Jump to content

Merkelig ladeproblem (Iskra)


Pajero86

Recommended Posts

Har du mulighet for enten å belaste dynamoen riktig, for å se om den gir angitt effekt eller ikke mindre enn 85%,

eller finnes det tilgang til en bedrift som har oszilloscop?

 

Så dumt at det høres ut, men kanskje at ingen har oppdaget et skadet diode.

I så fall mangler det per stykke diode ca. 1/3 dynamoeffekt som også kan resultere i for lav spenning.

 

Jeg har akkurat nå en Valeo foran meg, den gjør eksakt det samme.

Bare at sluttspenningen skal være 14,2V men det spiller ingen rolle.

 

Bare som innspill.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Jørg!

Jeg stilte de samme spørsmålene til Bema da jeg har klaget på dynamoen (ble henvist dit av Maritim). Dynamoen er ny. De svarte med å forutsette diverse andre omstendigheter som kunne gi en ladespenning på 13,9 volt. Omstendigheter som ikke er gjeldende ombord hos meg i denne saken, og derfor lite interessant. Alle relevante forhold ble beskrevet. Spurte konkret som ovenfor, men Bema bare sa at det ikke er noe A4 svar på ladespenning under marsfart. Hvis dynamoen skal yte 14,4 volt, må de kunne si noe om hvilke forutsetninger dynamoen skal ha for at ladespenningen blir slik. Men det kan de ikke. Men de kan påstå at det ikke er feil på dynamoen, selv med de symptomene jeg har beskrevet.

Jeg har mulighet å få testet dynamoen lokalt på et bilelektrisk verksted. Det vil bli gjort, men ikke før båtsesongen er over om en måneds tid.

Link to post
Share on other sites

De gutter hos BEMA vet jo nå vanligvis hva de gjør.

Men selv hvis det finnes variabler må man også kunne finne fram til noe.

 

Det beste er hvis du kunne kjøre dynamoen på benk.

Tilsammen med ordentlig diagnoseverktøy og en tester for regulatorer skulle man da se hva som skjer.

Er det hele avhengig temperatur da blir det litt vanskeliger, men er heller ikke noe problem.

 

Det du kan gjøre nå er å bruke først en bare liten batteri, helst fulladet,

slik at den kommer fort på spenning uten at dynamoen blir særlig varm.

Er det kjølig nok da skulle spenningen øke på i alle fall over 14 Volt.

 

Deretter kunne du lade på tomme batterier, ordne ordentlige kabeltversnitt på både + og -

og belaste dynamoet mens man måler med en vanlig Amperetang.

Jeg selv er normalt ikke helt så snill og bruker i så fall i tillegg en belastningstester med 100 til 300A

for å belaste det hele ekstra hart/dvs. trekke spenningen ned.

Senest da ser man hva som skjer med strømmen, men spenningen detter sikkert fordi dynamoen blir da skikkelig varm.

Skulle den i alle fall.

 

Så.

Nå er du like klok som før, men da kan du leke litt videre mens du venter. :smiley:

 

Lykke til

 

:seeya:

 

ps: Jeg har ikke tid for å lese alt igjen, men finnes det en ladelampe eller bare noe diode og en motstand i parallell?

I så fall kunne det være verdt en test med å bruke vanlig lyspære med noe 4 - 5 Watt, koster jo ikke noe.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei

Lå i uthavn og brukte mye strøm i helgen og fikk samme ladekarateristikk som du. På litt rask tomgang lå spenningen over 14 volt ganske kjapt etter oppstart.

Nå jeg begynte å kjøre falt spenningen med minst en halv volt.

 

Hos meg var det vifte reima som var for slak selv om jeg syns den er ganske stram, Har nå byttet reim og spenningen er OK.

 

Dette har du vel sikker sjekka.

 

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet bruker Bema en moderne benk som analyserer dynamoene uten belastning, og man kan da bli lurt av testresultatene fordi man ikke får testet feltet 100%.

