Pajero86 Svart 21.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2008 Takker for gode innspill! Jeg har nå levert dynamoene til en fagmann som skal teste de i benk. Kostet 100 kroner pr stk å teste, da vil jeg ihvertfall vite om de virker eller ikke. De kunne også komme utover til meg å se på dette, så hvis jeg får beskjed om at de virker, så gjør jeg det. Så får vi se hva de finner ut av... Det er nesten så jeg håper at jeg får beskjed om at begge er deffekte, så er problemet ihvertfall løst! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Dette mener jeg forteller at problemet skyldes at dynamoen går med for lav hastighet, .... batteriet er såpass utladet at dette ikke gir mer enn i underkant av 13V. Underkant og underkant, det kommer ann på hva det er. 12,67 som Pajero skrev før er kun hvilespenning for meg. Ellers og som Pajero skrev på første innlegget fikk motoren jo turtall av noe med 2000 1/min. Senest med det og siden ikke jeg vet om motorer det det ikke finnes en forhold av minst 1 til 1,5 er det høyest usansynlig for meg at ingen av testdynamoene leverer noe pga. for lav turtall. At det i så fall mangler effekt med bare 2000 1/min på motor (= minst 3000 1/min på dynamo), o.k. , o.k. Men det skulle ikke mangle spenning (minst mellom B+ og B-) så sannt D+ kunne starte dynamoen. Forbruksteorien som du og Ole Petter skrev om er jo også riktig. Men som det ser ut har jo Pajero ikke koblet noe i det hele tatt til forbruksbenken. Hvis man da ville anta at problemet skyldes høyt forbruk, da kan det i så fall bare være et batteri som er kortsluttet. Og det få vi vel ikke håpe? How ever, vi få vente. Det blir sikkert spennende (!?) med å lese hva det blir av til slutten. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Underkant og underkant, det kommer ann på hva det er.12,67 som Pajero skrev før er kun hvilespenning for meg. Klart. men han skriver at det går 6A, er batteriet ok må spenningen da ligge over flytespenningen. men ikke nødvendigvis over 13V. Den bør dog være stigende. Sitér dette innlegget Link to post
Pajero86 Svart 21.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2008 (redigert) Ja, men jeg synes det hadde vært mer spennende om det hadde virket.... Har akkurat vært og hentet dynamoene og "desverre" så virket de som de skulle..... Nå har jeg bestilt en ekspert utover til Blaker, har gitt helt opp. Men det må jo bare være at den går for sakte/slurer som kan være årsaken.....det må være det! Slike problemer er kjedelig, men de har ofte en tendens til å ha enkel løsning. Jeg krysser fingrene og håper på det..... Halvor Redigert 21.April.2008 av Pajero86 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Dette er ikke et unikt tilfelle. Har man en stor belastning så vil dynamoen slite med å få opp spenningen. Uansett så skal man da måle en relativt stor strøm og dynamoen skal bli varm. En tommelfinger regel sier at en dynamo skal klare 13,7 volt med 75 % belastning med litt turtall. Er den ohmske belastningen vesentlig større så kan spenningen bli under 13 volt, og spesielt når dynamoen går på lavt turtall. Hvis et batteri er flatt, så vil man se at spenningen stiger, men det kan ta litt tid. Belastningen kan komme fra hvor som helst, men oftest så er et batteri helt flatt ellers så er det noe på motoren som belaster anlegget. Det er i sistnevnte tilfelle det er greit å ha strømstyrte ladekretser, for da blir ikke alle batteriene flate på en gang når for eks. glødereleet på motoren henger seg opp. Dette er nesten som å være med på et tippelag, og vi får jo håpe spesialisten som kommer ikke tipper like mye som oss og at problemet løser seg. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Ja, det er alt riktig som dere sier. Men man må jo gå ut i fra at det som Pajero skriver også stemmer. Nå kan det jo være at ikke jeg fant noe annet, men her leser jeg bare a) 3 separate forbruksbatterier som er tilkoblet den ene dynamo, mens startkretsen og startbatteri er utenfor det hele. b) 12,67 Volt på forbruksbenken som tyder på verken helt flate batterier, mega-kortslutning eller stort forbruk. Hvorfor skulle da ikke spenningen krype på minst noe over 13 Volt, isteden for å holde seg stiv på 12,67? Ellers er det jo virkelig bare blankt teori det vi diskuterer om. Har man ikke fingren på det hele, da går det ikke annerledes enn vi hadde det til nå. Du får se, Pajero, når han med "den hvite kittelen" først ha vært til stede da virker alt som det skal. Stort "fingerkryssing" også fra her. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Pajero86 Svart 21.