Jump to content

Dobbeltisolert batterilader


Aloha II

Recommended Posts

Hei.

 

Nå har jeg lest alle slags avhandlinger, og forklaringer som finnes her inne, men har egentlig ikke klart å finne ut om jeg trenger komplett landstrømsentral med det som finnes av skiller etc, når det eneste jeg skal koble til 230V er en dobbeltisolert lader.

Kan noen som vet dette gi meg ett kort og konsist svar på dette uten at jeg trenger å sitte i flere timer å lese om diverse elektriske formler etc.

 

På forhånd takk.

Med vennlig hilsen

Henrik

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post

Det er lov å ta en skjøteledning om bord for å lade batteriene. Man benytter seg da av et regelverk hvor da man ikke har en fast installasjon, men et midlertidig behov.

Hvor lang tid midlertidig er, ja det er ikke godt å si. Benytter strøm under tilsyn blir vel brukt som rimelig midlertidig. Så avhenger det vel litt av hvor utholdende du er, og noen holder ut ganske lenge.

Har du behov for strøm ut over dette, så skal du strengt tatt ha en godkjent installasjon i båten.

 

Jeg vet at det i noen tråder på forumet er rimelig kompliserte. Årsaken til dette er ikke regelverket. Det er alle forsøkene på å vri seg unna regelverket som gjør det hele komplisert. :smiley:

Link to post

Galvanisk korrosjon oppstår ikke ved bruk eller som følge av en dobbelisolert lader. (x)

Det vil i så fall være helt andre grunner til at båten korroderer.

(x) Svært skjeldent så forekommer det at en båt korroderer som følge av at en lader står på, men da må det erfaringsvis også være en feil i båten på samme tid.

Link to post

Jeg endte også opp med samme løsning! Delvis "fastmontert" skjøteledning, dobbeltisolert batterilader og ellers kun brukt til dobbeltisolerte apparater. Totalt sett en plass midt mellom lovlig og ulovlig, alt etter hvordan man ser det. Men 100% trygt med tanke på tæring, og det var vel det viktigste i mitt tilfelle. hadde jeg derimot hatt varmtvannstank, så måtte jeg nok hatt fullt landstrømsopplegg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Når det gjelder type Switch mode er nok spørsmålet ikke så enkelt. Noen typer Switch mode har kontakt mellom ene fasen og jord (-) på batteri.

Det stemmer, derfor skulle man forsikre seg at laderens beskrivelse gi uttale om det.

Vær altså obs hvis ikke denne definisjonen er klart.

 

Dette gjelder forresten også trafoladere.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hva mener dere med kontakt mellom ene fasen og jord (batteri minus)? :confused:

Noen switch mode ladere har tilbakekopling fra sekundærside (batteri side) til primærside (230V) via 2 stk seriekoplede

Y-kondensatorer over det galvaniske skillet. Hver y-kondensator danner da ett isolasjonsnivå (Y1=Basic isolasjon, Y2= Reinforced isolasjon).

(Tilbakekobling kan også gjøres med ekstra trafo eller via optokopler) Jeg ser ikke hva som er problemet med denne løsningen!

 

Snakker vi om andre koplinger har vi vel ikke med dobbeltisolert apparat å gjøre.....???

Link to post

Det som vi mener er at det finnes switch mode ladere som ikke er "helt tett".

Dette pga. noen rare komponenter som tilatter gjennomgang av likestrøm uansett.

 

Ikke spørr meg detaljert om hvordan, men dette finnes og de kaller seg også galvanisk isolert.

Klart for meg er bare at slike ladere er av dårlig kvalitet og kan føre til galvanisk korrosjon.

 

 

Ellers finnes det klassiske tilfelle av switch mode ladere som har komplett gjennomgang mellom batteri og jord.

Disse kan ikke kalles galvanisk isolert, og det gjør produsentene ikke,

men slik både kan og blir jo reklamert som switch mode ladere uansett.

 

Problemet med det er at nesten alle forbrukere (kjøpere) tenker automatisk at slik er galvanisk isolert,

siden de fleste switch mode ladere er det.

Men det finnes ingen "automatikk" i det og det er bare få mennesker som spør -direkte- om galvanisk isolering av ladere.

 

Så kan man bare henvise på problemstillingen og håpe at det er mange nok som hører det.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Jeg vet at det i noen tråder på forumet er rimelig kompliserte. Årsaken til dette er ikke regelverket. Det er alle forsøkene på å vri seg unna regelverket som gjør det hele komplisert. :smiley:

 

 

Totalt sett en plass midt mellom lovlig og ulovlig, alt etter hvordan man ser det.

 

Betyr dette at du ikke visste hva regelverket sier om akkurat dette? eller har du bevisst tøyd reglene litt fordi du mener du har en fordel av å gjøre det slik?

Link to post

Men hva er et "skikkelig" landsrømopplegg? I min båt er det lagt opp et inntak for landstøm, hvorfra det går en kabel til en sentral med to uttak med jordfeilbrytere. Men det finnes ingen videre forbindelse fra denne boksen til til noe jordingspunkt i båten. Så dette må vel være akkurat det samme som å dra en skjøteledning ombord? Og til disse uttakene kobler jeg kun dobbeltisolerte apparater, og en lader med galvanisk skille.

Kan jeg føle meg trygg :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Men hva er et "skikkelig" landsrømopplegg? I min båt er det lagt opp et inntak for landstøm, hvorfra det går en kabel til en sentral med to uttak med jordfeilbrytere. Men det finnes ingen videre forbindelse fra denne boksen til til noe jordingspunkt i båten. Så dette må vel være akkurat det samme som å dra en skjøteledning ombord? Og til disse uttakene kobler jeg kun dobbeltisolerte apparater, og en lader med galvanisk skille.

Kan jeg føle meg trygg :confused:

Det vil alltid være svakheter i systemene rundt omkring som forsterkes ved feil. Regelverket er allikevel bygget opp slik at man i best mulig grad skal oppnå primærbeskyttelse for eget anlegg.

Dette oppnår man best ved å installere en egen inntaksboks med overstrøm og jordfeilvern i båten slik at ansvarsforholdene er klare på dette punktet.

Du har ansvaret for båten din, og eieren av marinaen har ansvaret for det elektriske anlegget på land.

Bruker du bare dobbelisolerte forbrukere som tilfredsstiller kravene for bruk i båt er du rimelig sikret mot alt som normalt går galt slik du beskriver anlegget ditt.

For økt personsikkerhet så ville det være en fordel å koble beskyttelsesjord til en dynaplate med kontakt til sjøen hvis du har topolt likestrømsanlegg i båten, eller en beskyttelsesleder til minus på batteriet hvis du har enpolt elektrisk likestrømsanlegg.

Det er i tilfelle du bruker forbrukere som krever beskyttelsesjord.

Det er sistnevnte system som skaper en opphauset debatt rundt korrosjon.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...