Hulda Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Muttertrekker er kanskje å foretrekke grunnet slagene den gir. Lettere at det går fandenivold med latmansarm. Vet ikke grunnen til øvelsen din, står sikkert lenger opp i tråden. Men det er ingen grunn til å plukke flensen av giret hvis det ikke er en del av øvelsen. Bruk smergel over flatfil for å gjøre ren flensflatene der du kommer til. Boringen i klemflensen sitter kun med friksjon mot propellakslingen. Smør boringen med noe innmari glatt før sammenmontering :-) Det siste var en fleip. Gjør ren boringen med renseguffe og neger&%&¤¤, grov type, fås hos Biltema. Vask til slutt med spray som brukes på bremsedeler, flott produkt fra Biltema. En boks holder i massevis. I følge instruksjonen skal klemflensen ekspanderes ved at man dunker inn et par kiler i sprekken på hver side. Å ødelegge et par skrutrekkere pleier å gjøre susen. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 (redigert) Tippa 8mm, men var usikker, syns den virka litt stor, så jeg kjøpte 7mm også, som jeg antagelig aldri kommer til å få bruk for. ;-) Den du ikke trenger kan du bare levere tilbake i butikken. Det er ingen problem :-) Jeg skal bare bytte pakkboks (volvokondom) men løsnet hele flensen for å kunne ta oppretting av motor. Det må sikkert du også gjøre. Løsnet ikke den delen som sitter på giren. Den skal jeg bare renske for rust. Redigert 14.Mars.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Den du ikke trenger kan du bare levere tilbake i butikken. Det er ingen problem :-) Jeg skal bare bytte pakkboks (volvokondom) men løsnet hele flensen for å kunne ta oppretting av motor. Det må sikkert du også gjøre. Huh!? Nå må du ikke skremme meg. Skal bare ha ut akslingen, restene av cutlesslageret og inn med nytt jeg. Og det er da egentlig nok syns jeg ;-) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Jeg skulle "bare" bytte noen gjennomføringer i vinter, men arbeidslista blir stadig lenger... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Jeg skulle "bare" bytte noen gjennomføringer i vinter, men arbeidslista blir stadig lenger... Jeg ligger ytterst så jeg må tidlig ut.. så dette må gå unna :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 (redigert) Huh!? Nå må du ikke skremme meg. Skal bare ha ut akslingen, restene av cutlesslageret og inn med nytt jeg. Hvis motoren ikke er rettet opp siden 86 og du vil bare dra akslen og skifte cutlesslage og rett inn i klemflensen. Det er lettere å få inn Lottolappen enn at klemflens aksel er rett etter 31 år. Og store muligheter til et kort liv for cutlesslaget. På tide med oppretting Sjekk akslingen for slitemerker, da kan en øke/minske lengden på ny slange litt. Vurder om det er på tide å pakke om pakkboksen i samme slengen. Vent med å tre på slangen på hylserøret så en også får sjekket at akslingen ligger i senter i hylserøret under opprettingen. Lykke til. PS. Det er normal lite og finjustere etter at en har ligget på vannet noen dager med vann og Diesel oppfylt. | Særlig på båter med litt alder , de sparte ikke på noe før..og at en retter opp klossene ved opptak eller at krybba er rett, blir opprettingen på land meget bra, men det er ingen regel. PS. får du akslen forbi roret? Redigert 14.Mars.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
