Arvid.65 Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 (redigert) Hvis du ser på skovlene på vifta så drar de lufta fra senter og dytter den ut. Da blir det undertrykk i senter av reimskiva, og luften blir dradd gjennom dynamo. På biler er dette gjort for ikke å dra inn den varme luften fra radiator(tror jeg) Redigert 11.September.2010 av Arvid.65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 OK - da går viften riktig vei. Problemet med dårlig spenning må ha andre årsaker enn dårlig kjøling(?). Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Jeg testet jo litt jeg også etter dynamobytte. Like etter start fikk jeg også 14,41 v. Denne sank til 14,25 etter ca 30 min hvor den da stabiliserete seg. Dette var med noen få forbrukere på. Med en del forbruk på(med hensikt for og teste) falt den til 13,65 og ble stående på det så lenge jeg hadde flere forbrukere påslått i ca 30 min. Det som jeg merket når jeg slo av alle de større forbrukerene, var at spenningen da steg til 14,50. Målingene tok jeg ved førerplassen fra ett 12volt uttak, og ikke ved batteri. Mulig det var noe høyere på battripolene. Jeg har ikke regna på hvor mye som stod på, men det dreier seg om cabinbelysning, radio, ei vifte, og vindusvisker samt kjøleskap på det meste. Du kan jo regne litt på hvor mye som står på hos deg, for det skal sikkert ikke så mye til før spenningen faller. Om den skal falle, er en annen ting, men jeg anser oppførselen til min dynamo som ganske normal. Jeg har regulator innebygd i dynamo. Ser jo også at min hjemmelader går ned til nettopp 13,8 v når batteri er fulladet så kanskje batteriene dine er på topp . Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Tror kjølingen er årsak til lav ladespenning. Det kan være for liten sirkulasjon av luften. Hvis du har mulighet for å måle temperaturen på dynamoen, så vil du kunne se om ladespenningen synker i takt med at temperaturen øker. En annen måte er å tilføre kald luft til baksiden av dynamoen. Så blir jo spørsmålet om temperatureguleringen av dynamoen er riktig. Selv om den er feil er det jo ikke sikkert at det gir utslag hos en som har lavere temperatur i motorrommet. Det er sikkert ikke så mange som sjekker ladespenningen ettehvert på turen. Jeg ville jobbet med å sjekke temperaturforholdene i dynamoen siden den er temperaturregulert. Det er ikke sikkert du får fram samme symtomer om du tar ut dynamoen og kjører den i benk. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Hvis du har mulighet for å måle temperaturen på dynamoen, så vil du kunne se om ladespenningen synker i takt med at temperaturen øker. En annen måte er å tilføre kald luft til baksiden av dynamoen. Det er ikke sikkert du får fram samme symtomer om du tar ut dynamoen og kjører den i benk. Måle temp'en er vel ikke så enkelt. Måtte i så fall ha målt direkte på dynamoen. Ser ikke hvordan jeg skal få det til. Kanskje teipe fast en temp giver kan gå. Det er mulig å montere en 75 mm Ø slange fra luftinntaket bak, men trangt å komme til. Skal først sjekke med bilelektrisk verksted om de kan simulere temp. Kommentar til hegra: Landstrømlading virker OK. 14,5 volt X antall timer, så vedlikeholdslading. Hadde bare 2 stk VHF-er stående på underveis da jeg testet (ca 0,8 amp). Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Har du ikke mulighet for å låne en infrarød tempmåler? Evt. har Biltema... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid.65 Svart 11.September.2010 Del på Facebook Svart 11.September.2010 Hvis det er en dynamo med utvendig montert regulator på børstebro, skulle det ikke være noen problem å kjøle den med kjølespray og se om spenningen forandres. Mvh Arvid Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Først ville målt temperaturen og sammenligne med hvordan ladespenningen endrer seg. Jeg så en beskrivelse av hvordan Roaldbj hadde festet giver på pakkboksen, men kan ikke finne den igjen. Det gikk ut på å ta et emne av metall, bore et hull til giveren og feste dette på pakkboksen. Her er termometeret som jeg bruker. Du får og lang slangeklemme som du kan kutte til selv. Her er slangeklemmebånd Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Fikk en ide for å feste en temp giver. Kjøp en kile til propellen, bor et hull i den for å trykke giveren inn i. Bør kanskje limes. Tilpass den og fest den til dynamoen. