Jump to content

Merkelig ladeproblem (Iskra)


Pajero86

Recommended Posts

Jeg testet jo litt jeg også etter dynamobytte. Like etter start fikk jeg også 14,41 v. Denne sank til 14,25 etter ca 30 min hvor den da stabiliserete seg. Dette var med noen få forbrukere på. Med en del forbruk på(med hensikt for og teste) falt den til 13,65 og ble stående på det så lenge jeg hadde flere forbrukere påslått i ca 30 min.

Det som jeg merket når jeg slo av alle de større forbrukerene, var at spenningen da steg til 14,50.

Målingene tok jeg ved førerplassen fra ett 12volt uttak, og ikke ved batteri. Mulig det var noe høyere på battripolene.

 

Jeg har ikke regna på hvor mye som stod på, men det dreier seg om cabinbelysning, radio, ei vifte, og vindusvisker samt kjøleskap på det meste.

 

Du kan jo regne litt på hvor mye som står på hos deg, for det skal sikkert ikke så mye til før spenningen faller. Om den skal falle, er en annen ting, men jeg anser oppførselen til min dynamo som ganske normal. Jeg har regulator innebygd i dynamo.

Ser jo også at min hjemmelader går ned til nettopp 13,8 v når batteri er fulladet så kanskje batteriene dine er på topp :confused: .

Link to post
Share on other sites

Tror kjølingen er årsak til lav ladespenning. Det kan være for liten sirkulasjon av luften. Hvis du har mulighet for å måle temperaturen på dynamoen, så vil du kunne se om ladespenningen synker i takt med at temperaturen øker.

 

En annen måte er å tilføre kald luft til baksiden av dynamoen. Så blir jo spørsmålet om temperatureguleringen av dynamoen er riktig. Selv om den er feil er det jo ikke sikkert at det gir utslag hos en som har lavere temperatur i motorrommet. Det er sikkert ikke så mange som sjekker ladespenningen ettehvert på turen.

 

Jeg ville jobbet med å sjekke temperaturforholdene i dynamoen siden den er temperaturregulert.

Det er ikke sikkert du får fram samme symtomer om du tar ut dynamoen og kjører den i benk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har mulighet for å måle temperaturen på dynamoen, så vil du kunne se om ladespenningen synker i takt med at temperaturen øker.

En annen måte er å tilføre kald luft til baksiden av dynamoen.

Det er ikke sikkert du får fram samme symtomer om du tar ut dynamoen og kjører den i benk.

Måle temp'en er vel ikke så enkelt. Måtte i så fall ha målt direkte på dynamoen. Ser ikke hvordan jeg skal få det til. Kanskje teipe fast en temp giver kan gå.

Det er mulig å montere en 75 mm Ø slange fra luftinntaket bak, men trangt å komme til. Skal først sjekke med bilelektrisk verksted om de kan simulere temp.

 

Kommentar til hegra: Landstrømlading virker OK. 14,5 volt X antall timer, så vedlikeholdslading. Hadde bare 2 stk VHF-er stående på underveis da jeg testet (ca 0,8 amp).

Link to post
Share on other sites

Først ville målt temperaturen og sammenligne med hvordan ladespenningen endrer seg. Jeg så en beskrivelse av hvordan Roaldbj hadde festet giver på pakkboksen, men kan ikke finne den igjen. Det gikk ut på å ta et emne av metall, bore et hull til giveren og feste dette på pakkboksen.

Her er termometeret som jeg bruker.

Du får og lang slangeklemme som du kan kutte til selv. Her er slangeklemmebånd

Link to post
Share on other sites

Jeg føler fremgangsmåten på noen av forslagene er litt i overkant omfattende. En temperatur / strømbegrensende regulator er ikke så komplisert for den er jo ikke lineær ved lave temperaturer. Man bør være i stand til å kjenne med fingeren eller pulsen / håndbaken på regulatoren om det er fare for at denne er for varm. Jeg tipper strømbegrensningen av feltet ikke skal inntre før ca 80-90 gr. C.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Sammendrag av problem: Spenningen på ny Iskra 100 amp dynamo faller med opptil 0,5 volt under lading med nesten fulladet batteri. Bema (importør) påstår dynamoen er OK.

