Jump to content

Merkelig ladeproblem (Iskra)


Pajero86

Recommended Posts

Jeg har en ISKRA 70 AMP dynamo som er kjøpt på Maritim. Denne har 4 kontaktpunkter bak, B+, B-, D+ og W. Jeg hadde store problemer med lading etter at jeg monterte denne, sendte den da inn igjen og fikk en ny. Eksakt samme problem. Fikk mail senere om at de hadde testet den jeg sendte inn i benk og at det ikke var noe feil med denne dynamoen. Altså, dynamo er OK.

 

Jeg har koblet B+ direkte på batteri pluss (21 mm2 kabel, 40 cm lang) og B+ direkte på batteri minus (21 mm2 kabel, 40 cm lang). Deretter er D+ koblet via ladelampe (3 watt) til batteriets pluss (denne er 4 mm2 eller noe sånt). Jeg har også forsøkt å koblet D+ direkte til batteriets pluss med en 6 mm2 for teste, dynamoen lader på akkurat samme måte. Jeg har også 3 stk splitter nye Sønnak Nautilus batterier som kun er til forbruk. Disse er jordet med jordledning til motoren, og det er kun disse denne dynamoen lader (har 24 volt anlegg som kun er til start).

 

Jeg får ikke denne dynamoen til å lade uansett hva jeg gjør. Jeg har kjøpt meg amperetang og har begynt å måle litt. Rett etter jeg har startet, gir den ca 2-3 amp til batteriet når motoren går på 450 rpm. Jeg setter på forbruk på ca 11 ah (kjøleskap og en del lys) og den lader fortsatt på 3-6 amp fra dynamo til batteri. Hvis jeg måler volt direkte på batteriet eller dynamo mens motor går, så ligger den bare på ca 12,5 volt. Batteriene er som sagt 3 dager gamle, og de er ikke toppladet. Testet også med landstrømslader for å se om batteriene ville ha strøm, og den spratt opp og ga 25 ampere med en gang (det er maks den gir) så for meg virker det som om batteriene var "sultne" på strøm.

Jeg ruser motoren opp til 1000 rpm, jeg ruser den til 2000 rpm for å se om den gir mer på høyere turtall, den øker ikke ampere merkbart, ligger på 5-6 ampere og volt'en går mer nedover enn opp hvis jeg måler på batteriene 12,4 - 12,5 volt.

 

Jeg skjønner ikke hva problemet er, er det noen som kan hjelpe meg? Har snakket med noen bilelektro firmaer, de har gitt meg en del tips som har ført til alt jeg har testet over her, men det har ikke gitt noe resultat.

 

Jeg har også en 70 amp Biltema dynamo som jeg nå har kjøpt som jeg tenkte jeg skulle teste. Den har kun D+, B+ og W, det vil vel si at den har jording i gods på dynamoen? Kan det være mulig at denne vil virke, og skal det være noen grunn til det?

 

En annen ting som jeg synes er litt rart skjer når jeg måler med amperetangen. Hvis jeg måler, mens motoren går, på ledningen mellom B+ på dynamoen og batteriets pluss, så viser ampere med positivt fortegn (eksempel: 5,6 i displayet på amperetangen).

Men hvis jeg måler når jeg lader med landstrømsladeren, på ledningen mellom + å laderene og batteriets pluss, så viser den tallet med negativt fortegn (eksempel: -25,2, altså MINUSS 25,2). Hvorfor er det slik? Landstrømsladeren virker og gir det den skal, mens dynamoen overhodet ikke virker som den skal.

 

Jeg håper inderlig at det er noen som kan hjelpe meg med dette problemet, eventuelt anbefale noen som kan tenke seg en tur til Blaker (ved Sørumsand i Akershus) som har peiling og kan hjelpe meg med dette problemet.

 

Håper på hjelp!

