Jump to content

Merkelig ladeproblem (Iskra)


Pajero86

Recommended Posts

Noen leverandører tilbyr full 5 års garanti på hele pakke inkl. batterier vis dem leverer alt og installasjonen er utført av autorisert forhandler.

Hvilken kraver gjør Gylling til at kunden kan få 5 års garanti på dem sine Gel og AGM batterier?

 

Ellers kan batterier også bli varme av kraftig utlading og dynamo under arbeid i dårlig ventilert motorrum trenger ikke mange minutter til den er over 100 grader.

 

Dette med å integrert tempsensor i dynamo funkerer til optimal lading kan passe til bil der ventilasjon på dynamo og batteri er ikke mangelvare og temperaturomgivelsen er lik på begge komponenter.

Link to post
Share on other sites

Båteiere med ekte eldre GEL batterier i båten er sikkert så oppegående at de ved dynamobytte skifter til regulator med maks 14,2V

 

Ellers vil Joerg sikkert ikke like at det kommer en ny marinedynamo på nyåret etter press fra Norge med multifunksjonsregulator og utlagt batteritermperatursensor.

 

http://www.iskra-ae.com/alba_cat/php/kframe.php?lang=E

Link to post
Share on other sites

Jeg er informert, Optimal, og jeg tester også dette dynamoet så snart jeg få tak i den.

Som jeg tester alt som kundene mine kanskje kunne bruke.

Hvem vet, kanskje jeg selger også den hvis dette dynamoet duger til noe?

 

Forresten, jeg håper at du ikke ta noe persønlig her.

Men siden nå også du selv henviser på multifunksjonsregulatorer går jeg ut i fra at problemstillingen ble oppfått.

 

Ha en fortsatt trivelig kveld.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En oppdatering (denne føljetongen er enda ikke slutt)

 

Jeg tok spørsmålet opp med Bema (som er inmortøren):

¤ Liker ikke at dynamoen skal lade med 14,8 volt. Det vil bli koking.

¤ Ønsker å montere ekstern regulator, men må ha en børsteholder uten regulator (jf. inst.veiledningen fra JavaSea).

Bema svarte:

¤ Du har sikkert sett innlegget bå BP om at dagens batterier skal ha høyere ladespenning

¤ Det er umulig å få koking i de 10-15 minuttene dynamoen lader med 14,8 volt før spenningen synker til anbefalt spenning

¤ Dessuten er ladespenningen avhengig av hvor mye strøm batteriet tar imot.

¤ Vi har solgt ca 1000 stk IA 1202 dynamoer og ikke fått rapport tilbake fra noen om batterikoking.

¤ Det skal ikke være nødvendig å montere ekstern regulator ved normal fritidsbåtbruk. Kan ikke skaffe børsteholder uten regulator.

¤ Se her tekniske spesifikasjoner fra en av våre leverandører som anbefaler ved syklisk bruk (båtbruk) ladespenning på 14.4 til 15 v. på et populært forbruksbatteri.

http://www.csb-battery.com/english/01_prod...id=5&pid=19

¤ Hvis vi var redd for at ladespenning på 14.5 til 15v vil ødelegge disse batteriene og gi reklamasjoner ville vi aldri ha levert dynamoer med denne lade spenningen.

¤ Jeg tror ikke du skal se på dette som et problem hvis du mot formodning ikke har ekte GEL batterier i båten.

 

Har vært ombord i dag og testet ladespenningen enda en gang:

¤ Tomgang (800 o/m). Etter noen få minutter stabiliserte spenningen seg på 15,0 volt (tippet noen ganger over til 15,1 volt), og slik også etter en halv time.

¤ Så 2500 o/m og spenningen falt til 14,8 volt.

¤ La inn 6 A belastning på 2500 o/m, spenning fortsatt 14,8 volt, og det samme etter en halv time.

¤ Slo av belastningen og reduserte turtallet til tomgang etter ca 70 min totalt: Ladespenning 15,0 volt.

 

Kommentar (spenninger målt var den samme på B+ og på batteriet):

Skjønner ikke at Iskra angivelig skal føle temperaturen på dynamoen. Bema sier at ladespenningen skal synke til anbefalt spenning (14,5 volt?) etter 15 minutter. Hvis anbefalt spenning er 14,5 volt, hvorfor lade med 14,8 volt i 15 minutter?. Dynamoen gikk tilsynelatende ikke varm i løpet av den vel timen jeg testet, og spenningen var derfor 14,8 volt hele tiden under belastning. Det hender jo motoren går på tomgang uten belastning (f.eks. dorging), da vil jeg få en ladespenning på 15 volt hele tiden.

