vel,vel... Resten av turen gikk knirkefritt iallefall.

På jomfruland var fasilitetene, dvs dusj og toalett åpne. Vi lå der 2 netter. Må være verdens fineste øy :smiley:

Et bilde fra kveldsstemningen:

img_4831.jpg

7 mai kl. 8.20 var vi klare for overfarten til Sverige. Det var flatt hav, og etter langesundsfjorden var det kurs mot Strømstad.

Mot sverige:

paa_vei_mot_sverige.jpg

Vi måtte kjøre rundt en "tåkedott" like før vi traff svenskekysten, ellers var det god sikt. Mye graps i havet etter flommen, men det var lett å få øye på når det var så stille. Ankom Strømstad 12.55.

Kostet ikke noe å overnatte nå før pinsen, kun 30 kr/person for dusj og toaletter. Det var jammen ikke mye båter, men så er det jo ikke akkurat fellesferie heller :lol:

Bilde fra Strømstad:

baaten_i_stroemstad.jpg

Etter 2 netter i Strømstad var vi klare for Smøgen. Hadde en fin tur nedover. Sveipet innom Grebbestad- så helt daut ut. Dro gjennom Hamburgsund og Sotenkanalen. Ankom Smøgen 15.40. Ikke mange båtene her heller, nei! Deler av brygga var under restaurering og stengt. På lørdagen livnet det veldig opp. Kom flere båter og det var liv på bryggene. En del butikker åpnet, sikkert for første gang i år. Tok en tur over til Kungshamn for å handle/ dusje på ettermiddagen.

Dusjingen var noe dårlige greier. Luktet piss i dusjen, og vannet var iskaldt! Ikke forberedt for sesongen der, nei :nonod:

Returnerte til Smøgen.

Kveld i Smøgen:

solnedgang_i_smoegen.jpg

Dagen etter dro vi mot lysekil, og havnet på Gullholmen etter tips fra noen hyggelige svensker.

Utrolig fin øy med masse fine små hus tett i tett. Virkelig en opplevelse å være der!

gullholmen.jpg

Nå begynte hjemturen å nærme seg. Kort fortalt(begynner å bli sent :smiley: ):

Dro tilbake til Strømstad og overnattet der, dro derfra til Tønsbergsfjorden hvor vi overnattet i uthavn (Lindholmen??)Mer sjø enn kona likte over oslofjorden. Bestemte oss for å reise tidlig neste morgen. Dro 05.45 derfra og ankom Jomfruland 08.00. Hadde 3 timers siesta. Vandret rundt på øya en stund. Mye artig å se. Overnattet og reiste hjem Torsdag 15/5. Brukte lang tid på turen hjem og var innom litt krinkler og kroker på veien.

Kort fortalt en fantastisk tur og et fantastisk vær :flag:

Mvh

Christian

Helt riktig Pascal. Leste at Gullholmen var en av de travleste havnene om sommeren. Kan godt forstå det.

Legger ved bilde av gjestebrygga også :smiley:

img_4888.jpg

Har vært på Bohuskysten ca 10 sommre, i år er føste gangen vi var her på våren dro 28 April og er nå på vei opp Göta Kanal, var jo selvfølgelig knallheldige med været, men å dra på tur utenfor sessongen frister definitivt til gjentagelse:

- Alene på de fineste naturhavnene i pærlevær er unik naturopplevele

- Man ligger gratis i mange av gjestehavnene og det er god plass

- Ferskvann var ikkenoe problem, men noen av gjestehavnene hadde ikke åpnet og manglet strøm og vaskemuligheter

- Lokalbefolkningen har tid til å ta seg en prat

- Man slipper alle harry motorbåtførere

- Det er så kaldt i vannet at man slipper å lure på å bade i havet

- Det eneste aberet var at Smögen var stengt....

For andre erfaringer, bilder og sånt kan dere ta en titt på bloggen vår

- Man slipper alle harry motorbåtførere

Fysj..... Det var stygt sagt. Er motorbåtførere harry?? Her er du litt kategorisk :wink:

Et bilde fra kveldsstemningen:

img_4831.jpg

Jomfruland er like vakker som alltid ser jeg..... ikke rart man finner seg godt tilrette på denne vakre øyen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

img_4824.jpg

Ja, en blir nesten filosofisk av å vandre rundt på øya.... Bare lyd av sjø og fuglesang... Hvis ikke bøndene er i arbeid med traktoren da :smiley:

Vi rakk å få med oss hvitveis-blomstringen (mat for kona :wink: ) på turen bort. Det er øya godt kjent for.

Sydvesten: Skulle tro avataren din var en kopi av skøyta på forrige bilde.

Er ikkje det brua du må kjøre over for å komme fra Kungshavn og ut til Smøgen?

Har stått oppå der og tatt solnedgangsbilde ein gang i tida.

Det er vel det det er ja. Viste jeg hadde sett brua mange ganger. Men aa huske hvor? Brua mellom Kungshavn og smogen. At det er laser maaling i det omraadet er bare fint. Faa plasser det er saa mye baat paa sommeren som akkurat i dette omraadet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Syns tulle kjoringen i det omraadet er vaerst naar en gaar nord over. Virker som enkelte skal forsoke aa pasere saa mange som mulig for aa komme forst til Soten kanalen. Og her er ikke Norrbaggar noe vaerre enn svensker. De som har absolutt storst fart er som regel Store Nimbus "Skjaergaardsjepper" Med blaatt skrog og saant flagg. :flag_sw: Er vel hyttefolk.

Stort sett det samme greiene i Kragero skjaergaarden, da med norske flagg. Men det er en helt annen historie.

Redigert. Retta paa noen Leifer.Litt skrivevansker har jeg i utgangspunktet. Men men engelsk tastatur blir det bare rot.

Edited by Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Da vi var der i pinsehelgen fredag 9/5-søndag hadde mange boder åpent, trolig for første gang i år. Bakeriet og begge fiskebutikkene var åpne. Ganske mye folk på lørdagen. Sikkert mange fasboende, for det var ikke allverdens med båter.

Var også beskjeden vi fikk før avreise: Åpent i helgene. Men det gjaldt jo ikke alle. Og store deler av bryggen var stengt.

Mvh

Christian