 

Det finnes i hovedsak to typer regulatorer, hvorav den ene typen regulerer på minus og den andre regulerer på pluss. Iskra regulatoren (IK401) regulerer på minus.

 

Så er det slik at regulatoren har til oppgave å styre feltstrømmen gjennom feltet for at dynamoen skal levere en strøm som står i forhold til belastningen, og så skal spenningen holdes under et maksimalt tillatt nivå (Regulator setpunkt). I dette tilfelle så skal maksimal feltstrøm være omtrent 3 ampere tenker jeg og maksimal spenning skal være 14,4 volt.

 

Jeg kjenner ikke til innmaten i Iskra regulatorene, men noen regulatorer har en strømbegrensning av feltet som styres av temperatur.

 

Hvis man da ønsker å lokalisere en feil uten å kjøre dynamoen i benk og eller uten en regulatortester som kan teste både feltstrøm og spenning, så kan man gjøre følgende:

 

Hvis man tar ut regulatoren og legger denne på benken med børstene opp og mot oss, så er det den nederste børsten som regulatoren regulerer feltstrømmen med. (Regulerer mot minus).

 

Til venstre for børstene ser man en liten metallbøyle som fungerer som en elektrisk kontakt som kobles mot dynamoens diode trio (feltdioder).

 

Til høyre for børstene kan det være en metallplate under skruehullet, og denne platen er regulatorens minuskontakt. Topolte dynamoer har ikke denne platen men en sort ledning som kobles til minusterminalen bak på dynamoen.

 

Så til selve kontrollen og hvordan denne kan utføres:

Full feltkontroll av dynamo. Da kobler man en ledning til den nederste børsten, monterer inn regulatoren, starter opp motoren og kobler den nye ledningen til minus.

Så kobler man et voltmeter mellom B+ og D+.

 

Så øker man turtallet på motoren og leser av ladestrøm og spenning samt spenningen mellom B+ og D+

Hvis ladestrømmen og spenningen stiger jevnt med turtallet opp til 15,5 volt og spenningen målt mellom B+ og D+ ligger mellom 0,2 og 0,5 volt er selve dynamoen i orden og regulatoren defekt.

Hvis spenningen mellom B+ og D+ blir over større enn 1 volt må diode trio og den innvendige feltstrømskretsen i dynamoen kontrolleres.

 

Lykke til med feilsøkingen.

Link to post
Share on other sites

Hei

...

Hos meg var det vifte reima som var for slak selv om jeg syns den er ganske stram, Har nå byttet reim og spenningen er OK.

Dette har du vel sikker sjekka.

Smaapala

Ja, sjekket både på gamle og nye reimer (gjorde som deg - for sikkerhet skyld, byttet reimer, men ingen forskjell).

Ole Petter: Bema påstår at det ikke er noen feil. Tror jeg satser på å få testet dynamoen i en lokal testbenk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er et merkelig problem du har med dynamoen. Etter det jeg har erfart, har du god kunnskap om dette selv. Når da teori og prasis ikke stemmer, ja da kommer tvilen snikende.

 

Nå er det vel vanlig at AGM batterier har kalsium legering på blyplatene både på pluss- og minussiden og da er det ikke gunstig å lade med 13,9 V. Jeg tar et eksempel med Concord som bruker en slik konstruksjon på AGM batteriene. Der aksl ladespenningen være 2,37 til 2,4 V pr celle, som da blir 14,22 til 14,4 V. Når den spenningen er oppnådd skal meen gå over til vedlikeholdslading som er 2,23 V pr celle og gir 13,38 V. Dette er ved 25 grader C.

 

Å lade med 13,9 V er jo da ugunstig for batteriene, Derfor er jeg ening med at du har grunn til å være bekymret.

 

Dynamoen har vel en helt ordinær regulator og regner ikke med at regulatoren er den direkte årsak, det kan heller være noe som påvirker den til å sette ned spenningen. Mener du nevte at dynamoen har temperatuføler. Kan det være at den har dårlige arbeidsforhold? Har du forsøkt å kjøle ned dynamoen og se hva som skjer? Et forsøk med en vifte gjerne som tar luft utenfor motorrommet burde klare å få ned temperaturen. Kjølespray er vel ikke så lett å bruke på grunn av dynamoens vifte.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å se at det er noen som er interessert i mitt "ladeproblem".

