Jump to content

Merkelig ladeproblem (Iskra)


Pajero86

Recommended Posts

Forresten, tar meg tid til et par ting/spørsmål til: :smiley:

Det første jeg reagerte på da jeg reklamerte på den innsendte dynamoen, var svaret fra importøren om at regulatoren var "slitevare" og ikke omfattet av garantien på to år! Noe jeg selvfølgelig protesterte på og henviste til reklamasjonsretten.

Regulatoren: Er det standarder slik at det bare er å demontere, kjøpe ny og skru på plass? Da kan dette være løsningen for å unngå diskusjon med Maritim.

Dynamo av annet (og bedre) merke: Ber om tips om hvem som har og passer til VP 41A. Ser at de finnes på 60 Ah, men synes det er litt lite. Iskraen er på 100 Ah.

Link to post
Share on other sites

Jeg tørr ikke å diskutere om selve regulatoren gjelder som slitedel,

men fjær og kullbørstene er det sikkert.

 

Regulatorer/-form og måte funksjon er ikke "standard", men finnes ofte også av aftermarket-produsenter.

Så gjelder det egentlig bare å sammenlikne priser og tilgjengelighet når noe går galt.

Ellers finnes det delvis også produkter som er bedre egnet for bruk på båt enn "standard-standard" som flest er beregnet på bil.

 

...forresten kan jo noen gjerne prøve å fortelle til bilprodusenter at 15,0V er bra. :rolleyes:

 

Ang. andre dynamoer finnes det sikkert også flere produkter,

men da er du kanskje nødt til å bruke litt mer penger enn for ISKRA som både produserer og selger via pris.

 

Ang. 60 mot 100A.

Det finnes noe forskjell mellom strøm for forsyning av forbrukere og strøm for batterilading.

Vet du virkelig hvor mye strøm du trenger og hvor mye 100A-dynamoen din leverer gjennomsnittlig?

Du skulle først tenke om det, så skulle du måle, for så å tenke igjen.

 

For å lade dine batterier med god tid ville det være tilstrekkelig med maks. 20A.

...som standard-W flest likevel bare leverer, også med 100A dynamo, så sant det ikke finnes forbrukere eller motakelige batterier på andre enden.

 

Du vet at jeg og andre selger høyeffektregulatorer, derfor tillater jeg meg dette henvisning atter en gang til:

Vanligvis er en hver dynamo med 60A + bra ekstern regulator under streken mye effektivere enn større dynamoer med W-styring.

Dine 230Ah, derav du bare skulle bruke omtrent 80Ah, er for min del absolut ikke noe argument for en stor dynamo.

 

Hvis batterier er ikke lyseklart beregnet for høy spenning ville jeg omvent heller hevde

at man i så fall ikke skulle seile lengre enn 2 - 4 timer i ett, selv om batteribenken er rikelig tømt for strøm.

Deretter, med så høy spenning, er nemlig også utjevningsladingen gjort siden lenge allerede.

 

Lader man regelmessig (eller særlig utilpasset lenge) med slike spenninger da er det heller ikke best for batteriene.

For å dobbeltsjekke påstandet kan du lete etter søkeord som f.eks. "gitterkorrosjon" og lete etter det man forteller om for høy spenning på lokkete batterier.

 

Du sa jo allerede at du skal bruke tid for dette tema på kvelden.

Gjør det og lykke til videre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest med interesse kommentarene fra dere. Godt å få "påfyll" når jeg er usikker på hvordan symptomene skal tolkes.