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Hvis du snur tangamperemeteret vil det vise + 25,2 V

 

Jaaa selvfølgelig, det er jo logisk :yesnod: . Og når jeg tenker etter, så blir det jo motsatt vei når jeg måler fra landstrømsladeren kontra dynamoen. Da er jo det "mysteriet" løst, ikke greit da man ikke kan alt for mye om dette....... :wink:

Link to post
Share on other sites

det er vel ampere man måler med tangampermeter. og mitt viser ikke hvilken vei strømmen går i ledningene uansett hvilken vei jeg setter det på : har jeg misforstått tekstene over totalt? man har vel ofte voltmåling i tilleggs uttak på meteret , men tangen er for ampere . :sweat:

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Har du koblet noe til W uttaket ?

 

Slokker ladelampa når motoren går ?

 

Jeg monterte en IA 0723 ISKRA på min Volvo Aqad 40. Ingen problem, lader suverent og

kobling B+ pluss bat. B- Minus bat. D+ ladelampe via tenningsbryter til + bat.

Det er ikke mange muligheter til feil her.

 

Det er tydelig at du ikke har lading i det hele tatt.

 

Sjekk alle koblinger en gang til.

Link to post
Share on other sites

Så, en gang til, oppsummering.

 

Sjekkliste:

> Batteriene virker, siden du har prøvd med landladeren.

Nå et tips som egentlig ikke skulle være sånt, siden du jo har prøvd med landladeren allerede.

Men vi på denne siden av pc-skjermen vet jo ikke hva en gjør:

 

Bruk et digitalt multimeter for å sjekke batteriets polaritet.

Sett multimeterets plussledning på betegnet batteri-pluss og minusledningen på betegnet batteri-minus for å måle på spenningen.

Hvis du snur det etter hvert, da skulle du se et minustegn foran tallene.

Ikke le, det finnes batterier som har feil betegnelser. Skjelden men mulig.

 

Videre:

 

> D+ finnes.

Men sjekk en gang til om du kan måle batteriets spenning mellom frakoblet (!) D+ kablen til batteri minus (direkte på polsko)

 

> Du har prøvd med direkte tilkobling av batteri+ på dynamoets D+.

Batteri-pluss har du hentet fra samme benken som skal lades?

 

> B+ er koblet direkte (?) til batteri-pluss av batteribenken som skal lades.

Sjekk om du kan måle batterispenning mellom B+ av dynamoet og batteri-minus.

Hvis ikke så finnes det feil på kablen/ringsko.

 

> B- er koblet direkte (?) til batteri-minus.

Sjekk om du kan måle batterispenning mellom dynamoets B- og batteri-pluss.

Hvis ikke så finnes det feil på kablen/ringsko.

 

----------------------------------------------------

Mens motoren går:

>Hvilken spenning måler du mellom dynamoets B+ og B-?

Dette skulle være noe mer enn batterispenning.

 

>Hvilken spenning måler du direkte mellom dynamoets B+ og batteri-minus?

Dette skulle være noe mer enn batterispenning.

 

Hvilken spenning måler du mellom dynamoets D+ og batteri-minus?

Dette skule være noe mindre enn batterispenningen er, vanligvis.

 

-----------------------------------------------------------

 

Det er alle feilkilder som kan oppdages og det finnes tre videre muligheter med det.

 

1. Du finner feilen, fordi så må dynamoen virke.

Da er det gjort.

 

2. Begge to dynamoer har feil, som kan være hvis det er feil på produktserien.

I så fall ville jeg undre meg litt, bl.a. siden Maritim sa at dynamoet virker på benken.

 

3. Dynamoet virker på benken, men ikke på båten din, selv om alt det som kan leses ovenfor er o.k.:

I så fall trenger du enten noen som både dobbeltsjekker og retter det for deg,

 

..... eller en eksorsist. :eek:

 

 

Nei, ærlig talt.

Dette peker kun på enten feil på dynamo, eller fortsatt feil på tilkoblingene.

 

Lykke til videre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært ute og testet Biltema dynamoen, med eksakt samme resultat! Dette er merkelig......

 

Testet litt mens motoren gikk da med Biltema dynamoen som kun har B+, D+ og W.

