Jump to content

Erfaringer med Volvo Penta IPS


Bitteliten

Recommended Posts

Om man leser hva trådstarter spør i siste linja så er det vel synspunkter og det har han fått.

Ellers må eg sei meg ueinig i at ips gjer større sikkerheit ved grunnstøting. Eit vanleg propeller anleg vil vanlegvis få vingene bøyd og vinger eller propeller må bytast. Bare i svært få tilfeller vil bladene slå inn i skroget.

 

Treffer man ein betong kant 10cm under skroget vil nok ips falle av og ikkje skade anna enn lommeboka.

Kjøyrer man over eit sjær vil ipsen knekke men dei vil måtte komme mellom skroget og skjæret. Faren for at dei kan skade skroget er framleis til ein mulighet. Treff man ein tømmerstokk vil dreva knekke av men ein kan risikera at stokken sklir nedover og slår dreva opp i skroget.

 

Eit anna senatio er der man i sakte fart tref ei grunne og båten blir ståande med dreva på fast grunn. Fjøre og bølger vil då kunne gje store belastinger på skrog rundt innfesting. Ein 13tonns båt kan bli mange fleire tonn om ei bølje lyfter hekken og båten slår nedpå gjentatte gonger

 

Vil også seie at risiko for uhell aukar sterkt med ei slik løysing.

Redigert av ulyden (see edit history)
Link to post
  • 6 måneder senere...

IPS er genialt for små-manøvrering. Det man imidlertid skal tenke på er at man slipper løs enormt med krefter når elektronikken i systemet vrir drevene rundt uavhengig av hverandre. Hvis man ikke er forsiktig med joysticken så risikerer man å plutselig skyve naboens jolle langt avgårde med en voldsom vannstrøm som plutselig skyver ut under babord baug.

 

Har selv IPS-500 (2xD6-370 hk) og man har 2 "modes" eller nivåer. I normalmodus får man ut maksimalt 1200 omdreininger. Det er i de fleste tilfeller mer enn nok. Kjører man high mode gir systemet tilgang på opptil 2400 omdreininger. Da setter man sjøen rundt båten fullstendig i kok og det hele ser ut som om Bastøfergen legger til kai. Sammenliknet med f eks akter- og baugthruster, så er IPS ufattelig mye mer kraftfullt og kan ikke sammenliknes.

 

Den voldsomme kraftutfoldelsen man har tilgang på kan i en stille havn være litt plagsomt hvis man ikke er varsom. Bruker tidvis spakene hvis jeg ønsker mer forsiktig manøvrering og småjusteringer. I high mode kan man omtrent krysse rett sideveis i 5 knop med en 12-13 tonns båt!!

 

Har kjørt systemet en sesong uten problemer. Er naturlig nok noe mer varsom på grunt vann enn med forrige båt som hadde aksling og nokså kraftig kjøl. Ønsker ikke å slå disse duopropene nedi.

 

Vedlikeholdet er svært enkelt med olje, filter og anoder. NB. Oljen til disse drevene er svinedyr. Tror likevel årlig vedlikehold blir mye billigere og enklere enn med vanlig drev.

 

Kan også kjøre systemet helt greit på bare en motor. Da har man maks 1500 omdreininger.

 

Konklusjon: Et veldig bra system som også er et flott leketøy for gutter i alle aldre.

Link to post

 

 

Den voldsomme kraftutfoldelsen man har tilgang på kan i en stille havn være litt plagsomt hvis man ikke er varsom. Bruker tidvis spakene hvis jeg ønsker mer forsiktig manøvrering og småjusteringer. I high mode kan man omtrent krysse rett sideveis i 5 knop med en 12-13 tonns båt!!

.

NordWest 420 er kjørt sideveis fra kai med 20ms rett i siden - da i "high mode"

 

Vp mekaniker kan justere flere parametre for joy sticken - bla hvor raskt innslaget skal være ved sideveis manøvrering og hvor sterk styreresponsen skal være om man "kjører" båten frem og svinger med joystikken. Parametrene settes fra 1-5 der 5 er max. Mine er programmert til 4.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei Bitteliten. Tviler ikke et sekund på at du klarer sideveis mot 20 ms. Det hadde nok ikke gått pr baug- og hekkthruster. Takk for tipset om å sjekke hvilken respons som er programmert.

Hadde en Bavaria 37 Sport surret fast longside på utsiden av meg (har selv Bavaria 42 Sport) og drev litt manøvrering inn/ut av kai sideveis osv pr joystick nå i sommer. Hadde nokså mye vind rett inn. Kunne ikke merke at han hang der engang. Genialt system med voldsomme krefter.

Link to post

Hei,

Vanlig vedlikehold kan man gjøre selv. Oljeskift i drevet må tas når båten er på land. En liten tappeskrue ned i drevet og påfylling fra toppen inne i motorrommet. I tillegg en zinkanode som sitter inne i propellnavet. Enkel å komme til og skifte.

Oljefilter sitter lett tilgjengelig på drevet inne i motorrommet. Sjøvann for kjøling av motor suges inn gjennom drevet og eksos blåses ut der også. Vinterkonservering på land blir da som på båt med aksling ved å kjøre kjølevæske/konserveringsmiddel og stenge kranen for utblåsing. Har man båten liggende på sjøen, så må man uansett opp på land for årlig tilsyn, oljeskift og anodeskift. Ellers bare stenge kraner for vanninntak på drevene for å unngå vanninntrengning. Bør fylle opp sjøvannssystemet med frostvæske for å unngå skader.

 

Tror de fleste som har disse systemene baserer seg på sjekk hos autorisert verksted av og til for å sjekke mer grundig. Drevene står ellers på hele tiden. Tror det er en ganske stor jobb å ta de av. Kjøling av drevene under gange er oljen. Oljen på disse drevene går oppom en liten varmeveksler som inngår i sjøvannssløyfen på motoren. Sitter en liten veksler helt i akterkant av motoren. Den bør av og til sjekkes mot gjengroing av saltavleiringer.

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...