 

Har nå vært ombord og foretatt noen målinger. Med ca 10-12 amp belastning (forbruk), ladet dynamoen med 14,7 volt, både på tomgang og 2500 o/m. På tomgang uten forbruk 14,9 volt og 14,7 volt på 2500 o/m. Dynamoen lader m.a.o. mellom 14,7 og 14,9 volt (15,0 volt i går). Spenningen gikk altså ned med økning av turtallet. På Maritim.no står det at ladespenningen er 14,4 VDC, og på en liten beskrivelse som fulgte med dynamoen står det at spenningen er satt til 14,5 volt. Da bør den vel være det? Det kan neppe være riktig at det ikke er uvanlig med 15 volt lading mot et fullatet batteri, slik som importøren skal ha sagt. I alle fall ikke når spenningen er satt til 14,5 volt.

 

Jeg mener at forrige dynamoen ladet med ca 14,4 volt uansett (så lenge det varte). Så ble det problemer med reguleringen. Og så vidt jeg skjønner er det problemer med reguleringen på den nye dynamoen også. Mulig det blir enda en ny dynamo, men helst ikke Iskra. Dynamoen blir returnert. Tar saken opp med Maritim.

Link to post
Share on other sites

Ang. andre dynamoer finnes det sikkert også flere produkter,

men da er du kanskje nødt til å bruke litt mer penger enn for ISKRA som både produserer og selger via pris.

AAN er sikkert mer egnet til bruk i båt. Disse dynamoene er produsert inn på lavprismarkeden og agenturen i Norge markedsfører kun billigste varianten til båter.

 

Enig med Jørg om at du bør kannskje trappe litt opp i standard.

 

Jeg har byttet ut en del AAG etter dem har tatt kvelden. Produkten er ikke egnet til lading på tom forbruksbank.

Link to post
Share on other sites

Ole-Petter har vært inne på de før at justere ned maks ladeeffekt med regulator. Noen her på forum har prodestert høyt, men logiken er at tilpasse ladesystem som holder i alle omstendigheter med minimal reimslitasje.

En båt kan være komplisert produkt og strøm om bord er nøkkel til bra båtliv. Å spare der mener jeg er spart på feil sted.

Man kan se på dette på en annen måte: Hvad koster båten og hvilken % av den summen er båteier villig til å bruke på strøm om bord?

Link to post
Share on other sites

Det har jeg ikke regnet på. % av båtprisen som "størmbudsjett". Jeg hadde lit til at Iskra funket, men ser jo noe at den kanskje var i "billigste" laget. Jeg har brukt mange 10-talls tusen kroner på å oppgradere båten, så noen tusenlapper til er egentlig ikke problemet. Jeg ønsker å ha et strømopplegg jeg kan stole på. Billige dynamoer blir ikke billige hvis de ikke holder mål. Det blir i alle fall ikke flere Iskra. litt spent på resultatet når Maritim (importøren) har fått testet innsendt dynamo (som bare ladet med 13,9 volt).

 

Den nye dynamoen lader altså med 14,7 volt med belastning (forbruk), og 15,0 volt uten forbruk på tomgang. Fikk en tilbakemeldig nå nettopp fra Maritim som har tatt dette opp med importøren. Importøeren sier at det tas høyde for ca 0,5 volt spenningsfall når regulatoren justeres. Dette for at batteriet skal få korrekt ladespenning. Dette er jo litt rart, importøret opplyser på et lapp som lå i esken: 14,5 volt. Jeg har installert kraftige kabler for å unngå spenningsfall. Forutsetter at det er det som er vanlig, og derfor noe "rart" det importøren sier. Jeg har maks ca 0,1 volt spenningsfall under lading. Den forrige dynamoen ladet med 14,4 volt uansett, og jeg trodde at det skulle denne også gjøre.

Link to post
Share on other sites

En oppdatering:

Ifl. Maritim sier importøren av Iskra at en spenning på dynamoen på 14,4 volt aldri kan fullade batteriene pga. spenningsfall, og derfor har de justert opp regulatoren til 14,8 volt. Litt rart at Iskra ikke har funnet ut dette før, fordi den "gamle" Iskra dynamoen (bare 3 år gammel), ladet med 14,4 volt. Jeg har lært at ladespenningen på batteriet øker etter hvert som batteriet blir oppladet (og strømmen avtar), og "til slutt" er spenningen på batteriet den samme som på dynamoen. Da bør batteriet bli fulladet selv om dynamoen leverer "bare" 14,4 volt.