 

1. Lot D+ stå koblet som vanlig via ladelampe, ladet på 1-2 amp i begynnelsen, før den steg til 4-5 amp etter 4-5 min. Målte spenning,dette etter ca 5 min gange, på B+ på dynamoen, 12, 67 volt. Målte spenning på batteriets pluss, 12,67 volt. Målte spenning på D+ på dynamoen, 12,4 volt. Under alle målingene var den andre kabelen til multimeteret satt direkte på batteriets minus.

 

2. Koblet fra D+ og lot den henge løst, og dynamoen ga det samme! Det var vel litt merkelig? Kan det være her feilen ligger? Skal ikke denne elimineres hvis man setter D+ direkte til batteriets pluss?

 

3. Koblet da D+ direkte til batteriets pluss. Den ga omtrent det samme i amp, 5-8 amp. Målte spenningen på batteriets pluss, 12,7 volt, målte spenningen på B+ på dynamoen, 12,7 volt, målte spenning på D+ 12,7 volt. Under alle målingene var den andre kabelen til multimeteret satt direkte på batteriets minus.

 

Jeg forsøkte også målinger fra 450 RPM til 2000 RPM, de gir omtrent samme resultat, den lader ikke noe bedre om jeg ruser den opp.

 

Ladelampen har alltid slukket med en gang, det virker som det skal. Alle kabler er helt nye, det er så enkelt koblet at jeg ikke skjønner noenting. Nå har jeg altså testet 3 dynamoer, 2 Iskra fra Maritim og èn Biltema dynamo med samme resultat.

 

Jeg legger ved et enkelt bilde som viser hvordan det er koblet hos meg.

 

ladeproblemviking3.jpg

 

Jeg er snart helt tom for ideer, en flaske vin til den som løser dette problemet for meg! :flag:

Redigert av Pajero86 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres nesten litt dumt ut - har du sjekket batteriene på selve måleintrumentene - evt testet intrumentet på noe annet som f.eks bilen? Har blitt lurt av slik selv men har stusset når resultatene ikke er sannsynlige.

 

Hva skjer hvis du kun kobler til ett batteri du vet er friskt - og hva måler spenningen på dette før du starter båten. Sjekk evt at dette tar lading normalt via f.eks landstrømsmåler, da får du sjekket om multimeteret stemmer også.

 

Jeg ville koblet dynamoen til KUN ett batteri for å eliminere evt problemer med de andre batteriene og selve tilkoblingene.

Redigert av fredriko (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Batteriene er ok, jeg hadde 2 andre batterier tidligere, hadde samme problem da. Men, som du sier, neste forsøk må jo være å forsøke og lade et batteri som ikke er tilkoblet noen verdens ting. Men alt av 12 volt virker jo som det skal i båten, så det skulle være rart om det hjalp.

 

Det er jo en lavturtallsmotor jeg har, Volvo Penta TD70. Den går jo på maksturtall på 2500 rpm. Kan det være at dynamoen går for sakte da? Som sagt, så lader den helt likt på 450 RPM som på 2000 RPM. Hjulet som driver dynamoen sitter på svinghjulet, og har litt over dobbel diameter av reimhjulet på dynamoen. Det skulle vel tilsi at dynamoen ihvertfall skulle gå på ca 2 og en halv gang det motoren gjør? Ekss, 1000 RPM på motoren skulle være ca 2500 RPM på dynamoen? Da skal, i følge databladet på dynamoen, den gi ca 50 amp. Den gir maks (70 amp) på 6000 RPM, det skulle jo passe bra det da motoren går på ca 2300 RPM når jeg marsjer?

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Selv om 12 volt i båten virker betyr ikke det at batteriene er 100% Gud vet hvor mange "rare" problemer som kan oppstå ved lading og høyere uttak av amp. Polaritet som snur, kortslutning internt osv. Men som sagt - isoler bort dette problemet ved kun å koble til ett batteri som viser normal oppførsel med landstrømsladeren, f.eks lade startbatteriet (som du vet klarer et greit uttak iom du bruker dette til start i dag). Normalt med nyere ladere vil du se den går opp mot 15 V helt i starten for etterhvert vedlikeholdslade rundt 13.7 - 13.8 etter en kort stund (hvis ikke batteriet er flatt).

