Jump to content

verneverdig fartøy - erfaring med prosessen?


sjøleik

Recommended Posts

eier en fin gammel fiskeskøyte (Listaskøyte) fra 1938.

Båten var eneste fartøy fra Tananger-området som kom seg over til Skottland under krigen.

Kjøpte båten i 2000, bor i den siden sommer 2001.

Har hatt en større reparasjon i fjor som pga økonomien ikke kan fullføres (investerte hittil 400'000.- :headbang:)

Hørte om en mulighet å få tilskudd fra (???) - men da må båten erklæres som "verneverdig"

Er det noen som har erfaring med dette (haster isåfall :diving: ) - eller er det ingen vits å prøve som privat eier?

Takk på forhånd!

Link to post
Share on other sites

Hei, Hjertelig velkommen til Baatplassen!

 

Poseidon her på baatplassen er med i styret i Norsk Forening for Fartøyvern, kjenner jeg ham rett har han masse gode råd å gi deg. Slik en skute må tas vare på!

 

Og du, flere bilder, takk! Og fortell gjerne mer om skuta!

 

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Hallo Sjøleik og velkommen i dette utmerkede forum!

 

Når det gjelder fartøyvern i alle fasonger så har det vært en av mine store interesser i mange år, så jeg kan forhåpentlig ha ett og annet og bidra med....

 

Det er Riksantikvaren som vurderer fartøyet mht godkjennelse som verneverdig, eller "vernet" som det nå skal hete. Denne vernestatusen har ingen direkte sammenheng med fartøyets alder, slik som på f.eks biler. På fartøyene er det mest en vurdering av sjeldenhet, autentisitet og det kryptiske "uhensiktsmessighetskriteriet", dvs om den er så uhensiktsmessig at den står i fare for å forsvinne.

 

Du bør såvidt jeg kan bedømme søke vernestatus snarest. Det vil også ha visse praktiske fordeler, bl.a. at du slipper unna sjøfartsdirektoratets gebyrer og avgifter, og at du får refundert CO2-avgiften på dieselen - selv om det ikke vil være så mye i ditt tilfelle.

 

Muligheten for støtte er ikke allverdens stor, men jo flere fartøyer som er med og søker, jo mer tyngde legges bak kravene overfor de bevilgende politikerne. I løpet av de årene jeg har vært med har den årlige potten øket fra ca 2 mill til ca 30 mill - så vi er på rett vei . . . .

 

Du bør også søke medlemsskap i Norsk forening for fartøyvern. Der bør du sende søknad snarest etter som årets frist er 1. juni hvis du skal rekke å få søknaden behandlet på årsmøtet.

 

Ta gjerne en direkte henvendelse til fartøyvernforeningen, eller til meg, hvis du har videre spørsmål!

 

Lykke til videre med et flott fartøy!!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

takk for raskt svar!

såvidt jeg forstår reglene om medlemskap i foreningen for fartøyvern må båten være vernet for å bli medlem. Det får jeg sannsynligvis ikke til før 1.juni.

hos Riksantikvaren finner jeg ikke frem til riktig sted hvor en kunne søke om vern av båt, de har bare lenker til div. foreninger (f.eks. forening for fartøyvern som i sin tur viser til Riksantikvaren...)

Tviler forresten på om jeg i det hele tatt får dette til uten kompetent hjelp, siden jeg er

-utlending (østerrike)

-uten fast bopel (selvom båten er ordentlig fotrøyet)

-for tiden uføretrygdet (og derfor ikke kan gjøre like mye fysisk som før)

 

her forresten stedet hvor båtens englandsfart er beskrevet:

http://www.sola.kommune.no/lokalhistorie/T...nne/sjoleik.htm

 

skal prøve å legge inn noen bilder av skuta

 

Hilsen,

Karl

Link to post
Share on other sites

Hei,

takk for raskt svar!

såvidt jeg forstår reglene om medlemskap i foreningen for fartøyvern må båten være vernet for å bli medlem. Det får jeg sannsynligvis ikke til før 1.juni.