Link to post
Share on other sites

Alle ISKRA reguluatorene er temperaturkompensert. Lader med høyere spenning når batteriet

og dynamoen er kalde. Justerer ned spenningen når temperaturen stiger.

Iskra IA 1202 100 amp Marine er justert til å regulere mellom 14.5 og 14.8 etter råd fra

batteriprodusentene.

 

Ser at mange skriver fremdeles om maks ladespenning på 14,4v. Dette var helt riktig for

ca 8-10 år siden. De siste 10 år har alle seriøse batteriprodusenter produsert med calsium

legert bly i både negative og positive plater. Batteriene skal da ha høyere ladespenning

 

Met et lite spenningsfall fra dynamo til batteribanker er ISKRA dynamoens ladespenning

helt ideel. De nye AGM calsiumteknologibatteriene skal lades med 14,7v.

 

Problemet i båt er underladning , ikke overladning av batteribankene.

 

Informasjon med ladekurve for denne dynamoen

 

http://www.bema.no/product/2890755/

 

 

Leverandør.

Link to post
Share on other sites

Jeg er som sagt enig i at det antakeligvis ikke blir noe problem å lade normale og tomme batterier med litt økt spenning,

begrenset på en liten stund.

Men jeg tillatter meg å si at det gjelder -bare- den situasjonen.

 

Det samme gjelder også uttalelsen som omfatter alt inneholdet av "alle batterier skal".

Akkurat derfor kjefter jeg, fordi det stemmer ikke.

 

Først og fremst finnes det en stor flertall batterier der ute som er -ikke- beregnet for å tåle så høye spenninger.

Dette kan først revideres så sant det finnes noe spennings-standard, men dette finnes ikke.

 

Men underskriver du det du sier likevel, da kunne jo jeg anbefale til alle mine kunder

at de skal skifte innstillingen av PDAR til åpne bly-syre, uansett type batteri som finnes?

 

I så fall trenger vi heller ikke lengre så dumme ting som batteri-til-batteri-ladere, alle problemer med baugbatterier og ladingen dems er også løst,

også kabelkalkulasjonen blir enklere fordi vi kan redusere på tversnittet, m.m

 

Så fint, men erstatningskravene som i så fall bare må følge sender jeg da også bare videre til deg.

 

Neste poeng er regulatorene.

Hvis man i det hele tatt kan snakke om temperaturstyrt/kompensert da gjelder det vel bare for selve dynamoet.

Regulatoren som sitter på dynamoen -kan- ikke sense på det som skjer på batteriene.

Altså er det ikke noe annet enn feil.

 

Jeg avslutter det her, men et siste henvisning til ladekurver av dynamoer:

Fint at en dynamo -kan- levere ordentlig hvis alt inkludert reimdrev og kabler stemmer.

 

Men riktig ville være noe klar henvisning at den likevel bare leverer få Ampere så lenge det ikke finnes enten

- en ekstern høyeffektregulator som presser dynamoet til å jobbe & lade, eller

- noe batteribenk som er ordentlig sulten (gjelder også flest for bare få minutter)

- eller forbruk som tilsvarer dynamoets mulig effekt.

 

Beklager, Optimal.

ISKRA både er og tilbyr ikke noe annet enn andre dynamoprodusenter.

Bare at ikke andre hanterer med så høye spenninger, i hvert fall ikke uten å varsle.

 

Ha en fin søndag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Diskusjoner som dette engasjerer meg så pass mye at jeg nok en gang foretok en liten test i garasjen. Jeg målte ladespenning på to biler, en 03 mod og en 06 mod. Batterier har samme alder. Begge har stått stille over natta og er kalde. Temp i garasjen + 8 grader. Resultatet på begge er så likt at jeg referer bare til en av dem.