 

Skal spenningen variere på B+ hvis regulatoren er OK?

Denne dynamoen kan ikke brukes på GEL batterier, og det er jo et stort minus. Kanskje ikke dynamo med 14,4 volt heller, men den er jo "nærmere".

 

Jeg bladde litt på sonnak.no, men fant ikke hva de anbefaler av ladespenning på blysyrebatteriene sine.

 

Iskra kommer angivelig med en ny type etter nyttår. Kanskje den tilfredsstiller mine krav?

 

Kommentarer mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Jeg tok spørsmålet opp med Bema (som er inmortøren):

¤ Liker ikke at dynamoen skal lade med 14,8 volt. Det vil bli koking.

¤ Ønsker å montere ekstern regulator, men må ha en børsteholder uten regulator (jf. inst.veiledningen fra JavaSea).

Er enig i dine betrakninger om for høy ladespenning. Nå har jo de fleste batterier kalsium på platene. På "tette" batterier skulle dette forhindre at batteriet koker. Så oppdaget man at ladespenningen ikke ble optimal og det samme med ladingen.

 

Hvis man øker ladespenningen til 14,8 - 15 V vil det bli fare for koking. Innimellom er det bra for batteriet å friske det opp med en hyere spenning, men da bør man ha muligheten til å begrense strømmen så det ikke er fare for koking.

 

Jeg hadde bruk for en børstebro til en Valeo dynamo. Da demonterte jeg regulaturen og satt igjen med bare børstebroen. Det var en ganske enkel operasjon, bare kontrollmål etterpå om du har fått alt bort.

 

Har du sett på Sterling sin regulator, den går jo over til vedlikeholdlading når batteriene ikke krever mer.

Link to post
Share on other sites

Takk for kommentaren Nemo. Joda, er klar over at Sterling (Joerg) leverer regulatorer. Har en reklamasjon på gang hos Maritim (3 år gml Iskra som bare ladet med 13,9 volt), og må avvente resultatet av testing i benk og evt. reparasjon. Kanskje jeg får den gamle dynamoen i retur i reparert stand? Den leverte i alle fall 14,4 volt (så lenge det varte).

Link to post
Share on other sites

Takk for info OPTIMAL. Det er fint!

 

Jeg har målt med 1 stk cruzpro panelmeter som er kalibrert fra fabrikken og sjekket før monteringen i båten mot APPA 103N, og 1 stk APPA tangamp. (m/volt-meter). Jeg har måleledning direkte fra B+, dvs. ingen andre belastere, men jeg har også målt direkte på B+. Så det vil overraske meget hvis begge disse viser mye og samme feil. I tillegg måler jeg også på forbruksbanken med BM-1 batt.monitor. Her viste spenningen opp til 0,1 volt lavere enn på startbatteriet som er et Exide Maxxima. Forbruksbatteriene er 2 x 115 A blysyre, brukt 3 sesonger (ca 100 timer). Lader mot startbatteriet. Mellom batteribankene har jeg et BEP VSR som sto innkoblet hele tiden.

 

Den nye dynamoen fra Iskra som er underveis er interessant, jf. det du henviser til ovenfor. Temp.føling på batteriet må være bedre enn føling på dynamoen, i alle fall når det ikke er begge deler.

 

Jeg minner på at jeg målte 13,9 volt på dynamoen dere har til testing (etter at den var blitt varm, men kald var spenningen 14,3 volt).

Link to post
Share on other sites

Ladespenning via dynamo ombord på Exide/Sønnak batterier:

Snakket med Exide Technologies AS i dag som anbefaler en ladespenning på deres Nautilus blysyrebatterier på 14,4 volt v/25 grader C*. Ved 35 grader 14,1 volt og ved 15 grader 14,7 volt.

*AGM og GEL: 0,2 volt lavere ideelt sett, men anbefalt ladespenning ombord er OK.

(Dette må bety at det er best med ekstern regulator med temp.føling på batteriet).

Link to post
Share on other sites

Hei Nemo!

