Aloha II Startet 11.April.2008 Del på Facebook Startet 11.April.2008 Hei. Nå har jeg lest alle slags avhandlinger, og forklaringer som finnes her inne, men har egentlig ikke klart å finne ut om jeg trenger komplett landstrømsentral med det som finnes av skiller etc, når det eneste jeg skal koble til 230V er en dobbeltisolert lader. Kan noen som vet dette gi meg ett kort og konsist svar på dette uten at jeg trenger å sitte i flere timer å lese om diverse elektriske formler etc. På forhånd takk. Med vennlig hilsen Henrik Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
10ta9c Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Har også skummet gjennom noen tusen innlegg på jakt etter et svar på dette. Slik jeg forstår det, er svaret nei. Bruker man kun det elektiske anlegget ombord, og har strøm fra land koblet til en lader, skulle man slippe unna landstrømsproblematikken. Er dette feil, blir det nok raskt korrigert. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
logget av Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Det er lov å ta en skjøteledning om bord for å lade batteriene. Man benytter seg da av et regelverk hvor da man ikke har en fast installasjon, men et midlertidig behov. Hvor lang tid midlertidig er, ja det er ikke godt å si. Benytter strøm under tilsyn blir vel brukt som rimelig midlertidig. Så avhenger det vel litt av hvor utholdende du er, og noen holder ut ganske lenge. Har du behov for strøm ut over dette, så skal du strengt tatt ha en godkjent installasjon i båten. Jeg vet at det i noen tråder på forumet er rimelig kompliserte. Årsaken til dette er ikke regelverket. Det er alle forsøkene på å vri seg unna regelverket som gjør det hele komplisert. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 11.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2008 Og dette kan gjøres uten noen økning i risikoen for galv.korrosjon?? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
logget av Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Galvanisk korrosjon oppstår ikke ved bruk eller som følge av en dobbelisolert lader. (x) Det vil i så fall være helt andre grunner til at båten korroderer. (x) Svært skjeldent så forekommer det at en båt korroderer som følge av at en lader står på, men da må det erfaringsvis også være en feil i båten på samme tid. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 11.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2008 Tusen takk for ett greit svar jeg har lett tusenvis av spaltemeter på å finne. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
index Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Jeg endte også opp med samme løsning! Delvis "fastmontert" skjøteledning, dobbeltisolert batterilader og ellers kun brukt til dobbeltisolerte apparater. Totalt sett en plass midt mellom lovlig og ulovlig, alt etter hvordan man ser det. Men 100% trygt med tanke på tæring, og det var vel det viktigste i mitt tilfelle. hadde jeg derimot hatt varmtvannstank, så måtte jeg nok hatt fullt landstrømsopplegg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smaapala Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Hei Som hovedregel kan en bruke en lader som har trafo og er dobbelt isolert. Når det gjelder type Switch mode er nok spørsmålet ikke så enkelt. Noen typer Switch mode har kontakt mellom ene fasen og jord (-) på batteri. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Når det gjelder type Switch mode er nok spørsmålet ikke så enkelt. Noen typer Switch mode har kontakt mellom ene fasen og jord (-) på batteri. Det stemmer, derfor skulle man forsikre seg at laderens beskrivelse gi uttale om det. Vær altså obs hvis ikke denne definisjonen er klart. Dette gjelder forresten også trafoladere. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Janee Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Hva mener dere med kontakt mellom ene fasen og jord (batteri minus)? Noen switch mode ladere har tilbakekopling fra sekundærside (batteri side) til primærside (230V) via 2 stk seriekoplede Y-kondensatorer over det galvaniske skillet. Hver y-kondensator danner da ett isolasjonsnivå (Y1=Basic isolasjon, Y2= Reinforced isolasjon). (Tilbakekobling kan også gjøres med ekstra trafo eller via optokopler) Jeg ser ikke hva som er problemet med denne løsningen! Snakker vi om andre koplinger har vi vel ikke med dobbeltisolert apparat å gjøre.....??? