Jump to content

Varm VP MD11s


John N

Recommended Posts

Håper på litt tips,

har en 1983 MD11 med seildrev. Motoren har ettermontert ferskvannskjøling.

Tidligere hatt grei arbeidtemp, men i år øker temp måler raskt opp til det røde feltet på måler ved belastning. Synker ikke etter redusksjon av turtall. Kommer greit med kjølevann og dette er ikke spesielt varm.

Varmt i motorrom, men usikker på om det er unaturlig varm.

Det er glycol i ekspansjonstank og ingen synlige lekasjer av glycol.

Registerer også at varmtvannstanken heller ikke blir varm etter kjøring.

 

Noen tips? Er det mulig at glycolen ikke sirkulerer. Hvordan kan jeg sjekke dette. Kan det evt være kjølevannspumpe som er røket?

Evt giver for måleinstrumentet?

 

Tips mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren virker ok, vil den første tanken være at giveren til temperaturmåleren som er gåen. Ville først sjekket dette og eventuellt instrumentet.

 

Det at varmtvannstanken ikke blir varm under kjøring vil jo tyde på dårlig sirkulasjon av ferskvann/glykol i motoren. Det er en motor som det er enkelt å komme til vannpumpen på så jeg ville plukket den ut og sjekket denne etter at jeg hadde sjekket giveren og instrumentet.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en MD11D som jeg bygde om til ferskvannskjøling fra saltvann. Det som skjer er at du dermed skifter termostat og hever kjølevannstemperaturen fra ca. 65 grader til 85 grader. Det dette fører til er at mye grufs løsner fra kjølekanalene og veldig lett tetter dem. Hvis dette er gjort nylig og etter at motoren har gått på saltvann lenge ville jeg tappet av alt vannet og sjekket konsistensen på det. Jeg vill også tatt opp varmeveksleren og renset den og sjekket så godt du kan at du virkelig har sirkulasjon. Samtidig ville jeg skiftet termostat for sikkerhets skyld. Jeg ville ikke stolt på at måleren er feil, men kjørt etter en hypotese at det kan være tette kanaler inntil du er sikker på at det ikke er tilfelle.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt en kveld i båten.

Når motor ikke gikk var ekspansjonstanken halvfull av væske. Denne er ikke gjennomsiktig- Åpnet lokket når motor gikk. Det var da helt tomt. Fylte på nesten to liter. Hadde en prøvetur på en halv time uten at temperaturen steg over normal arbeidtemperatur. Årsaken funnet. Varmtvannstanken ble også varm nå.

 

Så kommer neste spørsmål. Hvor er glykolen blitt av???

Første turen i år gikk problemfritt. Andre turen var tempen noe høyere og tredje turen var det glovarmt....

Motsatt med vannet i varmtvannstanken. Varmt første tur, lunket andre tur og kaldt tredje tur.

Åpenbart at det er en lekasje et eller annet sted. Har gått over slangene men finner ikke noen lekasje.

 

Kan det forsvinne i varmevekslerern?

Link to post
Share on other sites

Det kan forsvinne i varmeveksler, siden det under drift er større trykk på ferskvannsiden enn på sjøvannsiden. Det er i så fall en liten lekkasje, siden du ikke får sjøvannn tilbake. En trykkprøving kan kanskje være på sin plass...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...