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2008 Hei alle sammen! Nå virker det endelig! Nesten litt flaut å fortelle hva det var, men det var ihvertfall dynamoen som gikk for sakte. Det hadde seg slik at reimen som drev dynamoen også drev 24 volts dynamoen. Det klarte den tydeligvis ikke uten å "slure". Når jeg fikk flyttet 12 volts dynamoen til egen reim som gikk rett på svinghjulet, så funket alt som det skulle! Hadde ikke trodd det var dette som var årsaken da reimen var ok stram og ingen av ladelampene glødet. Men den gang ei. Tusen takk for alle bidrag, suverent med så mange dyktige folk på et sted! Nå slipper jeg ihvertfall å få utover han med den hvite frakken og dytte tusenlapper ned i lomma hans da blir det mer ! Halvor Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Gratulerer med en lading som virker skikkelig!! Nå kan vi jo se at det er lett å bli lurt når det gjelder å vurdere om dynamoen slurer. En turtallsteller fra Biltema er nok tingen i dette tilfelle. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Ja det er lett å bli lurt. Vi får si det var en litt forsinket påskenøtt du serverte. Ganske go var den også Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Som beskrevet i en annen tråd, fikk jeg problemer med ladingen på Iskra 100 amp dynamo. Da har den gått ca 2,5 sesonger. Fungerte helt fint med lading på 14,4 volt som den skal ha. Etter ca 2,5 sesonger falt ladespenningen til 13,9 når motoren (dynamoen) ble skillelig varm. Da startet ladingen på 14,2/14,3 volt - så allerede som kald så jeg at "noe hadde skjedd". Ble sendt inn (Maritim), og har nå fått ny som er installert og testet i dag. Ladespenningen startet på ca 14,7 volt, og etter ca 20 minutter hadde den stabilisert seg på 15,0 volt! Målt på B+. 14,9 målt på batteriet. Spenningen på B+ kontrollmålt med to forskjellige instrumenter. Min kommentar: Noe i veien med regulatoren. Og kanskje: Iskra bør man styre unna(?). Kommentarer mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Dere som kan dette: Er det bare en konklusjon basert på de målinger jeg har gjort, jf. ovenfor: regulatoren er ikke frisk. Eller kan det være andre grunner? I så fall øsnker tips om hva jeg skal teste. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Den regulatoren er nok ikke frisk nei! Og med to tvilsomme Iskra'er etter hverandre begynner man jo å lure litt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zach Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Takk for svaret index. Da jeg fikk problemet på den forrige (ladet 13,9 volt), sjekket jeg kilereimer og koblinger. Det kunne kanskje være noe annet enn feil på regulatoren. Har skjedd før jf. diverse tråder om dette her på BP. Men når ladespenningen er 15,0 volt, kan det vel neppe være annet en regulatorfeil. Har sendt melding til Maritim, så spent på kommentaren derfra. Mulig Iskra ikke er så bra som Maritim vil ha det til. Det er tungvint å demontere/montere og sende dynamoer att og fram. Mulig jeg ser meg om etter et annet merke. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Hei Zach. For høy spenning er flest et tegn for dårlig regulatorstyring. Sjekk at regulatorens tilkoblingene er o.k. (spenningsfall?). Hvis det ikke finnes feil der kan du bare ta ut regulatoren for å levere den til sjekk (Maritim eller noe verkstedt som selger dynamoer/regulatorer). Det behøves forresten ikke å sende hele dynamoen siden det finnes for høy men stabil spenning. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Zach Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Takk for kommentaren Jørg. Vil helst ikke "tukle" for mye med dynamoen så lenge det er en garantisak. Må i så fall ha en avtale med Maritim hvis jeg skal plukke ut regulatoren. Skal kontakte et lokalt verksted om de har måleutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 En vanlig feil i oppkobling til at dynamo gir 15v lading er at feltstrøm er hentet fra startkrets mens den lader forbruksbatteri. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Joerg Becker Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Ja, men antakeligvis ville det i så fall også ha vært det samme med forrige dynamoet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Zach Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 (redigert) En vanlig feil i oppkobling til at dynamo gir 15v lading er at feltstrøm er hentet fra startkrets mens den lader forbruksbatteri. Kan den lade med 15 volt uten at regulatoren er feil? Trodde 14,4 var maks. Jeg lader mot startbatteriet via starteren og hovedbryter. Lader videre til forbruk via BEP og hovedbryter. Både startbatteriet og forbruksbatteriet viste ca 0,1 volt lavere enn B+ under lading. Tilføyet: Dette er samme oppsettet som før, og da var ladingen OK helt til spenningen falt til 13,9 volt. Dynamo sendt inn og ny dynamo lader altså med 15 volt. Redigert 3.Desember.