 

Batterier og tilstand er et eget tema men dette er jo bare for å komme i gang med et sannsynlig bra batteri.

 

Når du ser at dette batteriet virker ok kobler du dynamoen kun til dette. Veldig rart om ikke det skulle fungere!

Link to post
Share on other sites

Jeg tester i morgen å lade kun et batteri som jeg vet virker, deretter jorder jeg dynamoen på nytt. Er det noen som vet om en dobbeltisolert dynamo trenger jording i gods? Eller holder det med koblingen fra B- til batteriets minus?

 

Er det noen som vet om noen som er "steingode" på dette med 12 volt som kunne tenke seg en tur til Blaker (ca 30 min nordøst for Oslo)? Jeg tror nok jeg ender opp med at jeg må ha en skikkelig ekspert ut hit for å se på det.

Link to post
Share on other sites

Bruk et digitalt multimeter for å sjekke batteriets polaritet.

Sett multimeterets plussledning på betegnet batteri-pluss og minusledningen på betegnet batteri-minus for å måle på spenningen.

Hvis du snur det etter hvert, da skulle du se et minustegn foran tallene.

Ikke le, det finnes batterier som har feil betegnelser. Skjelden men mulig.

 

Videre:

 

Ja, dette er sjekket, batteriene har rett polaritet.

 

> D+ finnes.

Men sjekk en gang til om du kan måle batteriets spenning mellom frakoblet (!) D+ kablen til batteri minus (direkte på polsko)

 

Det har jeg ikke testet, du tenker på når motoren/dynamoen går?

 

> Du har prøvd med direkte tilkobling av batteri+ på dynamoets D+.

Batteri-pluss har du hentet fra samme benken som skal lades?

 

Ja, når jeg koblet D+ direkte til batteri pluss, så var det samme batteribank

 

> B+ er koblet direkte (?) til batteri-pluss av batteribenken som skal lades.

Sjekk om du kan måle batterispenning mellom B+ av dynamoet og batteri-minus.

Hvis ikke så finnes det feil på kablen/ringsko.

 

Ja det kan jeg måle

 

> B- er koblet direkte (?) til batteri-minus.

Sjekk om du kan måle batterispenning mellom dynamoets B- og batteri-pluss.

Hvis ikke så finnes det feil på kablen/ringsko.

 

Ja, det er ok.

 

----------------------------------------------------

Mens motoren går:

>Hvilken spenning måler du mellom dynamoets B+ og B-?

Dette skulle være noe mer enn batterispenning.

 

Nja, det er så og si likt, kanskje 0,01 volt høyere. Men kablene er 21mm2 og er 40 cm lange, så det bør vel ikke være så stor forskjell?

 

>Hvilken spenning måler du direkte mellom dynamoets B+ og batteri-minus?

Dette skulle være noe mer enn batterispenning.

 

Den har jeg ikke målt

 

Hvilken spenning måler du mellom dynamoets D+ og batteri-minus?

Dette skule være noe mindre enn batterispenningen er, vanligvis.

 

 

Ja, denne har jeg målt, ligger på ca 0,2 volt mindre enn hvis jeg måler direkte på fr eks B+ og B-

 

-----------------------------------------------------------

 

Det er alle feilkilder som kan oppdages og det finnes tre videre muligheter med det.

 

1. Du finner feilen, fordi så må dynamoen virke.

Da er det gjort.

 

Ja, det hadde vært virkelig bra!

 

2. Begge to dynamoer har feil, som kan være hvis det er feil på produktserien.

I så fall ville jeg undre meg litt, bl.a. siden Maritim sa at dynamoet virker på benken.

 

Jeg har testet 4 dynamoer totalt, og har fått bekreftet at den ene virker i benk. Fikk tilogmed testpapirene oversendt.