Jeg trodde jeg kunne litt om strøm og lading, men nå er jeg ikke så sikker lenger. Jeg har altså en dynamo som er merket 14,4 volt, 100 A, og det er en Iskra. Jeg har "aldri" sette at dynamoen har ladet med 14,4 volt (unnatt ved tomgang). Ikke i fjor da jeg hadde blysyre batterier, ikke i år med AGM. Har derfor trodd at det måtte være noe feil med dynamoen. Sendte inn dynamoen i fjor til test, men Bema sa at den var OK. I år gjelder dette ny Iskra 14,4 volt 100 A (samme type).

Når jeg er underveis med bilen, ser jeg at den dynamoen lader med 14,4 volt. Så trodde jeg i min "visdom" at jeg måtte kunne oppleve det samme i båten med de riktige forutsetningene. Jeg spurte derfor Bema om når skal dynamoen lade med 14,4 volt (og da seg jeg bort fra på tomgang). Bema svarte med å oppgi en situasjon der dynamoen ikke lader med 14,4 volt, men det var ikke det jeg spurte om. Med marsfart har jeg ofte mindre enn 1 A i ladestrøm, og da må vel batteriene vare så og si fulladet. Ikke spenningsfall mot batteriene i alle fall. Spenningen viser 13,9 volt (har vært nede i 13,8). Dette måler jeg både på B+ og på batteriene.

Her på BP har Otimal (Bema) sagt at alle(?) Iskra er temperaturreglerte. Spenningen faller sakte når jeg starter opp på tur, fra 14,3 volt og stabiliserer seg gjerne på 13,9 volt etter 10-15 minutter underveis. Temp'en i motorrommet er nesten 60 grader. Jeg prøvde å fjerne frontdekselet i motorkassen for bedre kjøling, men ladespenningen ble ikke endret, selv etter 20 minutter på denne måten. Så gikk jeg til lands og hadde motoren på tomgang, og da steg spenningen til 14,3 volt i løpet av en halv time eller så.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Etter noe leting fann jeg noe info om Iskra dynamoen. Regulatoren skal være temperaturregulert. Det kan bety at selve temperaturføleren er innebygd i regulatoren. Nå kan jo det være en ugunstig plassering, men den bør kunne regulere full spenning (14,4V) selv om du har 60 grader i motorrommet. Det virke usannsynlig at det er her feilen ligger. Hadde det vert en enkel sak å koble fra temperaturføleren, var jo det vert en test. Men på en ny dynamo skal man jo være tilbakeholden med slike inngrep på grunn av garantien.

 

Det må være regulatoren som tror dynamoen er for varm som gjør at ladespenningen synker til 13,9V. Iskra dynamoen leveres med to forkjellige vifter, et sted står det anmerket at man må være oppmerksom på at viften passer med den vei dynamoen går (høyre eller venstre). En vifte som går "feil" vei vil gi dårlig kjøling. Kanskje vert å sjekke?

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Driver å male huset! Kjempefint vær med temp opp mot 20 grader, noe vi har hatt hele uken. Så må benytte anledningen, kan ikke utsette flere ganger. Sjekker BP innimellom øktene.

Dynamoen: Temp.regulatoren er vel for å hindre at dynamoen tar skade hvis den blir for varm. Regulatoren bør derfor bare være der den er, så får jeg vente til den er testet på et kokal verksted. (Dynamoen er ny). Forutsetter at de kan simulere relevante forhold. Nå virker det nesten slik at dynamoen ikke toler å gå rundt, i alle fall ikke ombord hos meg.

Link to post
Share on other sites

...

