Utterndti Startet 15.April.2008 Link til dette innlegget Startet 15.April.2008 Skal bytte knutebelg på VP280, men er ikke tjangs i havet å få løsnet boltene fra hengearm . Har fjernet låseskruer, er bare å vri drevet til styrbord og banke ut bolt på babord side( bankes ifra midt mot side) og motsatt, eller??? Fint hvis noen av dere har gode råd Eirik Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Draco24styling Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 disse boltene er det plass til og slå innover. kan hende knutebelgen din går i stykker. men den skal du vel skifte Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Utterndti Svart 15.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 er du sikker på at de kan slåes utefra og inn, og hvordan er de da å få på igjen...? Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Leidulf Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 slåes utefra og inn da også Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
kritrov Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Hei. de skal slåes uten fra og inn. hadde samme problemet som deg. etter mye arbeid så måtte vi varme opp litt rundt bolten og da fikk vi den ut med litt makt. Sitér dette innlegget Link to post
Utterndti Svart 15.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Ok da prøver jeg det, hva kan brukes til å slå med for å ikke ødelagge bolten ? Er jo et spor i den også (er det for å sentrere til låsebolten?) Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
kritrov Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 går ut i fra at sporet er for å sentrere til låsebolten ja. det anbefales å bruke en messingdor eller lignende for å ikke ødelegge bolten slik at den blir sittende helt fast. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Kan bare bekrefte det som er sagt av andre her. Det enkleste er å slå boltene uten fra og inn. Slå dem helt igjenom og ta dem ut, når du skal montere drevet slår du dem inn uten fra og inn igjen. Bruk en kraftig dor i et materiale som er mykere enn boltene. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Erik Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 Er jo et spor i den også (er det for å sentrere til låsebolten?) Det er for å få dem i rett stilling for at låseskruen skal treffe. Og bare så det er nevnt : Du må selvfølgelig skru ut låseskruene før du kan få løs boltene Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Utterndti Svart 15.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 (redigert) Fikk dem løs, varmet opp bolter og dunket utenfra på begge sider. Løsnet så og si med en gang. Takker for fine tips Nå som drevet er demontert er det vel like greit å gjøre skikelig reint og evt lakkere med seajet....eller har dere andre forslag ? Mvh Eirik Redigert 15.April.2008 av Winracer (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
step Svart 15.April.2008 Link til dette innlegget Svart 15.April.2008 er du sikker på at de kan slåes utefra og inn, og hvordan er de da å få på igjen...? Du må gjøre hullet til boltene godt rent ta ut fiber foringene i drevet. Det er salt avleiring i mellom. Derfor siter boltene fast. Ha på godt med vannfast fett når du monterer så kan du dytte boltene ut med fingerene til neste år Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Draco24styling Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Hva slags lakk du skal bruke, er det nok mange meninger om. Sandblåste, grunnet og lakket drevet mitt for noen år siden. brukte arcanol og bengalakk med godt resultat (sitter enda). Tror nok du vil få problemer med og få ut boltforingene i transomen hele.koster ikke rart. så kjøp nye. Husk også og ta en vacumsjekk på drevet ditt før du setter det på igjen Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Styrbert Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Fikk dem løs, varmet opp bolter og dunket utenfra på begge sider. Løsnet så og si med en gang. Takker for fine tips Nå som drevet er demontert er det vel like greit å gjøre skikelig reint og evt lakkere med seajet....eller har dere andre forslag ? Mvh Eirik Hei! Ang. opphengsboltene har