Jump to content

Hvordan sjekke gjennomganger under vannlinjen?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har lest mange ganger om å sjekke gjennomgangene under vannlinjen, men jeg har aldri fått med meg hvordan man gjør det for å være sikker på at man slipper lekkasje.

 

Hvordan bør jeg sjekke gjennomgangene i praksis?

Jeg har en Nidelv 24 med følgende gjennomganger:

  • Kjølevannsinntak
  • Ekkolodd
  • Septiktank (?)
  • Ror
  • Aksel

Jeg stiller spørsmål med septik fordi jeg lurer på om den er rett over vannlinjen. Samtidig høres det litt rart ut, så jeg regner med at den er rett under...

 

Slår man?

Rikker man?

Eller hvordan gjør du det?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Litt avhengig av metall, men messing er det vanligste under vann. Skrap med en kniv og se etter "grønnt". Meg bekjent, så sitter spetikkutgangen på undersiden av vannlinjen for septik på Nidelv24. I tilfelle meget uvanlig og upraktisk og ha denne over (har jeg aldri hørt om).

 

Aksel. Denne er i syrefast og tæres lite. Sjekk at offeranoden tilkoblet denne ikke er under 50%. Ellers må det fett i pakkboksen. Drypp under gange fra aksel er helt normalt.

Link to post
Litt avhengig av metall, men messing er det vanligste under vann. Skrap med en kniv og se etter "grønnt". Meg bekjent, så sitter spetikkutgangen på undersiden av vannlinjen for septik på Nidelv24. I tilfelle meget uvanlig og upraktisk og ha denne over (har jeg aldri hørt om).

 

Aksel. Denne er i syrefast og tæres lite. Sjekk at offeranoden tilkoblet denne ikke er under 50%. Ellers må det fett i pakkboksen. Drypp under gange fra aksel er helt normalt.

 

Se etter grønt? På innsiden av skroget? Hva indikerer grønt?

 

Jeg har anode rett ved propellen. Er det flere steder det skal være dette?

 

mvh Plenen

Link to post

Hva med ekkolodd og kjølevannsinntak?

 

Skal jeg bare skrape, eller skal jeg dra litt og dytte litt i vannledninger osv?

 

Og en ting til:

Hvor hardt skal fettkoppen skrues til?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Nidelven står godt plantet i krybbe på land foreløpig. Kjøpte den utpå sommeren i fjor og har et sterkt ønske om å vite at alt er 100% i orden før jeg slipper den på vannet igjen.

 

1976 modell, så den har jo ruslet noen år på vannet...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Se etter grønt? På innsiden av skroget? Hva indikerer grønt?

 

Jeg har anode rett ved propellen. Er det flere steder det skal være dette?

Messing som korroderer blir grønnt, akkurat som rust blir brunt på jern. Siden det er vanskelig å fastslå tykkelse og hvor god en gjennomføring er, er et lite tips å skrape hardt med en skrutrekker for å se at det ikke er store groper eller større mengder korrosjon. Vær gjerne litt brutal mot gjennomføringen, den skal tåle mye og blir sprø og knekker når den er gjennom-korrodert.

 

Et tips er å utsette de for litt belastning ved å eks. bøye litt på de (bare med hendene, ikke bruk volsom kraft..men lukk de litt hardt opp og igjen). Fungerer dette bra, så skaff deg noen trekiler som passer i hullet og strips disse ved siden av. Stort sett ryker disse når man skal lukke/åpne og da sitter redningen innenfor rekkevidde.

 

Nå er det så lenge siden jeg hadde Nidelv24 så husker ikke helt alle anodene. Men mener det sitter en under propellen som er koblet til pakkboksen til akselen. Om jeg ikke husker helt feil, så sitter det også et på roret. I utgangspunktet alt av metall under vann skal være tilknyttet en anode.

 

Ekkoloddet er skjelden noe problem. Skulle denne være i messing, så er ofte den så massiv at det tar lang tid. Den slutter trolig å fungere i god tid før vann trenger inn. Er den i plast, så varer den tilnærmet evig.

 

Lokket på pakkbosken skal skrues til middels hardt for hånd. Den presser da fett ned i pakkbosken og både smører og holder litt mer tett. Skru til du kjenner at den gjør motstand, og deretter eks. en halv omdreining. Dette finner du fort ut av, skrur du til for lavt, så begynner det å lekke mer vann. For hardt, og det kommer fett ut rundt aksel og griser til.

Link to post

Dersom skroggjennomføringane er like gamle som båten (1976), kan det vera god grunn til å skifta, spesielt dersom dei har kraftig grønfarge. Om dei ser heile ut på utsida, kan det vera dtæring i godset. Skifta på min båt (1980) i vinter, og enkelte av skroggjennomføringane viste seg å vera i svært dårleg stand. Er du i tvil, få nokon som har erfaring med slikt til å undersøka.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...