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 12.September.2010 Del på Facebook Svart 12.September.2010 Jeg føler fremgangsmåten på noen av forslagene er litt i overkant omfattende. En temperatur / strømbegrensende regulator er ikke så komplisert for den er jo ikke lineær ved lave temperaturer. Man bør være i stand til å kjenne med fingeren eller pulsen / håndbaken på regulatoren om det er fare for at denne er for varm. Jeg tipper strømbegrensningen av feltet ikke skal inntre før ca 80-90 gr. C. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.Juni.2011 Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 (redigert) Sammendrag av problem: Spenningen på ny Iskra 100 amp dynamo faller med opptil 0,5 volt under lading med nesten fulladet batteri. Bema (importør) påstår dynamoen er OK. Har i dag omsider fått dynamoen testet i benk av AutoEx i Trondheim (tidl Midt-Norsk diesel & elektro AS). Resultat: "Med belastning på 30 amp faller ladespenningen til 13,6 volt. Ladingen er for dårlig". Resultatet overrasket ikke meg. Har prøvd å fortelle Bema på direkten, men også via Maritim (hvor dynamoen er kjøpt) - at det er feil på dynamoen. Har oppgitt ladespenning og ladestrøm (som har vært mindre enn et par amp). Ikke enkelt å få gehør hos disse for det jeg mener må være klare tegn på at noe er feil. Nå har jeg i alle fall fått en vurdering fra "utenforstående". Batterier er dyre, og det må være meget viktig med korrekt lading for å spare på batteribudsjettet. Tar saken opp med Maritim, men vet ikke om jeg vil ha flere Iskra. Redigert 15.Juni.2011 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 2.September.2011 Del på Facebook Svart 2.September.2011 Jeg testet ladingen på nytt i går med å koble bort startbatteriet (jeg lader direkte mot forbruk). Ladespenningen på tomgang økte fra 14,2 volt til 14,4 volt(!), men med økt turtall stabiliserte spenningen seg på 14,0 volt med ladestrøm 1 amp, dvs. nesten fulladet batteri. Regulatoren i dynamoen er 14,4 volt. Noen som kan fortelle meg hvilke omstendigheter som skal til for at ladespenningen skal vise 14,4 volt (med dynamo som er ok). Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Hei. Når du lader med bare 1 A må du og regne med at det er litt forbruk, slik at batteriet trolig er fullt. Da vil der være en fordel at ladespenningen har sunket til 14.0 V. Da får du mindre gassing i batteriet. Når du måler så nøyaktig, bør du og måle hva temperaturen er både der batteriet står og på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 (redigert) Hva som er rett og galt vet ikke jeg, men siden jeg også nylig bytta til ny(overhalt innbytte) dynamo kan jeg jo fortelle hvordan denne oppfører seg. Dynamo er på ca 45 amp, og når den lader mot et nytt 110 ah er ladespenning på polene ca 14,5 volt. Dette gjelder enten motor går på tomgang eller maks turtall, rett etter start eller etter 2 timers drift. Før start var hvilespenning 12,81 volt. Det eneste forbruk er drift av motorinstrumenter. Kobler jeg til plotter,kjøleskap,lys osv faller det ei kort stund til 14,1 volt, men stiger gradvis igjen til ca 14,3 hvor spenningen stabiliserer seg. Slår jeg alt dette av igjen stiger det omgående til 14,5 volt og kanskje over det, for så og stablisere seg på ca 14,5. 14,5 volt er kanskje i meste laget, men med rundt 15 grader i batterirom, og med litt forbruk på som reduserer spenning til ca 14,3 volt så tror jeg dette er ganske riktig til mitt bruk. Amper har jeg ikke målt, men regner med at den ligger lavt siden batteri er nytt og fulladet i utgangspunktet. Redigert 3.September.2011 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 3.September.2011 Del på Facebook Svart 3.September.2011 Hei Nemo og hegra, og takk for svarene! Jeg har bare AGM ombord, men det ser jo ikke dynamoen. Kan dynamoen være så intelligent at den reduserer ladespenningen hvis ladestrømmen er liten? Dynamoen har forresten aldri vist 14,4 volt, (bortsett fra på tomgang). Synes jo dette er rart så lenge regulatoren er 14,4 volt. Jeg har ikke målt temp'en der batteriet står, men antar at det var ca 15 gr. Jeg forventer å finne samme ladeforhold ombord som hegra. I bilen viser spenningen 14,4 volt. Så hvorfor skal ikke Iskra gjøre det samme? Det er jo en 100 amp dynamo. Men jeg har som nevnt ovenfor fått den testet med belastning på 30 amp og da falt spenningen til 13,6 volt. Konklusjonen var "toler ikke belastning, lader for dårlig". Så dynamoen er nok ikke frisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.