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Det menes vel at det er kontakt mellom landjord og 12 volt minus(?). Med dobb.isolert er det i alle fall ingen SLIK kontakt, uansett switchmode eller lineær regulert lader. De med HF radio ombord må være obs på at switchmode lader lager støy (mye støy) på radioen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 (redigert) Det som vi mener er at det finnes switch mode ladere som ikke er "helt tett". Dette pga. noen rare komponenter som tilatter gjennomgang av likestrøm uansett. Ikke spørr meg detaljert om hvordan, men dette finnes og de kaller seg også galvanisk isolert. Klart for meg er bare at slike ladere er av dårlig kvalitet og kan føre til galvanisk korrosjon. Ellers finnes det klassiske tilfelle av switch mode ladere som har komplett gjennomgang mellom batteri og jord. Disse kan ikke kalles galvanisk isolert, og det gjør produsentene ikke, men slik både kan og blir jo reklamert som switch mode ladere uansett. Problemet med det er at nesten alle forbrukere (kjøpere) tenker automatisk at slik er galvanisk isolert, siden de fleste switch mode ladere er det. Men det finnes ingen "automatikk" i det og det er bare få mennesker som spør -direkte- om galvanisk isolering av ladere. Så kan man bare henvise på problemstillingen og håpe at det er mange nok som hører det. Jørg Redigert 11.April.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
logget av Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Jeg vet at det i noen tråder på forumet er rimelig kompliserte. Årsaken til dette er ikke regelverket. Det er alle forsøkene på å vri seg unna regelverket som gjør det hele komplisert. Totalt sett en plass midt mellom lovlig og ulovlig, alt etter hvordan man ser det. Betyr dette at du ikke visste hva regelverket sier om akkurat dette? eller har du bevisst tøyd reglene litt fordi du mener du har en fordel av å gjøre det slik? Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Men hva er et "skikkelig" landsrømopplegg? I min båt er det lagt opp et inntak for landstøm, hvorfra det går en kabel til en sentral med to uttak med jordfeilbrytere. Men det finnes ingen videre forbindelse fra denne boksen til til noe jordingspunkt i båten. Så dette må vel være akkurat det samme som å dra en skjøteledning ombord? Og til disse uttakene kobler jeg kun dobbeltisolerte apparater, og en lader med galvanisk skille. Kan jeg føle meg trygg Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
logget av Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Men hva er et "skikkelig" landsrømopplegg? I min båt er det lagt opp et inntak for landstøm, hvorfra det går en kabel til en sentral med to uttak med jordfeilbrytere. Men det finnes ingen videre forbindelse fra denne boksen til til noe jordingspunkt i båten. Så dette må vel være akkurat det samme som å dra en skjøteledning ombord? Og til disse uttakene kobler jeg kun dobbeltisolerte apparater, og en lader med galvanisk skille.Kan jeg føle meg trygg Det vil alltid være svakheter i systemene rundt omkring som forsterkes ved feil. Regelverket er allikevel bygget opp slik at man i best mulig grad skal oppnå primærbeskyttelse for eget anlegg. Dette oppnår man best ved å installere en egen inntaksboks med overstrøm og jordfeilvern i båten slik at ansvarsforholdene er klare på dette punktet. Du har ansvaret for båten din, og eieren av marinaen har ansvaret for det elektriske anlegget på land. Bruker du bare dobbelisolerte forbrukere som tilfredsstiller kravene for bruk i båt er du rimelig sikret mot alt som normalt går galt slik du beskriver anlegget ditt. For økt personsikkerhet så ville det være en fordel å koble beskyttelsesjord til en dynaplate med kontakt til sjøen hvis du har topolt likestrømsanlegg i båten, eller en beskyttelsesleder til minus på batteriet hvis du har enpolt elektrisk likestrømsanlegg. Det er i tilfelle du bruker forbrukere som krever beskyttelsesjord. Det er sistnevnte system som skaper en opphauset debatt rundt korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.