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Maritim sier om problemet: Agm batteri tapper seg svært lite på 1md Denne dynamo du nå har lader helt i øvre sjikt Uten belastning og topp lada batterier er det ikke uvanlig og ligge på 15v på dynamo Men den må IKKE overstige dette. Ved belastning skal den ligge noe lavere. Dette er info fra leverandør Startbatteriet (som jeg lader mot) er AGM. Forbruksbatteriet er blysyre på 2 x 115 Ah, og hadde hatt en kvileperiode på ca 1 mnd da jeg testet. Jeg vet ikke om jeg skal godta at dynamoen skal lade med 15 volt uten belastning. Liker det ikke. Var OK ladespenning på forrige dynamoen - så lenge det varte. Noe som ikke stemmer her. Bør vel oppføre seg likt? Jeg kan jo starte varmeren og teste med belastning. Kommentar? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Vil helst ikke "tukle" for mye med dynamoen så lenge det er en garantisak. Her er jeg enig med deg, ikke demonter regulatur selv. Jeg hadde en tilsvarende sak for en nabo med en Ladac regulatur som gav over 15 V. Kontaktet Ladac og ble anbefalt å justere spenningen selv ellers kunne jeg få den byttet. Jeg avslo å justere og sa at jeg da ville bytte den hos lokal forhandler og det ble godtatt. Da jeg kom til forhandleren og fortalte avtalen med Ladac ble dette godtatt. Men de sjekket med en gang at jeg ikke hadde justert på regulatoren, i så fall ville de ikke bytte den. Går ut fra at det ikke er senseledning på dynamoen så da står man vel bare igjen med at det er feil på regulator. Håper det ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Hvis en har skilledioder for å skille forbruk fra start, så må en også ta i betraktning at det vil være et spenningstap på 0,6V over dioden. Har brukt 15V regulatorer et par år nå, og batteriene blir smellfulle med strøm. En annen ting er at det blir spenningstap når dynamoen står i et varmt motorrom. Varmen påvirker laderegulator negativt hvis en ikke har Ladac med varmesensor som avpasser ladingen etter temperaturen ved batteriene. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Joerg Becker Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Det finnes mange poeng for forskjellige spenninger. Men her er poenget at en vanlig W-regulator er fastinnstillt på en fast verdi. Andre poenget er at -ingen- dynamoprodusent vet hvor dynamoet blir brukt til. Forutsetter man det da kan det bare være en ting som gjelder for standard, og det er "standard". Maksimalt standard-ladesluttspenningen som gjelder for tiden er gjennomsnitlig 14,4(0)Volt ved 20 grader. Untatt noen veldig få batterier er det spenningen som ikke øddelegger noe med det samme. Noe fast innstillt ladespenning (om med eller uten belastning) med mer enn det er derfor absolut feil. Dette bevises allerede her siden Zach ha 2 forskjellige type batterier, som verken noen av oss eller Maritim vet om hvor mye spenning at batteriene skal få etter produsentens beregning. Punkt. Å lade med andre eller variable spenninger er oppgave av enten dem som tilpasser et system eller regulatorer som tilpasser seg selv. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
FredT Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Den regulatoren er nok ikke frisk nei! Og med to tvilsomme Iskra'er etter hverandre begynner man jo å lure litt... Hvis du hadde fulgt med til "the bitter end" i den første "problem-ISKRAen" ville du sett at feilen der var at drivremmen til den sluret. Det blir vel lett feil å laste dynamomerket for akkurat det! FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Joerg Becker Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Maritim sier om problemet:.....Agm batteri tapper seg svært lite på 1md .....er det ikke uvanlig og ligge på 15v på dynamo ....Men den må IKKE overstige dette. Den så jeg for sent og ønsker å kommentere det også. Spør gjerne selgeren: - hva med en AGM som er beregnet for 14,1 (eller 13,6V) ? - hva med lokket bly-syre som vanligvis er beregnet for 14,4V ? - hva med normale Gelbatterier, som ikke ha legering for å takle mer enn vanlige 14,4V? - hva hvis båten seiler mye under motor, antar vi over 6 timer hver dag mens batterien får topplading hver kveld? - hva hvis det enten blir varm om sommern eller batteriene står varm likevel? Blir det ingen fare uansett for verken liv eller batteriets levetid og underskriver leverandøren det (red. her) mht. 15V? En gang til, folkens, jeg sier det nesten hver dag: Ikke bruk regulatorer som er fastinnstillt på mer enn 14,4V, så lenge en ikke er nødt til med god grunn og vet hva det blir. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
index Svart 3.Desember.2009 Del på Facebook Svart 3.Desember.2009 Det blir vel lett feil å laste dynamomerket for akkurat det! Her refererte jeg kun til de to dynamoene i innlegget jeg siterte, ikke det opprinnelige spørsmålet fra i fjor! Ikke lett å holde tunga rett i munnen her. Mulig Iskra er gode greier, men hvis jeg hadde fått to identiske dynamoer etter hverandre og begge feilet ville jeg nok ha begynt å se etter alternativer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.