 

3. Dynamoet virker på benken, men ikke på båten din, selv om alt det som kan leses ovenfor er o.k.:

I så fall trenger du enten noen som både dobbeltsjekker og retter det for deg,

 

..... eller en eksorsist. :eek:

 

Jeg tror det er behov for en eksorsist, jeg skjønner ingenting......

 

 

Nei, ærlig talt.

Dette peker kun på enten feil på dynamo, eller fortsatt feil på tilkoblingene.

 

Ja, det hadde jeg håpet også, men jeg kan ikke finne noe feil. Har som sagt byttet alle kabler og har samme feil.

 

Lykke til videre.

 

Det skal jeg love deg at jeg trenger....... :diving::cool:

 

 

Men, et par ting. Kan det være dårlig jording gjennom gods? Kan 24 voltsanlegget som er jordet til samme motor forstyrre gjennom sin jording? Disse er jo jordet på samme motor.....

 

Dette er hodebry ut av en annen verden, nå går jeg opp til 2 flasker vin til den som hjelper meg å løse dette!

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Prøv dette:

Bruk eit sett startkablar, koble raud kabel mellom B+ og + på batteriet. Koble svart kabel mellom dynamo gods og - på batteriet. Ta så ein grov kabel mellom B- og gods i dynamoen. Dette for å sikre at regulatoren inni dynamoen og får kontakt med minus. Koble så ei vanleg prøvelampe 3 el 5W mellom B+ og D+, for å gi rotoren magnetisering. Bruk eit frittståande batteri. Dette blir omtrent som å køyre dynamoen i benk. Pass opp for gnistar og dårlege forbindelsar.

Kanskje du allerede har prøvd dette? Viss ikkje er det kanskje verdt forsøket.

Good luck

Link to post
Share on other sites

Jeg tester i morgen å lade kun et batteri som jeg vet virker, deretter jorder jeg dynamoen på nytt. Er det noen som vet om en dobbeltisolert dynamo trenger jording i gods? Eller holder det med koblingen fra B- til batteriets minus?

...

Nei, den trenger ikke være jordet til motor. Det er fordelen/hensikten med dobb.isolert. Bytt ut kablene B+, B- og D+ med nye (hvis det ikke allerede er forsøkt), og prøv igjen.

 

Redigert: Ser nå at dette med kabler allerede er foreslått. Hva skjer hvis dynamoen går feil vei?

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv dette:

Bruk eit sett startkablar, koble raud kabel mellom B+ og + på batteriet. Koble svart kabel mellom dynamo gods og - på batteriet. Ta så ein grov kabel mellom B- og gods i dynamoen. Dette for å sikre at regulatoren inni dynamoen og får kontakt med minus. Koble så ei vanleg prøvelampe 3 el 5W mellom B+ og D+, for å gi rotoren magnetisering. Bruk eit frittståande batteri. Dette blir omtrent som å køyre dynamoen i benk. Pass opp for gnistar og dårlege forbindelsar.

Kanskje du allerede har prøvd dette? Viss ikkje er det kanskje verdt forsøket.

Good luck

 

Takk for tipset, forsøker også dette i morgen. Biltema dynamoen har ikke B-, men da hopper jeg vel bare over det punktet? Kommer til å teste med Maritim dynamoen også, der har jeg B- og kan gjøre eksakt som du tipser om.

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har ikke lest tråden grundig, vet ikke om dette har vært nevnt, men det du kan forsøk er å tilføre 12 volt + på D+når motoren går. Dette var vanelig triks vi ofte brukte på bilverksted for å starte en ny dynamo til å lade. Dette bør du bare gjøre første gang for å få dynamoen igang. Det hendte vi også måtte gjøre det ved regulator bytte.

Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har ikke lest tråden grundig, vet ikke om dette har vært nevnt, men det du kan forsøk er å tilføre 12 volt + på D+når motoren går. Dette var vanelig triks vi ofte brukte på bilverksted for å starte en ny dynamo til å lade. Dette bør du bare gjøre første gang for å få dynamoen igang. Det hendte vi også måtte gjøre det ved regulator bytte.

Lykke til !

 

 

Ja, har testet dette også, samme resultat.... :sad:

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...