jeg alltid brukt å skru ut låseskruene og deretter skru de inn i enden på hver av boltene. Da vipper du de pent ut med et brekkjern under skruehode (uten å ødelegg gjengene) og en trekloss som anlegg. Jeg gjør ihertfall slik på 290 drevet mitt. Sjekk om 280 drevet har et gjenget hull i hver ende av opphengsboltene... Når du kjøper nylon/plast foringer så kan det lønne seg å kjøpe et servicesett. Det inneholder: Knutebelg, skjoldsink, akselsink, foringer til opphengsbolter, diverse pakninger og splinter. Veil pris kr 790,- Kan tenkes det også er samme bolter for 280/290 drevet. Hør hos en Volvo leverandør. Når du skal ha på plass nye foringer så puss/fres vekk gammelt irr i hullet/godset slik at de nye foringene ikke blir ødelagt. Press eller dunk forsiktig foringene inn sammen med vannfast fett, så er de lettere å fjerne neste gang du bytter belg/servicesett om 2-3 års tid ... Jeg har grunnet drevet mitt med 2 komp. grunning, etter å ha rengjort og mattet det. Påfør så Trilux (hardt bunnstoff for Alubåter) i ønsket farge. Holder groe unna lenge og er mer økonomisk enn spray, synes nå jeg Mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Orginalt har ikke 280 drevet gjenger innv i bolten. usikker om disse passer om hverandre Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Utterndti Svart 16.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 ..mange gode og forskjellige løsninger her , hørte med Volvo Penta tidligere i dag. De rådet meg til å spraye drevet med SeaJet, visstnok det eneste som holder i følge dem. Dessuten mente han at det IKKE var nødvengig å bytte eksosbelg så ofte som knutebelgen, men heller ved behov. Hadde min med (som har vart i 3-4 sesonger), og behøvde ikke bytte den. Fikk med fett til bolter og andre skruer,og nye foringer, selve knuteleddet skulle visst bare sprayes med litt rustløser hvis det var tørt. ..til opplysning; Boltene på 280 drevet har ikke gjenger for skuer, må bankes ut. Men nå er drevet av, knutebelg er byttet og drev og drevhus gjort skikkelig reint og sprayet med Seajet. Ble dritbra, ser nytt ut igjen PS Hvordan får jeg utført dene vakuumtesten som Draco140aq nevner Sitér dette innlegget Mvh Eirik Link to post
Styrbert Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 PS Hvordan får jeg utført dene vakuumtesten som Draco140aq nevner Det er nok best å trykkteste drevet hos et autorisert verksted. Skulle kanskje vært gjort før du skrudde det på. Jeg vet ikke hvordan trykktesteren ser ut, men kanskje du kan låne en av verkstedet? Hvis ikke har du jo god øvelse - av med det igjen og ta det under armen til nærmeste verksted som har trykktester. Men hvorfor trykkteste? Har du mistanke om at du har noen lekkasje? Hvordan var olja du tappet ut ifjor? Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 16.April.2008 Link til dette innlegget Svart 16.April.2008 Min erfaring er at knutebelgen skiftes hvert andre år og s slange og eksosbelg hvert 4 år Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Larspo Svart 19.April.2008 Link til dette innlegget Svart 19.April.2008 (redigert) Det er nok best å trykkteste drevet hos et autorisert verksted. Skulle kanskje vært gjort før du skrudde det på. Jeg vet ikke hvordan trykktesteren ser ut, men kanskje du kan låne en av verkstedet? Hvis ikke har du jo god øvelse - av med det igjen og ta det under armen til nærmeste verksted som har trykktester. Det er viktig å presisere at drevet både skal trykktestes og vakumtestes. Det er vakumtesten som faktisk er den viktigste (den som tester om vann kan trenge inn). Trykktesten tester om olje kan sive ut. Dette er kurrant å gjøre selv om man kjenner hvilke spesifikasjoner trykk og vakuum skal ligge mellom. Blir det for stort trykk/vakuum ødelegges foringene. Ser forøvrig ut som en dobbelvirkende sykkelpumpe, med vakuum på ene nippelen og trykk på andre. (Originale VP testere har en for trykk og en for vakuum). Så har du et manometer tilkoblet bak en ventil som du skrur inn i pluggen for peilepinnen. Bor du i Halden området kan du svinge innom, så kan jeg teste drevet for deg. Redigert 19.April.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.