Nei, har ikke hørt noe. Men så på tlf. da jeg kom heim fra jobb at Maritim hadde ringt. De tror kansje jeg er pensjonist og holder meg heime. Jeg er gammel nok, men er i full jobb. De kunne jo ha forsøkt på mobilen eller via e-post. Maritim har et problem med at de ikke kan levere ny dynamo som kan brukes til AGM eller GEL batterier. Iskra dynamoen lader sånn sett med for høy spenning, noe også Bema (importøeren) "innrømmet". Maritim har ikke annen dynamo. Dette må de selvfølgelig gjøre noe med. Mulig jeg får returnert den gamle dynamoen i reparert stand. Den ladet med 14,4 volt og kan brukes til AGM (som jeg har).

Link to post
Share on other sites

Dette må de selvfølgelig gjøre noe med.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil da passer kanskje Cargo 133501 (Bosch-Type) også på den. :rolleyes:

Men det kan man jo måle.

I så fall kan du regulere fra 13,8 til 14,6V som du bare måtte ønske, passer også bra til andre batterier.

Skal det være 2-polt da må regulatorens minuskontakt modifiseres (klipp av, for så å lådde en kabel på, som kobles til B-).

 

Regulatoren passer også mange andre dynamoer og koster gjennomsnittlig kr. 250,- inkl. mva.

 

...fortalte ikke jeg allerede en gang før om den?!

Uansett: :santcheers:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg har nå hatt NY Iskra 100 A dynamo med 14,4 volt regulator en stund.

Test på tomgang 14,3 - 14,4 volt. Øker turtallet kortvarig til 3000 o/m og da 14,2 volt. Så langt bra fornøyd.

Men så snart jeg bruker båten underveis, faller ladespenningen etter KORT tid til 13,9 volt, har sett at den har vært nede i 13,8 volt. Målt på B+. Ikke fornøyd.

 

Mulig forklaring: Regulatoren/dynamoen er temp.regulert?* Men i så fall ikke tilfredsstillende at spenningen faller så pass mye etter kort tid. Toler ikke dynamoen å gå varm? Nå må jeg tilføye at motoren er "pakket godt inn", men likevel. Da hjelper det ikke med ekstern regulator hvis dynamoen ikke toler å gå varm. Det må finnes dynamoer som takler varmgang(?), og levere 14,4 volt som den er spesifisert til. Eller er dette et kjent problem?

 

*Ser at de "nye" regulatorene til Iskra (som regulerer spenningen til 14,6 - 14,9 - eller deromkring), er temp.regulert, men har ikke funnet noe om 14,4-volt regulatoren.

 

I et tidligere innlegg påsto jeg at ladingen på den forrige dynamoen var OK et par sesonger, så kom problemene (som ovenfor). Jeg begynner nå å lure på at "problemene" dukket opp etter at jeg installerte digitalt voltmeter, og leser av spenningen nøyaktig. Bare cirka på det analoge. Kanskje Iskra dynamoen bare er slik, regulerer ned spenningen når temperaturen blir "for høy"(?).

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke denne regulatoren, men kan den være så "intelligent" at den går over på vedlikeholdslading når batteriet er fullt? Sterling har i hvert fall slike dynamoregulatorer.

 

Lars H.

pt. Skärhamn Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Alle ISKRA reguluatorene er temperaturkompensert. Lader med høyere spenning når batteriet

og dynamoen er kalde. Justerer ned spenningen når temperaturen stiger.

Iskra IA 1202 100 amp Marine er justert til å regulere mellom 14.5 og 14.8 etter råd fra

batteriprodusentene.

 

Ser at mange skriver fremdeles om maks ladespenning på 14,4v. Dette var helt riktig for

ca 8-10 år siden. De siste 10 år har alle seriøse batteriprodusenter produsert med calsium

legert bly i både negative og positive plater. Batteriene skal da ha høyere ladespenning

...

Optimal har gjort rede for temperaturreguleringen i et tidligere innlegg, jf. sitatet ovenfor. Jeg har en 14,4 volt regulator. Men spenningen faller til 13,9 volt etter bare 15 minutters gange. Kan det være tilfredsstillende ladesyklus?

 

Og en ting til: Hvis 14,5 - 14,8 regulatoren stopper på 14,5 volt når dynamoen blir varm nok, da burde spenningen aldri bli lavere enn 14,4 volt med en 14,4 volt regulatror?

