Astor Startet 20.April.2008 Del på Facebook Startet 20.April.2008 Jeg er trolig på gang med ny båt som har et ganske nytt teakdekk både på dekket og på fb. Hva med vedlikeholdet? Jeg har fått mange råd og en ting er sikkert. Dekket vil forbli ubehandlet slik at man har et godt grep på dekket uansett vær og føre. (Vi bruker båten hele året.) Den tidligere eieren fortalte at man skulle skure dekket på tvers. Altså ikke langsetter teakstavene. Skure med teakrens eller vanlig grønnsåpe? All teaken ellers ombord er vakkert lakkert ute. Her har trolig seilfolket mye ekspertise å fare med. Og selvsagt trawlerfolket! mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bavaria 40 Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Helt korrekt på tvers med myk børste og rikelig med grønnsåpe, bruk gjerne saltvann Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 20.April.2008 Del på Facebook Svart 20.April.2008 Det er mange trådar om dette her på BP. Ta eit søk, så får du nok gode råd. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
SuperGnisten Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 har nett vasket hele dekket mitt med "snappy teak nu" i helgen. blir skinnende reint då.. nett so nytt.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Bitteliten Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Vil du friske opp teaken så kan du bruke oxal syre holdig middel som Snappy teak. Da blir teaken som ny. Bruk alltid børste på tvers av treet. Vil du ikke rense det med syre så bruk grønnsåpe og myk kost - feks oppvaskbørste. Alltid på tvers av treet. Skyll med MASSE vann. Gjennom sesongen bruker jeg gjerne zalo på teaken ute på båten min. Da blir den ren og lys grå - slik jeg synes teak skal være Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Jeg er trolig på gang med ny båt som har et ganske nytt teakdekk både på dekket og på fb. Hva med vedlikeholdet? Jeg har fått mange råd og en ting er sikkert. Dekket vil forbli ubehandlet slik at man har et godt grep på dekket uansett vær og føre. (Vi bruker båten hele året.) Den tidligere eieren fortalte at man skulle skure dekket på tvers. Altså ikke langsetter teakstavene. Skure med teakrens eller vanlig grønnsåpe? All teaken ellers ombord er vakkert lakkert ute. Her har trolig seilfolket mye ekspertise å fare med. Og selvsagt trawlerfolket! mvh Astor Syntes teaken her var veldig fin, med den "riktige" teakfargen. Syntes absolutt du bør forsøke å bevare fargen på teaken, og det kan oppnås ved at du setter den inn med teakolje etter at den er vasket. Fotfeste på teaken som er oljet er den samme som ubehandlet. Den eneste forskjellen er at du bevarer fargen og slipper å få den grå teaken som en gjerne finner på seilbåtene. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Sail S Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Det er mange løsninger og meninger om dette. Etter å ha seilt båter med teakdekk i over 20 år har det blitt til at jeg gjør mindre og mindre med dekket. Årsaken til dette er at jeg synes mye av remediene som selges sliter både på teaken og ikke minst natene, dessuten er virkningen kortvarig. Jeg vanner dekket godt slik at møkka kommer opp og skrubber forsiktig på tvers med en myk børste og skyller godt med vann. Jeg bruker ingen såpe eller annet rensemiddel. Bruk for all del ikke grønnsåpe det er h.... sterkt. Husk på at du med slike midler vasker ut oljen av teaken som er den som bekytter treverket på samme måte som oksyderingsbelegget legger en hinne over. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Helvete, jeg som nettopp har høvlet, pusset og oljet teaken i seilbåten vår. SKULLE den være grå?? Ja, ja, nå ser teaken i vår båt ut som ny....helvete... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Bavaria 40 Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Grønnsåper er ikke for sterk for teaken den inneholder også fett så den er bra for teaken Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Det virker som om det er like mange meninger som det er båter.......!!!! Sitér dette innlegget . Link to post