 

Har i dag omsider fått dynamoen testet i benk av AutoEx i Trondheim (tidl Midt-Norsk diesel & elektro AS). Resultat: "Med belastning på 30 amp faller ladespenningen til 13,6 volt. Ladingen er for dårlig".

 

Resultatet overrasket ikke meg. Har prøvd å fortelle Bema på direkten, men også via Maritim (hvor dynamoen er kjøpt) - at det er feil på dynamoen. Har oppgitt ladespenning og ladestrøm (som har vært mindre enn et par amp). Ikke enkelt å få gehør hos disse for det jeg mener må være klare tegn på at noe er feil. Nå har jeg i alle fall fått en vurdering fra "utenforstående". Batterier er dyre, og det må være meget viktig med korrekt lading for å spare på batteribudsjettet.

 

Tar saken opp med Maritim, men vet ikke om jeg vil ha flere Iskra.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg testet ladingen på nytt i går med å koble bort startbatteriet (jeg lader direkte mot forbruk). Ladespenningen på tomgang økte fra 14,2 volt til 14,4 volt(!), men med økt turtall stabiliserte spenningen seg på 14,0 volt med ladestrøm 1 amp, dvs. nesten fulladet batteri.

Regulatoren i dynamoen er 14,4 volt. Noen som kan fortelle meg hvilke omstendigheter som skal til for at ladespenningen skal vise 14,4 volt (med dynamo som er ok).

Link to post
Share on other sites

Hei.

Når du lader med bare 1 A må du og regne med at det er litt forbruk, slik at batteriet trolig er fullt. Da vil der være en fordel at ladespenningen har sunket til 14.0 V. Da får du mindre gassing i batteriet. Når du måler så nøyaktig, bør du og måle hva temperaturen er både der batteriet står og på batteriet.

Link to post
Share on other sites

Hva som er rett og galt vet ikke jeg, men siden jeg også nylig bytta til ny(overhalt innbytte) dynamo kan jeg jo fortelle hvordan denne oppfører seg. Dynamo er på ca 45 amp, og når den lader mot et nytt 110 ah er ladespenning på polene ca 14,5 volt. Dette gjelder enten motor går på tomgang eller maks turtall, rett etter start eller etter 2 timers drift. Før start var hvilespenning 12,81 volt.

Det eneste forbruk er drift av motorinstrumenter.

Kobler jeg til plotter,kjøleskap,lys osv faller det ei kort stund til 14,1 volt, men stiger gradvis igjen til ca 14,3 hvor spenningen stabiliserer seg.

Slår jeg alt dette av igjen stiger det omgående til 14,5 volt og kanskje over det, for så og stablisere seg på ca 14,5.

 

14,5 volt er kanskje i meste laget, men med rundt 15 grader i batterirom, og med litt forbruk på som reduserer spenning til ca 14,3 volt så tror jeg dette er ganske riktig til mitt bruk.

Amper har jeg ikke målt, men regner med at den ligger lavt siden batteri er nytt og fulladet i utgangspunktet.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Nemo og hegra, og takk for svarene!

Jeg har bare AGM ombord, men det ser jo ikke dynamoen. Kan dynamoen være så intelligent at den reduserer ladespenningen hvis ladestrømmen er liten? Dynamoen har forresten aldri vist 14,4 volt, (bortsett fra på tomgang). Synes jo dette er rart så lenge regulatoren er 14,4 volt. Jeg har ikke målt temp'en der batteriet står, men antar at det var ca 15 gr. Jeg forventer å finne samme ladeforhold ombord som hegra. I bilen viser spenningen 14,4 volt. Så hvorfor skal ikke Iskra gjøre det samme? Det er jo en 100 amp dynamo. Men jeg har som nevnt ovenfor fått den testet med belastning på 30 amp og da falt spenningen til 13,6 volt. Konklusjonen var "toler ikke belastning, lader for dårlig". Så dynamoen er nok ikke frisk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...