HMS Lynet Startet 12.April.2008 Del på Facebook Startet 12.April.2008 Testa i dag min pioner 325 (125kg) me 40hk tohatsu 2 takter (80kg 07mod) meg og bensintak blir det vel ca 300kg tilsammen. Hadde me meg gpsen fra bilen som farts måling, ble da litt skuffet over at de nermere 300kg på en 10.5 fots båt bare bevegde seg 56km/t (er vel ganske nøyaktig 30 knop) på full gass. Forøverig så gikk båten riktig så stabilt i vannet. muligens kan jeg takke powertilten for dette. 1. Dette er ei plastjolle som har en del riper under - Kan polering hjelpe meg der? vet ikke hvor mye småriper bremser fart. 2. Fikk ikke skjekka om motoren er i riktig posisjon i forhold til båten, hengeren gjorde d ikke mulig å skjekke. - For langt nede, for mye motstand? 3. 40 hk er kanskje beregna til å flytte litt mere vekt - Propellen er muligens for stor? jeg hadde ønsket meg nermere 40 knop, skjekka litt med en pitch calc jeg har, med all info stod alle planende skrog at den skulle gå en del bedre en 30 knop som den da altså gjør. Om jeg ikke får forbedret dette har jeg en 40hk lang stamme kjørt 5 timer til salg :P (Driver fortsatt og kjører inn, så kan ikke kjøre så lenge på full gass. men tviler på dette forbedrer seg etter innkjøring) Har dere noen meninger/ råd ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Sjekk dette: 1. Motor skal ikke stå lavere enn at undersiden av kavitasjonsplata er i samme plan som laveste punkt på båten. Gjør den det, så mister du mye fart. Det ver bedre å heve motoren litt og skaffe til veie en propell som er laget for høy montering. 2. Motoren skal nå maks turtall med den typiske lasten du vil ha i båten. Da har du riktig pitch på propellen. 3. det er viktig at trimvinkelen på motoren er optimal i forhold til båttypen, normalt så langt ut som propellen har fult grep i planefart. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
HMS Lynet Svart 12.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2008 nådde riktig turtall 5700-5800, en stålpropell har vel bedre slipp % en en standard alu Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Det stemmer, stålpropellen er også effektivere enn alu propellen. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Bearded Beast Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 (redigert) denne båten er da godkjent for 15 hk så den heilt store farten er vel ikkje å forvente. fant en snutt på youtube der en luring hadde satt på en 75hk. skulle da greie 43 iflg teksten men den woblet sånn det var like før den velta med en stor smell. for å sjå om motoren har riktig høyde så kan du stikke et målebånd nedi sjøen å hekte på nederste punkt midt på båten og måle opp til akterspeilets øvre kant. om du da måler 20tommer så er det ok.. iflg pioners spesifikasjoner så skal denne båten ha std 20" og som du sier så har du lang stamme så det skulle være ok! det blir å trimme ut motoren for å få båten opp av sjøen som gjeldet mht mest fart. om propellen spinner før båten begynner å daske så er stålpropell veien å gå. om du meina det er verdt det Redigert 12.April.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Golito Svart 12.April.2008 Del på Facebook Svart 12.April.2008 Pioner 325 er ikke akkurat en fartsbåt, så ikke forvent å få 40 ærlige knop;p Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 14.April.2008 Del på Facebook Svart 14.April.2008 Må vel si meg enig med Golito - 40 knop er nok litt i overkant å forvente med en P325 og 40 Hk. Jeg har selv en Yamaha 40 Hk 2 takt på en 14 fot speedbåt og får bare såvidt over 30 knop. Da har jeg også powertrim slik at jeg kan optimere trimvinkelen under kjøring og har turteller og konstaterer at det ikke er noe særlig mer å hente på propell med annen stigning. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ynroenn Svart 14.April.2008 Del på Facebook Svart 14.April.2008 Tror du skal være veldig fornøyd med den farten du oppnår, du er allerede i overkant av det fartsområdet denne båten er laget for. 40 knop med denne båten vil jeg vel nærmest betegne som hasardiøst Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 14.April.2008 Del på Facebook Svart 14.April.2008 Ja, svaret er nok å bytte båt. Sitér dette innlegget Link to post
HMS Lynet Svart 19.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2008 ja, blir vel til det etter hvert :P Sitér dette innlegget Link to post
HMS Lynet Svart 19.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2008 den bikker faktisk 6000 rpm og manualen sir den bør ligge på 5700 på full gass, og føles ut som om den spinner litt paa full gass, ville en stålpropell med 1 " større stigning være gunstig? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 (redigert) må nok til med propellbytte da ja Hvilken propell har du nå? diam x stigning? Redigert 19.April.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Noflow Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 hvor har du båten da? (har store planer om å kjøre fra deg muligens ) Sitér dette innlegget Link to post
HMS Lynet Svart 19.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2008 vet ikke, har ikke kikka på den, det er en standard tohatsu 40hk propell 07mod, må vel være mulig å søke dette opp på nette Sitér dette innlegget Link to post
HMS Lynet Svart 19.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2008 den ligger på flytebrygga ved liaaen der docka lå før :) om du kjører fra meg kjøper jeg ny båt :P dårlig gjort om du får over 30knopp me en 25hk :P Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 haha... har viksunden var i skarbøvika, selv kommer jeg til å ligge i nørvevika, tror nok jeg får over 30, en på herøy har samme båt og motor, han fikk 32-33 knop. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 (redigert) vet ikke, har ikke kikka på den, det er en standard tohatsu 40hk propell 07mod, må vel være mulig å søke dette opp på nette Du må ta av propellen og se da. Det skal stå innstemplet. Men normalt når man bytter fra ucuppet alu til cuppet stål så er det vanlig å oppleve å få senking på ca 150-200rpm i samme dimm. Og videre så vil stignings-endring, endre ytteligere ca 200rpm pr stinging. Redigert 19.April.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
moosewine Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Det er nok dødfødt å prøve å få noe særlig mer fart med denne båten, og alle andre joller på rundt 10 fot, dette går på skroget, uansett hvor mye motor du setter på vil skroget stoppe fartsøkning! I min barndom hadde jeg en With 10 med 30 hester på, synes dette gikk vannvittig fort helt til jeg skulle tøffe meg mot en Windy ...hadde ikke sjangs, når jeg hadde toppfart lå han i marsjfart, så ga han meg et smil og suste forbi og forsvant En annen ting er jo at akselerasjon og slikt blir jo mye gøyere med stor motor, men noe særlig over 30 knop er nok vanskelig å oppnå Sitér dette innlegget . Link to post
-Matros- Svart 19.April.2008 Del på Facebook Svart 19.April.2008 Skal du kjøpe deg ny båt no da? Sitér dette innlegget Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
HMS Lynet Svart 20.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2008 tja, vet ikke helt hva jeg ska gjøre. mulig jeg setter på igjen 25hk, selger 40hk og kjøper noe nytt neste sommer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.