NilsPils Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 ........Jeg bruker ingen såpe eller annet rensemiddel. Bruk for all del ikke grønnsåpe det er h.... sterkt. Husk på at du med slike midler vasker ut oljen av teaken som er den som bekytter treverket på samme måte som oksyderingsbelegget legger en hinne over. Enten tar man jobben med stadig oljing. Eller så skurer man bare forsiktig med saltvann. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tine IV Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 Har nettopp vasket teak dørken ute , bruker grønnsåpe med litt kraftvask oppi så den blir reint .Vasker over en gang til med varmt vann å bare grønnsåpe , spyler mye etterpå . Så tar jeg ei fille og smører på teak olje , da kommer den gjyldenbrune teakfargen fra og det blir som nytt . Det er alt annet enn glatt uannsett vær, etter en slik behandling . Nå mener jo jeg at teak skal være oljet og få den rette fargen , den grå fargen er ikke mye pen . Men det var det med smaken da . PS: Har du handla båt nå eller , ettersom du har tømt den gammle og spør om vaske råd alt ? Noe vi ikke veit ......... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
alidal Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 (redigert) Butinox / Trebitt oljebeis farget "Burmateak" ble påført de nedpussede teakstavene for et par år siden, og jeg har aldri hatt noe som holder seg så fint! Gir den gløden jeg ønsker og flasser overhodet ikke! Nå har jeg fått i pose og sekk, og slipper å pusse ned teaken til den blir tynnslitt. Kanskje andre har gjort samme erfaringer? Det over er klippet fra Båtmagasinet Har ikke prøvd selv, men jeg har sett, det og det var veldig fint. Lurer på å prøve det. Redigert 22.April.2008 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 Har nettopp vasket teak dørken ute , bruker grønnsåpe med litt kraftvask oppi så den blir reint .Vasker over en gang til med varmt vann å bare grønnsåpe , spyler mye etterpå . Så tar jeg ei fille og smører på teak olje , da kommer den gjyldenbrune teakfargen fra og det blir som nytt . Det er alt annet enn glatt uannsett vær, etter en slik behandling . Nå mener jo jeg at teak skal være oljet og få den rette fargen , den grå fargen er ikke mye pen . Men det var det med smaken da .PS: Har du handla båt nå eller , ettersom du har tømt den gammle og spør om vaske råd alt ? Noe vi ikke veit ......... Tine III Grundig jobb det der. Er enig i at oljet teak er veldig fint, selv om jeg også liker den grå fargen. Spørsmål: hvor ofte må du olje for å holde det fint og fritt for skjolder? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Blue_Dragon Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 Höveling produkter gir minimalt med vedlikeholdt og en vakker gylden farge. Men det koster... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.April.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2008 PS: Har du handla båt nå eller , ettersom du har tømt den gammle og spør om vaske råd alt ? Noe vi ikke veit ......... Tine III Har flere på gang. Mye skal passe med salg/innbytte/mellomlegg. Bruker endel tid på dette nå. Uansett så er det meste av det jeg har kjørt hjem ting jeg ikke vil savne ombord. Oppjusterte farten på Finn i dag til 19 knop. Gjør litt over 20 som den ligger nå med fulle tanker. Reduserte prisen med 20.000. Prekas! Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tine IV Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 Grundig jobb det der. Er enig i at oljet teak er veldig fint, selv om jeg også liker den grå fargen.Spørsmål: hvor ofte må du olje for å holde det fint og fritt for skjolder? Mener det holder seg fint i mange uker fremmover , kansje det bør gjøres to ganger i løpet av sommeren . Men har hatt den båten kun en sommer og tipper jeg gjorde det flere ganger , da denne trang mye oppussing da jeg tok over båten . Men med olje som du smører på med ei fille/svamp , så blir dekket jævlig varmt i sola når du går barbeint . Men det blir kjempe å gå på sånn når det gjelder å sitte fast i dørken , du slipper å skli uannsett vær også blir det som nytt . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.