Jump to content

Ny mekanisk styresnekke, hva anbefales?

tom-ass

Recommended Posts

Etter vinterlagring i vinter, har jeg omsider dratt frem skuta, og har i dag sett over og prøvd alle funksjoner. Imidlertid satt rattet fast, noe jeg husker at det også gjorde i fjor. Jeg tok dermed i litt, for å løsne det, for det gjorde jeg også i fjor, men nå røyk hele greia, så nå må jeg ha ny styring.

image_00136.jpg

Hva er å annbefale? Jeg tenker på at det skal være lett styring, men alikevel stabilt, slik at jeg ikke må holde konstant på kringla. Jeg må vel ha både wirer og styresnekke tenker jeg, i og med at wireren sitter fast i strømpa.

Båten er en 24 fots sollux med 25 HK.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Hydraulisk styring blir det ikke. Mange grunner FOR det, men økonomisk sett så går det ikke nå.

Men det er en del mekaniske styresnekker å velge mellom, og jeg ser det avhenger av motorstørrelse, pluss at de fleste påpeker at det er til utenbors motorer. Finner ingen på maritim.no som er for snekker, men anntar at de billigste burde holde? Det går jo i under 8 knop hele tiden.

Synspunkter?

Og hvor lang kabel trengs det? Sollux 24 fot.

Redigert av tom-ass (see edit history)

Nå har jeg demontert dørken, men har/får store problemer med å få ut den gamle kabelen, da den er stripsa fast sammen med gass/gir og noen ledninger. Dette er under sepriktanken, under vasken, under førerstolen.

Jeg har målt den med tommestokk, og fikk en lengde på 430cm. Jeg har imidlertid også klart å løsne den, men det går så tungt, så jeg tror jeg bør få en ny. Dessuten setter den seg ved lengere opphold uten bruk.

Er det noe håp for å fikse den gamle, eller skal jeg bare kjøpe en ny?

I ror-enden er det en patent: Kule sitter på roret, og en stålkonstruksjon med hull i, og en hylse som skal dras over:

image_00137.jpg

Er dette en standard-greie, eller er det noe eget? Jeg klarer nemlig ikke å løsne denne fra wireren.

Den overgangen mellom ror og wire er rimelig standard. Jeg hadde den i alle fall på påhengsen min. Kjøpte slik en i fjor på Maritime.

Når det gjelder wire bør denne nyttes samtidig som klokke. Dette fordi "tennene" på wire og i klokke slites til hverandre. Bytter du bare klokke nå så kan det hende at den blir fortere slitt ned. (I alle fall det jeg ble forklart i fjor.)

Skal se om jeg husker modellene jeg kjøpte i fjor...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

De kjører noen gode tilbud på gummijoller. (!)

Ellers har de bunnstoff til rimelig penge (eget merke kr 149,-). Jeg hadde litt groe og slikt i fjor, og tror jeg benyttet det bunnstoffet. Men båten lå helt stille i nesten 3 måneder, så da gror det vel uansett...?

Foreslått "Huskeliste" i full fart:

Kalesjerens

Kalesjeimprignering

Bunnstoff (selvpolerende kr 149,- )

"Pølse" til å legge i kjølsvinet som suger til seg olje osv.

impeller (?)

Engangsdress (til pussing/ stoffing)

Det er i alle fall dette jeg ville bli minnet på tror jeg... - Jeg er så heldig at jeg bor 10 minutter unna Maritime, så jeg er litt bortskjemt slik sett...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Da ble det den styresnekka som KenBjork annbefalte her, og så hadde dem en "overligger-kabel", så da fikk jeg den for 600 spenn, noe som er nesten halv pris.

Ellers ble det både vaskemiddel, diselfilter, fenderholdere, drivstoffmåler, m.m!

Fin butikk dem har forresten!

God pris vart det på deg da ja :flag:

En ting som er å bruke en relativt tynnflytende olje ha på kabelens ender flere gang igjennom sesongen, og la det renne inni også om du får til.

Har gjort det slik selv og jeg har brukt den samme snekka (på 2 båter) før og de er like gode idag, både snekker og kabeler.

Salt er en Uting :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...