 

Hvilespenning før start : 12,68 volt.

Ladespenning på batteripoler sekunder etter start og med kun parklys på(ikke mulig å slå av) 14,70 volt

Ladespenning på batteripoler etter 10 min. 14,48 volt

 

Hva spenningen hadde blitt etter lengre tid vet jeg ikke. Det er vel mulig spenningen hadde vært høyere i en båt med dieselmotor hvor det ikke er tennplugger og heller ikke parklys. Spenningen falt drastisk hvis jeg satte på varme i bakrute og hovedlys.

 

Hva som er rett og galt vet jeg ikke, men jeg har ingen grunn til å tro at det er feil på begge bilene. Nå vet jeg ikke hva spenningen er en god sommerdag og heller ikke hva den hadde blitt med et flatt batteri.Dagens biler og båter har jo langt mer elektrisk utstyr enn før og samtidig er man langt mer skjerpet på drivstoffforbruk. En dynamo som lader utgjør faktisk en del på forbruket slik at varme i bakrute,speil,seter samt klimaanlegg og kjørelys trekker forbruket opp. Mulig slike ting har gjort at produsenter har hevet ladespenning eller har den alltid vært så høy :confused:

Link to post
Share on other sites

ISKRA er ikke et dynamomerke. Det er et selskap som renoverer gamle dynamoer. Dvs., et byttesystem.

Derfor kan dette være Bosch, Ducellier, Lucas, etc.

Hadde jeg hatt samme problemet ville jeg tatt ut dynamoen og levert denne på et bilelektrisk verksted for

prøvekjøring. Jeg mistenker at det er noe feil med dynamoen. Det kan skje.

"Normal" ladespenning skal være 13,8 volt (12 volts anlegg, 28 volt på 24 volts anlegg). Noe serlig høyere ladespenning over lengre tid kan skade batteriene.

Ødelagte batterier tar ikke i mot lading. Da vil ladespenningen være lav. Jeg regner med at i dette tilfellet så har dynamoen

innebygd regulator.

Redigert av Leitz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En dynamo som lader utgjør faktisk en del på forbruket slik at varme i bakrute,speil,seter samt klimaanlegg og kjørelys trekker forbruket opp. Mulig slike ting har gjort at produsenter har hevet ladespenning eller har den alltid vært så høy :confused:

Vi kan sammenligne strømsystem og vannsystem. Hvis vi vi øker vannforbruk om bord er helt feil å øke trykk på systemet. Vi kommer til med å slite like meget med vannforsyning. Med å installere pumpe som leverer mer vannmengde har vi løst problemet. Vi bruker antall watt i en båt og dem bør vi produsere. Volten blir bestemt av batteriteknologien vi bruker og der kan vi beregne ut hvilken antall amper dynamo klarer. I større systemer er watt beregning brukt mer og den beregningen kan også brukes på mindre systemer. Amper endrer seg i forhold til volt men dynamo og andre komponenter begrenses med watt.

Link to post
Share on other sites

Alle ISKRA reguluatorene er temperaturkompensert. Lader med høyere spenning når batteriet

og dynamoen er kalde. Justerer ned spenningen når temperaturen stiger.

Iskra IA 1202 100 amp Marine er justert til å regulere mellom 14.5 og 14.8 etter råd fra

batteriprodusentene.

Kommentarer i fet skrift:

Dynamoen føler ikke temperaturen på batteriene!

 

Ser at mange skriver fremdeles om maks ladespenning på 14,4v. Dette var helt riktig for

ca 8-10 år siden. De siste 10 år har alle seriøse batteriprodusenter produsert med calsium

legert bly i både negative og positive plater. Batteriene skal da ha høyere ladespenning.

Min 3 år gamle Iskra ladet med 14,4 volt (så lenge det varte). På en lapp som fulte med den nye dynamoen står det at ladespenningen er 14,5 volt.