shipahoy Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Sånn går dagene for oss med båt fra '86 ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Hvis motoren ikke er rettet opp siden 86 og du vil bare dra akslen og skifte cutlesslage og rett inn i klemflensen. Det er nok temmelig sannsynlig at det er rettet opp for ikke mange år siden når motor og gear ble splittet av forrige eier (mekaniker) for å pakke om baki der. Vil tro jeg ser det når jeg monterer tilbake, hvor akslingen treffer hylserøret. Er forøvrig volvokondom (som skal byttes i samme slengen), som neppe er fra 86, så jo mer jeg tenker på det jo mer sannsynlig er det vel at det er gjort både hint og annet siden 86. ;-) Så får vi se, må det rette så rettes det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Sånn går dagene for oss med båt fra '86 ;-) Jah... Det eneste en båt egentlig vil er ned på havets bunn. Så er det opp til oss å forhindre det. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Noen som vet diameter på bits til unbrakoboltene, 30 mm klemflens? Ikke kjøp bits oppgitt med diametermål, de glipper så fælt (sorry, måtte bare, men jeg vet jo du tåler en spøk ) Jeg har renset flaten på koblingen, og tenkte å friske opp gjengene. Er det forskjell på gjengetapp for renovering og laging av nye gjenger? Kan jeg bruke denne som jeg har: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengeverktoysett-21-deler-2000016875/ eller trenger jeg denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengerenoveringssett-8-deler-2000016876/ Gjengerenoveringsverktøy er vel et begrep som ikke eksisterer i proffmarkedet. Begge funker nok til å trekke over et hull, men jeg ville definitivt gått for det øverste. Det andre tilhører kategorien verktøy jeg helst ikke vil eie. Mtp disse unbrakoboltene så ser det guffent ut, ser ut som det ikke har vært skrudd på siden 86. Jeg strides med meg selv om jeg skal prøve med laaang arm, eller om jeg skal gå på med en elektrisk muttertrekker. Er redd for å vri i sund med muttertrekker.. en lang arm bør vel være nok egentlig. Og går alt i dass så er vinkelsliper, kappe boltene og kjøpe ny klemflens neste plan. Tror ikke du skal være så nervøs for dette. Unbrakoskruer har en høy fasthet, så det skal litt til før de knekker når du skal skru dem ut til tross for at det er litt rustent der. Er du usikker varmer du flensen litt (100 grader) med ei blåselampe før du prøver å løsne. Om du skal bruke slagtrekker eller latmansarm har jeg ikke noe fasitsvar på. Jeg foretrekker vel å dra for hånd på småskruer (M10 og mindre), da man har litt mer kontroll på kraften man påfører den stakkars lille skruen. Unbracopipesett og skralle fungerer fint. Pass på at hullet er helt rent slik at du får bitsen helt nedi. Jeg skal bare bytte pakkboks (volvokondom) men løsnet hele flensen for å kunne ta oppretting av motor. Det må sikkert du også gjøre. Dette er et godt tips. Haster det med sjøsetting kan du sjekke opprettingen på sjøen, ikke noe problem. Men når du først skrur, så sørg for å splitte flensene og rengjøre flatene som Hulda beskriver lenger opp, det tar bare noen minutter. Urene flater kan ikke rettes opp. Ikke stol på at forrige eier har rettet motoren, eller at den fremdeles er rett. Skal du gjøre en virkelig grundig oppretting må også klemflensen klokkes, da slike gjerne har avvik fra produksjonen, og aksel klokkes i benk eller vogge, disse er heller aldri helt rette. Men bare det å sjekke rettheten på flensmonteringen er en enkel prosedyre du kan gjøre selv. Det eneste spesialverktøyet du trenger er to av disse http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Ovrig/Bladmal-mmtommer-13-stk-2000028588/ til en samlet verdi av NOK 79,80. Beskrivelse finner du her: https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-1 Litt lang tråd ble det, men en plass inni der er det beskrevet hvordan du sjekker rettheten på flensene. Er det rett koster dette deg kun noen få minutter. Er det ikke rett vet du at du må rette, men det er jo ikke en jobb du må gjøre med en gang. Du har jo tross alt kjørt med dette en stund. I den tråden er det også vist og forklart litt flere faktorer som kan gi vibrasjoner og kast. Retter du opp motoren vil du få vekk vibrasjoner du ikke visste at du hadde Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 (redigert) Haster det med sjøsetting kan du sjekke opprettingen på sjøen, ikke