Nei det er ikke nødvendig at den er vernet for å søke medlemsskap i Fartøyvernforeningen. Foreningen gjør sin egen vurdering av fartøyet, helt uavhengig av Riksantikvaren. Så bare gå igang med å forberede søknaden.

hos Riksantikvaren finner jeg ikke frem til riktig sted hvor en kunne søke om vern av båt, de har bare lenker til div. foreninger (f.eks. forening for fartøyvern som i sin tur viser til Riksantikvaren...)

For å søke godkjennelse som verneverdig sendes en søknad som vanlig brev til Riksantikvaren. Du kan gjerne sende med attn.: Aleksander Ytteborg som er ansvarlig for den avdelingen som bl.a. steller med fartøyvern og tekniske kulturminner.

 

PS

Det er ingen ulempe å være østerriker; jeg har i over 30 år vært gift med en fantastisk flott og kjekk østerrikerinne - og vi kommer nettopp tilbake etter å ha brukt hele dagen ombord i den vernede POSEIDON som imorgen hentes av sin nye eier :wink:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis båten blir erklært verneverdig, må vel alt gjøres slik som da den var ny? Jeg var med i en forening en gang hvor vi tenkte på å forsøke å få et hus ærklert verneverdig, men droppet det pga ekstremt dyrt å vedlikeholde etter gamle metoder (som ville blitt påkrevd etter å ha blitt erlært verneverdig) e. Kanbskje det gjelder båt ogå? Sjekk først..

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

@ Poseidon

takk - skal prøve med en gang!

og gratulerer til flott kone! - men hvorfor får Poseidon en ny eier???

 

@ Joda310

har ikke noe imot å male båten med tjære - bare hyggelig denne gammeldagse lukten!

men har jo bygget om en del - bor i båten - det er vel ikke mulig å bli pålagt å bygge saken tilbake?

Vi får se, jeg prøver ialfall..

Link to post
Share on other sites

Hvis båten blir erklært verneverdig, må vel alt gjøres slik som da den var ny?

Nei, dette er en utbredt misforståelse.

I utgangspunktet ønsker man at båten skal være slik som den var i en nærmere definert periode av sin historie. Mange gode prosjekter er blitt ødelagt fordi man tok fatt på en uoverkommelig oppgave med å bygge alt tilbake slik som det var da båten var ny.

Det aktuelle historiske tidspunktet kan like gjerne være "NÅ" - altså at man "fryser" den slik som den er. Men når den først er vernet, da er ideen at den skal fortsette å være slik, men alt innen rimelighetens grenser.....

Hvis man mottar støtte fra RA til restaureringsarbeid så kan det medføre pant i båten som sikkerhet for bevilgede midler, men den avtalen forsøker fartøyvernforeningen å få gjort noe med.

 

@ Poseidon

.... - men hvorfor får Poseidon en ny eier???

Fordi jeg har kjøpt POSEIDON II og det har ingen fornuft å bli sittende med to relativt store fartøyer.

 

@ Joda310

har ikke noe imot å male båten med tjære - bare hyggelig denne gammeldagse lukten!

men har jo bygget om en del - bor i båten - det er vel ikke mulig å bli pålagt å bygge saken tilbake?

Vi får se, jeg prøver ialfall..

Jeg kjenner ikke noe tilfelle hvor man er blitt pålagt å bygge tilbake. Jeg kjenner derimot flere tilfeller hvor eieren har ønsket å bygge tilbake til slik båten var som ny, og hvor RA har gått inn med sterke anbefalinger om å la være . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nei, dette er en utbredt misforståelse.

Visste ikke det når det gjaldt båt. Vi fikk en skikkelig vekker dengang vi holdt på med nevnte hus, så vi stoppet prosessen og latet som ingenting :-)

 

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...