 

Met et lite spenningsfall fra dynamo til batteribanker er ISKRA dynamoens ladespenning helt ideell.

Ladespenningen er ikke stabil: 14,7 - 15,0 volt. Iskra (importøren) sier at batteriet skal lades med 14,4 volt. Jeg har et spenningsfall på 0,1 - 0,2 volt. Ladingen på batteriet vil derfor være ca 14,6 - 14,8 volt. Når mitt blybatteri er oppladet, vil ladingen fortsette med 14,8 volt og batteriet vil koke(?)

 

De nye AGM calsiumteknologibatteriene skal lades med 14,7v.

Problemet i båt er underladning , ikke overladning av batteribankene.

Informasjon med ladekurve for denne dynamoen

 

http://www.bema.no/product/2890755/

 

Leverandør.

Link to post
Share on other sites

Zach: Iskra IA 1202 100 amp Marine er justert til å regulere mellom 14.5 og 14.8 etter råd fra

batteriprodusentene.

Vel, testen med bilene mine bekrefter vel akkurat det, selv om jeg trodde spenningen ville være lavere og som sagt har jeg ingen grunn til å tro at noe er galt. Trekker man fra forbruk til tenningsanlegg og parklys ville kanskje spenningen gå opp enda mer.
Servicemannen: Amper endrer seg i forhold til volt
Ja, og bilprodusenter regner på brennstofforbruk. Det jeg lurer på er om en 50 amp dynamo med 14,7 volt som øvre grense vil gi besparelse i forhold til en 80 amp med 14,4 volt. Det som er sikkert er at bilprodusenten velger det som gir minst drivstofforbruk, og bilteknologien havner som regel i båter til slutt. Det er kanskje ikke noen forskjell i det hele tatt? En eller annen grunn er det vel for det, og på bilsiden påpekte man at 14,4 volt var i laveste laget for skandinaviske forhold. Kanskje det er dette man nå har tatt hensyn til. Skjønt det er vel grenser for hvor høyt man kan gå med tanke på det øvrige el-anlegget som tross alt er 12 volt og selvfølgelig batteriene.
Link to post
Share on other sites

Alle ISKRA reguluatorene er temperaturkompensert. Lader med høyere spenning når batteriet

og dynamoen er kalde. Justerer ned spenningen når temperaturen stiger.

Iskra IA 1202 100 amp Marine er justert til å regulere mellom 14.5 og 14.8 etter råd fra

batteriprodusentene.

Kommentarer i fet skrift:

Dynamoen føler ikke temperaturen på batteriene!

 

Svar

 

Når dynamoen er kald er som regel batteriet det også. Dermed lader den med høyere spenning til

dynamotemperaturen stiger og regulerer ned. Når batteriet tilføres energi ( ladning ) stiger

batteritemperaturen også.

diagram.jpg

Link to post
Share on other sites

Lengre oppe sa jeg allerede at jeg ikke ser noe problem så lenge batteriene er tømt.

 

Men mht. "vanligvis" som kanskje ISKRA mener at det er normalt,

er ISKRA klar over at de fleste av alle båter starter med topladete batterier?

 

Ordet "Vedlikeholdspenning" er også noe begrep?

Og det som batteriprodusenter krever for å få et lang levetid av batteriene, tas også hensyn til det?

 

Hvis så, da spør jeg meg hvorfor at batteriprodusentene skriver noe annet på databladene sine.

Det undrer meg desto mer siden alle produsenter av eksterne regulatorer justerer til lavere enn 13,8V (også 13,2V).

 

Men kanskje det gikk noe forbi meg siden ISKRA hevder at fastinnstillt minimalspenning av 14,5 (og mer) er o.k.

Jeg lurer bare om de da også snakkte med batteriprodusenter som regner med mer enn 3 år levetid.

 

Vel. Punkt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...