noe problem. Men når du først skrur, så sørg for å splitte flensene og rengjøre flatene som Hulda beskriver lenger opp, det tar bare noen minutter. Urene flater kan ikke rettes opp. Ikke stol på at forrige eier har rettet motoren, eller at den fremdeles er rett. Skal du gjøre en virkelig grundig oppretting må også klemflensen klokkes, da slike gjerne har avvik fra produksjonen, og aksel klokkes i benk eller vogge, disse er heller aldri helt rette. Men bare det å sjekke rettheten på flensmonteringen er en enkel prosedyre du kan gjøre selv. Det eneste spesialverktøyet du trenger er to av disse http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Ovrig/Bladmal-mmtommer-13-stk-2000028588/ til en samlet verdi av NOK 79,80. Beskrivelse finner du her: https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-1 Litt lang tråd ble det, men en plass inni der er det beskrevet hvordan du sjekker rettheten på flensene. Er det rett koster dette deg kun noen få minutter. Er det ikke rett vet du at du må rette, men det er jo ikke en jobb du må gjøre med en gang. Du har jo tross alt kjørt med dette en stund. I den tråden er det også vist og forklart litt flere faktorer som kan gi vibrasjoner og kast. Retter du opp motoren vil du få vekk vibrasjoner du ikke visste at du hadde Er det lurt å vente med opptrettingen til en er på sjøen? Kan ikke resultatet fort bli som dette. Sitat, Deretter tok jeg av pakkboksen for å se hvodan akselen lå i hylserøret. Resutlatet var nedslående... På oversiden fikk jeg nesten inn en finger, og på undersiden var det bare et par tre millimeter unna at akselen subbet i hylserøret . Vent med å tre på kodomen på hylserøret, så en også får sjekket at akslingen ligger i senter i hylserøret under motor opprettingen på land. Lykke til. PS. Det er normal lite og finjustere etter at en har ligget på vannet noen dager med vann og Diesel oppfylt. | Særlig på båter med litt alder , de sparte ikke på noe før..og at en retter opp klossene ved opptak eller at krybba er rett, blir opprettingen på land meget bra, men det er ingen regel. Hvor nøye en skal rette opp............. her er det mange meninger. I bunn og grun kommer det an på tolerangsen til motorflems, klemflens og aksel. Ikke lett å få det bedre en det svakeste / skakke ledd. Da jeg monterte inn Centa fleksibekkopling fikk jeg beskjed om å rette opp til max. 0.1 mm. helllst mindre. Og Sabb sier vel her "null " sitat "hvis blamålet kan føres inn med samme press rundt hele flensen er motoropprettingen riktig"" En bra tråd. https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/page-1 Redigert 15.Mars.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Er det lurt å vente med opptrettingen til en er på sjøen? Kan ikke resultatet fort bli som dette. Sitat, Deretter tok jeg av pakkboksen for å se hvodan akselen lå i hylserøret. Resutlatet var nedslående... (bilde) På oversiden fikk jeg nesten inn en finger, og på undersiden var det bare et par tre millimeter unna at akselen subbet i hylserøret . Det beste er selvsagt at man gjør en grundig kontroll av alle detaljer før sjøsetting, og deretter kun dobbeltsjekker retting ved flens etter sjøsetting. Men i praksis må man jo ofte inngå kompromisser. Som i dette tilfellet hvor han står langt fram og må tidlig ut. Årsaken til feilen hos meg som man ser på bildet tror jeg kommer av slurvete montering når båten fikk ny motor i 2004. Verkstedet har satt inn den nye motoren og rettet opp uten å gå grundig nok til verks. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Får jeg ikke til dette nå så kan jeg like godt la være. Fantastisk med så mange kompetente innspill. :-) Motor og aksel osv er veldig enkelt tilgjengelig så det er overkommelig å ta finoppretting når båten er på sjøen, hvis det blir tidsnød. