Jump to content

Sikkerhet ombord - Forebyggende tiltak


Batdilla

Recommended Posts

Sikkerhet ombord. Tørt emne. Eller, kanskje ikke? Uansett, det gleder meg at du leser dette. For det betyr at du er opptatt av sikkerheten ombord. Hvis du ikke kan denne tråden utenatt, anbefaler jeg deg å klikke deg tilbake til trådens begynnelse og sette deg litt inn i hva som har vært diskutert tidligere rundt emnet. Og når du kommer tilbake hit, - post dine egne synspunkter om hva som er viktig med tanke på sikkerhet ombord. Hvorfor? - Det merkelige med sikkerhet ombord er at man trenger ikke bry seg om det før man har bruk for det. Og når man først har bruk for det - da gjelder det å ha tenkt litt på forhånd slik at man er litt forberedt på situasjoner som kan oppstå. Lurer du på noe? - Spør! Har du erfart noe som ikke er nevnt i tråden - post noen setninger og la andre lære av det. Båtliv kan i ytterste konsekvens være livsfarlig, eller det kan være et trygt sted for deg og dine. Forskjellen er ofte hva du har lagt ned av tankearbeide i forkant.

 

En utfordring: Hva har den enkelte ombord for å kunne redusere resultatet av en grunnstøtning med hull i skroget som resultat? Hvilke remedier er greie å ha ombord og hvordan tenkes disse brukt? Grunnen til at jeg nevner dette med grunnstøtning, er ordtaket: "Det finnes to typer båtførerere: De som har gått på grunn, og de som kommer til å gå på grunn". Selv tilhører jeg første kategori, men heldigvis skjedde det nær land og i lav hastighet.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hva dere mener med sikkerhet!

Jeg har 40 års erfaring med sjø og båt. Men i 4 meters bølger er sjøkart umulig å avlese i 28 fots.båt. Det var nytt for meg.

 

Selv vi som er vant til å navigere kan bli perpleks over den fasinerende virklighet som ikke står i boken.

 

Mann over bord er det bare skipperen som kan prosedyrene for. Alle andre later som om de deltar. Sikkerhet forsvinner når mer enn ett ledd er ansvarlig for sikkerhet.

 

Skipper må ha varmedress med flytemiddler, og fire røde og fire hvite signalraketter i brystlommen. Mannskapet kan du snakke til, trene og når det smeller er all lærdom vekke. Det er kul umulig å satse eget liv et på norske amatørmannskaper - de fortår ikke lenger alvorert i storm i seilbåt i nordsjøen

Link to post
Share on other sites

Kan jo fortelle min egen MOB-historie, fra en båt som ligger helt i ro på blank sjø:

Skal padle kajakktur med noen venner, går uti fra Poseidon I, førstemann kommer fint nedi kajakken og padler bort, neste er en jente på ca 1.60/<50 kg. I det hun holder på å sette seg inn i kajakken velter hun, men har fortsatt tak i armen min, så hun kommer ikke lenger ned i sjøen enn ca til hoftene. Altså en rimelig lett person, ikke særlig nedkjølt siden overkroppen er tørr og med lite ekstra vekt i form av væske. Jeg stilte meg utenfor skansekledningen med føttene i spygatt (aktre åpning) slik at jeg i stor grad kunne heise henne rett opp uten å slite med friksjon mot skroget. I tillegg var hun i stand til å få først den ene, så den andre foten opp på fenderlistene som går langs hele båten i vannlinjen, så hun kunne selv sparke fra når jeg hadde heist henne langt nok opp. Likevel, det var tungt å få henne opp, og hadde hun ikke holdt armen min da hun veltet ut av kajakken ville hun havnet dypere, da vet jeg ikke hvordan jeg skulle fått skikkelig tak i henne.

 

Så mye slit selv med en båt med lister den våte kan trø på, og spygatt som lar hjelperen bruke kraften mer effektivt. De fleste her på bp har vel båter som er både glatte på siden og har dekket mye høyere enn Poseidon I, da blir det svært vanskelig å få opp en ufrivillig badegjest.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Bumper opp en gammel tråd ... igjen. Den fortjener det, gjør den ikke?

 

Jeg har lest gjennom alt og prøvd å få med det mest vesentlige på artikkelserien min om sikkerhet i båt - http://www.baatwiki.no/wiki/Sikkerhet - fortsatt mye som mangler der, slik som dekning av uvær (f.eks. strategier for å håndtere uværet), sammenstøt mellom to båter etc - men ellers, er det noe jeg har glemt av? Er det noen måter artiklene kunne vært organisert bedre på? Er det noe som er direkte usant der?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...