Det må være regulatoren som tror dynamoen er for varm som gjør at ladespenningen synker til 13,9V. Iskra dynamoen leveres med to forkjellige vifter, et sted står det anmerket at man må være oppmerksom på at viften passer med den vei dynamoen går (høyre eller venstre). En vifte som går "feil" vei vil gi dårlig kjøling. Kanskje vert å sjekke?

:seeya:

Det skal jeg sjekke. Men iflg. Maritim skal dynamoen passe (bl.a.) "Volvo Penta alle modeller", så dynamoen bør gå riktig vei.

Link to post
Share on other sites

red. her: Innlegget gjelder #137, kommentar fra Ole Petter.

------------------------------------------------------------

Det er en løsning, men dog.

Forutsatt uthavn, for lite spenning underveis, 260Ah AGM, etc.

Jeg mener at det trengs andre anbefalinger enn å fikle med regulatoren og strømbremsen på en ellers ny dynamo.

Videre går jeg ut i fra at vi er enig i min antakelse at selve temperaturkompensasjonen ikke er tenkt for å verne batterier for overspenning, hvis ikke dynamoet eier noe som røntgenblikk.

For min del blir det bare å bestemme om den er så o.k. på justeringen og at den passer til både beskrivelsen og bruk.

Ellers trengs det andre tiltak.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

(Dynamoen er ny). Forutsetter at de kan simulere relevante forhold. Nå virker det nesten slik at dynamoen ikke toler å gå rundt, i alle fall ikke ombord hos meg.

Det er supert vær for å male huset, men slipper det i år. Det ble tatt grundig for et år siden. Når er det hekk og trer som blir kuttet. Det skulle bli overskyet i dag, men solen skinner fra klar himmel.

 

Vet ikke om du forstod hva jeg mente når jeg nevner viften. Iskra dynamoer selges med forskjellige vifter for høyre og venste drift av dynamoen. Hvis din dynamo går med klokken og du har fått dynamo som skal gå mot klokken, så blir det minimalt med kjøling av dynamoen. Det er selve bladene på viften som gjør forskjellen, de ligger mot høyre eller venstre.

Link to post
Share on other sites

Det leveres to typer vifter til volvodynamoene som Nemo nevner, og dette på grunn av at noen Volvo motorer har dynamoen montert bak frem. For eks. TAMD 63. Det har forekommet en rekke ganger ved skifte av dynamo at diodene brenner opp på grunn av at montøren ikke sammenligner viftene. Man flytter normalt bare over den gamle viften i disse tilfellene.

 

Når jeg foreslo å kjøpe en børsteholder så var dette fordi denne koster nesten ikke noe, og da får man i alle fall gjort et enkelt forsøk.

 

Jeg tror ikke benken til Bema klarer å avdekke en feil i regulatorens temperaturkrets, for det kan til og med være vanskelig i en benk hvor man kjører full belastning under testen. Jeg har et 3 kW termostatstyrt varmeelement på benken min for å simulere en høy motorromstemperatur.

Link to post
Share on other sites

Egentlig er det enkelt å se om det står riktig vifte på dynamoen. Viften er konstruert slik at luften skal draes gjennom dynamoen fra akter mot front av dynamoen. Når du ser på viftebladene og vet om dynamoen går med eller mot klokken, da vil du med en gang se om det er rett vifte.

 

Får håpe det er så enkelt, da er det bare å skifte vifte.

 

I tilfelle viften er riktig, kan du legge en slange fra baksiden av dynamoen og ut av motorrommet, gjerne ut i friluft. Da vil dynamoen få mer kjøling og du kan teste om ladespenningen likevel synker til 13,9V.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Skal prøve meg med en forklaring.

 

Viften på dynamoen er en avtrekksvifte. Viften trekker luft gjennom åpningen på

baksiden av dynamoen. Luften trekkes gjennom dioder og viklinger.

 

Som vanlig med å flytte luft gjennom passasjer, vil den samme viften suge luft mer effektivt enn om viften kunne blåse gjennom dynamoen.

 

Det er derfor viften i fronten er en avtrekksvifte når den går med klokken. Se på vridningen av bladene.

 

Er det god tilgang på luft bak dynamoen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...