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har nå testet Iskra dynamoen (100 A 14,4 volt) enda en gang. Den lader som ovenfor: 14,3 volt kald. Når jeg har vært underveis i 15 minutter, er ladingen nede i 13,9 volt. Toler ikke denne Iskra dynamoen å gå rundt? Hjelper lite med en 14,4 volt reulator hvis den reguleres ned til 13,9 så snart motoren (dynamoen) blir varm. Er svært misfornøyd med denne Iskra 100 A, og det er den andre av samme type i løpet av 3-4 år. Den forrige oppførte seg på samme måten.

Link to post
Share on other sites

Litt fra sidelinja her, men hva skal du egentlig med en 100A dynamo? Ser du har en Viksund Futura, og hvis du ikke har en enorm batteribank kunne du vel klart deg med en normal 60-70 Amp?

Jeg er ingen spesialist på feltet men noe har jeg da plukket opp gjennom åra. Bla. at dynamoen hverkan "dytter" eller "presser" strøm inn i batteriene. Det er batteriene som "suger" strøm fra dynamoen. Er batteriet langt nede suger det mye, er batteriet godt oppladet suger det lite. At dynamoen har kapasitet til å lade 100 eller 140A betyr ingen ting, så lenge den har kapasitet til å gi det batteriene ber når de er langt nede. Alt over er bortkastet.

 

Sjøl har jeg 600Ah batteribank. Denne lader jeg med en 70A dynamo. Sjøl om banken er rimelig langt nede etter noen dager i uthavn, har jeg enda ikke opplevd at kapasiteten på dynanmoen er blitt utnyttet fullt ut. Jeg kjørte med en Ladacregulator på begynnelsen, men har nå droppet denne og kjører med den originale innebygde. Når banken nærmer seg fulladet lader den med en perfekt spenning på 14,4V

Jeg har forøvrig Ah-teller og kan følge ladeforløpet svært godt.

 

Jeg byttet ut den gamle banken og kjøpte meg ny batteribank da jeg overtok båten for drøyt 7 år siden. Batteriene er like bra idag som de var da jeg installerte de, og jeg ser ingen grunn til at jeg ikke kan ha batteriene i ytterligere 7 år.

Hemmeligheten tror jeg ligger i at jeg alltid har fulladede batterier på mandag eller tirsdag etter ei helg på sjøen, og at jeg alldrig har tatt ut mer enn 50% av kapasiteten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke riktig hva du mener. Jeg har batteribank på 60 Ah start og 240 Ah forbruk. Alt AGM. Jeg mått bytte dynamo (60 A?) da jeg overtok båten og valgte da 100 A. Kan tappe batteriene mye ned pga. stort forbruk i uthavn (bl.a. amatørradio). Kunne kanskje ha vært OK med 60-70 A dynamo, men ville tatt lenger tid for lading. Det er imidlertid spenningen som nå er problemet, ikke kapasiteten på dynamoen slik jeg ser det. Mindre dynamo kan vel ikke hjelpe?

Link to post
Share on other sites

Poenget er at mange tror at de kan redusere oppladingstida ved å innstallere en stoor dynamo. Dette er vanligvis ikke tilfelle. Mange store dynamoer er dessuten tyngre å dra rundt og utvikler vel også mer varme? Dessuten koster de jo vanligvis vesentlig mer en en standard 60 eller 70A dynamo.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Fortsatt problemer? med ladingen.

I fjor hadde jeg "brukte" batterier. Opplevde aldri å se at dynamoen ladet med 14,4 volt (målt på B+). Dvs. det gjorde den på tomgang, men ikke underveis på marsfart. Da ladet dynamoen med 13,9 volt etter ca 15 minutters gange.

I år har jeg nye AGM batterier. Ladestrømmen på marsfart har vært ca 0,5 - 5-6 ampere. Uansett strøm, spenningen er 13,9 volt på marsfart - som før altså. Så til spørsmålet: Under hvilke omstendigheter skal jeg kunne se at dynamoen lader med 14,4 volt. Jeg forutsetter at batteriene er fulladet når det kun går 0,5 amp ladestrøm. Burde spenningen da ha vist 14,4 volt? Noen som orker å si noe om dette?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle man ikke si noe om det?

 

Når det går så lite strøm skulle det egentlig være nesten null spenningsfall.

Hvis du da fortsatt leser for lite da har enten regulatoren feil setpoint (ladeslutspenning)

eller det finnes noe annet på veien som stjeler spenning.

 

Måler du på B+ eller batteriene?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...