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Det beste er selvsagt at man gjør en grundig kontroll av alle detaljer før sjøsetting, og deretter kun dobbeltsjekker retting ved flens etter sjøsetting. Men i praksis må man jo ofte inngå kompromisser. Som i dette tilfellet hvor han står langt fram og må tidlig ut. Har sett det værre en din uten motorbytte. Synd å ødlegge et nytt cutteslager hvis en greier å få akslen ut av senter ved oppretting på vannet. "Tidspess" ?? et par dagers jobb burde en greie å presse inn i løpet av en vinter. Får bare håpe at fundamentbolter og mutterene på labbene er vedlikeholdt, ellers kan det fort bli forsinkelser. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Bare sørg for å sjekke slik roger-jo beskriver før du smekker på plass kondomet. Hvis ikke kan resultatet bli defekt cutless og defekt kondom etter noen timer. Det tar ikke lange tiden å gjøre den sjekken. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Bare sørg for å sjekke slik roger-jo beskriver før du smekker på plass kondomet. Hvis ikke kan resultatet bli defekt cutless og defekt kondom etter noen timer. Det tar ikke lange tiden å gjøre den sjekken. Yepp, will do. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Alltid kjedelig når kondomen sprekker... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 Takk. Stod i hyllt på BT ,med krafthylsene i hånda. Tippa 8mm, men var usikker, syns den virka litt stor, så jeg kjøpte 7mm også, som jeg antagelig aldri kommer til å få bruk for. ;-) 7 mm unbrako får du brukt for til calipper glidepinner på de fleste VAG familien biler og på mange drivaksler Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2017 7 mm unbrako får du brukt for til calipper glidepinner på de fleste VAG familien biler og på mange drivaksler Kona har VAG firmabil, så den slipper jeg å skru på (Skoda pr. nå, overraskende feilfri gitt). Holder meg til gammel japse selv nå, så jeg slipper å skru på noe som helst for tiden egentlig :-) Får spare 7mm meteren til tøffere tider. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2017 ... defekt kondom etter noen timer. Alltid kjedelig når kondomen sprekker... Men hvis han har holdt på flere timer er det kanskje ikke annet å vente Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Skylder nesten å gi tilbakemelding etter å ha blitt tilført så mye kompetanse her :-) Første stopp var toalettet som Peder har satt opp for å slå lens (som vanlig). Der hang jaggu posen med lader osv som kona rotet vekk sist vi var i båten. Må ha ramlet ut av bilen sist vi var der. Takk til den som hang den opp :-) Med lang fastarm og riktig bits så løsnet boltene i klemflensen veldig lett, overraskende lett. Men det må nevnes at jeg har sparyet de med rustløser flere ganger gjennom vinteren, og sist uke så ga jeg flensen en god omgang med følsom kakking for å løsne opp. Satt på bitsen og tok såvidt i så var det bare å skru ut. Å få flensen til å slippe akslingen krevde litt mer tålmodighet. Brukte et stort og lite flattskrujern som kiler og tvang forsiktig opp på hver side av flensen. Så var det ut under/bak båten. La en stor trekloss og dunket forsiktig mot propellen, vred om på akslingen etter to-tre slag. Sakte seig den ut, og når den slapp så var det bare å dra aksling og propell rett ut. Hadde løsnet volvokondomen på forhånd. Pusset propellen, hadde gammel sink av akslingen og monterte ny. Rengjorde akslingen så den er klar for montering. Så bar det avgårde for å kjøpe kondom og cutlesslager. Hadde googlet og fant at en butikk rett ved brua/elva/motorveien i Sarpsborg hadde på lager rubbel og bit. Ble litt overrasket når jeg entret butikken for det så mer ut som en polish- og pynt variant av båtbutikk. Og selvsagt... betjenten på 21 og trekvart år visste ikke engang hva cutlesslager var, måtte stave det til han når han søkte på pcen. Grunnen til at alt så ut til å være på lager var at "det bare speilet lageret.... på sørlandet..". Så ja... På vei til butikken så husket jeg å ha vært der før, og også dengang måtte returnere av samme grunn, står at de har alt, har ingenting. Ut i bilen, google igjen. Sleipner motor så ut til å være tingen. Så da ble det en god kjøretur ut mot sjøen igjen og inn i Fredrikstad. Syns det så litt rart ut at det skulle være butikk, men gikk opp ei trapp, kom inn i et venterom og en hyggelig kar på første kontoret borti gangen forklarte at jeg nå var i en fabrikk, men ga meg god veiledning til nærmeste båtsjappe som hadde det de laget, Båtbua nede ved elva. Om de ikke hadde rett dimensjon kunne jeg betale i butikken og hente på fabrikken, det er service det! Båtbua var en positiv overraskelse, en butikk full av det man faktisk trenger til båt. Cutlesslager i hylla rett bak kassa og veibeskrivelse til forhandler av volvokondom en kilometer lengre bort langs elva. Inn på Ringstad og innkjøp av volvokondom. Han kikket på det gamle og sa at jeg godt kan montere det tilbake, ingen slitasje eller noe... men når jeg ikke kjenner alderen på det så blir det som det blir. Kan ha det liggende som nød reserve i båten. --- Så i morgen eller søndag blir det montering. Som alltid er det mikkemekket ved å få tak i ting som tar tid. Men duverden så heldige båtfolk i Østfold er, der virker det som man kan få tak i det meste man trenger over disk, og det fra folk som er både trivelige og kan tinga sine. Og på vei hjem gjennom Østfolds dype skoger ble jeg liggende bak en tankbil fra Felleskjøpet som hadde en skvettlapp med "VM Tarm A/S" på. Noe jeg syns var så festlig at jeg måtte ta et bilde :-/ Så får vi se hvordan montering går :-) God helg! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Ser bra ut. Det heter 'latmansarm', det fast-greia. Montering krever momentnøkkel. Jeg tror disse kondomene kan gå meget lenge, ikke noe engangsgreier. Les bruksanvisningen før du monterer. Ikke noe unnasluntring, vi følger med! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Ser bra ut. Det heter 'latmansarm', det fast-greia. Montering krever momentnøkkel. Jeg tror disse kondomene kan gå meget lenge, ikke noe engangsgreier. Les bruksanvisningen før du monterer. Ikke noe unnasluntring, vi følger med! Tør ikke å unnasluntre nå nei :-) Kjente at det røkka litt i gjerrigfaen når jeg måtte punge ut for nytt kondom når det "gamle" var strøkent. Volvofyren sa 5-800 timer så er det ok med skifte. Jeg vet at det "gamle" er byttet en gang fordi papirene til kondomet fulgte med båten. Samtidig vet jeg at båten har vært 7 år i middelhavet og helt sikkert hatt en god del motortimer da, så det er helt greit å bytte det. Har også fått rede på at motorlabber er byttet og motor/aksling dengang ble rettet opp, og alt så også helt riktig ut når jeg demonterte, akslingen entret hylserøret i senter (ikke målt med annet enn fingrene..), men med gåent cutlesslager så har jeg ikke fasit før nytt er på plass. Men jeg lurer på noe, kan disse bildene si noe om størrelsen på propellen min: Er litt sugen på å prøve en trebalds foldepropell hvis det dukker opp på finn til rett pris. Men aner jo ikke hvilken propp jeg har selv så... :-) NB! Bildet viser grovpussa propell, ingen fare, skal ikke sjøsettes med så slett pussing ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2017 Kan ikke hjelpe deg med propellen. Hulda har 800 motortimer, minst, på kondomet, originalmontert år 2000. Og så snurrer propellen når vi seiler. Hvilket kommer i tillegg. Så kondomet vårt har langt over 1000 timer, tett som en flaske. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2017 Er det en RADICE propell kontakt Sleipner . Fast propell og seilebåt da må en ha en Gearboks som får smøring når motoren står og propellakselen sviver rundt under seiling. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.